hifive Posted March 31, 2007 Posted March 31, 2007 Hej! Behöver tips på en högtalare som kan användas till all typ av musik och som man kan ha i ex en butik och låta stå på hela tiden utan att man blir lyssningstrött eller att det blir för agresssiv diskant. Det ska låta bra vid låg volym också! Detaljupplösning ej intressant. Funderar lite på Jamo c803. Alltså runt 7-15000 sek. Kom gärna med förslag! Quote
Guest Audio Concept Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 hifive, en högtalare du kan kolla på när det gäller t.ex. butik är Mirage Omnisat V2. De är rundstrålande och ger en mer likartad återgivning i större delar av butiken, vilket är en fördel i en sådan miljö. Finns i olika färger, är snygga och monteras lämpligen i vägg/tak övergången. Matcha med en liten sub och du får ett mycket trevligt ”butiksljud”. Dessa finns att köpa hos flera återförsäljare runt om i landet. Mvh, Audio Concept Quote
plundin™ Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 H5, Ingen lätt fråga, en rekomendation häger mycket på vad det är för slagts butik (och då menar jag inte vad man säljer)? Jag skulle undvika golv eller vägg monterade högtalare, på golvet eftersom en sådan placering är olycklig av städhänseede och för att du måste fastmontera högtalarna för att dom inte skall få fötter.. På väggen för att det är en extremt arbetsintensivt instalation om man inte är 100 på att installationen är "permanent".. Nr 2 är att jag skulle undvika allt vad hemma-HiFi heter, dom är helt enkelt inte funktionell ur arbetsmiljöhänseende, såvida det inte är en HiFi butik... Dom sanitära förhålladena i en butik, med viss variation är ju inte som hemma där man kan putsa och feja och hålla grejjorna rena och fina, butiksmonterade ljudprylar måpste vara oömma!!!! Nr 3 är att om man väljer takplasering så kan man dela in butiken i flera zoner, tex. skall man undvika att montera högtalare vid kassan, dels är det oförlåtligt att dränka konversation med en kund i musik och inte minst, dom anställda skall inte lyssna på musik på arbetstid! Det finns flera tillverkare av butiks/resturang-anpassade ljudsystem, om man skall välja lösa hängande högtalare eller takmonterade inwall-enheter hänger ju på vad det är för beskaffenhet på taket? Förutom HiFi-butiker kan jag tänka mej ett par undantag från denna regel, för att jag skall lista dom får du först berätta vad det är för butik vi diskuterar! Några tillverkare som har just detta slags produkter (tagna från minnet) : Bosch RCF Phonic JBL ElectroVoice /ptr ps/ undvikadet av lyssningströtthet hänger i detta fall mer på musikurvalet än apparaturen! Quote
dr moureau Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 Inte att förglömma är att betala in pengar till stim om man framför musik "offentligt" Dom brukar vara hårda med det där, fast å andra sidan vem kollar? Quote
Engelholm Audio Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 I såndana här lägen är det faktiskt på sin plats med en EQ. Quote
jaejin Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Många butiker använder sig av Bose. Små och lättplacerbara. Quote
hifive Posted April 3, 2007 Author Posted April 3, 2007 Tack för alla synpunkter och tips. Butiken är bara i "planeringsfas" så jag kan berätta mer till hösten. Just nu letar jag efter en mjukare högtalare för hemmabruk. Jag kör med Primare-elektronik och vill ha högtalare med silkeslen diskant och ett mellanregister som framhävs på ett bra sätt. Detaljupplösning är inte största proritet just nu. I skivsamlingen finns allt från Jazz till AC-DC. Tack återigen! Quote
Timbre™ Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Ett par Carlsson burkar kanske. Precis vad jag tänkte på... Mina gamla "kolboxar" hade passat bra för det här och de var dessutom försedda med hjul. Quote
svejk Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Harbeth har jag spelat på i 2år skriver under på recension http://www.hififorum.nu/artiklar/harbeth/index.html Quote
hifive Posted April 5, 2007 Author Posted April 5, 2007 Harbeth har jag spelat på i 2år skriver under på recension http://www.hififorum.nu/artiklar/harbeth/index.html Låter som en intressant högtalare! Fick låna hem Monitor Audio GS10 av Ågrens Hifi idag och de som vunnit massa priser osv imponerar inte (än iallafall). Råkade snubbla förbi Respons nya högtalare och de verkar ju inte dumma men då hamnar man på högtalare i 60.000 kronors klassen. Quote
Recommended Posts