Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Hjälpte brorsan att flytta idag och fick syn på mina gamla högtalare.

Dom heter Spectrum. Modellen heter 410 och dom är amerikanska. 100 liters låda med 2-vägs setup, 10" bas och 1" diskant. Skillnad på höger och vänster. Gediget snickeri med valnöts fanér (tror jag). Jag köpte dem för ca 20 år sedan och jag vill minnas attt de kostade ca 10 000 kr / paret då. Dom såldes bland annat av Ågrens hifin i Gbg. Jag har också för mig att det fanns 3 modeller varav min var den största.

Någon som minns något om dessa, eller kan berätta mer?

Posted

En kompis köpte ett par 410:or på Ljudmakaren ??!! i Stockholm för många år sen borde vara runt 20år sen

Fanns en stativmodell som hette 208 (har jag för mej) också.

Inga finlirare precis men dom kunde "skotta" rejält med bas iallafall, klar loudness karaktär men lättlyssnade

Posted

Hej

Jag testade faktiskt dem en stund och precis som det sägs så är det inga finlirare precis. Upplösningen lämnar en hel del att önska. Men det är bra drag i basen! Inte så där speciellt nyanserat, men bra knuff. Ljudet är för övrigt ganska mjukt och lättlyssnat. Faktiskt tycker jag att en brist i flera av dagens högtalare är att basen är så kontrollerad att den nästan försvinner.

Hur som helst så gjorde jag en välgärning och skänkte dem till min lokala skivaffär. Han hade taskiga trasiga högtalare och de små skivhandlare som inte har dukat under för MP3 och nätförsäljning, behöver all hjälp de kan få, tycker jag.

Han blev jätteglad och pectrumhögtalarna gjorde sig perfekt i hans affär. De var stora nog att flylla hela butiken med musik och lite extra knuff i basen passade där tyckte jag!

Det känns jättekul att de kommer till andvändning för nu kommer det att spelas musik på dem hela dagarna. Sedan kan jag kolla till dem när jag är där (typ 2ggr i veckan ;-).

Slowhand