Minge Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 Har under några veckor testat Nordost signalkablar iform av Valkyrija,TYR,Frey xlr kablar mellan min Krell SACD och ML383 måste säga att dom nya kablarna är magnifika.Valyrijan som kom efter Valhalla innan låter jättebra men blir slagen av Freyen som spelar så mycket bättre.När man sedan kopplar in Tyr får man rysningar villken kabel gör allt rätt känns det som hoppas att någon mer fått chans att lyssna på Tyr nästan ett måste? Micke Quote
fredrik Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 Det var väl därför som Valkyrja försvann som signalkabel. Nordost kom helt enkelt på att de kunde göra en kabel både bättre och billigare och vips kom Frey. Valkyrja som högtalarkabel fick i processen byta namn och heter numer Frey. Och visst gör Nordost fina kablar, gillar mina jättemycket. Quote
Ekman Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 Jag har två par TYR signalkablar och dom är helt enkelt grymt bra... Quote
ulfsan Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 Det stämmer att NO Frey och NO Valkyrja högtalarkablar är lika. Enligt samtal jag haft med NO representant tillverkas Frey högtalarkabel på samma maskin som tidigare tillverkade Valkyrja men tillverkningen körs snabbare. Det innebär att de nya kablarna (Frey) därför inte får riktigt lika bra toleranser/"värden" som Valkyrja. Valkyrja är alltså fortfarande en något bättre kabel... / Ulf Quote
fredrik Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 Ulf, Det hade jag ingen aning om. Då är alltså inte min Valkyrja helt frånåkt än då... Quote
ulfsan Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 Ulf, Det hade jag ingen aning om. Då är alltså inte min Valkyrja helt frånåkt än då... Nä, inte min heller... (Detta gäller alltså den platta högtalarkabeln. Vad gäller den runda signalkabeln gäller annat. Den är nog mer "nykonstruerad", i likhet med de övriga kablarna i Norse-serien...) Quote
Ekman Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 Ah det var ju synd då jag har Frey htkabel Hade för övrigt Frey signakabel innan TYR och det är en VÄLDIGT stor skillnad mellan de modellerna. Quote
Minge Posted April 1, 2007 Author Posted April 1, 2007 Ah det var ju synd då jag har Frey htkabel Hade för övrigt Frey signakabel innan TYR och det är en VÄLDIGT stor skillnad mellan de modellerna. Hur tyckte du Frey och Tyr skilljde sig? Mick Quote
Ekman Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 Tyren låter tyngre och maffigare men med samma dynamik och snärt som Frey den har även något större lugn och upplösning. Quote
ulfsan Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 Tyren låter tyngre och maffigare men med samma dynamik och snärt som Frey den har även något större lugn och upplösning. Jag vill inte stressa dig, Ekman, men du är inte klar med "lyften" förrän du hamnat på Valhalla.... Där är jag nu vad gäller de två paren signalkablar. Och det låter djäkligt bra. Saker och ting i musiken liksom "reder ut sig", förutom naturligtvis att alla register -bas, diskant, mellan- låter rikigt som de ska. Uppgradering till Valhalla har skett från Frey vad gäller signalkablarna för mig. På högtalarsidan får Valkyrja räcka för överskådlig framtid. Och ännu har vi inte diskuterat strömkablar och strömrenare.... / Ulf Quote
Minge Posted April 1, 2007 Author Posted April 1, 2007 Jag vill inte stressa dig, Ekman, men du är inte klar med "lyften" förrän du hamnat på Valhalla.... Där är jag nu vad gäller de två paren signalkablar. Och det låter djäkligt bra. Saker och ting i musiken liksom "reder ut sig", förutom naturligtvis att alla register -bas, diskant, mellan- låter rikigt som de ska. Uppgradering till Valhalla har skett från Frey vad gäller signalkablarna för mig. På högtalarsidan får Valkyrja räcka för överskådlig framtid. Och ännu har vi inte diskuterat strömkablar och strömrenare.... / Ulf Ska testa en Isotek Sigmas nästa vecka ska bli intressant. Quote
Ekman Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 Valhalla på högtalarsidan är nästa kabeluppgradering för mig. på signalsidan kommer jag tyvärr aldrig få chansen att testa Valhalla för där ska CAST-kablar sitta så småningom Quote
Otto Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Tyren låter tyngre och maffigare men med samma dynamik och snärt som Frey den har även något större lugn och upplösning. Ojdå, lite färgade, eller som någon uttryckte det loudness. .. .. Quote
ulfsan Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Ojdå, lite färgade... Ja Otto, det stämmer att NO kablage är lite färgade. Heimdall är lite lätt laxrosa, Frey är lite blåaktig, någon är lite violett och Valhalla är gnistrande korallvitt... / Ulf Quote
Ekman Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Självklart är nordost färgade, jag skulle gärna vilja höra den kabel som inte är det. Quote
Otto Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Självklart är nordost färgade, jag skulle gärna vilja höra den kabel som inte är det. Du tycker Tyr låter tyngre och maffigare än Frey. Men vilken är NEUTRALAST då ? För det är väl det som är viktigast, enligt dig ? Eller är en "tyngre maffigare" kabel ett sätt att kompensera andra komponenters ICKE neutrala svagheter, t.ex en Krell som låter för ljust....för att på det sättet uppnå en "neutral återgivning, om någon nu egentligen kan avgöra vad som är "neutralt". Quote
Ekman Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Tyr är självklart neutralast det är den dyrare kabeln i samma serie och det vore aningen märkligt om den inte var bättre. För övrigt har jag aldrig hört en Krell som låter för ljust... Quote
Otto Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Tyr är självklart neutralast det är den dyrare kabeln i samma serie och det vore aningen märkligt om den inte var bättre. För övrigt har jag aldrig hört en Krell som låter för ljust... Ok, du utgår ifrån att ju dyrare kabel ju "neutralare" och att "neutralast" är bäst. Så köper man det dyraste av alla komponenter i ett system så hamnar man närmast det "neutrala", vilket då skulle låta bäst ? Nej, nej, Krell är givetvis "neutral".. Quote
Ekman Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Ja just det preeeeeeeecis så menar jag, dig kan man då verkligen inte lura... Quote
Otto Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Ja just det preeeeeeeecis så menar jag, dig kan man då verkligen inte lura... Eller: "The quickest way to end a war is to lose it" :cool: Quote
Ekman Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 du får väl tolka hur du vill, tror dock inte forumet är rätt ställe att hålla ett krig på håll dig till tråden istället och vill du något annat så kan du pm:a Quote
Recommended Posts