AudioPega Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Lite bakgrund: Har precis i en annan tråd bestämt mig för att byta högtalarkablar till HT PRO-11 Plus. Övriga kablar består av Supra strömkablar, HT precision link (cd) och Monster M1000 XLR (för- och slutsteg). Efter att tidigare ha provat precision kabeln mellan mitt försteg (Audionet) och slutsteg (Primare A32) och kunnat konstatera att det lät . Ingen vet egentligen varför det lät som en ojordad skivspelare var inkopplad. Herr LE hade gjort en liknande notering tidigare med en subwoofer men ingen konkret förklaring. Monster M550 och M1000 provades och ljudet blev . Samma komponenter för övrigt. Första testet var att byta HT precision kabeln och låta Monster sitta kvar. Provskivorna var återigen Blackmores night "The village Lanterne" från 2006 och "The Ghost of the rose" från 2003 som båda är bra inspelade. Här finns flera olika instrument som kastanjetter, mandoliner mm. utöver de vanliga trumma, gitarr och bas. Det var med en viss skepsis jag senare skulle byta Monster mot HT Truth link... /Peter Quote
zood Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Det är kul mad tester! Ibland får man ett sådant resultat att man undrar - Vad hände? Det fick jag för ett tag sedan när jag själv också var i signalkabel byta läget. Hoppas du finner vad du söker Quote
AudioPega Posted March 28, 2007 Author Posted March 28, 2007 Första testet var att byta HT precision kabeln och låta Monster sitta kvar. Efter att ha spelat in mig (igen) på Blackmores night skivorna med HT precision så var det dags att byta till HT truth link (ca 3800kr). Första intrycket var ett något högre ljudbild(volym) med mer utmejsling av instrument som inte låg längst fram i bilden. Man hade lättare att räkna upp antalet instrument helt enkelt. Kastanjetterna fick en mer "kulsprutesmattrande" ljud över sig, man kunde uppleva hur de var olika hårt ansatta från fingrarna. Alla låtar fick mer rymd, ungefär som för en rundstrålande högtalare, du kom närmare, mer in i musiken. Måste tillägga att detta test gjordes med gamla högtalarkabeln (Monster M75) och utan att kunna göra en direkt jämförelse på dagen upplevde jag nästan skillnaden mellan signalkablarna större än mellan högtalarkablarna. Lite konstigt kan tyckas eftersom signalkablarna kommer från samma tillverkare. Bytte signalkabel fram och tillbaka 2-3 ggr för att verifiera skillnaderna i de olika låtarna och det vara bara att konstatera, en truth link kabel MÅSTE köpas in. Vad kunde då Truth Link Silver (ca 4500kr) åstadkomma? /Peter Quote
Ekman Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Nu ska jag vara lite hård men testa gärna något annat än Hatmonic Tech kablar dom är INTE speciellt bra. Quote
AudioPega Posted March 28, 2007 Author Posted March 28, 2007 Vad kunde då Truth Link Silver (ca 4500kr) åstadkomma? Skillnaden mellan Truth Link och Truth Link Silver var inte lika stor som mellan Precision och Truth Link. Det var framförallt fem låtar som spelades om och om igen med Blackmores night: "25 Years", "Village Lanterne", "World Of Stone", "Faerie Queen" och "Windmills". De lät på något vis bättre inspelade än de andra. Testet är ännu inte helt klart, skall sitta ett par timmar ikväll men än så länge har inte ljudbilden blivit förändrad med Silver i kabeln. Samma rymd i musiken. Kanske lite mer svulstig... Upplevde dock lite mer svärta och utmejslade "bakgrunds" instrument. Även ljudnivån (volymen) har varit densamma eller mycket liten förändring. Ingen notering i minnet iallafall . Den stora frågan är förstås om en bruttoskillnad på ca 700kr är försumbar i sammanhanget. Har någon en negativ uppfattning när silver kommer till i signalkablar /Peter Quote
Otto Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Hej Peter ! Jag har själv kört med Harmonic Tech Truth Link i flera år och jämfört den mot en hel del olika kablar. Jag har aldrig använt en kabel som ger så mycket av allt, detaljer, bas, djup, bredd, ibland på gott, ibland på ont, beror som alltid på den övriga utrustningen. Truth Link är dessutom mkt välbyggd, med rejäla wbt kontakter en nog så viktig detalj. Jag får nog säga att Truth Link är en hyfsat prisvärd kabel, speciellt begagnad. Min erfarenhet av silverkablar, om än inte så stor, så tycker jag att det saknas lite värme, homogenitet när silver blandas in i ett system. Men i ett annat system så upplevs kanske en silver kabel luftig och detaljrik. Lycka till ! Quote
Tompa Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Det där med en bra eller dålig kabel rätt av så där bara, det håller nog inte riktigt. Det är matchningen det hänger på. En kabel för 50 000:- kan låta, enligt din smak, sämre i just din anläggning än en för 20 000:- I detta ämne går inget att ta för givet, det är bara test i egen anläggning som ger ett rättvisande resultat. Förutom att det är matchningen som gäller, så har de flesta av oss dessutom olika smak. Också jag har mycket goda erfarenheter av just Harmonic Tech Truth Link, en mysig kabel som är mycket välbyggd och prisvärd, i min anläggning och enligt min smak. //-- Tompa -- Quote
Ekman Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 oavhängigt matchning så tycker jag visst man kan säga att det finns bra och dåliga kablar, kablar ska vara neutrala och transparenta och inte agera tonkontroll. Detta är visserligen en önskedröm då alla kablar färgar ljudet men har man en bra kabel som är neutral så funkar den i alla sammanhang, d.v.s. om du nu vill höra hur din elektronik/högtalare faktiskt låter, finns ju vissa som har andra mål med sina kabelköp. Quote
AudioPega Posted March 28, 2007 Author Posted March 28, 2007 Truth Link är dessutom mkt välbyggd, med rejäla wbt kontakter en nog så viktig detalj. Har inte noterat (läs tänkt på ) att det sitter Wbt kontakter på Truth link. På Precision sitter det Furutech. Kan nog vara så som du sa om silvret i kabeln. Lite för mycket "Loudness" eller något som jag inte riktigt kan förklara mer än att det lät lite onaturligt för mina öron. Det är väl inte för inte att HT:s kablar slog ner som en bomb i slutet av 90-talet. De vann flera kabeltester och utmärkelser (speciellt mot mycket dyrare konkurrenter). High Fidelity skrev en gång "genommusikaliskt och oerhört lättflytande ljud med bra kropp och värme", "inga som helst antydningar till hårdhet eller ringningar" och "en helt otrolig intertransienttystnad". Så höll det på och därför finns en sådan kabel hos mig just nu. Det enda de hade att invända var "svagt fallande energiinnehåll uppöver i diskantområdet...något mindre levande och transparent" . Det sista har jag inte märkt något av med mina JmLab Electra 927 Be. Intressant är att riktpriset som HF hade 1999 var 3900kr för Truth link. Quote
Absolute Audio Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Min erfarenhet av silverkablar, om än inte så stor, så tycker jag att det saknas lite värme, homogenitet när silver blandas in i ett system. Men i ett annat system så upplevs kanske en silver kabel luftig och detaljrik. Kul att du säger för det är ju mantrat vad det gäller silverkablar. Och det är nog inte för inte många tycker så. Men Kimber KCAG upplever jag som diametrala motsatsen. Varm, homogen utan att förlora detaljer med ett fin skärpa i djupled. Apropå kablar som tonkontroll. Visst är det nog så att man använder dom som det ibland, men för att avgöra hur transparant en kabel är måste du ju ha ett rum som inte färgar. Har hört att på Tact (rumskorrigering) forum så menar dom att det är riktigt kul att prova kablar och att de verkligen hör hur kabeln färgar. Oxå att med en ny mätning för rumskorrigering borde ju bara upplösningen återspeglas. Men då kommer ju nästa fråga hur mycket färgar micken, med tillhörande kabel, rumskurvan? Personligen går mer på mungipornas position vid lyssning. Quote
Otto Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 oavhängigt matchning så tycker jag visst man kan säga att det finns bra och dåliga kablar, kablar ska vara neutrala och transparenta och inte agera tonkontroll. Detta är visserligen en önskedröm då alla kablar färgar ljudet men har man en bra kabel som är neutral så funkar den i alla sammanhang, d.v.s. om du nu vill höra hur din elektronik/högtalare faktiskt låter, finns ju vissa som har andra mål med sina kabelköp. MIN enda "önskedröm" är att JAG njuter när jag spelar musik, det har alltid varit målet för mig. Sedan om någon annan tycker det låter "neutralt", "transparant", "varmt", "kallt" o.s.v. har ABSOLUT ingen betydelse. Nej, precis som flera varit inne på tidigare så är det matchningen det handlar om. Skulle en anläggning vara helt "neutral", "transparant" så hade det nog inte blivit mycket till njutning. Har man tur så finns "rätt" kabel bland "lågpriskablarna" och då är det ju bara att tacka och ta emot Quote
Ekman Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Skulle en anläggning vara helt "neutral", "transparant" så hade det nog inte blivit mycket till njutning. Det där var nog det märkligaste jag någonsin har hört, njuter du inte av livemusik??????? Quote
Otto Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Det där var nog det märkligaste jag någonsin har hört, njuter du inte av livemusik??????? Visst njuter jag av livemusic . MEN en anläggning med bara prylar som i Hifi-världen benäms "neutrala" "transparanta" blir det som jag skrev: inte mycket till njutning. Quote
Ekman Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Nehepp man kanske bara ska köpa prylar som är superfärgade istället då? det vore ju hemskt om saker lät neutralt... Quote
Guest Peo Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Nehepp man kanske bara ska köpa prylar som är superfärgade istället då? det vore ju hemskt om saker lät neutralt... Det här är ju en meningslös diskussion.. Vissa vill som du ha en helt transparent anläggning, vissa vill ha det på ett annat sätt. Det finns bara en sak som är viktig och det är att man själv tycker om det man hör. Om det sedan är neutralt, kallt eller varmt osv är fullständigt ointressant. Däremot är det bra beskrivningar som gör att man ganska enkelt kan kategorisera olika produkter, men för den sakens skull finns det ingenting som säger att neutralt = bra och färgat = dåligt. Jag åberopar ljudets naturlag: if it sounds good, it is good. Quote
Ekman Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Jag njuter iallafall mest av live musik och det är den känslan jag strävar mot att kunna återskapa hemma det är möjligt att andra har andra mål med sin hobby men då är det knappast hifi längre... Quote
Otto Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 Jag njuter iallafall mest av live musik och det är den känslan jag strävar mot att kunna återskapa hemma det är möjligt att andra har andra mål med sin hobby men då är det knappast hifi längre... Ok, det är alltså INTE hifi jag sysslat med de senaste 30 åren, tack Ekman, då vet jag, "sent ska syndaren vakna" .. ... The mind is like a parachute; it works much better when it's open. Quote
AudioPega Posted March 29, 2007 Author Posted March 29, 2007 Godmorgon Ser att det har blivit lite inlägg sedan sist. Måste ändå påpeka en del saker som har kommit upp. Jag har själv varit på en del konserter men det är några år sen. Inte tusan lät det som på skivan hemma som var inspelad i någon studie i USA. Så att försöka efterlikna ljudet från en livekonsert med en studieplatta , det kallar jag färgning på hög nivå . Har sett bl.a sett Jethro Tull, Queen och Pink floyd både ute och inne . Inget av det lät som mina studie- eller liveplattor som var inspelade någon annanstans. Nästa anmärkning är att det finns idag mängder med grupper som har fått sina skivor remastrade. Är det att färga ljudet? Exempelvis har jag AC/DC, Dire Straits och Van halen som har fått en mycket svulstigare sound på musiken än "original"plattan. Nu över till testet.... /Peter Quote
AudioPega Posted March 29, 2007 Author Posted March 29, 2007 Nu över till testet.... Satte mig igår kväll med HT Truth link mellan cd och försteg och Truth Silver inkopplad mellan för- och slutsteg. Lyssnade in mig på Blackmores night "Winter carols" 2006, låtarna "Winter" (instrumental) och "Emmanuel". Dessa är riktigt bra inspelade med hög ljudbild och mycket bra utmejslade instrument. Kan speciellt rekommendera "Winter" för utvärdering av elektronikkomponenter. Notera att HT sitter mellan för- och slutsteget och låter mycket bra . Ingen motorsåg som kommer ut från diskanterna . Måste placera dit precision link vid tillfälle... Med denna placering ville jag förvissa mig, om jag skulle byta ut Monster XLR M1000 kabeln till HT Silver. När jag bytte tillbaka till M1000 ändrades inte ljudbilden snarare blev den något mer detaljerad och dynamisk. HT Silver skulle INTE ta Monsterns plats iallafall. Med HT Truth link från cd:n och Monster mellan för- och slutsteg blev musikåtergivningen helt rätt för mig. Detaljer kom fram som jag inte hade hört förut med Precision kabeln och ljudet blev stort, homogent och mer "naturligt" än med HT Silver. Den största förändringen (till det sämre) var när jag bytte ut Truth mot Truth Silver från cd:n. En slags loudness effekt infann sig med en alldeles för stort basmatta som tog bort mycket detaljer från instrumenten i bakgrunden. Hoppas att ingen ber mig förklara närmare... . Summa summarum: Inköp av 1st HT Truth Link för placering mellan cd och försteg. Skulle egentligen behöva låna hem en till HT Truth link för att kunna koppla hela vägen. Hälsningar Peter Quote
zood Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 Kul att du märker skillnader till det bättre. Sedan detta med "neutrala kablar" vad grundar ni det på att de är så fantastiskt neutrala/ inte påverkar ljudet alls? Har ni sångaren stående i rummet så att ni kan jämföra hur likt det låter - först då kan man väl säga om det låter färgat eller ej?? I själva verket är det väl så att även ni har hittat ett ljud som tilltalar er mest. Och när det jämförs med livekonsert menas det då helt live, utan mickar, slutsteg, filter, kablar mm. För jag vågar nog påstå att ljudet färgas/påverkas endel på vägen till ens öron då med. Allting handlar väl bara om tycke o smak. Jag är helt inne på Peo`s linje här, tycker jag att det låter bra så är jag nöjd. Men jag ifrågasätter gärna saker. Hälsningar Johan Quote
zood Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 Här säljer ju en kille en truth link om du var sugen på en till http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59707 Quote
Absolute Audio Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 Nästa anmärkning är att det finns idag mängder med grupper som har fått sina skivor remastrade. Är det att färga ljudet? Exempelvis har jag AC/DC, Dire Straits och Van halen som har fått en mycket svulstigare sound på musiken än "original"plattan. Nu kanske alla vet det redan, men jag säger det ändå. Vi mastrade våran skiva i Polar studio och de dom använde var ett gigantiskt equaliser säkert 50 olika rattar. Så ja mastera är att framhäva olika frekvenser mer eller mindre dvs. vad vi brukar kalla färga. Ska dock tillägga att råmixen lät bättre.... Jag skulle nog föredra att det stod UNmastered på skivor. Quote
AudioPega Posted March 31, 2007 Author Posted March 31, 2007 Här säljer ju en kille en truth link om du var sugen på en till Tackar för info! Har varit i kontakt men tvekar ändå. Priset är helt okey men det låter bra som det är. Får klura vidare. Hälsningar Peter Quote
PLINIUS Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Detta är visserligen en önskedröm då alla kablar färgar ljudet men har man en bra kabel som är neutral så funkar den i alla sammanhang, d.v.s. om du nu vill höra hur din elektronik/högtalare faktiskt låter, finns ju vissa som har andra mål med sina kabelköp. Vilka andra mål med sina kablar babblar du om??? Sen när blev du polis här inne?? Quote
Engelholm Audio Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Sedan detta med "neutrala kablar" vad grundar ni det på att de är så fantastiskt neutrala/ inte påverkar ljudet alls? <snip> I själva verket är det väl så att även ni har hittat ett ljud som tilltalar er mest. Hälsningar Johan Detta med neutralt är intressant. Det tog ett tag innan jag fattade konceptet... Jag har lyssnat hos hifikompisar och kunder. Många berättar (ibland stolt) att det "låter väldigt neutralt". Detta trots att jag hör stora skillnar mellan anläggningarna. Ibland till och med hos samma person fast uppgradetingsuppgraderings-jävulen satt klorna i anläggningen och prylar bytts ut och klangen är rätt ändrad mot innan. Ändå heter det "Ah det spelar ju väldigt neutralt". Neutralt måste alltså vara ett personligt betyg. Neutralt i ena fallet är oneutralt i andra. Tekniskt sett är det inte jättesvårt att verifiera neutralitet... Subjektivt finns däremot hur mkt som helst! Högtalare eller för den delen slutsteg med kratfiga o-linjäriteter kan hos vissa uppfattas som "neutrala". Ja ända tills man byter då... Quote
Matrixen Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Många misstar nog realism för neutralitet. Säkert även jag själv. Om en röst eller intrsument återges precis som jag är van att höra det akustiskt live, inbillar jag att jag har en transparent och neutral återgivning. Jag har ingen aning hur de flesta av mina skivor lät i studion och har inte heller tillgång till en hörlursanläggning av referenstyp(inte säkert att de är transparenta och neutrala heller), men om man nu har en färgning som får det att upplevas mer neutralt eller realistiskt, så kanske det inte gör så mycket?? Kanske vissa färgningar tillochmed kompenserar för någon inverterat färgning eller brist i inspelningsutrustningen, eller mastringsmonitorerna?? Quote
Otto Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Japp, vi kan uppleva komponenter varmare, kallare, hårdare, mjukare, detaljrikare, o.s.v..., när vi jämför prylar och anläggningar mot varandra. Men, säga att något låter mer neutralt än något annat, NEEEJ, då är man "ute lite på hal is", för vem har 100% klart för vad som är just neutralt, givetvis INGEN. Quote
AudioPega Posted April 3, 2007 Author Posted April 3, 2007 vem har 100% klart för vad som är just neutralt, givetvis INGEN. Håller med eftersom vi alla är olika, har olika musiksmak, preferenser och hörselskador . Har precis lånat hem en till Harmonic Tech Truth link för att sätta den mellan för- och slutsteget. Den köpta Truth linken sitter från cd:n. Lite intressant eftersom Audionet (försteget) förespråkar icke balanserade kablar medan Primare A32(slutsteg) anses fungera bättre med balanserat. Kör idag balanserat med Monster XLR M1000. Har kopplat in bägge med den fördelen att bara switcha till/från balan/obalan. Hoppas inte att det kan inträffa något med dubbla kablar inkopplade samtidigt . Satt igår och lyssnade på Blackmores night, Pink floyd och Mike Oldfield men svårt att utse någon vinnare. Till på köpet är ena kabeln helt ny och ej inspelad. Varför behövs det egentligen?? (Det finns inga kretsar i en kabel.) Återkommer i ämnet men sunda förnuftet säger att det bör vara fördelar med att använda samma typ av kablar i hela anläggningen. Kanske skall prova HT i XLR version? Hälsningar Peter Quote
Otto Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Håller med eftersom vi alla är olika, har olika musiksmak, preferenser och hörselskador . Har precis lånat hem en till Harmonic Tech Truth link för att sätta den mellan för- och slutsteget. Den köpta Truth linken sitter från cd:n. Lite intressant eftersom Audionet (försteget) förespråkar icke balanserade kablar medan Primare A32(slutsteg) anses fungera bättre med balanserat. Kör idag balanserat med Monster XLR M1000. Har kopplat in bägge med den fördelen att bara switcha till/från balan/obalan. Hoppas inte att det kan inträffa något med dubbla kablar inkopplade samtidigt . Satt igår och lyssnade på Blackmores night, Pink floyd och Mike Oldfield men svårt att utse någon vinnare. Till på köpet är ena kabeln helt ny och ej inspelad. Varför behövs det egentligen?? (Det finns inga kretsar i en kabel.) Återkommer i ämnet men sunda förnuftet säger att det bör vara fördelar med att använda samma typ av kablar i hela anläggningen. Kanske skall prova HT i XLR version? Hälsningar Peter "sunda förnuftet säger att det bör vara fördelar med att använda samma typ av kablar i hela anläggningen." Min erfarenhet säger att så behöver absolut INTE vara fallet, senast igår testade vi lite fram och tillbaka med olika typer av kablar och bäst visade sig i det här fallet vara att kombinera silver-kabel och vanlig koppar-kabel. "Tyvärr" så finns det nog inga givna regler när det gäller kabelmatchningar, man slutar aldrig förvåna sig över de olika resultaten. Det verkar inte heller ha speciellt stor betydelse vad det står på prislappen, utan som sagt, rätt matchning så blir det bra. Så det är bara att testa vidare, det är ju en del av den här hobbyn. Trevligt att du redovisar dina resultat. Quote
AudioPega Posted April 4, 2007 Author Posted April 4, 2007 Satt igår och lyssnade på Blackmores night, Pink floyd och Mike Oldfield men svårt att utse någon vinnare. Valde Blackmores night "The village lanterne" från 2006 ännu en gång som provskiva . Låten "25 years" fick gå om och om igen tills medan jag växlade mellan balanserat och icke bak på slutsteget. Ljudet var något "mörkare", dovare med Monster kabeln. De första 1-2 minuterna av låten hittade HT kabeln en tamburine från vänstra kanalen som Monster hade svårt att framkalla. Jag tror att det var en tamburine iallafall (stor ringformat instrument att hålla i med en massa minicymbaler monterade), ni får rätta mig om jag har fel. Ljudnivån upplevde jag något högre med HT:n, kan bero på att mellanregistret träder fram mer. Kort och gott: HT är en klarare och mer lämpad kabel för min anläggning. Frågan är om samma kabel i XLR-utförande skulle låta annorlunda? Dels så låter en del apparater bättre med balanserade kablar men de är väl speciellt intressanta om vi börjar prata om lite avstånd också mellan komponenterna Hälsningar Peter Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.