Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Har för knappt ett år sedan fått upp öronen för Richie Blackmores projekt "Blackmores night" där night står för sångerskan Candice Night.

Richie kallar musiktypen för "renässansmusik" men en närmare beskrivning skulle kunna vara hård folkmusik. :app:

Är det någon som vet om andra grupper eller musiker som gör liknande musik?

Hälsningar

Peter

Guest pick-me-up
Posted
Hej

Har för knappt ett år sedan fått upp öronen för Richie Blackmores projekt "Blackmores night" där night står för sångerskan Candice Night.

Richie kallar musiktypen för "renässansmusik" men en närmare beskrivning skulle kunna vara hård folkmusik. :app:

Är det någon som vet om andra grupper eller musiker som gör liknande musik?

Hälsningar

Peter

Det finns nog ingen som kommer ens i närheten. Kanske du skulle tycka om

Enya

Clannad

Máire Brennan

Sally Oldfield

Lindisfarne

... etcetera. Det finns nog vissa likhetstecken, skulle jag tro.

Enligt allmusic.com/ gör dessa grupper ungefär samma typ av musik:

Trapeze

Ian Moore

Richie Sambora

Gregg Alexander

David Coverdale

Gregg Allman

Free

Billy Falcon

Men det låter lite långsökt.

Posted
Enya

Clannad

Máire Brennan

Sally Oldfield

Lindisfarne

Hej och tack för tipsen.

Men det är nog som du säger att ingen kommer i närheten. Har allt med Enya, Clannad och Maire Brennan. Sally tycker jag låter helt annorlunda och Lindisfarne vet jag inget om. Då tycker jag Loreena Mckennit ligger lite närmare.

Jag har även en del från Jethro Tull samt den yngste medlemmen i familjen Brennan, Moya.

/Peter

• 1 month later...
Posted

Här kan det vara läge att tipsa om Amazing Blondel.

De spelar en typ av renässansmusik som de själva skriver. De använder samtida instrument så långt det är möjligt.

Läs mer om dem här: Amazing Blondel Home Page

Det finns även möjlighet att lyssna på korta snuttar av deras musik på sidan. I undermålig ljudkvalitet, men man får i alla fall ett hum om hur de låter.

Jag själv har lyssnat på dem sen 70-talet och älskar dem fortfarande.

Konstigt att ingen annan kom på att tipsa om dem...

Posted

En liten rättning.

Moya och Maire är samma person, den äldre systern till Enya. Hon ändrade stavningen på sitt namn från Maire till Moya, som är den fonetiska stavningen, eftersom folk alltid uttalade namnet fel.

Enya har ju gjort samma sak. Försök att få Eithne att låta som Enya.

Inte lätt att lära sig stava på det språket.

Yngsta systern heter Bridin.

Listan från Allmusic.com är rolig, men har knappast med Blackmores Night att göra utan baseras säkert på vad Blackmore har gjort tidigare.

Det är anledningen att man får rota i backarna med hårdrocksskivor efter Blackmores Night i musikaffärerna. Vissa stämplar är svåra att tvätta bort.