Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tänker inte byta min Bow Wizzard CD. Dels för att den är förbannat bra, den är snygg och den bildar enhet med mina övriga Bow-enheter.

Jag tänker dock skaffa mig en SACD-spelare 2-kanalare. Några tips på en bra SACD-enhet? Om CD-delen är bra eller inte struntar jag i. Det är enbart SACD-delen jag är intresserad av eftersom antal SACD i hyllan växer varje månad (framför allt klassisk musik). (Jag har en Pinoneer DV-575A i min bioanläggning. Den duger bra där men SACD-delen har inte en chans mot min CD.

Bebop

Posted

bebop: Om du kan vänta tills du kommer hem kan du få prova min Sony SCD XA777ES. En tung pjäs som fått goda vitsord och låter mycket bra. Har dock inte prövat i multichannel mode, men det var du inte intresserad av.

Posted

Jag kan rekommendera Marantz SA-11S1. En helt fantastisk 2-kanalig SACD-spelare som spelar vanlig CD på ett imponerande sätt också.

"Köp en, jag har en själv"

Posted

Eftersom du enbart vill ha två kanaler kanske Wadia 581 kan vara ett bra alternativ. Du måste ju rimligen ha något som är bättre än det du har idag, annars kan du väl lika gärna köra cd-lagret på din befintliga. Esoterics spelare är väl oxå bara två kanaler tror jag.

Posted

bfjohansson vet du vem som säljer 581:an (70?) och vad den kostar?

Annars verkar emm labs cdsa (99) vara ett enkelt val om man bara vill ha en sacd-spelare (och har råd). Vill man ha en SACD med försteg så bör man kanske titta på Lindemann 820s (96?), Wadia 581i (85?) och kanske tom en Gondul M (90). I lite lägre prisklasser är Marantz 11 (35?) och 7 (65?) plus McIntosh 201 (45?) intressanta alternativ, där 201 har variabel utgång.

Skall också sägas att om du inte köper en riktigt bra SACD-spelare så är risken överhängande att du kommer föredra att köra CD-lagret på din CD.

Posted

Håller helt och hållet med hmartin här...om du inte skaffar en kompetent sacd spelare så blir nog fallet så. Testade själv Marantz SA-11S1 och Pioneer 989:an när jag skulle skaffa SACD och dom hade ingen chans mot Krellen ( iåf "lite" prisskillnad ) men eftersom att jag ej vill tumma på kvalite´n blev det Krellen....har inte hör en bättre spelare för dom pengarna. Skall dock tillägga att jag ej har lyssnat på varken Lindermann eller Wadia, vilka är mycket kompetenta spelare ( vad jag läst ). Frågan är bara vilket prissegment det hela rör sig om??

Dessutom spelar krellen förbannat bra i CD oxå vilket kanske medför att du bara behöver i apparat. Skall oxå tillägga att Peder af Ugglas Autmn Shuffle är mycket trevlig i 5.1 även om du bara skall köra i 2 kanaler kanse detta ändras eftersom, och då står Krellen där och bara väntar på att få leverera välljud till dina högtalare=)

Posted
bfjohansson vet du vem som säljer 581:an (70?) och vad den kostar?

Annars verkar emm labs cdsa (99) vara ett enkelt val om man bara vill ha en sacd-spelare (och har råd). Vill man ha en SACD med försteg så bör man kanske titta på Lindemann 820s (96?), Wadia 581i (85?) och kanske tom en Gondul M (90). I lite lägre prisklasser är Marantz 11 (35?) och 7 (65?) plus McIntosh 201 (45?) intressanta alternativ, där 201 har variabel utgång.

Skall också sägas att om du inte köper en riktigt bra SACD-spelare så är risken överhängande att du kommer föredra att köra CD-lagret på din CD.

Nu bor ju Bebop i Kanada så där borde det ju allt finnas någon som säljer Wadia. De ligger väl nu på 8000 dollar men kan ju finnas begagnade "over there". I sverige lever ju Wadia ett minst sagt undanskymt liv men jag tror att Ljudmakarn i Stockholm säljer dem. Det är dock inte alls nödvändigt att lägga till för en "i" eftersom det bara ger digitala in och utgångar. Försteg finns det i bägge. Krell kan annars säkert vara ett bra, och mycket billigare, alternativ.

Posted

Rekommenderar starkt McIntosh MCD 201 SACD/CD spelare..Låter underbart på cd och makalöst på SACD, i vilket fall som helst, värd att titta på.

Hoppas det går bra och lycka till..

Posted

Ayre C5e är en spelare som troligen gör din ordinarie helt arbetslös...Tar tiiiid att spela in men attans då dom är klara ... :)

Posted

Ayre skulle ju också matcha Bow ganska hyfsat rent utseendemässigtl. Om nu inte displayen hade varit så tokblå i sitt sken. :-) Det vet jag att Bebop inte gillar! I alla fall inte på bilens instrumentbräda! ;-) Men man kan dimma eller stänga av displayen om man vill.

Test i Stereophile

Posted
Ayre skulle ju också matcha Bow ganska hyfsat rent utseendemässigtl. Om nu inte displayen hade varit så tokblå i sitt sken. :-) Det vet jag att Bebop inte gillar! I alla fall inte på bilens instrumentbräda! ;-) Men man kan dimma eller stänga av displayen om man vill.

Test i Stereophile

tokblå.. :o Var i all världen har du fått det ifrån :?: .. Om displayen har något hyss för sig så är det att vara FÖR "neutral" i sin lyskraft.... Den går från mjukt svagt lyse till ännu svagare för sedan vara helt mörk..

Så tokblå...Du kanske just menade FÄRGEN att den är blå och inget om hur starkt det lyser......... ;)

Posted
tokblå.. :o Var i all världen har du fått det ifrån :?: .. Om displayen har något hyss för sig så är det att vara FÖR "neutral" i sin lyskraft.... Den går från mjukt svagt lyse till ännu svagare för sedan vara helt mörk..

Så tokblå...Du kanske just menade FÄRGEN att den är blå och inget om hur starkt det lyser......... ;)

Jag menade att färgen var väldigt blå och att det var stora siffror på den Ayre CDn jag hade hemma på snabbtest för några år sen, alltså inte jättediskret. Hur det är med den här SACDspelaren vet jag ju faktiskt inte, det kanske är mindre siffror på den?

Posted

Ja dom är små siffrorna . och lyser snudd för svagt till o med.Och vi som börjar se lite sämre kan nog börja reta oss på dessa små siffror.. medans en fullt seende kanske njuter av dom..... Men visst är dom blå allt.. :)

Posted

Bara för att lugna Gondul M ägare så gjorde jag inte något uttalande om att att den på något sätt skulle vara kvalitetsmässigt sämre än de andra alternativen, jag ville bara lista bra alternativ utan att göra någon direkt värdering av dem.

Det skulle vara grymt kul att göra en direkt jämförelse mellan spelarna från ex. Lindemann, Bladelius, Emm labs, Ayre, Wadia, Esoteric X01d2 ...

Vet någon exempelvis en butik som har ens två av dessa spelare? Eller känner någon någon gästfriperson som bara inte kunde välja utan köpte en av varje. :)

Posted

bfjohansson: Tack för ditt svar, insåg inte att bebop bor i Kanada. Ljudmakarn hade Wadia tidigare, men jag tror inte de tar in Wadia längre. Åtmindstone listar de inte Wadia bland de märken som de tar in.

Posted
Vad baserar du den tanken på?

Baserat på att Ayre C 5 Xe ÄR en mycket kompetent spelare. Samt att jag haft möjlighet att höra den i mycket hård konkurans.. Så därmed är inte tanken så långt borta att den kan göra en även en bra red book cd som heter bow totalt arbetslös och därvid onödig för ägaren att ha....Svårare än så är det inte...

Posted
Baserat på att Ayre C 5 Xe ÄR en mycket kompetent spelare. Samt att jag haft möjlighet att höra den i mycket hård konkurans.. Så därmed är inte tanken så långt borta att den kan göra en även en bra red book cd som heter bow totalt arbetslös och därvid onödig för ägaren att ha....Svårare än så är det inte...

När min Bow CD åker ut, så åker också all annan Bow ut. Jag gillar inte att blanda märken. Dels tycker jag att det ser trevligare ut och sedan försöker jag också välja ett ljudideal som någon har arbetat med att snickra ihop som en enhet med all typ av anpassning detta innebär.

Jag är enbart ute efter en bra SACD och den kan vara hur ful som helst, för den kommer att få en undanskymd plats. Jag har fått en del bra inspel tycker jag.

Posted

Test i Stereophile

Du har så rätt, Lindvall. Blått ljus är det mest idiotiska layoutpåfund som ingen tycks våga slita sig från. Jag har mina skäl för detta. Det är ett typiskt ingenjörsinspel. Det är ett känsligt ämne för mig, men bli inte allt för uppretad i min oförsonliga hållning.

1. Displayen får antas finnas till för att på håll kunna läsa och hålla sig ajour om vilken låt som spelas, hur lång tid etc.

2. Man får också anta att displayen i likhet med fjärrkontrollen skall kunna användas på håll så att man inte sliter sönder hossorna.

3. Blå är en illa vald färg eftersom den höga ljusfrekvensen är svår att avläsa. Ju mörkare rummet är och ju kraftigare sken dessto värre blir det.

4. Dessutom kan det blåa ljuset framkalla illusioner av att ljuset ligger utanför displayen, vilket för en del är mycket störande och kan t o m framkalla fysiska obehagskänslor.

5. Låt ingenjörerna hålla till innanför skalet och låt t ex. typografter ägna sig åt sin specialitet som bl a innebär både design och läsbarhet.

6. Bra färger för ögat är orange och grönt. Även gult och rött kan gå an, men icke blått. Usch!!! Dessbättre finns fortfarande en hel del "icke blått" på marknaden, bl a BOW.

Att få mig på andra tankar är icke mödan värd. I detta ämne är jag oförsonlig. I min värld är det amatörism och respektlöshet mot konsument som i och för sig i ett svagt ögonblick kan förledas av vacker blått sken. Det ändrar inte det faktum att blått är icke lämpat för att avläsa. "Om så hela världen i demokratisk anda beslutar att gråtande barn tavlor är högkvalitativ konst, så kommer jag inte att acceptera detta" läste jag någon säga en gång. Precis så tycker jag om blå elektronik (mestadels kinesisk).

DSC_0005.jpg

DSC_0009.jpg