Jump to content

Jazz i skivhyllan - del 3


Bebop

Recommended Posts

Jaha mina vänner - då kör vi igen...

Om ni följt mina tips har ni nu en samling på 10 jazzplattor. Här kommer 5 till. Vad är ett jazzbibliotek utan Ben Webster? Svar: Det är inget jazzbibliotek. Det finns en hel del bra plattor med honom. Mest kända är hans plattor med Oscar Peterson på Verve. De är alla värda att köpa. Finns också några bra samlingar. Ni får botanisera bland dessa på egen hand, för jag lyfter istället fram min favorit med honom:

DSC_0035.jpg

"At the Renaissance" finns att få tag på både som vanlig pressning för 10 USD och Audio Analogue pressning till fler dollar. Finns även på CD. Den släpptes relativt sent eftersom den Lester König (Contemporarys ägare) inte var riktigt nöjd med den rent tekniskt, sägs det. Det finns ett avsnitt där ena kanalen "försvinner" några sekunder. Men bojs, detta är en fantastiskt bra Ben Webster och ljudet är förstklassigt, framför allt ljudbilden och ljudatmosfären. Gå och köp!!!

Om man gillar Ben Webster så finns det också en, möjligen 2 plattor till man måste skaffa.

DSC_0008.jpg

"Blue Serge" med Serge Chaloff. Finns i vart fall på CD. Jag skulle också kunna nämna "Boston Blow Up" som också är bra. Innehåller hans klassiska tolkning av "Body and Soul" som han pyser fram i ren Ben Webster-stil fast på baryton. Finns ytterligare en platta med honom "Fable of Mable". Den tycker jag inte är så kul.

Serge Chaloff ingick i Woody Hermans saxsektion på 50-talet tillsammans med Stan Getz, Jimmy Guiffry och Al Cohn. De kallade sig The Four Brothers efter en hit de hade med Herman. Serge dog ung och han aldrig slå igenom fullt ut. Dom 3 plattor han gjorde är emellertid mästerliga. Om man gillar Ben Webster så är det bara att pallra sig ut och skaffa ovanstående platta också.

Jag fortsätter med lugna och lyriska favoriter. Då är det narurligt att lyfta fram Paul Desmond:

DSC_0016.jpg

Jag är kanske lite taskig att plocka fram denna plattan för jag tror att den är svår att få tag på. Har sett den då och då på CD. Vet inte om den fortfarande finns på LP. Den är däremot så förbannat bra, så ut med er och leta. Musiken är mästerlig och ljudet lika så. Balsam för själen! Det är inte säkert att ni hittar samma omslag. Jag skall se om jag hittar den någonstans. Återkommer i så fall.

Det finns också laid back jazz på trumpet. Chet Baker har nämnts i tidigare tråd, och här kommer han igen:

DSC_0005.jpg

Finns mycket bra med Chet. Det är ingen överaskningarnas man. Han är sig lik på de flesta plattorna. Denna Chet-plattan på Riverside är en klar favorit. Lätt att få tag på.

Kan vara dags med en sångfågel. Helen Merril är kanske inte så känd, men hon är bra. Ella F, Sarah V och Billie H är ju dom det pratas om mest och med rätta. Det finns dock fler att botanisera bland.

DSC_0025.jpg

Detta är en klassisk platta på EmArcy. Kommer säkert alltid att finnas. Den är känd inte bara för Helens fantastiska sång, men också för att Clifford Brown är med. Clifford Brown var av samma dignitet som Miles Davis på 50-talet och spåddes en lysande karriär. Allt han gjorde höjdes till skyarna. Dessvärre togs han av daga i en trafikolycka endast omkring 25 år gammal. Även denna plattan är lite laid back, men vad gör det när det låter som det gör här. Nästa gång blir det mer sång.

Lycka till!

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha hört Ben Webster: At the renaissance som 45 rpm limited edition hos Robert på Audio Concept var jag tvungen att själv köpa den fantastiska utgåvan :mm:

- hur den normala utgåvan låter vet jag ej men skivan är rent musikaliskt ett måste ;)

En skiva som jag just beställt är

VER-8274.JPG

Jacintha har gett ut Here's to Ben: A Vocal Tribute to Ben Webster

AGRN-100145.jpg

som är en underbar skiva :mm:

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Chet Baker, Stan Getz och Ben Webster liksom många andra Jazzstorheter besökte ofta Jazz klubben Montmartre i Köpenhamn och många av dessa konserter förevigades på skivmärket SteepleChase.

From 1959 to 1974, the Montmartre in Copenhagen was one of the leading jazz clubs in the world. Johnny Griffin and Dexter Gordon would come in for months at a time, and Stan Getz played there regularly. The house rhythm section was Albert (Tootie) Heath and Kenny Drew (both Americans), and either Niels-Henning Orsted Pederson or Mads Vinding, both Danes, on bass.
Se länk

Jag tror att Mike Zwerin skrev fel årtal och menade 1994 eftersom jag vet att Jazzhus Montmartre fanns in på 90-talet ;)

Vissa inspelningar gavs ut i början på 90-talet av tyska Alto i en Limited Audiophile Edition på 180 gram och som sådan har jag bl.a. Ben Webster: Live At Montmartre 1973 och ett antal trevliga skivor med Chet Baker. Jag har också ett antal original SteepleChase bl.a. en dubbel LP Stan Getz Quartet: Live at Montmartre (1977) och dessa håller alla mycket hög inspelningskvalitét. Det är bara att botanisera i deras katalog ;)

Mycket verkar finnas på CD och jag fann bl.a.

31008.jpg

och

31180.jpg

Link to comment
Share on other sites

bebop: hur är ljudet på din nya Ben Webster skiva du visar överst?

Jag köpte den redan 1990 innan det fanns superpressningar. När jag sedan hörde Audio Analogue pressning föll jag baklänges njutning men upptäckte också att den vanliga plattan höll tillräckligt hög klass, så jag stannade vid den.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Mike Zwerin skrev fel årtal och menade 1994 eftersom jag vet att Jazzhus Montmartre fanns in på 90-talet ;)

Nej, Mike har rätt. Det fanns två Montmartre, kan man säga. Det gamla som stängde 1974 och det nya som stängde kring 1990. Vill minnas ägaren dog. Senare öppnade Copenhagen Jazzhouse. Det har inget med Montmartre att göra, men försöker hålla samma ideal vid liv.

F.ö. är jag helt enig med dig. Getz-plattan (som var inspelad på "nya" Montmartre" gavs ut 12 Juli 1977. Jag vet för jag var i Köpenhams på bröllopsresa. Bl a var vi på Montmartre där vi lyssnade på Art Blakeys Messengers för andra gången. Veckan innan var dom i Kristianstad).

Link to comment
Share on other sites

Har inte så mycket att jämföra med men jag köpte en dubbel-CD som egentligen är en trippel på Amazon.com och det handlar om inspelningar på Verve. The Soul of Ben Webster som även innehåller albumen Gee Baby Ain't I Good To You och Blues-A-Plenty. Omväxlande med en del fina stunder och inspelningarna håller typisk Verve-klass.

D52DF29819804A768A4DD375192E96A9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...