AudioPega Posted March 23, 2007 Posted March 23, 2007 Hej Har lånat hem 2st högtalarkablar för utprovning/byte från befintlig. Befintlig kabel är Monster M75 på löpmeter och gafflar. Måste gå över till bananer pga utformning av bakstycket på mitt slutsteg. Min utrustning är följande: Audionet ART V2 cd Audionet PRE-1 Primare A32 JmLab Electra 927Be Signalkablar: HT precision link (cd-försteg) Monster XLR M1000 (försteg-slutsteg) Provskivor: Stockfisch sampler 2 (Sara K, David Munyon, David Roth) Blackmores Night (The village lanterne 2006) Loreena Mckennit (The ancient muse 2007) Priset på högtalarkablarna är ca 8000kr (brutto). Lyssningsintryck: Stockfish samplern nr.2 och låt 2(Sara K) lät högre (högre volym) med M2.2 och med lite mer bas i piano och de lägre tonerna (mer distinkt och inte utsmetande). HT kontrade med lite mer cymbaler och högre toner. Jag hörde cymbalerna bättre. Blackmores night var svårare att höra skillnader på tycker jag. Med Ht:n blir det lite "kyrkoljud" över musiken medan Monster lägger till mer bas, musiken upplevs mer tyngre, rockigare. Loreena Mckennit sång i låt nr.6 lät mycket "kyrklikt", mäktigt som om hon stod i en stor sal och sjöng. Detta med båda kablarna med en litet + till HT. Den gamla Monster M75 var ingen konkurrent. Detta är ett pågående test under helgen så jag återkommer med mer input. Är det någon som har erfarenhet av dessa kablar och till vilka komponenter? /Peter Quote
AudioPega Posted March 26, 2007 Author Posted March 26, 2007 Efter mycket lyssnande och bytande av kablar har jag tagit beslutet att HT PRO-11 kabeln passar mig bäst. Ljudet får en klarhet och rymd som inte Monster kan matcha. Monsters fördel var att ge mer bas åt instrumenten på skivor som var akustiska och lite "platta" inspelade men när Blackmores night spelade fick musiken för mycket "färg" och för lite klarhet runt mellanregistret. Har läst någonstans att örat uppfattar/kommer ihåg ljudskillnader inom 20-30sek efter det att musiken tystnade och det var ett mindre he-te att hinna med inom den tidsramen att byta kablar . Är högtalarkabeltest det svåraste man kan ge sig in på /Peter Quote
Matrixen Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Intressant med jämförande tester. Hoppas intrycken består efter köp. Kabeltester är luriga. Högtalarkabeltest är klart krångliga, men jämfört med tex högtalare, så blir det ju lätt. Det får dock vara ganska uppenbara skillnader för att man skall märka dem efter att krypit och kopplat en stund bakom högtalarna och slutsteg och flämtande satt sig i soffan igen Det kan ju vara ett sätt att slippa byta om det är för små skillnader. Däremot skall man inte underskatta de långsiktiga effekterna. Vissa imponatorfärgningar som kan vara förföriska i AB tester, kan visa sig vara besvärande efter några månaders lyssning. Quote
shaft Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Hej! Jag har ganska stor tilltro till ljudminnet så jag tycker inte du skall oroa dig för det ;-9 Lite som Matrixen skriver att man inte skall underskatta lite mer långsiktiga effekter heller. I vilket fall tycker jag man skall (om man har möjlighet) låta sladdarna sitta i ett par dygn då ljudet ofta "sätter sig" efter några dagar. /Shaft Quote
AudioPega Posted March 26, 2007 Author Posted March 26, 2007 En annan svårighet som jag också brottades med var alla dessa "specialskivor" som skulle testas med. Problemet är oftast att de inte innehåller min favoritartist. Lånade 2st Stockfisch Records sampler (1+2). De lät fantastiskt bra men kunde inte översätta detta till mina egna skivor. Ofta var det musik med flera tysta partier. Tyvärr vet jag inte om bra inspelningar med artister som Mike Oldfield, Pink Floyd, Enya, Clannad och Jethro Tull. Skall låna hem en signalkabel, HT truth link för att jämföras med min Monster XLR M1000 som sitter mellan för- och slutsteg. Som jag har sagt i en annan tråd så lät HT Precision link som en ojordad skivspelare när den var inkopplad. Lars Ek på P.L audio sa att han hade hört detta en gång tidigare på en subwoofer. Quote
Absolute Audio Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Stockfisch sampler 2 (Sara K, David Munyon, David Roth) Blackmores Night (The village lanterne 2006) Loreena Mckennit (The ancient muse 2007) Kul att höra fler upptäkt Blackmores Nights senaste som test skiva. Första låten avslöjar definitivt ljudkaraktär på kablar och annan utrustning. Kastanjetterna kan antingen smattra i ögonen eller ta en tur från vänster till höger bakom högtalarna, beroende på om jag kör Red dawn eller Kimber KCAG som signalkabel. ESS ljud och mellanbas slam kan oxå variera väldigt mellan olika kablar. Appropå Jethro tull och välinspelade skivor.... finns inte. Och det har ju vår gode Ian Andersson erkänt själv. Quote
AudioPega Posted March 26, 2007 Author Posted March 26, 2007 Kul att höra fler upptäkt Blackmores Nights senaste som test skiva. Första låten avslöjar definitivt ljudkaraktär på kablar och annan utrustning. Kastanjetterna kan antingen smattra i ögonen eller ta en tur från vänster till höger bakom högtalarna, beroende på om jag kör Red dawn eller Kimber KCAG som signalkabel. ESS ljud och mellanbas slam kan oxå variera väldigt mellan olika kablar. Såg på cdon.com att flera av Blackmores night "äldre" skivor stod med releasedatum 2006. Har mailat och frågat men inget svar. Tänk om de är remastrade för ännu bättre ljud Clannad har en serie skivor (Magical ring, Sirius, Anam, Banba mm) med tillägget "Upgraded" efter. Vet inte vad det betyder men deras skivor hade varit betjänade av lite ljudförbättring. /Peter Quote
Absolute Audio Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Såg på cdon.com att flera av Blackmores night "äldre" skivor stod med releasedatum 2006. Har mailat och frågat men inget svar. Tänk om de är remastrade för ännu bättre ljud Clannad har en serie skivor (Magical ring, Sirius, Anam, Banba mm) med tillägget "Upgraded" efter. Vet inte vad det betyder men deras skivor hade varit betjänade av lite ljudförbättring. /Peter Har bara hört de två första och dom är inte så roliga enligt mej. Andra innehöll dock Rainbows 20th century greensleave "cover?" som var tio ggr roligare än allt annat på skivan. Men den senaste håller riktigt hög klass. Ska köpa jul skivan oxå har jag tänkt så man kan fira en riktig hårdrocks jul med Transibirean orchestra, Jethro tull & Blackmores Night. :cool: Quote
AudioPega Posted March 26, 2007 Author Posted March 26, 2007 Har bara hört de två första och dom är inte så roliga enligt mej. Andra innehöll dock Rainbows 20th century greensleave "cover?" som var tio ggr roligare än allt annat på skivan. Men den senaste håller riktigt hög klass. Ska köpa jul skivan oxå har jag tänkt så man kan fira en riktig hårdrocks jul med Transibirean orchestra, Jethro tull & Blackmores Night. :cool: Hur är Transibirean orchestra?? Prova även Blackmores night "Ghost of a rose" som kom 2003. Mycket bra och helt okey som testskiva . /Peter Quote
Absolute Audio Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Hur är Transibirean orchestra?? Prova även Blackmores night "Ghost of a rose" som kom 2003. Mycket bra och helt okey som testskiva . /Peter Det är storslagen jul-hårdrock av den amerikanska sorten. Inget för de alltför pretansiösa alltså. Men tre producenter, mer än tio sångare & speciell berättar röst. Spela fulla hus från october till januari hemma i staterna. Typ Robert Wells i tomteluva & anabola. Men vi glider från ämnet tillbaka till Kabeltestet! Quote
AudioPega Posted March 26, 2007 Author Posted March 26, 2007 Men vi glider från ämnet tillbaka till Kabeltestet! Helt riktigt. Jag har idag lämnat tillbaka kablarna med HT PRO-11 som nr. 1. Har inte ännu beställt hem dessa men det skall inte ta mer än ett par dagar. (P.L.Audio har tagit fram en test/prov väska med all HT:s kablar.) Förutom Monster och Harmonic Technology kablar kan jag få tag på Supra, Transparent, Crystal, Tara Labs, Acoustic Zen och QED högtalarkablar i Karlstad. Här finns 4 butiker som tillsammans marknadsför dessa kablar. Frågan är om jag orkar plocka ut 1-2 till för att jämföra med HTn. Tara Labs är för dyra. Acoustic Zen verkar var en avknoppning från HT (= låter lika?), Supra är ingen konkurrent enligt en butik och Transparent och QED vet jag inget om mer än det jag läst i musiktidningar. HT PRO-9 med ett pris på dryga 12' kr känns lite jobbigt, nästan det dubbla mot 11:orna . Är det så mycket bättre /Peter Quote
AudioPega Posted March 26, 2007 Author Posted March 26, 2007 Glömde förstås IXOS och Eichmann. IXOS 1002 har jag haft som signalkabel annars vet jag inget om dem som högtalarkabel. Har hört att Eichmann är en lite billigare kabel men skall låta bra för det. Men om den skall lånas hem för att jämföras med HT-11 vet jag inte. /Peter Quote
Timbre™ Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Har läst någonstans att örat uppfattar/kommer ihåg ljudskillnader inom 20-30sek efter det att musiken tystnade och det var ett mindre he-te att hinna med inom den tidsramen att byta kablar . Är högtalarkabeltest det svåraste man kan ge sig in på Där sopas alla blind- och A/B-tester under mattan... Snacka om stress. Quote
svejk Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Detta med ett så kort hörselminne tvivlar jag på. Vi kan ju pricka in en människa i åratal på bara rösten dessutom i en taskig telefon. Varför? Tror det beror på känslor knutet till det vi hör. Musiken är känslor och vi glömmer inte i brådrasket. Har inget som backar upp mitt påståendet, bara min känsla! Quote
AudioPega Posted March 26, 2007 Author Posted March 26, 2007 Tror det beror på känslor knutet till det vi hör. Musiken är känslor och vi glömmer inte i brådrasket. Har inget som backar upp mitt påståendet, bara min känsla! Kanske har med om man hör "Det här var från skatteverket" eller "Hej, Älskling!" i telefonen Jag kanske har fel men har en bestämd känsla av denna tidsram i något avlyssningssammanhang En fråga: Testlyssnar ni hifikomponenter med 1-2 låtar och om och om igen eller kör ni igenom en hel skiva? /Peter Quote
Timbre™ Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Kanske har med om man hör "Det här var från skatteverket" eller "Hej, Älskling!" i telefonen Hörselminnet ingår i vår biologiska skyddsarsenal (utvecklingen påbörjas redan på fosterstadiet) och utan det hade inte Homo sapiens kunnat pyssla med hifi överhuvudtaget år 2007. Vi hade varit evolutionellt utkonkurrerade. Quote
Absolute Audio Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 En fråga: Testlyssnar ni hifikomponenter med 1-2 låtar och om och om igen eller kör ni igenom en hel skiva? Jag tycker man får bäst känsla om du spelar några timmer med lite olika musik och sedan byter. Har lånat ett par Kimber Monocle av en kompis och jag kopplade ur Clou-isarna, nattade barnen, fixade köket och sen kopplades kimbern in och lyssningen påbörjades. Givetvis hörde jag skillnad och kunde placera vad som hänt. Däremot när man lyssnar i butik tror jag det stämmer bra med hörselminnet. Men givetvis känner man igen sin älskling* när som helst. (*<--- Läs stereo) Quote
mayro Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Att utprova kablar är ett megajobb. Först testar man ut kabeln i befintligt system. Sedan tar man bort allt extra och enbart har det otweekade systemet. Och även där byter man olika lakritsar hit o dit eftersom inte ens dom behagar spela lika dant.. kabeltest ÄR svårt...Det tar mig flera dagar att bara nollställa mig samt mina grejor INNAN jag börjar egentligen utvärdera.. Något wolfgang numera vet efter jag testat hans viablu kablar rätt ordentligt nu.. Sista lilla provet gjordes i helgen här med tre ytterligare lyssnare som deltagare... Sedan kablas sakerna upp i OLIKA kombinationer där NÄTKABLARNA är det som ger till sist det utslagsgivande tonana klinget.. I min värld är nätkablar det absolut viktigaste OM resterande kablar är så att säga Breda och kan spela alla saker snyggt från topp till bott.. Sedan kan nätisarna ändra från i mina öron olidligt illa till njutbart ok... Och det menas då från kasta ut hela skiten till sitt tyst o njut... Så detta med A-B testa kablar är snudd ogörligt.. Man kan grovt grovt sålla. Jag kan ta ett exempel. För inte länge sedan provades det en längd Audioquest Amazon RCA.. en längd Nordost Valhalla. Och en längd av den nya viablue RCA jag har.. Nordost fick dyngstryk omgående av viablue i det uppstället.. Det lät skrikigt elakt o totalt omusikaliskt.. Rent skit .. Viablu var så överlägsen så det var larvigt... Sedan sattes Amazon in. Och den tog över ledartröjan då från Viablu med en liten men ändå hörbar marginal. Viablu var då flong ny... 20 timmar kanske spelad. Och ihoprullad i en plastpåse bänglad med.. Så skulle man gå efter detta A-B test så skulle ALLA som INTE köper viablu vara rent korkade då den var så rent magiskt bra så dom snudd spelar jämt med en Audioquest och utklassar nordost.... Självklart är det så att den är bra. Men i ett annat uppställ på annan plats med andra saker kunde allt bli totalt anorlunda.. Så detta med kablar ÄR verkligen inte lätt.. Och A-B testmetoder ger ofta utgångar man inte riktigt kan fatta.. Men men...så ser jag på saker runt om kablar. Därför bedömmer jag aldrig heller kablar i olika betyg tex på min hemmabio mm... Edit. Musik är alltid oerhört olika blandat vid utprov.. och jag söker ALDRIG överdrivet med toppflister.. utan mest upplösning i mellanreg samt bas.. Diskanten vill jag inte ens höra som annat än kontursättare.. Quote
AudioPega Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Nu är HT PRO-11 Plus beställda. Valde 2,5m och med bananer. Frågade om Acoustic zen och HT PRO-9 skulle bidra med mer men Herr LE sa att de skulle inte vara värt tiden att lyssna på dessa också efter den senaste förbättringen som är gjord på PRO-11:an. Han tyckte då att det var bättre att låna hem HT Truth link (vanlig + silver) och jämföra med mina HT Precision samt Monster M1000 kablar. Sagt och gjort, kablarna ligger och väntar på mig just nu i bilen. /Peter Quote
Absolute Audio Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Självklart är det så att den är bra. Men i ett annat uppställ på annan plats med andra saker kunde allt bli totalt anorlunda.. Så detta med kablar ÄR verkligen inte lätt.. Och A-B testmetoder ger ofta utgångar man inte riktigt kan fatta.. Instämmer helt! Ibland blir man inte riktigt klok på vad som händer. En fem cm flytt av högtalarna göra att en annan kabel låter mycket bättre. En kabel som låter trist och tråkig mitt på dagen kan låta underbart på kvällen när det blir helt tyst i huset. Konstig men rolig sysselsättning det där med kabeltester och definitivt inget man blir klokare av Quote
Ekman Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 De allra flesta glömmer att man även måste flytta om högtalarna när man testar kablar... Quote
mayro Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 De allra flesta glömmer att man även måste flytta om högtalarna när man testar kablar... Här finns det fler med liknande inställning till hur man kan få till det mer kablar ser jag. Skoj.. Quote
Timbre™ Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 De allra flesta glömmer att man även måste flytta om högtalarna när man testar kablar... Många parametrar att hålla reda på. Blir det inte lätt att gå vilse... Quote
zood Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 De allra flesta glömmer att man även måste flytta om högtalarna när man testar kablar... Måste man verkligen det? Om man har hittat platsen där man vill/ tänker ha högtalarna på så kan man väl testa kablarna med de förutsättningarna och de som låter bäst där borde det ju bli. Om man flyttar högtalarna någon annanstans och får ett tvärtom resultat så borde man ju ändå gå efter hur det låter på den plats där kablarna kommer att användas. Däremot kan det bli stora skillnader bara genom att vinkla högtalarna lite mer innåt/utåt /uppåt, dra ut dem lite från bakvägg eller skjuta in dem mot vägg. men de står ju ändå kvar på sin plats i stort sett (det kanske var detta du menade med flytta om) iså fall är vi ju på samma spår Så till vida man inte enbart testar kablar för att se vilken som låter bäst och ej har för avsikt att behålla någon av dem då kan man ju flytta runt hejvilt. Quote
mayro Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Jag menar även om jag bara "höll med" att man måste vid utprovande av kablar även ändra placering ofta också. Men inte nu flytta runt som en galning då det sitter fyra fjortisar o skall höra vilken "som är bäst".... utan under en tid finna ut max läge och höra hur långt man kan komma med VARJE kombination.. Sedan besluta sig för vad man gillar.. men man måste ge varje kombo SIN bästa förutsättning ju .. oftast provar man ju en ny sak tillsamans med mycket ihoptweekade grejor.. värt att tänka på. men notera att JAG aggerar så med ÄVEN ringledarna tex. Så denna "respekt" inför hur man enligt mig bör utprova har NOLL med pris att göra... Quote
Engelholm Audio Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Måste man verkligen det? Om man har hittat platsen där man vill/ tänker ha högtalarna på så kan man väl testa kablarna med de förutsättningarna och de som låter bäst där borde det ju bli. Det handlar om hur många dörrar (/parametrar) man vill hålla öppna. Har man, som du skriver, bestämt sig för vart högtalarna skall stå så har man ju stängt en dörr. Själv skulle jag finna det väldigt frustrerande med all den energi som verkar behöva läggas ner på kabeltestande. Känns ibland som att man projecerar ljudproblemen till nått lättfattat, typ kablar. Att man sen inte kan eller får flytta på högtalarna är inte intressant...tydligen! I all välmening! Quote
mayro Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 EA. Man utprovar ju inte för nåt "Ljudproblem" utan för att få ut ännu mer godis bara.. PROBLEM löser ingen kabel i hela världen.. Enligt mig i alla fall. och troligen enligt dom flesta med EGNA erfarenheter införskaffade... Quote
Engelholm Audio Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 EA. Man utprovar ju inte för nåt "Ljudproblem" utan för att få ut ännu mer godis bara.. PROBLEM löser ingen kabel i hela världen.. Enligt mig i alla fall. och troligen enligt dom flesta med EGNA erfarenheter införskaffade... Jag hör hifinerdar som har för kallt eller ljust eller mörkt ljud som provar med olika kablar. Quote
zood Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Klart man kan och får flytta på högtalarna, det är ju upp till var och en. Jag har själv släpat runt mina högtalare till förbannelse och där de till slut hamnade är de inmåttade med millimeterprecision. (ett mått är Tex 59.3 cm o jag kan inte tänka mig att ställa den på 59 jämt) (jag är nog lite skadad) Men skulle jag nu få för mig att testa/byta kablar skulle jag inte börja släpa runt högtalarna igen för här låter det bäst. skulle man inte kunna testa fram bästa placeringen av högtalarna först? kanske med endast en kabel och därefter kunna köra kabeltester utan att behöva flytta på högtalarna? Eller blir det galet då? Då står väl iallafall den dörren på glänt Quote
Timbre™ Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Måste man verkligen det? Om man har hittat platsen där man vill/ tänker ha högtalarna på så kan man väl testa kablarna med de förutsättningarna och de som låter bäst där borde det ju bli. Går på zoods linje och när man har flyttat omkring sina högtalare till leda måste ju den slutliga placeringen vara platsen för vidare utvärdering av exempelvis kablar. Då utslaget av högtalaromplacering alltid har varit större (som jag upplever det) än något högtalarkabelbyte hittills är det väl ganska svårt att ringa in vad som egentligen händer när man kör med flera förändringar samtidigt... Quote
Recommended Posts