Tinnitus_08 Posted March 22, 2007 Posted March 22, 2007 Har skummat igenom en sida med lite enklare tweaks. Den ena var att man skulle skruva loss högtalarna från kabinettet och rotera dem ca 45º, med jämna mellanrum. Detta skulle motverka att magnet samt membran börjar sacka/hänga ner av sin egen vikt? Har inte bildat klart min uppfattning än huruvida det kan ligga något i ovanstående råd, så vad kan då vara bättre än att lufta frågan i detta eminenta forum? Quote
zlay3r Posted March 22, 2007 Posted March 22, 2007 Det känns lite konstigt. Tillämpar man inte Knäcka och bryt aspekten då? Om en sak sitter fast som stryk så hjälper det ju att vicka den fram och tillbacks för att få loss den. Isf måste det ju vara samma sak med magneten. Roterar man den så bryter man den åt olika håll med hjälp av magnetens tyngd. Sedan tror jag inte att det är någon fara att den ska lossna, Ta bara riktigt gamla högtalare, Upphängningen torkar ut före magneten lossnar det kan jag garantera Om man inte tappar högtalaren i golvet dvs Quote
Tinnitus_08 Posted March 22, 2007 Author Posted March 22, 2007 Tillämpar man inte Knäcka och bryt aspekten då? Är rädd att jag inte riktigt förstår hur du menar. Quote
zlay3r Posted March 22, 2007 Posted March 22, 2007 ja men tänk dej att du har ett rör eller dyl, Sedan har du en konad plugg till det. När du ska dra lös pluggen då sitter den fast! Vad gör du? jo du börjar vicka pluggen fram och tillbackas för att den ska släppa från röret eller vad den nu sitter i.. Samma sak sker ju om du roterar elementen det bryter ju på olika punkter. Tänk dej att du sätter en prick på elementet längst upp. Sedan spelar du ett tag och roterar elementet. Först var tyngden på nedersidan av punkten, Sedan hamnar tyngden på ovansidan av punkten. Det kommer att medföra att ovansidan av magneten kommer att utsättas för ett tryck utåt. Men det är nog ingen fara. Som jag nämnde tidigare, Det är nog större risk att upphägningen till elementet torkar ihop innan magneten faller ner. Quote
Tinnitus_08 Posted March 23, 2007 Author Posted March 23, 2007 Då förstår jag hur du menar. Som sagt inte mitt förslag. Quote
Recommended Posts