Jump to content

Recommended Posts

Posted

Satt i går kväll och lyssnade på musik i min ensamhet,

då kom denna fundering fram.

På detta och andra forum så finns det väldigt många trådar som handlar om test,

byten, flyttningar, dämpningar, tweaks osv........

Har själv haft dessa tankar då jag skall ut på jakt i vår.

Hur låter det om jag gör så, testar detta, den kabeln, högtalaren, stärkaren osv.

Dessutom sitter man framför skärmen på olika forum med musik i bakgrunden.

Detta är mycket underhållande för alla sinnen men så slog det mig när ungefär halva skivan

var spelad att jag inte hört så mycket av detta egentligen.

Ofrivillig kommer dessa tankar som tar över verksamheten för de grå.(De få som nu finns) :clown:

När njöt jag av vad som spelades sist?

Det var ett tag sedan. :diss:

Handen på hjärtat,

när riktigt njöt du av musiken senast utan tankar om uppgraderingar och olika

test av alla dess slag?

Posted

Innan jag flyttade 1mars, så var jag riktigt nöjd med ljudet och kunde verkligen njuta av musiken.. synd bara att jag fick ordning på ljudet bara ca 1 vecka innan jag skulle flytta :(

Posted
Handen på hjärtat,

när riktigt njöt du av musiken senast utan tankar om uppgraderingar och olika

test av alla dess slag?

En mycket vältajmad fråga... :) Senast igår kväll hemma hos K-man med varierande brasiliansk musik samt valda delar Fourplay och Diana Krall. Kanske man inte skall skriva på ett audioforum :D men vi diskuterade just det här och frågan är om inte intresset glider alltmer bort från tekniken och mot musiken... :?:

Posted

För mej är alltid tekniken i tjänst för att tjäna musiken!

Så jag måste säga att jag har 97% musik och 3% teknik i skallen... :evil: :blush ...teknikförändringarna hos mej går i snigelfart...

/ptr

Posted
En mycket vältajmad fråga... :) Senast igår kväll hemma hos K-man med varierande brasiliansk musik samt valda delar Fourplay och Diana Krall. Kanske man inte skall skriva på ett audioforum :D men vi diskuterade just det här och frågan är om inte intresset glider alltmer bort från tekniken och mot musiken... :?:

Det är väl en välsignad glidning-Timbre

Jodå jag kan känna igen mig i frågeställaren, jag har olika perioder där jag ofta sitter mycket nöjd men även perioder där jag är övertygad om vikten av någon uppgradering.

Guest Zalve
Posted
För mej är alltid tekniken i tjänst för att tjäna musiken!

Så jag måste säga att jag har 97% musik och 3% teknik i skallen... :evil: :blush ...teknikförändringarna hos mej går i snigelfart...

/ptr

AMEN!

Posted

Normalt så lyssnar och njuter jag av musiken. Men att njuta av musiken innebär ju också att ta till sig hur bra tekniken fungerar i anläggningen.

Sen kommer då stunder när jag helt enkelt måste byta "den sämsta delen" av anläggingen och trots hustruns oförstående min gör man detta. Direkt efter att man bytt "sämsta delen" så har man ju en ny "sämsta del" och så går man loss med mycket mer än man tänkt. I varje fall funkar jag så.

Jag tror inte att jag någonsin bytt en enda del och sen inte gått på mer inom väldigt kort tid.

Men sen kan det gå flera år utan att jag ens funderar på att byta ut en kabel ens en gång. Vad som triggar vet jag inte, men antagligen att det står för mycket pengar på kontot helt enkelt.

Men det ju för att njuta av musiken man överhuvud taget har sin anläggning, eller.....?

Guest pick-me-up
Posted

I stort sett är jag ganska nöjd. Upplever inget behov att uppgradera den närmaste tiden, (har inte råd heller). ;)

Men visst sjutton lider jag av en sjukdom som går ut på att jag letar nästan hela tiden skivor som låter bra! Sen har jag nästan inte tålamod att lyssna hela skivan, utan byter och byter lite då och då.

Så jag borde kanske lugna ner mig en bit och njuta av musiken och inte bara tänka på soundet!

Fast om musiken är riktigt engagerande så tänker jag inte så mycket om det inte låter så himla bra.

En förändring har skett också på senare år. Jag gillar lyssna på internetradio i bakgrunden när jag surfar. Så var det inte innan. Upplevde det som störande och någonting som förstörde koncentrationen! Då kunde jag inte ha någon musik på alls på själva datorn. Utan musiken kom från vardagsrummet. Nu är det ofta precis tvärtom.

Vad som triggar vet jag inte, men antagligen att det står för mycket pengar på kontot helt enkelt.

Perka, sådana problem skulle jag gärna ha. :cool:

Posted

Går inte det där med hifi och hifiuppgraderingar lite i toppar och dalar,precis som med allting annat i livet?Ibland så känns det intressant att mixtra och ibland inte.

Uppgraderingscirkusen har jag för egen del gett upp nu.Visst finns det bättre prylar (det gör det väl alltid!) men jag känner mig nöjd nu som det är.Skulle jag börja byta ut någon del nu så skulle det vara bytande i ett slags egensyfte.Byte för bytandets skull.Inte blir man lyckligare för det.Ok,kanske en liten stund då.... ;)

Musiken är det som består.Jag är övertygad om att jag skulle fortsätta att lyssna på musik även om jag sålde min anläggning.Det skulle kanske bli under andra former men ändå.

/n.o

Posted
Handen på hjärtat, när riktigt njöt du av musiken senast utan tankar om uppgraderingar och olika

test av alla dess slag?

Detta är en mycket intressant fråga för oss hifi-nördar. När man som jag besöker olika fora eller hifi-sajter tror jag att man på sikt fostras till att tänka på ett visst sätt. Dels är det ofta tekniken som framställs som det viktiga (och som ständigt behöver förbättras/bytas ut), dels handlar det om ett särskilt sätt se på teknikens funktion (ljudet skall vara genomskinligt, basen skall vara fast och djup, mellanregistret skall vara dynamiskt och diskanten skimrande men inte för påträngande, djup, bredd och höjd ska finnas osv osv). Musiklyssnande ersätts av en analys av delaspekter av det stereofoniska (eller mångkanaliga) LJUDET. Men musik är för mig mer än ljud. Bra återgiven musik (vad nu det är) påverkar inte i kraft av att ljudåtergivningens delaspekter beaktas, utan av att musiken som helhet påverkar och berör. I denna helhet spelar visserligen tekniken en viss roll, men musiken och framför hur inspelningen gjorts, spelar en minst lika stor roll. Tekniken är för mig musikens tjänare.

Mitt intresse för uppgradering av det tekniska har kraftigt minskat. Det jag har är riktigt bra. Numera letar jag efter sajter med tips om goda inspelningar av musik och jag köper mycket fler skivor nu. Det finns det utrymme för om man inte alltid ska vara på jakt efter den smartaste kabeln, den mest potenta förstärkaren osv. Dessutom njuter jag mycket oftare av musik nu än jag gjorde förr. Det känns bra.

leifhellmusic

Posted

Ja grejer är ju den att musik är ju musik oavsett vilken form den kommer i och på vilket sätt den framförs i den tekniska vägen.

Det jag har märkt är att fler och fler ser sakerna som det fina i musik/film återgivningen men det är ju musiken/filmen vi ska njuta av inte det som återspeglar inspelningen. Många säger shit vilka fina grejer du har det måste vara grymt att lyssna på musik. Men det är minst lika grymt att lyssna på musik i en bordstereo som det är i en high end anläggning just för att musik är musik.

Jag vet inte men jag har fått för mej att vissa byter och byter och blir aldrig nöjd! Visst kanske man blir nöjd i början men fort avtar det som var roligt och övergår till att man inte längre lyssnar. För mej finns det 2st olika grupper, Återgivningsnissar och Musiknissar. Återgivningsnissar nöjer sej aldrig och byter alltid grejer för att få det att låta bättre och mera korrekt och fokuset faller mera på den tekniska biten, Medans musiknissarna lika gärna kan spela musik och njuta i bilen som inne i deras stereo, Fokuset hamnar mera här på musiken istället för hur det återges.

Själv hör jag nog till den senare gruppen eftersom jag kan tycka att det är lika roligt att höra på musik på ett par datahögtalare utan att tänka eller leta fel i återgivningen som det är att lyssna på min dedikerade stereo anläggning

Posted

Det är gott att jag inte är den enda "vanskapta" personen här då andra också

upplevt detta.

Som i dag har det planerats resor för lyssning och test av godsaker.

Vi skall till Trollhättan i helgen och då blir det ett besök hos HIFI-Punkten.

Senare i mitten på maj Lefflers i Linköping och till slut

ett besök hos Wolfgang.

Hemsidor har granskats ordentligt vad som är vår stil och passar vår plånbok.

Så vi, har faktiskt fått med tanten på detta :o är inne på hårdvara just nu

och letar fel i vår nuvarande anläggning som vi inte vill ha i den nya.

Stor psykisk faktor detta då jag inte riktigt finner glädje i våra skivor

just nu, detta återkommer hoppas jag. :)

PS: Vet inte om det är lämpligt eller uppskattat att jag skriver att i brist på utrymme

då vi bor i lägenhet så måste det bli en kombination av Stereo och hemmabio. :blush

Hittills är jag väldigt inne på Marantz SR7500 som hjärta då den är det som jag

funnit vara bäst på stereo inom rimliga pengagränser.

Har ni tips på andra som möjligtvis är bättre skicka ett PM till en tacksam medlem.

Ha en trevlig kväll på er alla.

Thomas.

Posted

Musik är olika saker för olika människor. För mig är musik stämningar, texter. Musik som berör mig går rakt in i hjärtat på både gott och ont. Musik får mig att börja tänka, att beröras, att känna en massa saker. Andra jag känner säger att det måste vara glad musik för att de skall orka lyssna över huvud taget?! Men musik är ju grunden i den här hobbien. För oss alla. Sen måste man respektera andras åsikt. De som bara gillar tonårspop kan i mina öron vara väl grunda i sin musiksmak för min del, men det är ju deras smak.

Jag kan bli lika trött på alla som tycker så och så om olika märken, olika anläggningar som låter skit fast de är hur dyra som helst etc. Mina apparater är en del av hobbien, så enkelt är det. Man lägger inte såna här pengar som många av oss gör om man inte tycker det är oerhört roligt, och att det ger mig nåt. Jag kan gå här hemma ibland och titta på min Synergistic-kabelhärva bakom racket med sina blå lysdioder som nu lyser upp hela väggen och bara le. :app: En del av er andra tycker förstås det är helt sjukt att lägga sexsiffriga belopp på några kablar, men för mig är det en viktig del i hobbien. Inte priset förstås, men kanske känslan? Eller snarare att jag vet att jag tagit min anläggning så långt det rimligen går vad gäller teknik. När man sedan sätter sig och lyssnar och den där oerhörda lyckokänslan ni vet infinner sig när man hör nåt i spelaren man gillar, då mår jag oerhört bra. Teknik eller musik? Musiken är självklar, men tekniken är också en del av hobbien...

Posted

Japp, jag njuter varje dag jag med! Men visst har man vissa perioder tänkt mycket på uppdateringar och detaljer då man lyssnat...men när jag kommer på mig med det brukar jag förbjuda mig att sitta i spot och lyssna...då är det musiken som tar överhand igen.

\\K-man

Posted
Musiken har blivit en passion, något livsnödvändigt. Hifi är en hobby, musik är ett sätt att leva.

Ligger mycket i det men ibland tar prylintresset överhanden och man är aldrig riktigt förberedd på vad som drar igång processen. En ny modell, en recension eller helt enkelt bara ett (ibland kostsamt) sammanträffande.

Posted

Jag brukar alltid tänka, vad kommer jag att få mest glädje av:

1) Köpa en t.ex fin signalkabel.

2) Skivor för samma summa.

Ibland blir det en uppgradering och ibland skivor :) Man kan ju faktiskt komma på sej själv köpa skivor man inte har en tanke att lyssna på bara för att kompletera samlingen :blush . Då kan ju en signalkabel vara ett bättre köp, och vänta tills lite spännande skivor kommer ut.

Posted
Ligger mycket i det men ibland tar prylintresset överhanden och man är aldrig riktigt förberedd på vad som drar igång processen. En ny modell, en recension eller helt enkelt bara ett (ibland kostsamt) sammanträffande.

Jo, visst är det så. Lyckligtvis avtar " uppgraderingsdjävulen " med åren. Numer skall det till funktionsproblem för att jag skall byta en pryl. ( hoppas jag ) :blush

Posted

T.B som initierade den här tråden tar ju upp njutningsaspekten av hifi-intresset. Av en händelse hittade jag en del artiklar av och om en, som han själv kallar sig, "audiomaniac", Harvey "Gizmo" Rosenberg. Vad jag förstått av inläggen var (han dog för några år sedan) han en lyssnare som satte njutningen i högsätet. Visserligen inte frikopplat från "prylarna". Han hävdar med bestämdhet att det enda som kan framkalla den högsta formen av musikaliskt njutande är att lyssna via röranläggningar. Läs själv. Han ger en hel del att tänka på med koppling till T.B:s inlägg. Här får ni några adresser att fördjupa er i:

http://www.meta-gizmo.com/tri/potty/TUBETRONICSII.html

http://www.meta-gizmo.com/

Hälsningar

leifhellmusic

Posted

Hej!

Identifierar mig med allihop. Hifi intresset är en personlig resa som påverkas av skiftningar i; mognad, harmoni, ekonomi och lust.

Vad jag kan berätta, efter många år av kvalitéts investeringar, är att jag kommit på ett "trick".

Ju längre jag sitter kvar i soffan/fåtöljen utan att skifta skiva, eller låt, desto bättre låter det...

Den inbyggda, omedelbara "felsökningsmekanismen" förvinner så sakta ur skallen och jag börjar hänge mig åt musikinnehållet...

Orkar jag inte sitta länge då är nåt inte bra... men på senare år har det inte varit nåt problem.

Vad sa jag? -Jo, ta längre tid på dig vid varje lyssning...så är chansen större att Du gillar både tekniken och musiken!

(obs, det handlar inte att varma eller kalla apparater)

hälsningar Janne