Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag gör härmed en smygentre' här på Euphonia med ett par bilder på Shelter 901 och en Sumiko Blackbird:

Shelter_901.jpg

Sumiko_Blackbird-.jpg

Det är kul att plåta puppor!

Är det någon som har speciella tips om dessa puppor med avseende på setup, egenheter eller andra erfarenheter?

:)

Posted

Tack

Har du båda hemma ??
Jag har båda hemma och kan inte bestämma vilken jag ska börja med :) Tror jag kommer gilla Sheltern bäst, men man vet aldrig, det sägs att den är känsligare för rätt systemmatchning.

Alla erfarenheter om dem mottages tacksamt.

Posted

Det finns lite att läsa om Shelter 901 på

Highend Audio

Very Important- "Dialing in" the correct tracking force on the Shelter 901 is CRITICAL to optimize its performance. Even 1/500th of a gram change can make a slightly noticeable difference in sonics. By contrast, the VTA of the Shelter is not as critical to optimize, at least compared to other cartridges we have used.

En rätt hyfsad puppa tydligen :mm:

Posted

Intressant!

Detta var en av sakerna jag var lite skum på. I manualen anges ett väldigt brett område för nåltryck, 1.4-2.0g. Det kan spara många timmars intrimning om man vet att det är tex nåltrycket man ska fibbla med.

Posted
1/500th of a gram...det är inte mycket det....
:) Det är som en nätt utandning. Min nålvåg har 1/500g i feltolerans. Man får nog ta det med en liten nypa salt, men om man inte hör annat ställer jag normalt nåltrycket på högsta rekommenderade från tillverkaren.
Posted
:) Det är som en nätt utandning. Min nålvåg har 1/500g i feltolerans. Man får nog ta det med en liten nypa salt, men om man inte hör annat ställer jag normalt nåltrycket på högsta rekommenderade från tillverkaren.

Högsta...hmm...varför det? ren nyfikenhet.... :)

\\K-man

Posted
Högsta...hmm...varför det? ren nyfikenhet.... :)
För att få bästa möjliga spårning. Men din fråga är säkert berättigad, man ska nog inte alls ta det som en given regel.
Posted

Bilderna låg nog på knaak....så då behöver länkarna uppdateras...

("knaak" som namn finns inte längre....men all data finns under annat namn....)

\\K-man

Posted

Stämmer som K-man säger.

Jag har stora problem med min PC.

Delar av min hårddisk har pajat ihop :diss:

Min brännare pajade för 3 veckor sedan.

Tyvärr kommer jag inte åt mina mejl nu.

Även en hel del bilder har försvunnit.

Funderar på om jag ska sätta den i en annan dator och se om de försvunna delarna kan läsas där.

Lite smålack just nu :dead:

edit: har iaf fixat pupp-bilderna på sid 1

Posted

Efter detta har jag idag lagt över mina bilder på CD rom skivor i stället så kan datorn INTE sabba dom. Och så fort nya bilder fyller upp 700 MB så kopieras det över på en till cd rom skiva...

Posted

Ja, så är det förstås. Förutom min kompis som köpte ett splitter nytt ex från Tyskland som hade obotligt knaster rakt igenom. Just den skivan vill man ha så knasterfri som möjligt.

Sheltern har en lite rundare och mörkare karaktär än Lyra Argo. Med Radka Toneff, Jacintha, strukturerad jazz, singer-songwriter och lite lugnare musik är den störtskön med mycket vacker återgivning i mellanregister och topp. På snabb, dynamisk musik hänger den inte med att mejsla ut detaljerna så som Argo, men den har en klart beroendeframkallande, mjuk klang. Argo är i min värld en mästerlig puppa när det gäller lite äldre skivor med spårskador här och var. Här går det inte lika lätt för Sheltern. Det finns säkert en del att göra med injustering, vi får se.

DSC_1754-.jpg

DSC_1727--.jpg

Sumiko Blackbird har jag inte monterat än.