Uncle Remus Posted March 20, 2007 Posted March 20, 2007 Hej, Jag behöver lite hjälp att hitta en ny CD spelare och jag står i valet att köpa begagnat eller nytt. Är tacksam för lite råd på vad som är värt att ta hem och prova. Har köpt den största delen av min utrustning begagnad utan några problem men är lite mer tveksam på begagnad CD-spelare. Är lite Krell freak så är lite sugen på en KAV-300cd men öppen för alla förslag. Om valet är nytt så är önskedrömmen en spelare som tar CACD, balanserad samt med digitalingång. Verkar dock vara svårt att hitta allt detta i samma maskin. /Henrik Quote
plundin™ Posted March 20, 2007 Posted March 20, 2007 Det första man frågar sig är; vad har du för budget? (Multi)silverdiscspelare finns ju i ganska många prislägen, både nytt och begagnat.... /ptr ps . apropå nicket; Van Dyke Parks "Jump" är en av mina absoluta favoritalbum! :D Quote
zlay3r Posted March 20, 2007 Posted March 20, 2007 det första jag tänker på är bladelius Gondul Quote
Wolfgang Posted March 20, 2007 Posted March 20, 2007 Försök få tag på en TEAC DV50 eller DV50S Wolfgang Quote
Timbre™ Posted March 20, 2007 Posted March 20, 2007 Begagnatprisfallet på just CD-spelare verkar vara ganska stort så du kan nog hitta mycket för pengarna. Quote
Ekman Posted March 20, 2007 Posted March 20, 2007 Håller med köp något begagnat men just kav300cd börjar nog bli liiiite väl gammal vid det här laget. Quote
Uncle Remus Posted March 20, 2007 Author Posted March 20, 2007 Budgeten är max 15.000:- Digitala ingångar är inget måste men hade tänkt att eventuellt koppla till en Squeeze Box men idag lysnar jag till 99% på CD så det får komma i andra hand. SACD är heller inget måste och idag har jag inte skivor i detta format. Spelaren skall kopplas till ett KAV-250p försteg så jag har möjlighet att köra balanserat men obalanserat är inga problem heller. Gondulen är fantastiskt trevlig men jag tror att det är svårt att få tag på en spelare i min budget. /Henrik Quote
Tompa Posted March 20, 2007 Posted March 20, 2007 Hej Henrik ! Jag skulle köpt en ny. Här har du några tips på spelare i din budget. Detta är spelare som jag själv lyssnat på, som jag vet är prisvärda. Micromega CD 132 ca: 10 000:- Cyrus CD 8x ca:15 000:- Naim CD 5i ca: 13 000:- Primare CD21 ca: 11 000:- Audiolab 8000CD ca: 10 000:- Cayin CD252 ca: 9000:- Vincent CD S3 ca: 10 000:- Nad M5 CD ca: 15 000:- Lyngdorf Audio CD-1 ca: 17 800:- Här har du ett gäng spelare som ger bra valuta för pengarna. //-- Tompa -- Quote
Uncle Remus Posted March 20, 2007 Author Posted March 20, 2007 Försök få tag på en TEAC DV50 eller DV50S Wolfgang Gissar att det inte såldes så många i Sverige eller Norden så dom är nog svåra att få tag på. Beg priset kan nog hamna var som helst. Tack för tipset. /Henrik Quote
pekka71 Posted March 20, 2007 Posted March 20, 2007 Linn Ikemi kostar cd 13000 kr begad Linn Unidisk sc multispelare som tar alla format kostar ca 25k begad Quote
figge Posted March 20, 2007 Posted March 20, 2007 Rosan Kandy 9900: Topptestad i Hi-Fi&Musik samt Roksan Caspian lite dyrare för 16950:-. Mer info och tester på ww.roksan.co.uk Quote
Jörgen_G Posted March 20, 2007 Posted March 20, 2007 Jag föreslår en CD-spelare som jag fallit för: Bleunote Koala TUBE, cirka 18000 kronor hos t ex Audio Concept å Kungsholmen uti Stockholm. /Jörgen G Quote
mayro Posted March 20, 2007 Posted March 20, 2007 lätt val att ge tips om då det duger med red book spelare utan massa SACD osv.. Opera Audio Droplet cd spelare beg.. Quote
zlay3r Posted March 21, 2007 Posted March 21, 2007 Marantz SA-15S1, eller en beg marantz SA-11S1 om du har tur så hittar du den för 15kkr. Båda är SACD spelare, 11S1 har balanserade medans 15S1 inte har det Quote
Ambidexter Posted March 25, 2007 Posted March 25, 2007 Köpte precis en NAD M5 i fredags. Den är inte riktigt inspelad än men det låter lovande. Jag får återkomma med komentarer när jag lyssnat mer, om några dagar. Quote
Otto Posted March 25, 2007 Posted March 25, 2007 Hej Henrik ! Försök låna hem en KAV-300cd eller någon annan "värsting" maskin. Låna samtidigt hem några olika "billigare" spelare 3 -5 000:- jämför i lugn och ro hemma med dina favoritskivor. Sedan kan du se om det är värt dom extra slantarna för "värstingarna". Mina erfarenheter säger att så behöver absolut INTE alltid vara fallet. Lycka till ! Quote
zlay3r Posted March 25, 2007 Posted March 25, 2007 grejen är ju den att det är dom små skillnaderna som tillslut blir stora i slutresultatet Quote
Otto Posted March 25, 2007 Posted March 25, 2007 grejen är ju den att det är dom små skillnaderna som tillslut blir stora i slutresultatet Absolut, och INTE alltid tyvärr positiva skillnader. Hade det varit så enkelt att ju dyrare prylar ju bättre ljud, ja då hade många problem varit lösta, utom de ekonomska .. Quote
fredrik Posted March 25, 2007 Posted March 25, 2007 Absolut, och INTE alltid tyvärr positiva skillnader. Hade det varit så enkelt att ju dyrare prylar ju bättre ljud, ja då hade många problem varit lösta, utom de ekonomska .. Det verkar som om "synergi" är det viktigaste. Spelar din blivande cd-spelare bra tillsammans med dina övriga grejer spelar priset väl mindre roll, det behöver nödvändigtvis inte vara så dyrt alltså. Och jag hade ju helt klart funderat på en begagnad om möjligheten till provlyssning hemma finns. Quote
mayro Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Uncle Remus Varför bjuder du inte bara hem lite polare ifrån forumet och ber dom släpa med sig sina cd spelare så du kan prova lite olika hemma.. Kostar oftast bara lite extra mat o nån fikakopp med bulle..Dessutom får du nya bekanta på kuppen gratis.. Och tex många handlare har ju demomaskiner som du säkert får låna för prov OM du bara erlägger transportkost... Quote
Morello Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 Jag reparerade en Krell KAV300cd för ett antal år sedan. Tyvärr är analogdelarna lite väl brusiga. Maskinen är för övrigt en TEAC VRDS 10 som man stoppat in i ett nytt skal och bytt analogkortet (det vänstra). Servokortet (höger sida) är idenstiskt. med det som sitter i TEAC VRDS10. Som transport kan man alltså lika gärna köpa en VRDS 10, som ju kostar fikapengar+mums i jämförelse. Quote
Uncle Remus Posted April 5, 2007 Author Posted April 5, 2007 Tack för alla förslag. Har varit runt och lyssnat på diverse spelare både de som föreslagits och några andra. Bland annat lyssnade jag på en Bladelius Freja förra veckan på Hifi Consult. Lät lite krispig för min smak men oerhöt detaljerad. Dock bara på CD och fick aldrig prova på SACD. Hade också hemma en Naim CD5x som lät fin men kanske lite intetsägande. Har just fått hem en Teac DV-50 som jag precis kopplat in. Har ingen bra balanserad kabel men det låter riktigt bra obalanserat. Skall försöka få låna en balanserad kabel i morgon och se om det blir någon skillnad. Har inga SACD skivor hemma. Några bra tips på titlar och inköpsställen i Göteborgstrakten? Jag återkommer och tack igen. Quote
PLINIUS Posted April 6, 2007 Posted April 6, 2007 Copland CD 823 är en otroligt kompetent speladre i den prisklassen. Ligger dock på runt 23´tror jag? Quote
Hasse Posted April 6, 2007 Posted April 6, 2007 Tack för alla förslag. Har varit runt och lyssnat på diverse spelare både de som föreslagits och några andra. Bland annat lyssnade jag på en Bladelius Freja förra veckan på Hifi Consult. Lät lite krispig för min smak men oerhöt detaljerad. Dock bara på CD och fick aldrig prova på SACD. Hade också hemma en Naim CD5x som lät fin men kanske lite intetsägande. Har just fått hem en Teac DV-50 som jag precis kopplat in. Har ingen bra balanserad kabel men det låter riktigt bra obalanserat. Skall försöka få låna en balanserad kabel i morgon och se om det blir någon skillnad. Har inga SACD skivor hemma. Några bra tips på titlar och inköpsställen i Göteborgstrakten? Jag återkommer och tack igen. Jämförde du någon annan spelare med Freja för att utesluta att inget annat i anläggningen, eller rummet, tillförde det "krispiga" . Personligen anser jag att man måste låna hem en CD-spelare för att höra hur den verkligen låter då skillnaderna bland spelare i "den bättre klassen" inte är så stora att man kan utvärdera dom i olika butiker/anläggningar. Svårt att veta vad som tillför vad. Quote
PASS Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 När det gäller valet mellan gammalt eller nytt är mitt budskap att gammalt långt ifrån är uträknat, även inom ett sådant "senaste-chipet-hypat" medium som CD-spelare utgör. Jag har nyligen lånat hem, och lämnat tillbaka, en CD-spelare i klassen strax under 50 kkr. (Denna maskin är med all rätt högt ansedd här på forumet och annorstädes, jag tänker därför inte avslöja vilket märke det var.) Den spelade visserligen med högre upplösning i mellanregistret än min kombination av Dynamic Precision 8.0 da-omvandlare samt hårt ombygd sony-transport. Men den något högre upplösningen var också allt den gjorde något bättre - på alla andra plan, som bredd och djup i ljudbilden, makro- och mikrodynamik, samt inte minst "luften-runt instrumenten-faktorn", var min gamla spelare klart överlägsen! Vem kunde tro det om en CD-kombination som har tio år på nacken och då tillsammans kostade ungefär lika mycket som den CD-spelare jag nu lånade hem för provlyssning Quote
Recommended Posts