Jump to content

Högtalartest hos Bebop


Bebop

Recommended Posts

Jag är klar att avge mina omdömen om Avalon Opus Ceramique versus Dynaudion Confidence C4. Ja kommer att använda mig av skalan 1-5 där 5 är bra.

Som framgår av bilderna, så har jag spelat med Bow's utrustning plus Spacedeck med Benz Ruby H och Audio Research PH5 RIAA. Mina kablar är Transparent ML Ultra i signalvägarna, Transparent MW Super till högtalarna samt Nordost Frey mellan tonarm och RIAA.

BAS

Dynaudio 5

Avalon 2

Dynaudio går betydligt djupare och basen känns renare och mer obesvärad. Istället har Avalon en puckel i övre basregistret som inte alls låter bra. Lang Langs inspelning av Rachmaninovs 2:a pianokonsert låter direkt dåligt i det inledande crescendot efter pianointroduktionen. Det är preceis som om hela basregistret försöker komma ur en liten tratt och allt blir pannkaka.

Betydligt bättre låter det i mindre sättningar. Då tänker man inte på detta. Spelade också en del basstarka Santana och Yellowjackets. Inte alls bra.

Denna Avalonmodell trivs bäst med akustisk musik som inte gräver allt för djupt. Dom är alltså inte så allsidiga.

MELLANREGISTER

Dynaudio 5

Avalon 4

Nästan jämt lopp, men några ECM-plattor avgjorde till Dynaudios fördel. Tenorsax låter lite mer plastig och ointressant med Avalon (t ex Charles Lloyd). Helt annan blommighet med Dynaudio. Piano låter utmärkt på båda.

DISKANT

Dynaudio 5

Avalon 5

Dött lopp. Båda har fantastisk diskant med hög upplösning. Dock inte vassa på något sätt

DYNAMIK

Dynaudio 5

Avalon 5

Adelsmärke på båda modellerna.

LJUDBILD

Dynaudio 4

Avalon 5

Jag vet ingen högtalare som slår Avalon i detta avseende. Möjligen Audio Physics. Avalon presenterar ljudet med makalös bredd och djup.

UTSEENDE

Dynaudio 4

Avalon 5

Jag tycker om båda modellerna, men Avalon får en extra poäng.

PRISVÄRDHET

Baserat på riktpris inkl moms till dagskurs i Kanada respektive Sverige:

I Kanada: Dynaudio 4 Avalon 3 (Dynaudio C4 här kostar 143 000 och Avalon Opus 126 000)

I Sverige: Dynaudio 5 Avalon 2 (Dynaudio C4 i Sverige ca 115 000 och Avalon Opus 175 000)

Med prisvärdhet menar jag här mellan dessa två modeller i respektive land.

MUSIKTYP

Akustiskt jazz: Dynaudio 5 - Avalon 4

Storbandsjazz: Dynaudio 5 - Avalon 3

Pop o Rock: Dynaudio 4 - Avalon 2

Klassiskt piano: Dynaudio 5 - Avalon 5

Symfonisk musik: Dynaudio 5 - Avalon 3

Kammarmusik: Dynaudio 5 - Avalon 5

SLUTOMDÖME

Mitt slutomdöme blir 5 till Dynaudio och 3 till Avalon. Om jag bara höll mig till akustisk jazz och kammarmusik skulle jag kunna sträcka mig till 5 - 4, men så är det nu inte.

Jag blev faktiskt besviken på Avalon Opus. Jag har avgudat Avalon under många år och har haft högtidsstunder på mässor där dom presenterats. Dock aldrig Opus. De jag hört mest är Eidolon (Vision och Diamond). Jag har svårt att förstå att tyska Stereoplay placerat denna modell så högt i sin lista. Killarna från butiken blev också lite chockade. Det bekräftar också att Dynaudios C4 är förbannat bra högtalare. (Vilket också slås fast i senaste Stereophile som ger dom referensstatus i sin senaste lyssning).

Det blir mao inget köp. Nästa modell då, Eidolon Vision? Nej, jag tycker inte någon högtalare är värd priser som ligger över 150 000.

bebop

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bra och överskådlig recension bebop :app: Visst är det så att modellen som Avalon kallar Opus (ej ceramiqe) har en extra bas i botten? Kanske behövs då för att kunna mäta sig med C4. Den modellen av Opus kanske har utgått?

Eidolon blir som du säger tyvärr ett väldigt stort kliv upp ekonomiskt och ska väl då kanske jämföras med helt andra burkar.

Link to comment
Share on other sites

Kul att Dynaudion fick testas mot en milt utryck bra högtalare..Bra test föresten..

Har aldrig hört Avalon, men eftersom jag har Dynaudio själv fast C2 så är jag inte förvånad..För jag håller med dig, det är en bra högtalare.

Blir lika inponerad igen av din skivsamling...

MVH

Kent_n

Link to comment
Share on other sites

Det bekräftar också att Dynaudios C4 är förbannat bra högtalare. (Vilket också slås fast i senaste Stereophile som ger dom referensstatus i sin senaste lyssning).

Va trevligt att läsa!! Mina C4ór är underbara. Älskar deras mellanregister och diskant speciellt. Visst kan man finna bättre men knappast så det är värt pengarna om ni frågar mig...

Link to comment
Share on other sites

bra använd motorsåg i denna Denna test . inget fegande.. Så den får 5 jämshögsdräkter...

Avalon = nono.gif Så numeranotworthy.gif vi Dynaudio

heja hejatommel.gif

That's it. Kul att se att ni är på hugget på hemmaplan i litterära Snapphanebygden i Jämshögs socken där jag också har mina rötter och där jag växt upp. Jag har många goda minnen från Jämshög från 60- och 70-talet men censuren förbjuder mig gå närmre in på dessa i detta forum.

Om motorsågarna hade funnits på 1600-talet, hade vi kanske fortfarande varit danskar och Dynaudio hade varit landsmän till oss.

Heja Jämshög socken!!!

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Og for å øke forvirringe ytterligere, kunne man sikkert kommet ut med ett annet resultat om elektronikken var anderledes ;) ....

mvh

Jag tror inte det hjälper faktiskt. Det kan bli mjukare/hårdare med annan elektronik, det kan också bli större eller mindre ljudbild men det kan knappast bli mer djupbas. Möjligen kan man tweaka lite i lyssningsrummet och flytta runt högtalarna lite. Vi har provat detta också och bäst resultat fick jag med Avalons egna rekommendationer som jag tror bygger på Cardas matematik (har glömt namnet).

Högtalarna hämtas idag och vi skall nu sätta upp dom i butiken tillsammans med Wilson Sophia, Avalon Opus och Eidolon för att höra skillnaden mellan dessa.

Butiken berättade för mig att Avalon Opus är ingen fullregisterhögtalare. De flesta som köpt Opus har kompletterat med en sub enligt "min butik". Copudefoudre

Link to comment
Share on other sites

Idag har vi gjort om testet. Vi har flyttat runt högtalare halva dagen och nu har vi fått bort puckelbasen. En besvärlig stående våg samt att vi provade med sorbotanfötter istället. Högtalarna står nu nästan 2 meter från bakväggen (mätt från basmembranet). Bingo! Nu är det betydligt bättre. Det är fortfarande inget fullt register som presenteras men resultatet är nu i en högre division.

Däremot har jag svårt med den här placeringen rent estetiskt och praktiskt. Tycker inte heller att det är skillnader som motiverar ett byte. Nästa vecka skall vi köra Opus versus Wilson Sophia i butiken innan jag bestämmer mig för eventuellt nya steg. Skall också prova VTL på Dynaudio C4.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Dom har ju rockport :mm: :mm: :mm:

Har du fått lyssna på någon av deras modeller???

skulle vara väldigt intressant att höra vad du tyckte om dom.

Inte tillräckligt seriöst för att uttala mig. Dom körde film på dom senast de stod uppställda. Killarna säger att Rockport inte är så allsidiga. Det är mer pang på rödbetan, s a s "och inget för mig som lyssnar mycket på akustisk musik". De brukar skoja med att Rockport är Nordamerikas Focal. Just nu har dom inga hemma. De bygger nu upp sig för hifi-mässan i Montreal som startar om 3 veckor. 4 dagars högtidsstunder. Där blir det inga Rockport. Dom kommer att spela på Audio Physics (den högtalare de säljer mest av), Avalon Eidolon Diamond och Wilsons olika modeller. Veckan efter kommer Neil Patel från Avalon till butiken och presenterar sin verksamhet. Jag kommer att bjudas in dessutom. Skall bli kul och intressant.

Ett problem med att ta med Rockport på mässor är att dom får ingen uppmärksamhet i pressen. Anledningen till det lär vara att dom konsekvent nekar testdeltagande och annonsering.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Högtalarna står nu nästan 2 meter från bakväggen (mätt från basmembranet). Bingo! Nu är det betydligt bättre. Det är fortfarande inget fullt register som presenteras men resultatet är nu i en högre division.

Placeringen brukar vara avgörande. Har bara lyssnat på Avalonhögtalare vid två tillfällen och bägge gångerna har det varit på Arkenmässan. För några år sedan på Eidolon med keramisk diskant och då växlades det mellan Eidolon och ett par stora Magnepanreferenser. Skulle kunna leva ett helt hifiliv med bägge men Eidolon föll mig i smaken direkt och jag vill minnas att avståndet till bakväggen var ganska så rejält. Någon som kommer ihåg... :?:

Senast på Arken var det mindre positiva :) omdömen hela vägen fram till Isis men jag tycker att spelningen på lördag eftermiddag var en riktig höjdare... :o:mm: Långt till alla väggar men Isis fyllde upp rummet med musik på ett verkligt övertygande sätt i mina öron.

Arken06108.JPG

Link to comment
Share on other sites

Den bilden återger minnet av magnifika välbehagsrysningar..

(även om ptr hade vissa synpunkter på hur Avalon lagt faneret på högtalarna... :blush )

Ja, där blev en del diskussioner :) och egyptiska gudinnor kanske kör med egen stil... :?: :kiss:

Ljudet var vi ändå överens om... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Rockport byggs i en del av USA där det finns tillverkare som inte skänker bort saker till pressen. De har kanske snackat med varandra :)

Avalon hann jag aldrig hör på Arken men det är en kaxig och ganska skön stil att köra alla de milen, hyra ett stort rum och göra en milt talat minimalistisk demo.

mvh

.

Link to comment
Share on other sites

Audio Physic Avanti V skulle vara en intressant burk att lyssna på. Listar strax under 100.000kr här hemma i Svedala.

Audio Physic burkarna har verkligen ett stilit utseende samt ett tilltalande sett att presentera musik på;)

Link to comment
Share on other sites

Skulle kunna leva ett helt hifiliv med bägge men Eidolon föll mig i smaken direkt och jag vill minnas att avståndet till bakväggen var ganska så rejält. Någon som kommer ihåg... :?:

Om vi talar om samma demo, så stod dom ungefär 1,5 - 2 meter in. Det var magiskt. Tror dom körde med Krell. I vart fall deras dyra (och fula) CD-spelare.

Link to comment
Share on other sites

Audio Physic Avanti V skulle vara en intressant burk att lyssna på. Listar strax under 100.000kr här hemma i Svedala.

Audio Physic burkarna har verkligen ett stilit utseende samt ett tilltalande sett att presentera musik på;)

Jag gillar dom också. Jag är också nyfiken på hur de nya Mårten Miles låter. Mårten nämns i allt större bokstäver i High-End kretsar i Kanada/USA. Däremot är intresset ytterst svalt för Classé och Bryston här i Montreal. Dom säger rent ut att dom inte kan jämföras med det bästa från Europa och USA. Inte lätt att bli profet på hemmaplan.

Verity Audio däremot Verity Audio , anses här av många som högtalarnas Rolls Royce och Wilson ses som Bentley ungefär. Alltid lång kö på Montreal-mässan för att få en kvarts demo. Dyrt som attan men dom låter mycket bra i den mer mjuka återgivningsligan. Här marknadsförs dom tillsammans med Nagra.

Link to comment
Share on other sites

Om vi talar om samma demo, så stod dom ungefär 1,5 - 2 meter in. Det var magiskt. Tror dom körde med Krell. I vart fall deras dyra (och fula) CD-spelare.

Ja, det känns bekant och när det var dags för Magnepan har jag för mig att det skiftades till Audio Research.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med att ta med Rockport på mässor är att dom får ingen uppmärksamhet i pressen. Anledningen till det lär vara att dom konsekvent nekar testdeltagande och annonsering.

mvh

Fast att Rockport inte skulle få uppmärksamhet i pressen är väl inte riktigt sant. Sådan uppståndelse det var i Stereophile efter testet av Sirius III för några år sedan har väl det aldrig varit. Även deras Antares skrevs det mycket om, likaså någon tvådelad historia som jag inte minns namnet på. Och i TAS har de ju den största högtalaren från dem som någon sorts superreferens.

Att de skulle neka testdeltagande verkar inte riktigt stämma...

Som Sophiaägare ska det annars bli väldigt intressant med dina erfarenheter av dem jämfört med dina fina Dynaudio.

Link to comment
Share on other sites

Fast att Rockport inte skulle få uppmärksamhet i pressen är väl inte riktigt sant. Sådan uppståndelse det var i Stereophile efter testet av Sirius III för några år sedan har väl det aldrig varit. Även deras Antares skrevs det mycket om, likaså någon tvådelad historia som jag inte minns namnet på. Och i TAS har de ju den största högtalaren från dem som någon sorts superreferens.

Att de skulle neka testdeltagande verkar inte riktigt stämma...

Jag kan hålla med dig med tanke på vad Du skriver, men det är så de säger i butiken. Rockport är ingen hit i Audiofilpressen. Allt enligt Graem i "min" butik. Däremot gillar han dom skarpt själv, men han måste också göra business, som han säger.

Link to comment
Share on other sites

Bebop, såg att "din" butik även för Triangle, du har inte fundrat på att lyssna på någon modell i nya Magellanserien?

Modellerna de har är deras instegsmodeller så jag har inte haft möjlighet att lyssna på dom. Min fördom säger dock att dom inte är bättre än det jag har. Det är åtminstone min känsla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...