Gigas Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 "...kommer jag född kuli av kulis, att dö som en svensk jävla kuli" ja så inleds boken om Allan Pettersson skriven av Leif Aare. Orden är Allans egna, han som kämpade mot fattigdom, en social missär och en ständig kamp för att erkännas som tonsättare och var kanske trots all kritik, en av de största svenska tonsättarna genom tiderna. Jag har läst boken och förundrats av hans personlighet, hans kamp och naturligtvis hans musik som sannerligen är ifrågasatt och udda. Jag vill bara i all enkelhet uppmuntra alla musikälskare att lyssna på några av han verk. Kanske barfotasånger ur Discofil SLT 33230, Lyssna LY 74-4, Caprice CAP 1028 eller Philips 6316043 kan vara en god början, eller dyk rätt in i den tekniskt krävande Violin concerto No.2 med Ida Haendel och Radiosymfonikerna/Herbert Blomstedt Berwaldhallen jan 1980 Caprice CAP 1200. Kompositören förtjänar att spelas och jag har nu med fokus och tålamod fått fatt i de flesta av hans verk utgivna på ett tjugotal LP. Lyssning kräver mental förberedelse och kan inte tjäna som bakgrundsmusik. Quote
plundin™ Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Allan Pettersson var tvivelsutan ett geni, ett geni i en kulis kropp kanske.. Jag har nog all han musik som givits ut på skiva, alla symfonierna, dom bägge violinkonserterna, sonaterna för violin, barfotasångerna, konserterna för stråkorkester. Hans musik kan som du säger i mörstone te sig en smula svår, men den har ett djup som ingen annan svensk tonsättare har nått genom musikhistorien! Hans musik borde spelas mer! /ptr Quote
Björn-Ola Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 Hans 7:e symfoni kan man ju rekommendera till alla utan förbehåll. Jag gillar den skarpt men har inte lyckats komma vidare med hans andra symfonier. Quote
Gigas Posted March 18, 2007 Author Posted March 18, 2007 Glöm inte "24 Barfotasånger" komplett Discofil SLT33230 , "8 Barfotasånger" med Dorati Sthlms Fil. Ork./Erik Saede´n Lyssna LY 74-4, eller kanske en jazzigare variant "3 Barfotasånger" arrangerade för kör och jazzgrupp av Gustaf Sjökvist/Storkyrkans kör/ Arne Domnerus jazzgrupp Philips 6316043. Quote
Recommended Posts