Jump to content

Recommended Posts

Posted

I eftermiddag med början klockan tre direktsänder P2 matinén från Göteborgs Konserthus.

Den brittiske dirigenten Mark Elder dirigerar ett program med idel brittisk musik :

Benjamín Britten - Sinfonia da Requiem

Nyfiken på (ett hemligt stycke)

paus

Edward Elgar - Symfoni nr 2

Jag hörde konserten som var i går och kan bara säga att jag är överväldigad, är man det minsta road av senromantisk musik är detta ett utmärkt tillfälle att höra musik som är sällan framförd av denna orkester och i sverige som helhet!

/ptr

Posted
bygger en antennkabel direkt...

Hur du nått att fästa den i?

Fast det går ju att lyssna på SR websändning oxå! (Inte så HiFi kanske...)

/ptr

Guest asimov66
Posted

jadå plundin har allt hemma och nu motivering att göra det med ;)

Får tyvärr använda den integrerade radiodelen i mitt försteg men det går...

Tacka vet jag rörradio, låter bättre.

Gör vad jag kan, hinner jag löda färdigt blir det bäst ljud annars blir det 'ful internetradio' :D

Guest asimov66
Posted

hann till precis klockan 15.

OBS !

rekommenderas inte att löda kablar och fixa ihop radion till precis sekunderna det är dags att sätta igång den ;):D

...(men det går :clown: )

Posted

Jag använder alltför sällan min tuner och nu tog det lite tid innan jag fick rattat in P2 i Uppsala utan störande biljud och brus ;)

- Sedan ett tag tillbaka har jag nu en Magnum Dynalab ST-2 FM-antenn och efter lite prövande låter det nu riktigt bra :app:

Trevligt program då jag är mycket förtjust i engelska tonsättare :mm:

//Eliot

PS: Brummet (ground-loop) från Live-inspelningen störde mig - det var inte där när man spelade upp intervjun i pausen :black:

Guest asimov66
Posted

då var det inte bara jag som hade lite missjud.

Funderar på att skaffa en egen antenn då centalantennen ej är bra.

Posted

Fick också njuta av konserten mycket tack vare en bra tuner, Sansui TU-9900 kopplad till en Triax FM 8 elements antenn med full signal via Svalanders antennkabel. Häftig bastrumma i början av första stycket. Bor man i skogen så kan man ta för sej med antennutrymmet! :):mm:

Posted

Jag hade till att börja med svårt att ställa in så att jag inte fick oljud och jag fick först till det i pausen då det var lätt att optimera när killen i sveriges radios studio pratade och spelade upp intervju. När det sedan kopplades tillbaka till konsertsalen och dirigenten pratade om Elgar så hördes klart ett jordbrumm som försvann när han stängde av sin mikrofon ;)

Konserten lät sedan riktigt bra med min Kenwood L01T :)

Guest asimov66
Posted

Har jättedålig sändning i Trelleborg :( och därför ej lyssnat på radio på många år men sändningen idag gjorde att jag fick mersmak. Kanske borde kosta på mig en 'svalanderantenn'?

Eliot, vad tycker du om den antennen fördelar och nackdelar?

Posted

Har jättedålig sändning i Trelleborg :( och därför ej lyssnat på radio på många år men sändningen idag gjorde att jag fick mersmak. Kanske borde kosta på mig en 'svalanderantenn'?

Du ska naturligtvis skaffa dej en rejäl antenn så att du också får tillgång till Danska Radion med massor av bra musik. Antenner finns i Malmö och en 8 elementare kostar inte mer än 7-800 plus ev fäste. Du är lyckligt lottad som täcker två länders radioutbud. :mm:;)

Posted

Detta var ju faktiskt ganska så omvälvande.

Kopplade in min gamla AudioPrism 7500 Indoor FM Antenna på Accuphase T-101 och lyssnade via sjuttiotalselektronik över ett par Stax SR-Lambda Pro. Försteget kom igång rätt snabbt men efter en stund började det dista kraftigt i vänster kanal och sedan blev det helt tyst. Lite hårdhänt svitchande av Mode-kontrollen, full fart på ratten Volume min-Volume max och därefter kändes det precis som förr... :mm::) Vad har egentligen hänt på trettio år... :?:

Musiken kanske jag inte kan ta till mig men intervjun med Mark Elder och den omedelbara växlingen mellan olika inspelningsrum är ju något som hörlurar plockar fram i detalj. Programledaren i sin torra och kontrollerade studiomiljö, Mark Elder som svarar på frågor i ett ganska resonant rum och slutligen Mark Elder uppe på scenen. Glöm F/E-tester, blindtester och annat crap. You're there, or you're not there - det handlar ändå slutligen om närvarokänsla.

Jordbrummet störde en del men det försvann ju när orkesterupptagningen kopplades in - närvarokänsla igen... ;)

Göteborgspubliken tycktes vara en aning förkyld, måste var ett marsvirus på gång och finns det egentligen något som klarar av att återge dessa detaljer runt själva framträdandet bättre än hörlurar... :?: Mycket nostalgi i denna presentation och dCS-trion Elgar, Purcell, Delius var naturligtvis omnämnd - här i form av dess historiska upphovsmän.

Ingen höjdare att lyssna på högtalarsystemet efter detta och det krävdes en Moon Jogger för att komma tillbaka.

Posted
Jag hade till att börja med svårt att ställa in så att jag inte fick oljud och jag fick först till det i pausen då det var lätt att optimera när killen i sveriges radios studio pratade och spelade upp intervju. När det sedan kopplades tillbaka till konsertsalen och dirigenten pratade om Elgar så hördes klart ett jordbrumm som försvann när han stängde av sin mikrofon ;)

Konserten lät sedan riktigt bra med min Kenwood L01T :)

Intressant att du hörde jordbrummet. Jag pratade med ljudteknikern och han berättade att brummet ligger i konserthusets utrustning -- ur vilken SR tappade signalen när Mark Elder pratade -- Jag hoppas att ni inte hade brumm i nått av den övriga utsändningen!?

Hur tyckte ni att det lät annars? (Detta var en i stort sätt två-mikrofoners upptagning..)

/ptr

Posted
Hur tyckte ni att det lät annars? (Detta var en i stort sätt två-mikrofoners upptagning..)

Vi diskuterar digitalkablar, CD-spelare och inspelningsformat. Just nu känns det ganska så ointressant när allt ändå står och faller med programmaterialet. Man kan inte förvänta sig favoritmusiken i direktsändning men det här visar hur det egentligen borde vara.

Posted

jag lyssnade genom webradion in i hifin och jag måste säga att man hör ofta sämre ljud från klassiska CDs. Musikalsikt tyckte jag det var jättebra, men hade tyvärr inte möjlighet att lyssna aktivt genom hela konserten. diskanten var lite grynig beroende på bitraten, men annars helt ok. mycket närvaro.