Timbre™ Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Ett i-landsproblem men vad har vi egentligen för tillverkare som presterar tvivelaktiga CD-slädar i förhållande till prislappen... GamuT, Krell och Classé är redan nämnda. Quote
mikael2 Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Är kanske enklare att lista dom bra? 1) Linn CD12 (outstanding), inte bara släde utan manöverpanel också :cool: finns inte längre 2) Esoteric UX-1 och alla som kör samma drive 3) ...kanske Esoterics enklare drive som sitter i 3orna, P-03, UX-03 osv får tänka vad som kommer sen Quote
Anders Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 TEAC VRDS-NEO En ny finess i den mest avancerade varianten av VRDS-NEO - "mittpinnen" och CD förskjuts och kalibreras så att CD-n blir perfekt centrerad i förhållande till laser/servo. Därmed fixas felaktigt utskurna och centrerade CD-skivor. Av någon anledning säljs inte dessa apparater i Sverige men värderas mycket högt i många andra länder. Advanced ´pick-up techpology: Quote
Hasse Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Ett i-landsproblem men vad har vi egentligen för tillverkare som presterar tvivelaktiga CD-slädar i förhållande till prislappen... GamuT, Krell och Classé är redan nämnda. Kommer ihåg att man inte var så väldigt nöjd med släden i BAT´s VK-D5 i en test (minns ej var); "jumps out like a mad frog" Vad gäller VRDS mekaniken så kan den ge ett gediget intryck. Själv hade jag inte annat än problem med min VRDS-10:a Quote
new order Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Rätt många som inte har bra slädar.De flesta av mina tidigare cd-spelare inkl Linn (mimik,genki)har haft plastiga,sladdriga slädar.Men Linn hade bra slädar på deras äldre,dyrare cd-spelare också.Det är inte alltså bara CD12 som begåvats med bra slädar utan även Karik och Ikemi var bra.Jag gillade också Accuphase.Shunyata/Sophia-Steffo hade en DP-77 och den hade en grym mekanism.Var inte Pioneers gamla cd-spelare med skivtallrik också bra?Wadia hade väl några modeller med Pioneer mekanik?301 var då en modell. Quote
Audiotrade Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Dock är det ju så att släden blir ointressant så fort den kommit in i spelaren... men visst känns det som mer kvalitetskänsla om det är stabilt o fin när den kommer ut och man skall lägga i skivan.... /Martin Quote
Audiotrade Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Och när det nu pratas om toppmatade spelare så finns ju denna läckerhet !! Quote
Adagio Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Visst är det kul med en stabil släde, eller en toppmatad historia. Jag gillar inte släden på min Krell KAV280cd men om man ska vara helt ärlig så har denna detalj lika stor betydelse för prestandan hos cd-spelaren som tanklocket har på en bils köregenskaper. Trist iofs men kommer man över detta och inser fakta så kan man leva med detta fenomen. Det finns mer kritiska punkter att offra pengar på i en konstruktion. Quote
Matrixen Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Min förra transport var en Pioneer med steady platter som var grymt bra o den var inte hyperdyr. Min nuvarande Mark levinson med en aluminiumplatta som åker ut med ett delikat swoooosh är en fröjd. Den är dock inte billig. Quote
gcs Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Jag tycker också att det är konstigt att alla slädar känns klena och är plastiga. Själv har jag bl.a. en Onkyo 706 (1993) där släden är fräst i aluminium. Den betalde jag 6000:- för ny och jag är väldigt rädd om den för den låter bra och den är snabb. Quote
gravalter Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Men släden är ett transportmedium. Det viktiga är ju hur skivan behandlas under "färd". mvh . När Du ändå är här så skall jag passa på att fråga Dig Sladd: Jag köpte en beg. S-1:a av Er för ca ett år sedan. (jag köpte den i befintligt skick, så detta är inget klagomål.) (jag får liksom skylla mig själv...) Släden Sladd-rar så mycket så att skivan skramlar vid "färd". Skall jag vara orolig för att skivorna slits? Kan man göra nåt åt detta kraftiga daller? Eller gjorde jag bort mig? /// Quote
Guest johan Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Ett snyggt bygge, förvisso inte billigt. Min egen spelare är riktigt enkel men med bra känsla Och före den så var det toppmatat då med Ska man annars prata känsla o kvalité så är det på tok för sällsynt idag. Nu är släden förvisso bara en liten del av en Cd men är den sladdrig då är det inte kul. Quote
Timbre™ Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Kommer ihåg att man inte var så väldigt nöjd med släden i BAT´s VK-D5 i en test (minns ej var); "jumps out like a mad frog" Fladdermus blir sladdermus och det förvånar mig inte efter att ha snurrat på deras volymkontroll till försteget VK-51SE. Quote
erik Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Grym känsla i lucköppning. Och så låter den utmärkt. /Erik Quote
Absolute Audio Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Nya Mcintosh MCD201! Snygg och låter underbart men släden är riktigt sladdrig. Visst är det ett i-lands problem men är inte hela hifi hobby'n ett ända stort angenämt i-landsproblem? I bilindustrin lägger man ju enorma pengar på kvalitetskänsla som inte har ett dugg med livslängd eller prestanda att göra, utan bara vad kunden får för känsla när man brukar grejerna. Vore tråkigt om hifi tillverkarna ägnar mer tid åt upplevd kvalitet en faktisk kvalitet. Så jag tar gärna en sladdrig släde som håller livet ut! Quote
Wolfgang Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Anders; Visst kan du köpa ALLA TEAC Spelare i Sverige, Inga problem! Mvh Wolfgang Quote
Timbre™ Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Vore tråkigt om hifi tillverkarna ägnar mer tid åt upplevd kvalitet en faktisk kvalitet. Så jag tar gärna en sladdrig släde som håller livet ut! Det är en realistisk synpunkt men i prisklassen runt McIntosh MCD201 borde man ju kunna kräva både perfekt mekanisk precision och en livslängd som motsvarar drivenheten i övrigt. Quote
Absolute Audio Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Det är en realistisk synpunkt men i prisklassen runt McIntosh MCD201 borde man ju kunna kräva både perfekt mekanisk precision och en livslängd som motsvarar drivenheten i övrigt. Håller faktiskt med! Det är lite konstigt men Mcintosh har ju alltid fattat konstiga beslut, som att slänga in en equalizer på en stärkare för 60000kr. De kanske vill skapa känslan av en groteskt överdimensionerad pojkrumsstereo? På en sådan ska ju cd-luckan sladdra och man ska kunna fläska på med eq-bas så tavlorna skakar. En teori iaf.... Quote
Timbre™ Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 De kanske vill skapa känslan av en groteskt överdimensionerad pojkrumsstereo? På en sådan ska ju cd-luckan sladdra och man ska kunna fläska på med eq-bas så tavlorna skakar. En teori iaf.... En McIntosh för varje steg i livet... Quote
Engelholm Audio Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Jag fick en Rotelcdpelare av en kund. Släden funkade inte...eller jo, den "funkade" men det lät hemskt om den och den åkte ut ryck-vis! En sunkig bild som förklarar det hela... Teac VRDS-serie har fina transporter, så även gamla Coplandspelare. På Arken körde jag med Theta's Compli och släden kändes riktigt bra. Quote
Timbre™ Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 En sunkig bild som förklarar det hela... Där har vi förmodligen en öm punkt bland CD-slädar. Min DP-90 börjar slira (efter kanske 10000 skivbyten) och jag tror att slitaget sitter just där. Quote
Engelholm Audio Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Där har vi förmodligen en öm punkt bland CD-slädar. Min DP-90 börjar slira (efter kanske 10000 skivbyten) och jag tror att slitaget sitter just där. Det är ett plastkugghjul som inte kommer hålla i all evighet... Jag gjorde en sökning och lyckades hitta reservdelsnumret på kugghjulet från Phillips gigantiska reservdelslista. Gick in hos närmsta Phillipsåterförsäljare och att jag ville köpa ett kugghjul till en cdsläde. "Ah..näee...ja det blir nog svårt att hitta rätt", svarade mannen. "Jag har artikelnumret" sa jag. "Jasså?" sa han förbryllat. 1 vecka senare bytte vi en 100-lapp mot kugghjulet och 23 skruvar senare hade jag en fullt fungerande och väldigt bra cdspelare. Ibland trillar livet ens håll, lixom! Quote
sladd Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 När Du ändå är här så skall jag passa på att fråga Dig Sladd: Jag köpte en beg. S-1:a av Er för ca ett år sedan. (jag köpte den i befintligt skick, så detta är inget klagomål.) (jag får liksom skylla mig själv...) Släden Sladd-rar så mycket så att skivan skramlar vid "färd". Skall jag vara orolig för att skivorna slits? Kan man göra nåt åt detta kraftiga daller? Eller gjorde jag bort mig? /// Hej! Detta kan hända på de flesta spelare. När det gäller S1 kan/skall man göra två saker. Det ena är att skruva isär den så att man kommer åt mekaniken. Om ryckigheten (eller trampolineffekten) beror på friktion så stryker man tunt med silikonfett på slitytorna för att smörja dem. När ändå prylarna är öppna gör man släden en smula tyngre genom att köra i lite VVS-silikon på själva slädens undersida. Behövs bara några klickar för att tynga den och få den mer resonansfri. Sedan går de som Rolls Royce i 5 år till Om fenomenet inte försvinner behöver hela mekaniken få sig en översyn. Det kan handla om att injuseringen gått åt pipan i en frakt el dyl. det finns 4 skruvar i botten som man kan leka med för att få släden rak och fin i 3 dimensioner. Hör av dig om detta blir aktuellt så skall jag hjälpa dig. I västa fall får vi skruva dit en ny drive från Mickes lager. mvh . Quote
figge Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Hej! Detta kan hända på de flesta spelare. När det gäller S1 kan/skall man göra två saker. Det ena är att skruva isär den så att man kommer åt mekaniken. Om ryckigheten (eller trampolineffekten) beror på friktion så stryker man tunt med silikonfett på slitytorna för att smörja dem. När ändå prylarna är öppna gör man släden en smula tyngre genom att köra i lite VVS-silikon på själva slädens undersida. Behövs bara några klickar för att tynga den och få den mer resonansfri. Sedan går de som Rolls Royce i 5 år till Om fenomenet inte försvinner behöver hela mekaniken få sig en översyn. Det kan handla om att injuseringen gått åt pipan i en frakt el dyl. det finns 4 skruvar i botten som man kan leka med för att få släden rak och fin i 3 dimensioner. Hör av dig om detta blir aktuellt så skall jag hjälpa dig. I västa fall får vi skruva dit en ny drive från Mickes lager. mvh . Juste agerande, kundvård, all heder åt Sladd. Quote
Rotelkraft Posted March 17, 2007 Author Posted March 17, 2007 Trevligt att så många engagerade sig i denna fråga. Är mycket tacksam för alla förslag. Men det verkar som om man måste börja titta på nåt Japanskt kanske;) Går det att modifiera en transport för att den skulle bli stadigare?Finns det någon händig människa i detta land som gör sånt! Quote
P-pan Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Hej! Detta kan hända på de flesta spelare. När det gäller S1 kan/skall man göra två saker. Det ena är att skruva isär den så att man kommer åt mekaniken. Om ryckigheten (eller trampolineffekten) beror på friktion så stryker man tunt med silikonfett på slitytorna för att smörja dem. När ändå prylarna är öppna gör man släden en smula tyngre genom att köra i lite VVS-silikon på själva slädens undersida. Behövs bara några klickar för att tynga den och få den mer resonansfri. Sedan går de som Rolls Royce i 5 år till Om fenomenet inte försvinner behöver hela mekaniken få sig en översyn. Det kan handla om att injuseringen gått åt pipan i en frakt el dyl. det finns 4 skruvar i botten som man kan leka med för att få släden rak och fin i 3 dimensioner. Hör av dig om detta blir aktuellt så skall jag hjälpa dig. I västa fall får vi skruva dit en ny drive från Mickes lager. mvh . Jag kanske inte har hunnit se & hört så mycket men....måste hålla med Figge... maken till "servicemindedhet" var länge sen jag läste eller hörde om, + till Sladd. Han är säljare va ? . Hur som helst - bra uppföljning av förlängd garanti ? Quote
Timbre™ Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Han är säljare va ? . Visst, men säljaren finns i Sverige när problemet uppstår i Sverige. Vi gör alla som vi vill men för mig är detta lite av hifihandlandet i ett nötskal. Avstånd kan vara korta första gången men långa om det skall skickas tur & retur. Quote
gravalter Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 Hör av dig om detta blir aktuellt så skall jag hjälpa dig. I västa fall får vi skruva dit en ny drive från Mickes lager. mvh . Mmmmmmmmmm.... Som musik i mina öron :kiss: :kiss: :kiss: Skickar ner Cd:n till Er i nästa vecka. /// Quote
Björn-Ola Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 Det är väl som ni säger, det finns väl helt enkelt inga transporter av bra kvalitet till rimligt pris. Tillverkare får använda cd-rom-avspelare av tvivelaktig kvalitet. Fördelen är väl att de kan läsa av skivan i en mycket högre hastighet och då kan man göra som Meridian, läsa av skivan flera gånger och lägga den i en minnesbuffert som sedan kan tankas av med lågt jitterinnehåll. Men jag håller med, det känns taskigt med dessa sladdriga slädar. Själv har jag en toppmatad Sony-cd-spelare med skivpuck som transport. Den tänker jag inte göra mig av med. Quote
Recommended Posts