Rotelkraft Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Var förra helgen och lyssnade på Gamut CD3 med diverse utrustning. Min fråga är: Varför är Släden på dessa dyra CD spelare så fladdriga. Denna spelare kostar 47000:- Behövs det inte vara bättre än så? Fenomenet är visserligen när släden är öppen, men ändå!!! Påverkar det inte ljudet om transporten är mer stabil. Morsan`s Sony för 800:- är det samma fenomen. Men då kostar den ju ingenting, så det kan jag ta. Tacksam för svar Quote
new order Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Ja,jag känner igen mig i frågeställningen och har många gånger undrat detsamma.Lägger man ut dyra pengar på en cd-spelare så är det surt att inte få en släde som matchar priset.Min 400krs Philips dvd-spelare har bättre kvalitetskänsla än många rätt så dyra cd-spelare som jag tittat på!Rimmar illa.Det finns undantag såklart.Accuphase mekanik och gamla Sony ES cd-spelare har något kassaskåpsliknande i sin mekanism.Linns dyrare cd-spelare likaså.Men en dyrare cd-spelare borde rimligen ha en bättre och mer påkostad cd-mekanism.Det finns ingen ursäkt för detta och det är upp till oss konsumenter att ställa lite krav. Quote
PLINIUS Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Ja,jag känner igen mig i frågeställningen och har många gånger undrat detsamma.Lägger man ut dyra pengar på en cd-spelare så är det surt att inte få en släde som matchar priset.Min 400krs Philips dvd-spelare har bättre kvalitetskänsla än många rätt så dyra cd-spelare som jag tittat på!Rimmar illa.Det finns undantag såklart.Accuphase mekanik och gamla Sony ES cd-spelare har något kassaskåpsliknande i sin mekanism.Linns dyrare cd-spelare likaså.Men en dyrare cd-spelare borde rimligen ha en bättre och mer påkostad cd-mekanism.Det finns ingen ursäkt för detta och det är upp till oss konsumenter att ställa lite krav. Ja ES-serien från Sony hade otroligt fin mekanik i slädarna, hade själv en ES 50. Fast en hel del av de nya spelarna man testat gör en nästan mörkrädd, tex Copland 823. Låter bra för sina pengar, men man tror släden skall falla ihop när luckan öppnas. Jag var rätt nära ett köp innan jag köpte min toppmatade Audio Aero Capitole (som faktiskt e manuell, kan aldrig gå sönder!!) men jag vågade inte pga släden. Nu är jag så kär i min cd att jag knappast kommer att byta. Möjligen ett byte av rören i den + en uppgradering, kanske kommer till hösten eller så... Quote
Rotelkraft Posted March 16, 2007 Author Posted March 16, 2007 Trevligt att man inte är ensam att tycka detta är lite dåligt. Har tyvärr inte lyssnat på så många bättre spelare. Men det verkar finnas undantag... Quote
new order Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Faktiskt är inte heller min nuvarande cd-spelare dålig alls på denna punkten.Eftersom den är toppmatad den också så slipper jag problemet med plastiga och junkiga slädar... ;-) Quote
Guest Peo Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Instämmer, jag har inte sett många slädar som inger förtroende.. Jag tänker bara köra toppmatat framöver. Quote
Rotelkraft Posted March 16, 2007 Author Posted March 16, 2007 Kan ni ge förslag på toppmatade spelare! Allt utom Rega(De är så fula) Quote
Björn-Ola Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Slädens uppgift är väl att tranportera cd-skivan till avspelningsmekanismen? Den påverkar inte avspelnigen men den kan väl kanske säga något om kvaliten på avspelningsmekanismen. Fast inte nödvändigtvis. Quote
new order Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Kan ni ge förslag på toppmatade spelare! Allt utom Rega(De är så fula) Det beror lite på hur mycket fattigare du är beredd att bli?Det finns en hel drös med toppladdare nu. Shanling om du vill ha kinesiskt,Audia Flight om du vill ha italienskt,Audio Aero om du vill ha en Fransk spelare... Listan går att göra lång... Quote
Timbre™ Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Slädens uppgift är väl att tranportera cd-skivan till avspelningsmekanismen? Den påverkar inte avspelnigen men den kan väl kanske säga något om kvaliten på avspelningsmekanismen. Fast inte nödvändigtvis. Visst är det så men det handlar också om kvalitetskänsla. Jag var en gång mycket nära att handla en Classé CDT-1 transport ända tills jag fick se släden rassla ut och in... Sitter den dessutom snett blir det ingen affär oavsett vad det står på frontplåten. Quote
Rotelkraft Posted March 16, 2007 Author Posted March 16, 2007 Håller med om att när väl skivan kommer på plats så blir det andra bullar, men betalar jag en massa tusenlappar vill jag att det ska vara kvalité hela vägen. Trycker jag på open och det bara rasslar så vill jag inte tänka IKEA.(Nu får jag bygga)Det finna en massa spelare som väger in på 10-15kg. Men när man ska provlyssna och lägga i skivan blir man lite skeptisk. Quote
new order Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Man får ju ett negativt intryck om en i övrigt bra cd-spelare har en dålig mekanism.Då spelar det liksom ingen roll hur bra den är i övrigt.Fattar inte att fler tillverkare tar dessa saker allvarligare.Meridian hade väl en värstingmaskin med en dvd-rom eller cd dito som transport.Meridian är ju riktiga pionjärer inom digitalteknik men dom kanske borde skaffa någon som förstår konceptet "pride of ownership" och kvalitetsintryck,åtminstone i detta fallet.För oavsett hur bra den i övrigt är så sänker den där cd/dvd-rom drivverket kvalitetsintrycket avsevärt.Bara mina egna personliga åsikter,dock. Quote
Guest Peo Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Som exempel på en kass mekanism kan jag nämna min Musical Fidelity Nu-Vista CD.. Jättefin spelare, visst, men släden är helt hopplös.. För ett par år sedan fastnade den när den skulle mata in en skiva, och jag har inte fått någon ordning på den sedan dess. Varje gång jag stoppar i en skiva nu måste jag manuellt trycka till släden den sista centimetern, annars fastnar den! Jag är inte ensam om att ha det problemet heller.. Hade tidigare en Krell KAV-250CD och den var om möjligt ännu värre. Kändes som en Made in China a'la 99kr.. Men den spelade fint, absolut. Fina toppmatade finns det gott om.. MBL gillar jag ju.. Accuphase.. ARC Ref 3 och Ref 7.. Listan kan göras lång som sagt. Quote
Anders Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Drivverk till CD-spelare är genomgående av dålig kvalitet och priset ligger ofta bara på några hundra. Inte så konstigt då att släden känns sladdrig. Det finns bara ett fåtal tillverkare av drivverk och det är för dyrt för producenter av CD-spelare att tillverka egna drivverk. Philips har ett drivverk som tycks vara bra (CDM-PRO2) men det används mycket sällan. Sony gjorde tidigare en del högkvalitativa drivverk men har slutat med detta. Det enda riktigt högkvalitativa drivverk som finns tillverkas av TEAC och finns i deras X-serie och tydligen numera också i DV-60 och SA-60 (fast en något enklare variant i de senare). Dessa drivverk säljs till andra tillverkare men är mycket dyra, jag har för mig att den bästa varianten kostar 2000 dollar. Problemet gäller inte bara drivverk, CD-skivorna är också av dålig kvalitet och man måste behandla dem, kantslipa dem etc. för att de skall komma till sin rätt. Quote
Ekman Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Min Krell KAV-280cd är precis likadan luckan är helt hopplös, otroligt tråkigt när man har lagt såpass mycket pengar på en cdspelare. Quote
Wolfgang Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Rotelkraft; 4 st till .......! Du har två spelare från Ayon .... CD-1 och CD-3 båda toppmatade det fins två spelare från CEC oxå TL51XR och TL53Z ....... Mvh Wolfgang Quote
Timbre™ Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Frågan är om utvecklingen har gått bakåt , för om jag jämför min DP-11 från 82 med en del senare Accuphasespelare så är det inte samma precisionskänsla. Quote
Muse Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Den bästa mekaniken hade jag i min tidigare drive: Accuphase DP-90! Makalöst tyst och stabil. Det var en fröjd att trycka på "Eject" med den. Annars så har det bara varit sladder.. Men vänta! Min moddade Denver alá Wolfgang är helt ljudlös! Och vad kostade den?? 799:- på SIBA. Quote
sladd Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Och så avdelningen "vad är det som är viktigt?" Gondulmaskinen har mycket bättre känsla i släden är t ex S1.an hade, nu åker släden in och ut med större känsla än förr, likaså är det skeva borta som ibland plågade S1:orna. Någon kassaskåpskänsla är det dock ej. Men släden är ett transportmedium. Det viktiga är ju hur skivan behandlas under "färd". Solida slädar eller skjutluckor i all ära men om driven är standard vobblar det friskt. Lite som den "premiumkänsla" Audio hade tidigt 90-tal. Det KÄNDES som kvalitet men gick sönder oftare än andra märken. mvh . Quote
new order Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Är inte Audio Researchs cd-spelare oxå toppmatad?!Hur ska man då göra för att försöka få fler tillverkare att bättra sig på denna punkt?Är det lönt att försöka ens?Kanske är det så att det blir så att spelare som squeezebox blir framtiden (allt tyder på det).Då kommer man att slippa problem med slädar iofs. Quote
zlay3r Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Rotelkraft: Tror att det var en av dom första GamuT CD3orna du testade, Tycks minnas att dom har fått kritikt för "sladdrig" släde som dom sedan har för finat till :P Detta är bara något jag tycks minnas och kanske inte ligger nån sanning i det alls. Sedan har ju marantz gjort en riktigt fin släde också som defintivt inte ska sladdra Ser ut riktigt seriöst ut Quote
new order Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Men släden är ett transportmedium. Det viktiga är ju hur skivan behandlas under "färd". Solida slädar eller skjutluckor i all ära men om driven är standard vobblar det friskt. Lite som den "premiumkänsla" Audio hade tidigt 90-tal. Det KÄNDES som kvalitet men gick sönder oftare än andra märken. mvh . Ok.Förstår hur du tänker.Men är det inte lite konstigt att det ska gå att ta genvägar med transporter när det gäller cd-spelare? Finns det nu överhuvudtaget några vinylsvarvar att köpa med den "plast-sladder kvalitet" de hade under skorstenarnas storhetstid?80-talet,alltså.En sådan skulle vara osäljbar. Quote
Tompa Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Jag är utomordentligt nöjd med mekaniken i min DP-78, resten också för den delen. Jag har ju avverkat en hel del maskiner genom åren, flera i Accuphase programmet samt andra maskiner av villt skilda ursprung, och 78:an är verkligen både stabil och ljudlös i sin mekaniska uppbyggnad, som någon sa tidigare, ”kassaskåps känsla”. :cool: Och sen till råga på allt, så gör den det den ska helt enligt mina krav, spelar musik !! //-- Tompa -- Quote
RODA Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Själv om det inte behöver ha någon inverknad på ljudet, så holder jag med om at det inte gjer mycket "feel-good" med en sladdrig skuff. Min Sony CDP XA-50ES är numera kun drivverk, men oh la-la hvilken god känsla att stoppa inn en cd.... R Quote
Timbre™ Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Den bästa mekaniken hade jag i min tidigare drive: Accuphase DP-90! Makalöst tyst och stabil. Det var en fröjd att trycka på "Eject" med den. DP-90 är inte sladdrig på något sätt men då skulle du känna på en DP-11... Slocknade möjligen Accuphaselogon även på din DP-90 efter några år... Quote
Wolfgang Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 De e dom inte på TEAC Esoteric heller! //W Quote
Timbre™ Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 De e dom inte på TEAC Esoteric heller! //W Har bara pillat på en enda Esotericmaskin och det var samma känsla. Kan det vara så att Japan generellt ligger långt framme här... Quote
Nik Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Tittar på Sadds läckra bilder o njuter Nåväl... tillbaka till ämnet Det finns enligt mina erfarenheter mycket lite som slädmässigt kan mäta sig med TEACs VRDS.. Synd bara att dom inte längre tillverkar i prisklasser för dödliga .. Min Nuvarande SACD MKII besitter inte alls samma känsla som min gamla VRDS10... Lite synd med tanke på att TEACen tillverkades på tidigt 90 tal... o man kan ju tycka att det utvecklingen borde gå framåt även på mekaniksidan... Kan det vara så enkelt att bra mekanik är dyrare att tillverka än elektonik???? men o andra sidan så har ju krellen andra fördelar som överväger "släd sladdret".. men känlan av stabil mekanik finns inte där... //Nikola Quote
Recommended Posts