Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

har sett ett beg Krell KSA-250 slutsteg på nätet men vet inte hur dessa "äldre" mastodont steg står sig idag. Använder Primare A32/JmLabElectra Be. Någon som kan ge lite råd. Tror att detta slutsteg kommer från början av 90-talet ?

/Peter

Posted
Hej,

har sett ett beg Krell KSA-250 slutsteg på nätet men vet inte hur dessa "äldre" mastodont steg står sig idag. Använder Primare A32/JmLabElectra Be. Någon som kan ge lite råd. Tror att detta slutsteg kommer från början av 90-talet ?

/Peter

Kör själv på ett FPB-200 steg som jag har köpt begagnat och som jag är supernöjd med och jag har tidigare kört på ett KSA-100 steg också köpt begagnat. Har inte haft några problem än så länge. När jag köpte FPB steget så var det inte så stora skilnader i pris mellan KSA-XXX stegen och KSA-XXXS stegen och även FPB stegen. Dom två senare stegen har Sustained Plateau Bias vilket gör att dom inte drar så mycket ström och blir inte så varma. Dom drar "bara" ström när dom behöver och inte kontinuerligt som traditionella Klass-A steg. Personligen ser jag det svårt att hitta några nya slutsteg för motsvarande pris som kommer i närheten av Krellstegen i dynamik och bas.

Posted
Kör själv på ett FPB-200 steg som jag har köpt begagnat och som jag är supernöjd med och jag har tidigare kört på ett KSA-100 steg också köpt begagnat. Har inte haft några problem än så länge. När jag köpte FPB steget så var det inte så stora skilnader i pris mellan KSA-XXX stegen och KSA-XXXS stegen och även FPB stegen. Dom två senare stegen har Sustained Plateau Bias vilket gör att dom inte drar så mycket ström och blir inte så varma. Dom drar "bara" ström när dom behöver och inte kontinuerligt som traditionella Klass-A steg. Personligen ser jag det svårt att hitta några nya slutsteg för motsvarande pris som kommer i närheten av Krellstegen i dynamik och bas.

Det tror jag med,trots att jag :) är "rör" freak. KSA xxxx FPBxxxx står sig gott idag har prövat under en period.

The new generation KRELL XXX,XX är förvisso bra men den finansella disrkipansen motivarer inte denna uppkosts.

Gillar man Krell så ,är idag KSA stegen klippet på marknaden när dom nu faller som stenar.

Inget att vara orolig för. Krell KSA80 A/B vem behöver verkligen något annat, ärligt sagt.

MVH

Lech :)

Posted

Väldigt svag för just KSA-250 men ett av dess attribut kan faktiskt vara en osäkerhetsfaktor vid begagnatköp. Det handlar ju om äkta klass A, fullt strömpådrag från påslag till avslag, och värmeutvecklingen är nog inte helt oväsentlig för åldrandet av en del komponenter. Det blir rejält varmt och du bör nog kolla upp hur mycket det har varit använt. Energiförbrukningen talar dock för att det inte kan ha varit påslaget för jämnan... :)

Har en bekant som jämförde (det handlade om eventuellt slutstegsbyte) sitt KSA-250 med ett FPB-600 under en längre tid och det slutade med att 250:an stannade kvar. Han tyckte inte att karaktärsskillnaden var värd merkostnaden.

Posted

Är väl värt att nämna att det ksa-250t var moddat om jag inte missminner mig?

sen så är det liiiiite mer kräm i ett fpb600 med 8kVA trafo och över 600w klass A.

Jag hade iallafall definitivt försökt hitta ett begagnat steg ur FPBserien de är också rätt bra begpriser på och FPBserien är ett klart framsteg.

Posted
Är väl värt att nämna att det ksa-250t var moddat om jag inte missminner mig?

Ja, det är moddat men jag tror att det var ganska så försiktigt med green dots :) och liknande. FPB-krämen gav sig tillkänna med ett något lugnare/mörkare ljud och en känsla av djupare bas. Bägge fungerade naturligtvis bra med Infinity Sigma.

Posted

det var väl det som jim aud hade moddat? jag trodde han hade gjort större förändringar, båda två är iallafall helt klart väldigt potenta steg

OT men har du hunnit testa green dots ännu förresten?

Posted
det var väl det som jim aud hade moddat? jag trodde han hade gjort större förändringar, båda två är iallafall helt klart väldigt potenta steg

OT men har du hunnit testa green dots ännu förresten?

Nä, det är ingen fart på testandet nu för tiden. När det gäller 250:an får jag nog ligga lite lågt för jag har inga direkta uppgifter om vad som faktiskt är gjort.

Posted
FPB-krämen gav sig tillkänna med ett något lugnare/mörkare ljud och en känsla av djupare bas. Bägge fungerade naturligtvis bra med Infinity Sigma.

Låter bra, med lite tur kan jag få händerna på en FPB200 (vet inte om det är med tillägget "C"). Använder idag JmLab Electra 927 Be som behöver enligt mig lite extra bas från slutsteget.

Håller på att testa HT PRO-11 Plus mot Monster M2.2 högtalarkablar. Har inte testat PRO-9:an ännu och vet inte vad jag får för de merpengarna (ca 5000kr).

MVH

Peter

Posted
Låter bra, med lite tur kan jag få händerna på en FPB200 (vet inte om det är med tillägget "C").

Om jag har fattat det hela riktigt innebär bara "C" att det finns cast. Ingen påverkan på ljudet såvida man inte har något av Krells försteg med den utgången.

Posted

jo det är lite skillnad på Cversionerna dom låter lite bättre, jag kommer inte ihåg på rak arm vad det var dom hade ändrat dock.

Det stora steget ljudmässigt ska tydligen vara upp till Cx nivån sen.

Posted

Bara man håller sig till dom stora stegen samt dom är servade osv så är dom alla rätt ok stärkare.. ;) Så du blir nog inte besviken.