helios Posted March 13, 2007 Posted March 13, 2007 Skov kan vara besvärliga. Mitt hifi intresse startade ungefär när det brann i butiken i Ö-vik.Som Dr Obsolete skriver om. Som Umeå bo med Ö-vik's rötter har jag till bringat alla somrar mellan -65 och nu i Ö-vik. Dr Obsolete's tråd är som bomull för hjärtat. Mysigt att återse konstnären Arne Olsson (släkt ) bekant vid matbordet och på väggen. Ni (Obsolete och Co.) var mycket duktiga på att sälja varan. I var och varannan stuga runt Ö-vik byggdes OA5or enligt inköpta ritningar. Även min far föll för Sonab dock ej hembyggda. Uppväxt på Oa5or, Jvc reciver och Lenco L75 under 70 talet så var man ju bara tvungen att bara trotsa far och höra hur Black Sabbath, Led Zeppelin, Uriah Heep, Mahavishnu Orchestra, Steely Dan, Brecker Brothers m.f.l kunde låta. Ung och med hår på rätta ställena (nu mera allt på fel ställe) och hyfsat med pengar var det så dax för mitt fösta (HiFi) skov som lyckligtvis läkte ut runt -80. Föll för ett par fransyskor, kompletterade med en Unamco T1 och en Technics Sa 400K (ja ja) . Med barn och familj blev inte mycket tid ( lr var det pengar) över för hifi och musik. Film och DVD blir ju mycket bättre med bra ljud, så en dvd anslöts till anläggningen. Hösten 06 upptäcker jag att gummit runt baskonerna faller sönder i bitar. Vad göra, vem kan fixa detta? Hamnar efter Googlat ett tag på detta forum verkar vara en kompetent samling, men inte kan man som gäst söka i forumet efter tips. Efter lite letande på nätet får jag reda på företaget som tillverkat högtalarna blivit uppköpta av ett företag från Canada som heter divergent technologies inc. Efter några kontakter via mail så var det dags operation, med skruvmejsel och avbitare avlägsnades de sjuka delarna. 1 månad senare är baselementen på plats. Älskar ljudet på mina 3a #370 högtalare. Makalöst mellan och diskantregister. Något dominant bas. Så nu till den stora frågan: vilken förstarkare kan få dessa högtalare att slå ut i full blom? Rör , Klass A ensamma eller i en blandning med en surroundförstärkare? ej symptomfri längre /helios Quote
shaft Posted March 14, 2007 Posted March 14, 2007 Hej! Underbart inlägg! Ser fina ut de där fransyskorna 3a. Du frågar efter Förstärkeri. Kör du på din Technics idag. Kör du CD/DVD på vilken spelare? Jag ser att du har stativ (bra!) fast kanske lite enklare kablar. Här kan det löna sig att prova ut lite bättre möjligtvis. Angående dina haögtalare vet du vilken känslighet de har? Det påverkar ju tillsamman med ditt rums storlek hur mycket eftekt du behöver. Även impedansen (lasten) gör ju det men känsligheten är väl en bra start. Rör kräver oftast en ganska känslig högtalare säg 89-90db. Klass A är ju trevligt fast dyrt och varmt + hög elkostnad. Också en viktig fråga: Är det något "fel" i ljudet idag för att du börjar fundera på ny förstärkare eller vill du bara ge Gott förstärkeri finns det många exempel på. Många tillverkare har lite olika ljudideal. Du nämner basen som något dominant. Här kan man kanske trimma med placering något längre ut från bakvägg eller själv undvika att ha vägg precis bakom sig. Fast det har du redan tänkt på antar jag. /Shaft Quote
helios Posted March 14, 2007 Author Posted March 14, 2007 Skoj att du tyckte det var läsvärt. Har länge varit på väg till 5.1 landet, men inte kunnat bestämma mig. Helt nytt 5.1, behålla högtalarna som frontar eller en kombination med surroundförstärkare med frontarna drivna via en ren stereoförstärkare. Inget fel på ljudet men iden väcktes när jag var på folkets hus i Umeå dec. -06 och lyssnade på uppställningarna där(recenserade i detta forum). Väl hemma förstod jag att högtalarna var något att spara. Problemet är att förstärkaren inte orkar driva högtalarna fullt ut. Tendens att klippa om man drar på lite extra, som tur är bor jag i lägenhet så möjligheterna till hög volym är begränsade. Har titta lite på Melody SP3, har inte sett så mycket data på den, ingångar(RIAA), utgångar? XTZ Class A-100 D II är också intressant, men den verkar vara ett diskuterbart val! Pioneer A-A6 , Sonny TA-FA 1200 ES och STR-DA 5200 är också intressanta. Antingen sacd eller någon dvd spelara det beror på vilken config som vinner . Högtalarna är på 70 watt (max 80), känslighet 92db/W/m. Quote
Otto Posted March 14, 2007 Posted March 14, 2007 "XTZ Class A-100 D II är också intressant, men den verkar vara ett diskuterbart val!" Jag tycker INTE Class A-100 är ett diskuterbart val i sin prisklass, enormt mycket stärkare för pengarna, kraft, möjlighet att koppla tiil/från klass A, tydlig display, rejäla kontakter och sist men kanske viktigast ett riktigt, riktigt bra ljud, speciellt när den körs i klass A. Annars verkar dina högtalare vara extremt lättdrivna, så du behöver ju inte välja stärkare efter hur kraftig den är, utan efter välljud, kvalitet, finesser och pris. Lycka till ! Quote
helios Posted March 16, 2007 Author Posted March 16, 2007 1:a Van den Hul nU ! argenta 4 ever 2:a Just d efter välljud...... ? Quote
helios Posted May 17, 2007 Author Posted May 17, 2007 Väcker denna (min) tråd lite. Har i 8 dagar varit med en Sonny 5200es, fan vad lyckligt man var. Stor, tung, läcker myyyys. Kanon ljud, separationn stilistiskt på gränsen till avant. Dock inte HIFI men familjen (och jag) var lycklig. Men efter 5 dagar: va trött man blir på att lyssna, varför denna reaktion. Måste undersökas. BRUUUUUUUUUUUS . Som ett strössel eller topping ovan på glassen ligger det ett vitt skimmer av(f) brus över musiken(både i högtalarna och i hörlurarna). På alla ingångar, förutom på direct analog ingången(hyfsat tyst), ligger det ett brus som gör en sjuk. Se en film 5.1 och när det blir tyst, bara brus massor af brus. Film är nog billigast på bio. Nu blir det en enklare variant för film, resten till bra ljud. Fan vad besviken man kan bli PUNGT. Får tillfredställa sig själv.....med något annat(denna i retur). Kan Xindiak V15 vara ngt för dessa eller måste d bli en Tyyyr? Måste få njuta av mera av dessa. Snart dax för lite hemmagjord splitcane, mao tight lines. helios Quote
helios Posted August 13, 2007 Author Posted August 13, 2007 Tjo! Förstärkar search 2007. Fick med mig en förstärkare hem över helgen (ett helg lån). På vägen ut ur butiken ropade en av säljarna, "Fick han med sig en sådan HÄR?", och höll upp en liten låda. Det var något (hokuspokus) som han tyckte jag ställa under cd/dvd!!?? Med spänning monterades allt upp, inklusive det säljaren kastat åt mig på vägen ut. En första reflektion. Fy vad jag har misshandlat dessa högtalare med usel elektronik de senaste 35 åren. Quote
Timbre™ Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 Spännande och hokuspokuslådan måste du ha med i beskrivningen... :cool: Quote
helios Posted August 13, 2007 Author Posted August 13, 2007 D kommer mera. Har kört lite blandad musik. Beethovens 5:e symfoni satserna 2,3 och 4 ,närvarokänsla, instrumentseparation och tredimensionellt. Framför allt kontrabasarna i 3:e satsen. Dire Straits remastered, Brothers in arms fullt sväng, fin ljudbild, nyktert, detaljrikt, kraft och transparent. Hela tiden perfekt tonalt, högtalarna är inte längre varma (mörka) i karaktären. Steely Dan "Everything must go", huva vilken närvarokänsla, känns nästan som förstärkaren inte finns, lätt och luftigt, som om det var helt naturligt. Förstärkaren verkar veta hur musiken var tänkt att låta, rakt och okonstlat. Nelly Fortado och skivan Loose är i sig en blöt Timbaland-orgie i baskagge, här får konerna jobba. Känns som på en konsert, basen påverka bröstkorgen. Quote
Matrixen Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 jag vet, jagvet...men har lovat att inte skvallra :cool: Quote
helios Posted August 13, 2007 Author Posted August 13, 2007 Matrixen vet, en del. Har tagit en tur med hunden, åter nu. Högtalarna är i alla fall kära. Högtalarna verkar trivas med den ström som förstärkaren levererar, har nog varit för vekt tidigare, därav det ”varma” ljudet. Kan nog vara så att högtalarna har någon impedans dipp som fått tidigare förstärkare att krokna. Quote
helios Posted August 13, 2007 Author Posted August 13, 2007 Hur som helst söndag kväll, dax att packa ner allt. Hokuspokus sakerna som varit på plats hela tiden, är det fösta som plockas bort. Resultatet blev inte som jag förväntat! En noterbar skillnad vad det gäller stereobild, instrumentseparation och 3D. Som hela ljud upplevelsen krympt lite, inte mycket men noterbar. Jag tror oxo nu. Nyfikna? CERABALL Quote
helios Posted August 14, 2007 Author Posted August 14, 2007 Jag hade inte förväntat mig något resultat av ceraball, men mest imponerad är den Adolpson och Falk inspirerande färstärkaren med "sladd". Snart blir det köp. Quote
Recommended Posts