steve84 Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 Hejsan! jag behöver råd om vad jag ska använda för kablar till mina Electra 946. Just nu så använder jag bara en Budget kabel Supra Ply 3.4 och jag tycker det låter lite vasst och hårt i det övre registret. Elektroniken som jag använder är Slutsteg Vincent SP 993 Försteg Vincent SA 93 Plus Dvd Pioneer DV-989AVi Signalkablar Acoustic Zen Oscar Link Någon som kan ge några tips på högtalarkabel ?? Mvh Stefan Quote
mayro Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 Tog bort inlägg då det nog inte var relevant i topicägarens egentlige problem enligt senare inlägg här i tråden.... Quote
New Order Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 Svårt detta.Jag tror inte att du kan rädda någonting som du inte tycker låter rätt till 100% med att krydda med kablar. Har du testat att labba med högtalar-inställningar och dämpa rummet?Om inte så kan det vara god ide att börja där.En lite tjockare matta framför högtalarna osv.Kanske inte det råd du ville ha men jag tror att det kan vara rätt väg att börja. mvh/n.o Quote
steve84 Posted March 12, 2007 Author Posted March 12, 2007 Svårt detta.Jag tror inte att du kan rädda någonting som du inte tycker låter rätt till 100% med att krydda med kablar. Har du testat att labba med högtalar-inställningar och dämpa rummet?Om inte så kan det vara god ide att börja där.En lite tjockare matta framför högtalarna osv.Kanske inte det råd du ville ha men jag tror att det kan vara rätt väg att börja. mvh/n.o Nja jag har inte labbat så mycket fick grejerna för bara några dagar sen. Vet ju också att det hårda kommer släppa när jag spelat in högtalarna. Har väl spelat en 20timmar nu kanske. Men jag tänkte bara supra ply 3.4 lär ju inte vara den optimalaste kabeln Mvh Stefan Quote
Bebop Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 Nja jag har inte labbat så mycket fick grejerna för bara några dagar sen. Vet ju också att det hårda kommer släppa när jag spelat in högtalarna. Har väl spelat en 20timmar nu kanske. Men jag tänkte bara supra ply 3.4 lär ju inte vara den optimalaste kabeln Mvh Stefan Normalt sett måste Du spela i vart fall 100 timmar innan ljudet börjar närma sig. (Sätt på tunern mellan stationerna och låt systemet brusa medan du är iväg. Supran kan vara lite hård åt det hållet Du beskriver. Jag hade samma bekymmer en gång och köpte då Siltech New York som är mycket musikalisk och inte på något sätt hård. Tara Labs kan också vara intressant för dig liksom Transparent. Deras vita Music Wave låter utmärkt också och är inte så dyra. Du har ju Acoustic Zen i signalvägarna. Jag hade provat länka ihop hela systemet med samma tillverkare. Då vet att Du att du åtminstone lyssnar på ett koncept som är framtaget som en helhet. benop Quote
steve84 Posted March 13, 2007 Author Posted March 13, 2007 Normalt sett måste Du spela i vart fall 100 timmar innan ljudet börjar närma sig. (Sätt på tunern mellan stationerna och låt systemet brusa medan du är iväg. Supran kan vara lite hård åt det hållet Du beskriver. Jag hade samma bekymmer en gång och köpte då Siltech New York som är mycket musikalisk och inte på något sätt hård. Tara Labs kan också vara intressant för dig liksom Transparent. Deras vita Music Wave låter utmärkt också och är inte så dyra. Du har ju Acoustic Zen i signalvägarna. Jag hade provat länka ihop hela systemet med samma tillverkare. Då vet att Du att du åtminstone lyssnar på ett koncept som är framtaget som en helhet. benop Ja, jag har ett par Transparent Music wave plus biwiring begagnade som jag kanske får köpa nu, så jag tror jag ska testa dom. Jugel det här med kablar!! Men man får väl prova sig fram. Alla har ju inte samma smak Stefan Quote
ulfsan Posted March 13, 2007 Posted March 13, 2007 Det stämmer att det kan vara en jobbig tid då nya JMLab-högtalare ska spelas in. Jag upplevde samma sak med mina MiniUtopior då de var nya (ospelade, men köpta beg) och uppkopplade med Nordost Red Dawn RevII. Sålde då dessa kablar och köpte ett par NeoTech NS1456 som hade lite lugnare ljudkaraktär. Bra ljud, men inte så "stickande" i diskanten.... Det kan alltså vara bra att vänta med "avancerade och avslöjande" kablar tills högtalare och övrig elektronik är inspelat, vilket ju faktiskt kan ta väldigt lång tid. Detta hör man ju inte sådär plötsligt.... I mitt fall tyckte jag ljudet lugnat sig efter ca ½ år... / Ulf Quote
mayro Posted March 13, 2007 Posted March 13, 2007 Sedan kanske du har skärmade nätisar.. Prova med vanliga oskärmade i så fall...Sådant kan göra rena underverk då man har en smak av blåstick i sitt ljud.... Quote
steve84 Posted March 13, 2007 Author Posted March 13, 2007 Det stämmer att det kan vara en jobbig tid då nya JMLab-högtalare ska spelas in. Jag upplevde samma sak med mina MiniUtopior då de var nya (ospelade, men köpta beg) och uppkopplade med Nordost Red Dawn RevII. Sålde då dessa kablar och köpte ett par NeoTech NS1456 som hade lite lugnare ljudkaraktär. Bra ljud, men inte så "stickande" i diskanten.... Det kan alltså vara bra att vänta med "avancerade och avslöjande" kablar tills högtalare och övrig elektronik är inspelat, vilket ju faktiskt kan ta väldigt lång tid. Detta hör man ju inte sådär plötsligt.... I mitt fall tyckte jag ljudet lugnat sig efter ca ½ år... / Ulf ja, jag kanske borde lunga mig lite och vänta tills jag spelat in allting och hoppas på att dom stickande diskanterna försvinner=) Mvh Stefan Quote
New Order Posted March 13, 2007 Posted March 13, 2007 ja, jag kanske borde lunga mig lite och vänta tills jag spelat in allting och hoppas på att dom stickande diskanterna försvinner=) Mvh Stefan "Stress är hifins värsta fiende".Tror att det var något liknande Timbre har sagt och han har rätt i det han säger. mvh/n.o Quote
steve84 Posted March 13, 2007 Author Posted March 13, 2007 "Stress är hifins värsta fiende".Tror att det var något liknande Timbre har sagt och han har rätt i det han säger. mvh/n.o Ja det stämmer till 100% Stress gillas inte! Quote
marcus_ec Posted March 14, 2007 Posted March 14, 2007 Jag skriver lite men läser mer... Men här får jag hojta till! Jag har själv haft Electra 926 med Vincent 991 monoblock. Hade samma problem som dig... Bytade till Primare steg istället, hjälpte en hel del. Annars är det ett tips att byta till ett rörförsteg typ Xindak 3200MKII, låter gudomligt för pengarna! Mjukt och du får den lilla rör karatören som Jmlab tycker om.. /M Quote
PLINIUS Posted March 14, 2007 Posted March 14, 2007 Jag skriver lite men läser mer... Men här får jag hojta till! Jag har själv haft Electra 926 med Vincent 991 monoblock. Hade samma problem som dig... Bytade till Primare steg istället, hjälpte en hel del. Annars är det ett tips att byta till ett rörförsteg typ Xindak 3200MKII, låter gudomligt för pengarna! Mjukt och du får den lilla rör karatören som Jmlab tycker om.. /M Lustigt att någon hann före med att skriva detta. Jag hade en kort period Vincent monoblock (samma som ovan) med ett SA 93 försteg med samma fenomen. Diskanten lät vass och hård, och basen uteblev... Nu har jag iof rätt tungdrivna högtalare (Dynaudio Confidence C4) men när jag bytte steg till Plinius SA 250 försvann problemet direkt. Har också haft Red Dawn kablar hemma på test, men hos mig funkar de inte alls då ljudet blir extremt hårt i diskanten. Nu e de Synergistics Research som gäller i hela mitt system men de e en annan sak... Håller annars med om ovanstående om att rör kunde va en väg att gå om du ändå skall testa ett annat steg/försteg. Quote
steve84 Posted March 14, 2007 Author Posted March 14, 2007 Lustigt att någon hann före med att skriva detta. Jag hade en kort period Vincent monoblock (samma som ovan) med ett SA 93 försteg med samma fenomen. Diskanten lät vass och hård, och basen uteblev... Nu har jag iof rätt tungdrivna högtalare (Dynaudio Confidence C4) men när jag bytte steg till Plinius SA 250 försvann problemet direkt. Har också haft Red Dawn kablar hemma på test, men hos mig funkar de inte alls då ljudet blir extremt hårt i diskanten. Nu e de Synergistics Research som gäller i hela mitt system men de e en annan sak... Håller annars med om ovanstående om att rör kunde va en väg att gå om du ändå skall testa ett annat steg/försteg. Okej det låter lite tråkigt=( Har nyligen köpt grejerna, fick dom för bara för några dagar sen! Det va Jörgen på Ultimate som rekommenderade vincent kombinationen till electrorna. Vill ju inte behöva byta förstärkare redan nu=( Mvh Stefan Quote
marcus_ec Posted March 15, 2007 Posted March 15, 2007 Ge det en månad eller två och utvärdera sen! Eller så hör med ultimate om dom är villiga att göra någon bytesaffär. Eller helt enkelt du kan låna hem något annat att testa. Quote
steve84 Posted March 15, 2007 Author Posted March 15, 2007 Ge det en månad eller två och utvärdera sen! Eller så hör med ultimate om dom är villiga att göra någon bytesaffär. Eller helt enkelt du kan låna hem något annat att testa. Ja jag får väl vänta lite tills det är riktigt inspelat=) Quote
AudioPega Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Använder JmLab 927Be med PrimareA32 + Audionet Pre1. Provade med HT Precision link mellan för- och slutsteg och högtalarna lät som en ojordad skivspelare var inkopplad. Bytte till Monster XLR M1000 och problemet var löst. Använder även Monster kablar till högtalarna men av billigare typ. Mitt tips är som de andra att först spela in högtalarna ordentligt sen om problemet kvarstår även titta på signalkablarna. Det roliga är att samma HT kabel använder jag idag mellan min Audionet ART V2 spelare och försteg med mycket gott resultat... /Peter Quote
Morello Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Får man föreslå ett uppfriskande blindtest av den klassiska lampsladden för 5 krona per metern kontra suspekta audiofilkablar? Quote
Timbre™ Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Du kan ju alltid stämma av med lampsladd och någon billig löpmetervara i motsvarande längd för att se vad som händer innan du koncentrerar dig på kabelbyte. Jag körde mina nuvarande högtalarkablar mot klassisk Supra i två grovlekar och det var lärorikt. Quote
helios Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Känner ett proffs på bioljud, installerat flera THX salonger. Hjälpte till vid en installation och frågade om vi inte skulle mäta kablarna.... blev idiot förklarad. Han använder oftast Clas Ohlson trååååd.... Quote
Timbre™ Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Han använder oftast Clas Ohlson trååååd.... Det kan ju också vara ett lämpligt avstämningsobjekt. Ingenting är givet på förhand men först av allt måste nog högtalarna spelas in. Quote
steve84 Posted March 16, 2007 Author Posted March 16, 2007 Du kan ju alltid stämma av med lampsladd och någon billig löpmetervara i motsvarande längd för att se vad som händer innan du koncentrerar dig på kabelbyte. Jag körde mina nuvarande högtalarkablar mot klassisk Supra i två grovlekar och det var lärorikt. Har testat en hel del ikväll och nu kör jag helt vanliga billiga koppar kablar=) Faktiskt så tycker jag att det låter bra mycket bättre än supra kablarna. Gjorde även egna bryggor mellan anslutningarna och kör nu singel wire Mvh Stefan Quote
Timbre™ Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Har testat en hel del ikväll och nu kör jag helt vanliga billiga koppar kablar=) Faktiskt så tycker jag att det låter bra mycket bättre än supra kablarna. Gjorde även egna bryggor mellan anslutningarna och kör nu singel wire Mvh Stefan Se där, ingenting är givet på förhand och när jag biampade mina gamla Kappa 9 körde jag Supra 10 mm2 till basarna och Monster M1 till toppen i tvåmeterslängder. Tvärtom gav ett annorlunda och sämre ljud. Quote
mayro Posted March 19, 2007 Posted March 19, 2007 Det finns inga "sanningar". Utan enbart massa olika kombinationer som var o en ÄR en "sanning"... Om ni hänger med på lite kultiverat lyrik här.. Eller vad det nu heter.. :cool: Quote
PLINIUS Posted March 21, 2007 Posted March 21, 2007 Ge det en månad eller två och utvärdera sen! Eller så hör med ultimate om dom är villiga att göra någon bytesaffär. Eller helt enkelt du kan låna hem något annat att testa. Precis, ge det lite tid. Det är ofta matchningen som är det stora bekymret när man testar grejor. En del som testat en sak som i deras anläggning lät mindre bra kan få höra samma pryl låta riktigt bra hemma hos någon annan. Quote
Guest Jorma Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Om ni ska jämföra kablar så är det sak till att ta med i jämförelsen. Gamla kablar med PVCisolering är sämre än en likadan ny. PVC försämras med tiden och sådana kablar bör bytas ut efter ett tag. Det gäller både lampsladd och Supra. En ny PVCisolerad kabel blir bättre som alla andra kablar i början, men ta och jämför en några år gammal Supra mot en helt ny!! Åldrandet av PVC beror lite på vad det är för PVC, framförallt vilket mjukmedel som använts vid tillverkningen. Jag har i mitt förra jobb varit med om att byta ut EKK där innerisoleringen har varit en flytande geggig massa och det var i en byggnad som inte var mer än 10 år gammal. Det var kablar som hade använts till en ventilationsanläggning som fanns i källaren och fanns i ett torrt svalt utrymme. Quote
PLINIUS Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Känner ett proffs på bioljud, installerat flera THX salonger. Hjälpte till vid en installation och frågade om vi inte skulle mäta kablarna.... blev idiot förklarad. Han använder oftast Clas Ohlson trååååd.... Hmmm... Mitt företag bygger ljud och ljus i krogar runt om i Göteborg. Jag träffar "förståsigpåare" hela tiden som tror de vet allt om ljud bara för att de känner nån som byggt en högtalare från en byggsats för 10 år sedan. Ännu värre ställt är det med alla DJ´s som alltid skall komma in och tycka en massa om ljudet som de inte vet någontng om. Oftast när någon krog ringer och det har blivit fel på deras utrustning beror det på att någon var dum nog att släppa in en DJ till skåpet med slutsteg, EQ och delningsfilter och sen e de kört. Då skruvar de på allt utan att fatta vad som händer när de gör det och då går saker sönder etc. Jag tror din kompis vet vad han pratar om. Skulle inte heller lägga ner några stora pengar på kablage till en krog. Kostnaden motiveras knappast av ljudförbättringen. Dessutom finns det ingen som betalar för det. Jag använder monster kablage samt Boström-kablage till samtliga installationer med bra resultat. MEN, det betyder ju inte att samma sak gäller hemma i min egen anläggning, där är kablaget jätte viktigt. Lampsladd kommer inte innanför mina trösklar men har någon det och är nöjd är de bara att gratulera... Quote
steve84 Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Hmmm... Mitt företag bygger ljud och ljus i krogar runt om i Göteborg. Jag träffar "förståsigpåare" hela tiden som tror de vet allt om ljud bara för att de känner nån som byggt en högtalare från en byggsats för 10 år sedan. Ännu värre ställt är det med alla DJ´s som alltid skall komma in och tycka en massa om ljudet som de inte vet någontng om. Oftast när någon krog ringer och det har blivit fel på deras utrustning beror det på att någon var dum nog att släppa in en DJ till skåpet med slutsteg, EQ och delningsfilter och sen e de kört. Då skruvar de på allt utan att fatta vad som händer när de gör det och då går saker sönder etc. Jag tror din kompis vet vad han pratar om. Skulle inte heller lägga ner några stora pengar på kablage till en krog. Kostnaden motiveras knappast av ljudförbättringen. Dessutom finns det ingen som betalar för det. Jag använder monster kablage samt Boström-kablage till samtliga installationer med bra resultat. MEN, det betyder ju inte att samma sak gäller hemma i min egen anläggning, där är kablaget jätte viktigt. Lampsladd kommer inte innanför mina trösklar men har någon det och är nöjd är de bara att gratulera... Jag har en ny kabel nu och det är http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx?&a...amp;product=939 bi-wire version. Blev lite chokad när jag testade dom för jag trodde verkligen inte att det gjorde så stor skillnad. Men nu vet jag att det spelar stor roll. Nu är jag kanon nöjd med ljudet=) Jag är väl nöjd tills jag hör något bättre=p heheh Mvh Stefan Quote
Wolfgang Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Jag brukar oxå använda Boströmskablar till Bio-installationer .... ! //Wolfgang Quote
Recommended Posts