zlay3r Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Måste bara få delge mina nyfunna upplevelser Eftersom frugan har lämnat mej så har jag nu kunnat engagera mej fullt ut i att ställa upp anläggningen som jag vill, Så denna vecka har gått ut på att testa olika setuper. Innan igår kväll hade jag testat att spela på 3 av 4st väggar. Och fann olika styrkor på varje vägg men det fanns alltid svagheter som gjorde att man flyttade högtalarna lite hit och lite dit för att försöka hitta bästa kompromissen! Tills igår kväll, Då hände det. Min lillpojk somnade om och jag blev göra lös. Då började tankarna gå till att testa spela på den 4e väggen som jag inte har haft möjlighet att testa förut pga flickvännen. Det kändes väldigt besvärligt att vända om alla grejer. 1st 2sits soffa var tvungen att lämna rummet ifall det skulle gå. Men tillslut klockan 9e ungefär började jag att röra om i rummet. Det tog mej en timme "var tvungen att vara tyst och försöka fixa till så att skulle se bra ut" Sedan stog grejerna på plats. Tänkte nu går det ju inte att testa. Jag gör det imorgon istället. Men ack satt jag inte där en stund därefter och provkörde lite i smyg. Märkte direkt att 3d känslan hade blivit mkt bättre men var väldigt orolig för att basen skulle krypa ut i hallen och försvinna "högtalarna står nästan i öppningen till hallen" hallen och v-rummet ingår i en öppen planlösning Provlyssning blev det men var som sagt mkt orolig över basen eftersom jag tyckte den lät lite väl tam på låg volym. Morgonen kom och jag kunde fortfarande inte testa spela musik, Dagen kom och jag kunde testa lite smått men inte i den grad jag ville, Och nu är det kväll och jag kan äntligen testa för fullt Setupen ser ut så här idag: Avståndet mellan högtalarna har ökat med ungefär 50-60cm sedan tidigare uppställningar till nästan 3m mellan högtalarna, och då följer ju även avståndet från högtalare till soffan, Det ligger på ungefär 3,3m avstånd. Avståndet mellan högtalare och bakväggen är 2m, Och till sidorna är det 53cm. Detta ställdes upp på första försöket och har endast modiferats i Toe in sedan igår. Nu till det väsentliga, Hur blev det? JO!!! För första gången kan jag säga att jag verkligen kan höra hur potent min anläggning är, För första gången har jag fått höra vad den kan leverera, GamuT Högtalarna som jag trodde att jag hade hört vad dom kunde var ingenting. Soundstagen är enorm men en otrolig fingertopps precision. Basen som jag trodde skulle bli problem är mera kraftfull än jag någonsin har hört och lika snustorr som sahara öknen. Har aldrig lirat på dom nivåer som jag har gjort ikväll utan att något utmärker sej eller blir påfrestande. Allting blev otroligt mycket bättre än vad jag någonsin trodde att mitt system skulle kunna leverera. Och ändå har jag några uppgraderingar kvar att göra för att få det optimalt. Jag var iväg och lyssnade på Ino Audio för ett tag sedan och blev så hänförd av deras otroliga precision och ljudbild, Dom var helt enkelt otrolig i att måla upp en soundstage och tonalt sett lät dom äkta. Jag gick i tankarna att byta högtalare till Ino audio men sopade det under matten eftersom den långa leveranstid + designen tilltalar mej inte. MEN nu när jag äntligen har fått till det här hemma så känner jag bara hur nöjd jag är och bytes karusellen har stannat av även fast ja är inne i den. Återigen detta är första gången jag har hört hur potent högtalarna är även fast jag har lyssnat på dom på flera ställen med olika uppställningar. Då till nackdelarna för det är det ju alltid. JAG HAR SAGT UPP LÄGENHETEN! och måste flytta sista maj precis när man äntligen tycks ha fått till det! Mvh David Quote
Guest asimov66 Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 fasen vad surt. det brukar bli så att precis när man fått till det skall man flytta. Quote
zlay3r Posted March 11, 2007 Author Posted March 11, 2007 Jodu, Men det är ju nästan 3månader dit, Får bara hoppas att jag får till det lika bra där, Men där är rummet mkt större också, 27kvm i jämförelse till ca 20kvm Quote
Timbre™ Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Jodu, Men det är ju nästan 3månader dit, Får bara hoppas att jag får till det lika bra där, Men där är rummet mkt större också, 27kvm i jämförelse till ca 20kvm Det hade jag mest sett som en möjlighet... Du har ju ett par rejäla golvhögtalare. Hur stor skillnad blev det i avstånd till bakvägg jämfört med den tidigare uppställningen... Första gången jag såg något liknande i uppställningsväg var hos bröderna på Radiolagret någon gång i slutet på sjuttiotalet. Då var det QLN och jag tänkte att så här kan man ju inte placera högtalare men den lyssningsomgången blev en milstolpe i mitt eget högtalarflyttande. När du nu ändå är på språng, skulle du inte kunna testa att även köra diagonalt med maximalt avstånd till väggar... Quote
zlay3r Posted March 11, 2007 Author Posted March 11, 2007 Timbre: Förra avståndet till bakväggen var inte mera än 30cm så det är en viss skillnad. Ju mera jag sitter och lyssnar nu märker jag vilken djupleds information jag har fått. Lyssnade nyss på: Sufjan Stevens - For The Windows In Paradise. Har aldrig hört att sångaren står typ 1-1.5 bakom gittarerna. Blev helpaffa när jag hörde det. Sedan att det sedan kommer in en kvinnlig vocalist vid sidan om blev ännu tydligare. Jag blir helt paffa vilken information i musiken man tidigare har missat. Jag har redan testat köra diagonalt på båda sidorna, Det var så jag körde innan jag började härja denna vecka. Blev bra upplösning, basen blev dock ibland för kraftig och ibland för klen, sedan hade det en tendens att "spela" mera bas på ena högtalaren än den andre "den som stog mot fönstersidan". 3D känslan var också bra men inte i närheten av vad den är nu. Dock fattades det mkt djupleds information hör jag nu. Ja alltså det går helt enkelt inte att jämföra. Om jag ska våga mej på då är det som att jämföra ett par Cerwin Vega burkar mot ett par Dynaudio Master Evidence så stor skillnad upplever jag det blev nu Quote
Timbre™ Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Då hade jag nog stannat där. Lyssningssoffan, den kan du ju alltid laborera med om du markerar utgångsläget. Quote
zlay3r Posted March 11, 2007 Author Posted March 11, 2007 Timbre: Ja men precis. Fin tuningen sköter man ju eftersom tiden går. Engelholm: Tycker du? den passar inte riktigt in, Tur den är silver iaf sitter i valet och kvalet att antingen köpa dom större gamut golvhögtalarna eller en ny CD-spelare. Hade man frågat mej igår vad jag skulle byta förnått då hade jag svarat högtalarna men nu är jag inte lika säker längre Quote
matte76 Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 Är inte risken stor att du eller någon annan snubblar över högtalarkablarna? Framförallt om du skulle ha en öl-kväll med grabbarna =) Snygga grejor du har, men möbleringen blev lite konstig. Jag hade också sett flytten som en möjlighet, ej ett problem. Quote
stargazer Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 Kul att du fått till det! Övningen "lär känna ditt rum" är otroligt givande. Att prova alla upptänkliga väggar och alternativ ger en bra uppfattning om hur rummet "låter". Utifrån den kunskapen kan man vinna massor. Jag gör numera alltid så att jag börjar med tomt rum (lättare att flytta runt prylarna) och provar alla väggalternativ. Skillnaderna brukar vara stora, så det är lätt att välja ut den bästa. Sen flyttar jag in alla möbler och börjar fin-tuna. Att få ny lägenhet behöver inte vara någon nackdel. Se det så här - nu har du lärt dig en del som du kan ta med dig till nästa lägenhet. Sen kanske den lägenheten har bättre akustiska förutsättningar? Good luck, dude cheers / stargazer Quote
zlay3r Posted March 12, 2007 Author Posted March 12, 2007 Matte76: Jo risken finns ju men brukar inte vilja ha någon öl fest här hemma isf är det bara närmaste som är här och för dricker Jobbigt att städa efteråt seru. Annars är jag bara och våldgästar hos andra. Men har funderat på det där med kabeln som ligger tvärs över golvet det är risk man springer över den heh Ja vi lär ju se hur det blir fördelar som jag vet nu finns ju. Större yta = Mindre reflexer + större soundstage, Det är går att stäng igen rummet med en dörr. Mera kvadratiskt format rum istället för som jag har nu väldigt smalt och långt. Så förutsättningarna utifrån vad jag har sett ser ju bättre ut Men det vet man ju inte förrän man har flyttat dit. Quote
zlay3r Posted March 15, 2007 Author Posted March 15, 2007 Snart får vi se en ny produkt i mitt lyssningsrum om allting går som det ska Men det dröjer någon vecka till dess Quote
matte76 Posted March 15, 2007 Posted March 15, 2007 Snart får vi se en ny produkt i mitt lyssningsrum om allting går som det ska Men det dröjer någon vecka till dess GamuT L7! Du avslöjades av din annons på Hifimagasinet =) Quote
zlay3r Posted March 15, 2007 Author Posted March 15, 2007 Damn!! nu blir det ju ingen överraskning. Har dock inte provlyssnat L7an än så jag hoppas att den är bra Dom säger då att det är en helt annan högtalare än L5an. Högre upplösning i mellanregister och topp, Bättre dynamik, Mera bas. Ska bli mkt roligt att få lägga örat till dom när det är dags för hämtning Quote
matte76 Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Damn!! nu blir det ju ingen överraskning. Har dock inte provlyssnat L7an än så jag hoppas att den är bra Dom säger då att det är en helt annan högtalare än L5an. Högre upplösning i mellanregister och topp, Bättre dynamik, Mera bas. Ska bli mkt roligt att få lägga örat till dom när det är dags för hämtning Hoppas bara att L7 inte blir för stora för ditt rum. Men du skulle ju flytta till större, så... Quote
zlay3r Posted March 17, 2007 Author Posted March 17, 2007 Ja nog tror jag att 27kvm ska bli perfekt. Basen lär ju vara gode fin. Som en hästspark i magen. Anyway. Nu börjar det bli spikat och klart. i slutet av denna månad ska jag styra mina hästar söderöver och hämta upp ett par L7or i "hemlig färg" än så länge Så förvänta er en tråd med bilder på resan, Butikens innehåll + uppackning av dom nya L7orna "som jag förövrigt inte har lyssnat till" utan hoppas att dom ska låta som jag förväntar mej GUDOMLIGT precis som L5an gör. L5orna verkar det som om jag dessutom har fått sålt också men det vet man ju inte försn man har fått betalt. //David Quote
Recommended Posts