Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er!

Vet inte om jag lägger in detta i rätt forumdel nu, men jag bara måste få berätta om mitt senaste inköp till anläggningen.

Har nämligen investerat i ett par nya högtalare: Uscher Dancer CP-8571 II. Bytte upp mig från Dynaudio Contour 3,4. Dessa var/är inte kattskit direkt i sin prisklass och det var därför med viss nervositet jag trots allt bestämde mig för att köpa – skulle det verkligen låta så pass mycket bättre att det motiverade den (för mig) stora investeringen? Det korta svaret är: JA, Dancerhögtalarna är bara såååå mycket bättre, på alla parametrar, både musikaliskt och ”tekniskt” (högre upplösning, bredare och djupare ljudbild, avsevärt bättre kontroll över hela registret, naturligare klangkropp på instrument, mindre vasst i toppen, mindre bummel och ändå djupare samt tajtare i basen, o.s.v.).Visst, Usherhögtalarna kostar dubbelt mer än Contour 3,4 och bör därför självfallet vara bättre – men att det nu faktiskt, enligt min subjektiva bedömning, spelar på en dubbelt så hög nivå som tidigare, DETTA hade jag nog inte vågat hoppas på! Först nu kan jag verkligen höra vad mina övriga komponenter presterar.

Min övriga utrustning: Pass Aleph P försteg samt Ono riaa-steg, Muse 300 monoblock, Dynamic Precision 8.0 da-omvandlare + Bremen moddad Sony som drive, Well Tempered Classic skrivspelare med Koetsu black puppa, B&W ASW 2000 subbas, Exact Power strömrenare, och slutligen allt hopsnört med Cardas Golden Cross (mycket dyr kabel blir det :cool: ) Lyssningsrummet är på ca 20 kv/m storlek. Dancer-högtalarna spelar snörrät ner till 30 hz – vilket föranledde viss oro från min sida – men detta visade sig obefogat då akustiken funkar alldeles utmärkt, trots att rummet alltså är relativt litet. Tack vare den högre kvalitén på framförandet behöver jag heller inte spela lika högt som tidigare för att få ”gåshudkänslan” att slå till.

Avslutningsvis måste jag också få ge Janne på Skönt ljud i Umeå en stor eloge för hans vänliga bemötande och service!! Han körde hem högtalarna på en söndag (!) och, tillsammans med en kompis, slet vi med att kånka två lådor om ca 90 kilo vardera uppför tre trappor in i min och frugans lägenhet. Sedan fick jag även hjälp med montering (bottenplattan i massivt ädelträ måste skruvas fast med tio bultar i varje högtalare) och placering på medföljande (bastanta!) spikes. När jag sedan omsider kunde slå på slutstegen och sätta mig ner för en lyssning, var lyckan total – det visade sig att allt funkade klockrent från första början. Det var m.a.o. vara att slå på grejorna och spela; vilket jag nu har gjort i en veckas tid, från det att jag kommer hem till läggdags, det går liksom inte att sluta när man väl har börjat att mata skivor :)

Förutom att Skönt Ljud är den enda riktiga highend butiken här i norr är Janne också en av de sällsynta hifi-handlare som faktiskt först och främst drivs av passion och genuint intresse för denna vår hobby – en ”good guy” i hifidjungeln, som jag kommer att fortsätta att handla från!

/PASS

Posted

Grattis! Den där känslan av att allt faller på plats är fin karamell att njuta av så länge det bara går... :mm:

Det kan ju gälla det mesta från en liten apparatfot hela vägen till ett par nya högtalare.

Posted

Grattis och välkommen till klubben!!! :)

Jag har nämligen också slagit till på ett par Usher, nämligen Usher BE 10.

Jag har också bara lovord att säga om dessa högtalare!

Måste bara fråga om du kör dem bi-wirat?

Om inte, se till att ersätta blecket som förbinder terminalerna med någon grov enkardelig kopparledare. Detta lyfte ljudet ytterligare hos mig. :)

Posted
Grattis och välkommen till klubben!!! :)

Jag har nämligen också slagit till på ett par Usher, nämligen Usher BE 10.

Jag har också bara lovord att säga om dessa högtalare!

Måste bara fråga om du kör dem bi-wirat?

Om inte, se till att ersätta blecket som förbinder terminalerna med någon grov enkardelig kopparledare. Detta lyfte ljudet ytterligare hos mig. :)

Tack Timbre och Stereotypen!

BE 10 är nog ytterligare strået vassare, men dessas 11-tummare i basen hade blivit för mycket för mitt lyssningsrum (och mina grannar ;) ). Jag är dessutom svag för just den typen av koatade pappmembran som sitter på 8571:orna - svårt att sätta fingeret på vad det är, men det spelar med en musikalitet som får en att glömma inspelningars tillkortakommanden och fokusera på helheten: musiken :)

Och, nej jag har tyvärr inte biwirat dem. Är dock medveten om att blecken inte är någon höjdare precis. Ska få ett par supra sword "jumper-cables" på köpet från SköntLjud. Detta torde fungera bra ihop med Cardaskablaget, då swordkablarna bygger på en (visserligen enklare) variant av Cardas kabelgeometri.

Roligt att höra att detta tweak lyfter ljudet ytterligare, Sterotypen. Just nu har jag svårt att tro att det kan bli så mycket bättre...men det har jag också inbillat mig tidigare, och bevisligen haft fel :cool:

Posted

BE 10 är nog ytterligare strået vassare, men dessas 11-tummare i basen hade blivit för mycket för mitt lyssningsrum (och mina grannar ;) ). Jag är dessutom svag för just den typen av koatade pappmembran som sitter på 8571:orna - svårt att sätta fingeret på vad det är, men det spelar med en musikalitet som får en att glömma inspelningars tillkortakommanden och fokusera på helheten: musiken :)

Och, nej jag har tyvärr inte biwirat dem. Är dock medveten om att blecken inte är någon höjdare precis. Ska få ett par supra sword "jumper-cables" på köpet från SköntLjud. Detta torde fungera bra ihop med Cardaskablaget, då swordkablarna bygger på en (visserligen enklare) variant av Cardas kabelgeometri.

Roligt att höra att detta tweak lyfter ljudet ytterligare, Sterotypen. Just nu har jag svårt att tro att det kan bli så mycket bättre...men det har jag också inbillat mig tidigare, och bevisligen haft fel :cool:

Man får väl gratulera till köpet kan bara instämma att sköntljud är en mycket trevlig butik, vi var där en söndag och Janne lät oss husera fritt bland grejerna samt lyssna och bilda sig en uppfattning i lung och ro.

Hur tycker du att högtalarna spelar hemma hos dig, jämfört med hemma hos janne i butiken?

Måste verkligen säga att det är skönt med en till hifi butik i norr för det finns ju faktiskt en i luleå också.

Föresten hej alla på forumet jag har inte skrivit här tidigare men ska börja eftersom det ser ut att vara ett trevligt forum med ganska högt i tak :)

/pekka

Posted

Hör gärna av dig när du har testat med jumperserna :) .

Posted
Hur tycker du att högtalarna spelar hemma hos dig, jämfört med hemma hos janne i butiken?

/pekka

Här hemma föll allt på plats på ett annat vis än i butiken. Där stod hötgtalarna runt två decimeter från bakvägg, i ett L-fomrat rum, med ett flertal övriga högtalare etc. Basen tenderade att leva sitt eget liv i butiken som konsekvens av detta - man fick "lyssna igenom" rummets begränsningar för att höra högtalarnas kvalitéer, vilket alltså fick mig att köpa dem :app:

En detalj som också säkerligen också hjälpte var att jag genast efterdrog skruvarna runt högtalarsargarna. Somliga av dem kunde man dra runt 360 grader utan problem (försiktigt!) :o Naturligtivs inget slarv från Ushers sida, utan endas en konsekvens av normal fysik: transport runt halva jorden + ett antal timmar inspelning (de behöver dock säkerligen flera hundra till) resulterar helt enkelt i lossade skruvar. Detta gäller för samtliga högtalramärken och prisnivåer.

Posted
En detalj som också säkerligen också hjälpte var att jag genast efterdrog skruvarna runt högtalarsargarna. Somliga av dem kunde man dra runt 360 grader utan problem (försiktigt!) :o Naturligtivs inget slarv från Ushers sida, utan endas en konsekvens av normal fysik: transport runt halva jorden + ett antal timmar inspelning (de behöver dock säkerligen flera hundra till) resulterar helt enkelt i lossade skruvar. Detta gäller för samtliga högtalramärken och prisnivåer.

Apropå stunder när detaljer faller på plats :) så hade jag vant mig vid ett skorrande ljud i vänster kanal från basen på Rebecca Pigeon's version av Spanish Harlem. Det hördes endast på det spåret så jag utgick från att det var Chesky Records som hade strulat till det ända tills jag lyssnade på den CDn med lurar. Vissa skruvar gick att dra mer än ett varv och därefter blev det bara bas. Kan inte nog rekommenderas!

Har samma erfarenhet av jumpers och man kan ju alltid börja med att koppla högtalarkablarna på high-ingången och bleck ner till basarna i väntan på kabelstumparna.

Föresten hej alla på forumet jag har inte skrivit här tidigare men ska börja eftersom det ser ut att vara ett trevligt forum med ganska högt i tak :)

/pekka

Hejsan pekka, har hört detta med "högt i tak" :D från flera håll. Vi har egentligen bara en regel och den är enkel: personliga uppgörelser och spydigheter fungerar bäst på andra vägar, exempelvis över en kopp kaffe... :cool: Trevligt om du börjar skriva för ju fler som bidrar ju bättre blir det ju. Sorry för lite off topic men det här var ett bra tillfälle.

Posted

Välkommen till Usher familjen

Det är riktigt fina de högtalarna du köpt, har väl ett mål att själv kunna äga ett par sådana en dag.

Har i dagsläget X-719 stativarna

Posted
Har samma erfarenhet av jumpers och man kan ju alltid börja med att koppla högtalarkablarna på high-ingången och bleck ner till basarna i väntan på kabelstumparna.

Det var just så jag gjorde från början.

I och med detta trodde jag inte att det skulle bli så stor skillnad på de högre registrena med blecken borta men det var just i dessa registren som skillnaden var som störst. :)

Posted
Det var just så jag gjorde från början.

I och med detta trodde jag inte att det skulle bli så stor skillnad på de högre registrena med blecken borta men det var just i dessa registren som skillnaden var som störst. :)

Låter som att man har ytterligare glada överraskningar att vänta framöver :)

Posted

Härligt PASS! Bland det roligaste närman fått hem nya talare är ju att "testa runt" och se hur/var man kan optimera dem i rummet och anläggningen! Lira på!!!!

\\K-man

Posted

Till de potentiella tweaksen hör också möjligheten att sandfylla en bottenkammare på högtalarna (litet för klent med bara 80 kg matchvikt :cool:).

Tanken är att man bakom den avsedda luckan längst ner på talarna kan fylla på med sandfylda påsar. Men, vilken sand ska man använda? Och var hittar man lämpliga påsar - som inte går sönder!?

Har fått tipset att använda blästersand - har någon erfarenhet av detta?

Posted
Har fått tipset att använda blästersand - har någon erfarenhet av detta?

Det funkar jättebra.. Framförallt för att den redan är torkad så slipper man det momentet eller mögel... Billigt på typ Biltema... 25 kg för en femtiolapp..

/ptr

Posted

Hej!

Jag har ett par Usher CP-6381 så tipsen torde ju gälla för dem med....

Jag var på biltema och köpte sand (gosse! 25kg i säck är tungt!) samt påsar. Det var lite knixigt att få in sanden i den ganska underdimensionerade luckan, men skam den som ger sig. Det festligaste är dock när jag läser denna tråd lite mer noggrant och upptäcker att jag kanske skall efterdra elementen. Jag kunde skruva alla skruvarna minst ett varv....

Spänningen är olidlig för att se om det har blivit några förbättringar, problemet är dock att min sambo jobbar natt och sover just nu. Hon gillar inte att sova till Avishai Cohen och Bireli Lagrene... Tro mig, jag har testat :blush

Tack för tipsen i alla fall!

Trevlig Helg!

/Wilhelm

Posted

Spännande Haydn - ska bli intressant att höra om dett blev någon ljudförbättring med din sandfyllning!

Själv spelar jag på utan något tweakande än så länge, mina jumper-kablar dröjer ännu en vecka. Men det låter bättre nu än någonsin! Kan inte nog rekomendera Usher Dancer högtalarna. För att citera Conrad Jonsons tidigare reklamslogan - It Just Sound Right! :)

• 5 weeks later...
Posted

Det tog ett par veckor, men nu har supra swärd jumper-cables anlänt och monterats på högtalarna - mycket riktigt blev detta ytterligare ett ljudlyft i rätt riktning. Stramare bas medföljer också klarare mellanregister och diskant. Bara fördelar m.a.o. :cool:

Jag är sååå supernöjd med dessa högtalare - anser faktiskt att de spelar fult i klass med dubbelt så dyra högtalare av exempelvis märket Peak Consult :app:

Posted

Jag har nyligen hört ett par usher i Dancer serien.. Och det var smaskiga saker att lyssna musik igenom...

Vart rejält sugen själv att äga sådana feta Usher. Tyvärr klarar inte min inkomst av sådana utgifter..

Usher är ett märke som borde synas betydligt mer av på hifihimelen helt klart.. Men det verkar vara stört stopp för saker att etablera sig här i detta landet med mer bredd eftersom alla handlarna har egna märken vilket gör utbudet smalt och svårtlyssnat i dom lokala butikerna här o där... Man kränger enbart "SITT" eller "Sina" märken i varje butik.

Synd detta eftersom detta stoppar en hel del märken att etablera sig i Sverige och Scandinavien. Usher är en av dom tillverkare som borde ha en plats i flera butiker än vad dom har....

Posted

Var idag inne på Hifi-Stället i Göteborg och lyssnade på Usher BE-10 med Bel Canto elektronik, kablat med Kimber

Detta var något av det jä-ligaste jag har hört.

Vilket fantastiskt mellanregister och Diskant.

Och basen skall vi nog inte tala om, snacka om bergfast.

ljudet släppte något underbart från högtalarna, där kan man verkligen tala om att ha Sångaren stående framför sig.

Jag är ganska säker på att jag kommer hålla mig innom min Usher familj om ev. byte skulle komma på tal.

Har lyssnat runt ganska mycket det sista under min pappaledighet och inga högtalare har varit i närheten av att påverka mig som De gjorde idag.

Anders fick nästan kasta ut mig, o väl ute på gatan kände jag mig smått chockad över vad jag just upplevt.

Kan rekomendera flera att besöka o lyssna till dessa skapelser.

Eller något ur hans övriga makalösa sortiment, han har gott om godis nu minst sagt.

//Johan

• 1 year later...
Posted
Var idag inne på Hifi-Stället i Göteborg och lyssnade på Usher BE-10 med Bel Canto elektronik, kablat med Kimber

Detta var något av det jä-ligaste jag har hört.

Vilket fantastiskt mellanregister och Diskant.

Och basen skall vi nog inte tala om, snacka om bergfast.

ljudet släppte något underbart från högtalarna, där kan man verkligen tala om att ha Sångaren stående framför sig.

Jag är ganska säker på att jag kommer hålla mig innom min Usher familj om ev. byte skulle komma på tal.

Har lyssnat runt ganska mycket det sista under min pappaledighet och inga högtalare har varit i närheten av att påverka mig som De gjorde idag.

Anders fick nästan kasta ut mig, o väl ute på gatan kände jag mig smått chockad över vad jag just upplevt.

Kan rekomendera flera att besöka o lyssna till dessa skapelser.

Eller något ur hans övriga makalösa sortiment, han har gott om godis nu minst sagt.

//Johan

Jag håller med. Jag fastnade med hela armen i godispåsen. Var egentligen ute efter en annan högtalare men lyssnade av "misstag" på Usher BE-10 hos Anders på Hifi-stället. Var både före och efter och lyssnade på andra högtalare. Kunde inte släppa Usher ljud ur huvudet. Jag tyckte det omslöt mig fantastiskt, låter fritt och öppet , bra släpp, och med ett fantastisk bas djup och definition, grym dynamik. Man upplever att inget står i vägen för ljudet. Det bara kommer. Var svårt som du beskrev att sluta lyssna...

Så nu finns inte dessa Usher DU lyssnat på hos Anders Längre. De är på väg till mig. Och jag hoppas det kan spela i mitt hem inom några dagar.

Calle

Posted
Jag håller med. Jag fastnade med hela armen i godispåsen. Var egentligen ute efter en annan högtalare men lyssnade av "misstag" på Usher BE-10 hos Anders på Hifi-stället. Var både före och efter och lyssnade på andra högtalare. Kunde inte släppa Usher ljud ur huvudet. Jag tyckte det omslöt mig fantastiskt, låter fritt och öppet , bra släpp, och med ett fantastisk bas djup och definition, grym dynamik. Man upplever att inget står i vägen för ljudet. Det bara kommer. Var svårt som du beskrev att sluta lyssna...

Så nu finns inte dessa Usher DU lyssnat på hos Anders Längre. De är på väg till mig. Och jag hoppas det kan spela i mitt hem inom några dagar.

Ja, det var ju inga småbitar direkt... :) Nu får ni lite att sätta händerna i och jag kommer ihåg när Anders var med och bar upp ett par Classé CA-400. Bara 70 kg styck i kartong men det räcker ändå för att testa uthålligheten. Hoppas att du inte har alltför många trappor.

be-10.jpg

Posted
... jag bara måste få berätta om mitt senaste inköp till anläggningen. Har nämligen investerat i ett par nya högtalare: Uscher Dancer CP-8571 II...

Gratulerar till ett lyckat köp, och den ljuva harmoni och ökade livskvalitet som verkar ha följt med detta köp..! :)

Själv har jag lägre ambitioner, och kan nöja mig med lite billigare Usher-golvare.