overture Posted March 9, 2007 Posted March 9, 2007 Jaha, nu sitter man här med ett, som jag upplever det, kalastrevligt system. Driver ett par Sonus Faber Grand Piano Home med en Thor mk2. Har nu van mig vid ljudet och tycker det låter riktigt bra. Jag har egentligen inget att klaga på men insöad som man är funderar man ju alltid på vad man skulle kunna förbättra/förändra. Funderingen lyder konkret: Kan jag använda Thors föresteg, koppla in ett delningsfilter på pre-out och driva toppar med med Thors slutsteg (typ theatre in) där tex allt under 80 Hz är bortfiltrerat? Kanske en Balder för att driva baslådorna? Om inte detta går, hur gör man då om man vill addera bas så ljudsystemet klarar ett högre ljudtryck och frekvensomfång? Måste man köpa ett separat försteg och använda Thor endast som slutsteg? Hmm.... Quote
Engelholm Audio Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Jaha, nu sitter man här med ett, som jag upplever det, kalastrevligt system. Driver ett par Sonus Faber Grand Piano Home med en Thor mk2. Har nu van mig vid ljudet och tycker det låter riktigt bra. Jag har egentligen inget att klaga på men insöad som man är funderar man ju alltid på vad man skulle kunna förbättra/förändra. Funderingen lyder konkret: Kan jag använda Thors föresteg, koppla in ett delningsfilter på pre-out och driva toppar med med Thors slutsteg (typ theatre in) där tex allt under 80 Hz är bortfiltrerat? Kanske en Balder för att driva baslådorna? Om inte detta går, hur gör man då om man vill addera bas så ljudsystemet klarar ett högre ljudtryck och frekvensomfång? Måste man köpa ett separat försteg och använda Thor endast som slutsteg? Hmm.... Det som behövs på en integrerad förstärkare är pre out och main in. Dvs man behöver kunna köra förstärkaren som rent slutsteg och som ren för-förstärkare. Vet inte om Thor klarar det... Om inte båda finns, utan bara en "main in" (/slutstegsingång), så behöver du ett externt försteg (+ filter) vilket gör försteget i Thor överflödigt. Klarare? Quote
overture Posted March 10, 2007 Author Posted March 10, 2007 Hmmm , det är just det jag undrar. Klarar Thor att både vara fösteg och slutsteg samtidigt? Man kan definitivt använda den som endast försteg (använda pre out) eller som som endast slutsteg (theater through) i tex en hembioanläggning för att driva fronthögtalare. Jag har inte fått någon klarhet i om det går att använda båda egenskaperna samtidigt dock... Quote
Engelholm Audio Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Hmmm , det är just det jag undrar. Klarar Thor att både vara fösteg och slutsteg samtidigt? Man kan definitivt använda den som endast försteg (använda pre out) eller som som endast slutsteg (theater through) i tex en hembioanläggning för att driva fronthögtalare. Jag har inte fått någon klarhet i om det går att använda båda egenskaperna samtidigt dock... HifiConsult borde kunna svara på detta. Annrs kan du ju bara koppla en signalkable själv mellan pre out och main in... Men du bör nog ha HifiConsults välsignelse först! Quote
sladd Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Som vi brukar säga när det kommer t ex subwoofers på tal. Om du behöver en sådan lösning har du köpt fel högtalare. Annars är det väl bara att pre out och en Balder till kontakterna som går på basarna? (För högtalaren har dubbla kontakter in?) och låta Thor sköta mellan/diskant på de vanliga högnivåutgångarna. mvh . Quote
sladd Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Jo, det är samma som jag sa fast min lösning innehåller mindre elektronik och färre signalkablar. Varför skall man ha ett extra delningsfilter? mvh . Quote
Engelholm Audio Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Jo, det är samma som jag sa fast min lösning innehåller mindre elektronik och färre signalkablar. Varför skall man ha ett extra delningsfilter? Mer Transparentkablage! Nicka och säg ja, istället! Skämt å sido... Svaret på din fråga är egentligen siffran i ursprungsfrågan: ...där tex allt under 80 Hz är bortfiltrerat? Svaret går att göra betydligt längre och täcka in fler fördelar och aspekter... Ekman: Näe det tycker jag inte. Quote
sladd Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Ekman: Vad jag vet finns det bar en stores i denna diskussion men oavsett så tror jag inte vi har ett krig på G. Engelholm är nästan lika vacker, smart och ung som jag så det blir inga problem. Engelholm: Jo, jag vet. Men i stället för att föreslå lösningar som överensstämmer med önskan kan man ju försöka ge ett i mitt tycke bättre råd. Allt under 80 Hz bortfiltrerat säger att det antingen är på väg en sub in eller att man skall våldföra sig på italenskans ursprungsidé och då är vi väl farligt nära en dikeskörning. Köp en högtalare som klarar bastryck i stället. För de pengarna som filter, kablar, Balder etc etc kostar kan han ju uppgradera inom SF-familjen om han gillar sound och de kvaliteter som högtalarna har. mvh . Quote
Engelholm Audio Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Engelholm är nästan lika vacker, smart och ung som jag så det blir inga problem. Engelholm: Jo, jag vet. Men i stället för att föreslå lösningar som överensstämmer med önskan kan man ju försöka ge ett i mitt tycke bättre råd. Allt under 80 Hz bortfiltrerat säger att det antingen är på väg en sub in eller att man skall våldföra sig på italenskans ursprungsidé och då är vi väl farligt nära en dikeskörning. Köp en högtalare som klarar bastryck i stället. För de pengarna som filter, kablar, Balder etc etc kostar kan han ju uppgradera inom SF-familjen om han gillar sound och de kvaliteter som högtalarna har. Man får även möjlighet att rumsanpassa och justera för tillfället, humör, rumsakustik, lyssningsnivå med mera. Inte så mycket en våldtäckt som det är en praktisk lösning. Nu är det dags för laddning inför melodifestivalen! Eller hur? Quote
Vox Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Nu är det dags för laddning inför melodifestivalen! Eller hur? "Doin´the Omaralisk Schlagerfestival" Quote
overture Posted March 10, 2007 Author Posted March 10, 2007 Hepp hepp, kul att ni ger så mycket energi och är så hjälpsamma.... Fint med bilden Engelholm Alltså, jag funderar i långsiktiga mål och förändringar. Eftersom HiFi handlar om så mycket pengar vill jag inte göra några förhastade förändringar som jag sedan ångrar. Mina SF GPH är ganska kapabla och täcker in en stor del av de frekvenser som finns is musik. Dock går de ju inte avgrundsdjupt. Kanske runt 35 Hz har jag för mig. Mitt långsiktiga mål är att ha ett system som klarar av allt från 20-20kHz med rejäla ljudtryck. Sonus Faber har ju ingen högtalare överhuvud taget som klarar av detta så redan där finns ett problem. Jag skulle säkert sitta hyfsat nöjd med ett par Amati (speciellt eftersom jag tycker att de är de läckraste högtalarna som tillverkats) med då pratar vi om enorma summor och ändå så klarar den inte av hela frekvensregistret. Då slog mig tanken med delade system som jag tycker känns attraktivt. Dessutom bra att kunna flytta basar separat från topparna för bättre integrering i rummet. Sladd, du som har koll på Bladelius grejor, går det att sätta ett filter mellan pre out och någon ingång? Kan man göra något liknande med Tape out? jag vill dock göra klart att jag vill ha även de låga frekvenserna i stereo. Någon stor sub som mullrar till film är jag inte intresserad av. Vill bara att musikens hela register och även fysiska anslag ska nå fram. Nåja, det är inte bråttom och det går ingen nöd på mig med det system jag har. Låter faktiskt jäkligt bra på det hela taget. Men mycket vill har mer och allt går ju att förbättra Quote
sladd Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Det är här vi gamla hifirävar blir en smula krångliga och motsträviga... 20 - 20Hz? Inga SF klarar det ändå?... Skilj på vad specarna anger och hur det låter i verkliga livet. Jag har hört Amatin låta helt OK och mer därtill i basområdet. Vad specen säger vet jag inte och det spelar väldigt liten roll. Att mäta under 100 Hz är fånigt, det är bara rummet man mäter eller så mäter man i döddämpat rtum och vad skall man med den siffran till? Våra Burmester B100 är specade till 30 Hz. Välkommen in och lyssna på basen de ger :D Jag har ingen susning om hur Thor klarar dina önskemål, återkommer i veckan. mvh . Quote
Engelholm Audio Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Hepp hepp, kul att ni ger så mycket energi och är så hjälpsamma.... Fint med bilden Engelholm Tack - så lite så. Alltså, jag funderar i långsiktiga mål och förändringar. Eftersom HiFi handlar om så mycket pengar vill jag inte göra några förhastade förändringar som jag sedan ångrar. Mina SF GPH är ganska kapabla och täcker in en stor del av de frekvenser som finns is musik. Dock går de ju inte avgrundsdjupt. Kanske runt 35 Hz har jag för mig. Mitt långsiktiga mål är att ha ett system som klarar av allt från 20-20kHz med rejäla ljudtryck. Då slog mig tanken med delade system som jag tycker känns attraktivt. Dessutom bra att kunna flytta basar separat från topparna för bättre integrering i rummet. Yes! För mig handlar det inte bara om att nå de 20 Hz'n - säkert heller inte för dig. En fördel med avlastningen (som det är vi pratar om) som man kanske inte tänker på är att mellanregister (och även diskant) blir rejält bättre. Från en användare av ett liknande system skriver: Från början var basen lite konstig då basmodulerna var helt ospelade. Men det första jag slogs av vilken förbättring det blev i de övriga registren! Att mellanregistret skulle "vinna på affären" hade jag väntat mig, men att även diskanten skulle ta ett klart skutt uppåt i klarhet och distinkthet blev en överraskning. Quote
sladd Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 EA skrev: "För mig handlar det inte bara om att nå de 20 Hz'n - säkert heller inte för dig. En fördel med avlastningen (som det är vi pratar om) som man kanske inte tänker på är att mellanregister (och även diskant) blir rejält bättre. Från en användare av ett liknande system skriver: "Från början var basen lite konstig då basmodulerna var helt ospelade. Men det första jag slogs av vilken förbättring det blev i de övriga registren! Att mellanregistret skulle "vinna på affären" hade jag väntat mig, men att även diskanten skulle ta ett klart skutt uppåt i klarhet och distinkthet blev en överraskning." OM kunden nu hade ett system som han ville ha bättre bas med och OM han inte hade råd att köpa en bättre högtalare och OM han dessutom hade behov av en förstärkare som klararde jobbet och kunde dra nytta av avlastningen... jo, då kunde ju pillande med basar, extra filter och kablar var en bra grej. Overture vill ha en långsiktig lösning, HAR en förstärkare som klarar jobbet och kommer att få koppling till rummet om han antingen köper en Balder (eller annat slutsteg men Balder är bekvämt då imedanser och annat stämmer med Thor) eller /och köper en - för ändamålet - bättre högtalare. Varför skall man krångla till det som för en gångs skull är enkelt? mvh . Quote
Engelholm Audio Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 EA skrev: "För mig handlar det inte bara om att nå de 20 Hz'n - säkert heller inte för dig. En fördel med avlastningen (som det är vi pratar om) som man kanske inte tänker på är att mellanregister (och även diskant) blir rejält bättre. Från en användare av ett liknande system skriver: "Från början var basen lite konstig då basmodulerna var helt ospelade. Men det första jag slogs av vilken förbättring det blev i de övriga registren! Att mellanregistret skulle "vinna på affären" hade jag väntat mig, men att även diskanten skulle ta ett klart skutt uppåt i klarhet och distinkthet blev en överraskning." OM kunden nu hade ett system som han ville ha bättre bas med och OM han inte hade råd att köpa en bättre högtalare och OM han dessutom hade behov av en förstärkare som klararde jobbet och kunde dra nytta av avlastningen... jo, då kunde ju pillande med basar, extra filter och kablar var en bra grej. Allt detta som du räknar upp antar jag (vet ju alltså inte!) att du ser som "extra" och betungande. Du skriver "extra filter", "extra kablar", odyl. Jämför jag med vad en fullregistershögtalare får inkludera och hur pass stelbent den lösningen är så ser iaf inte jag extra slutsteg och extra kablar som speciellt betungande utan istället som en vettig lösning. Både mer kostnadseffektivt, ljudkvalitetshöjande och med rejält mycket mer flexiblitet. Overture vill ha en långsiktig lösning, HAR en förstärkare som klarar jobbet och kommer att få koppling till rummet om han antingen köper en Balder (eller annat slutsteg men Balder är bekvämt då imedanser och annat stämmer med Thor) eller /och köper en - för ändamålet - bättre högtalare. Varför skall man krångla till det som för en gångs skull är enkelt? Jag ser inte hur en lösning med aktivt filter och basslutsteg skulle stå i kontrast till en "långsiktig lösning"? Är det en tillfällig lösning? Wilson Audio, German Physics, Infinity med flera har aktiva lösningar...där dock dom stora pojkarna menar att det är endstationen. Det är heller inget snack om att Thor inte skulle klara jobbet som så. Däremot har en högtalare svårt för att klara jobbet på det "traditionella sättet". Det börjar snart bli dags för mig att sätta mig i bilen, köra till Alingsås, ta med Delo, koppla upp med ex Gondul, 4-kanals Grendel, Luna som toppar och ex Supernova som basdelar... Hearing is believing! Du är även (självklart) välkommen förbi här nere i Kkrona, Sladd. Quote
sladd Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Jag tyckte nog inte att ett extra slutsteg var betungande om du läser igen. Man kan aldrig få för mycket effekt Högtalartillverkarna du nämnde skulle själva inte gilla en "påhängslösning" Du är mycket välkommen men vi tar något annat än Luna/Supernova. I konsekvensens namn vill jag höra Engelholm rakt igenom! mvh . Quote
Recommended Posts