Jump to content

Recommended Posts

Guest Zalve
Posted

Efter en lång tid, så fick jag äntligen ett namn på ett eftersökt verk.

Inget udda verk, men jag har helt enkelt inte fått tag på namnet feöens idag.

Så nu är den stora frågan: Vilken inspelning skall man köpa ?!

Posted

Se bara till att det står Carl Orff på skivan, så du inte råkar köpa en skiva med medeltida visor ;)

Carmina Burana är namnet på en samling mycket profana dikter från medeltiden som Carl Orff använde som underlag för sitt verk.

Men det finns också skivor med tolkningar av medeltida visor under namnet Carmina Burana, bl.a. från Naxos.

Guest Rydberg
Posted

Jag har en inspelning ,Carl Orff Carmina Burana, från Telarc CD-80056. Mycket bra inspelning om med hög dynamik. Det är Atlanta Symphony Orchestra & Chorus ledda av Robert Shaw som spelar och sjunger. Rekommenderas!

B000003CSM.01.LZZZZZZZ.jpg

Guest Jorma
Posted

Carmina Burana hörde jag på konserthuset i Göteborg för något år sedan.

En mycket mäktig föreställning med den stora kören.

Pjotres fru var med och sjöng i kören.

Guest Zalve
Posted
Carmina Burana hörde jag på konserthuset i Göteborg för något år sedan.

En mycket mäktig föreställning med den stora kören.

Pjotres fru var med och sjöng i kören.

Hörde lite när "Toner för miljoner kören (4000 deltagare)" sjöng den i globen.

Så jag förstår vad du menar Jorma.

Man kanske skulle satsa på denna SACH/Hybrid http://www.naxos.se/article.asp?id=73 ?!

Posted

Det finns en intressant och bra kammarversion på BIS från 1995, nyligen återutgiven i deras jubileumsserie. Mycket fina sånginsatser av Peter Mattei och Lena Nordin m fl. I stället för orkester hörs Pöntinen och Derwinger på var sitt piano samt Kroumata på slagverk. Klart hörvärd och intressant, alla spelar och sjunger mycket bra, men det är förstås inte den ultimata Carmina Burana-inspelningen p g a bristen på orkester. Mycket bra inspelning ljudmässigt sett. Har också en bra äldre inspelning (med orkester) på LP, men det var länge sen jag lyssnade på den, och jag kunde inte hitta den nu.

Edit: Så här ser BIS-skivan ut: BIS-CD-300734_72_150.jpg

Posted

Från vår medlem Eliot (tillfälligt tekniskt problem med sidan) kommer följande inlägg:

Den inspelning som hör till varje skivsamling är enligt många en inspelning från 1967 på Deutsche Grammophon med Eugen Jochum.

Carmina.jpg

Den finns på CD och vinyl ("nyutgåva", 180g från Speakers Corner) och är faktiskt rätt lätt att finna original vinyl och då skall man leta efter tulpan-etiketten. Kostar inte mycket som original eftersom DG inte är eftersökta och denna är en av de få intressanta i deras katalog.

Ett annat intressant verk av Carl Orff är Die Kluge och det fanns en ny bra inspelning (några år tillbaka i tiden!) som jag då ofta hörde i affärer när de ville visa närvarokänsla.

Den absolut bästa inspelningen av detta verk och en av de absolut bästa inspelningar överhuvudtaget att förmedla en (kuslig!) närvarokänsla är en inspelning på Östtyska Eterna: Rundfunk-Sinfonie-Orchester Leipzig, Dirigent Herbert Kegel på - tyvärr mycket dyr som original (grönblå etikett) !

Posted

Tack Timbre! :blush

Idag fungerar det!

Själv är jag inte så förtjust i Carmina Burana av Carl Orff - jag tycker att det är lite väl bombastiskt a' la Wagner. Jag hade en kompis som älskade både Wagner och Carmina Burana och fick ofta höra musiken. Själv är jag mer förtjust i Brahms och Bruckner från den Tyska skolan liksom även Mahler som jag tycker har mer "finkänsla". :)

Guest Bernt
Posted

Min favoritinspelning är med Wiener Philharmoniker, Arnold Schoenberg chor, Wiener sängerknaben och solister Barbara Bonney, Frank Lopardo och Anthony Michaels-Moore. Deutche Grammophon. Det är den musikaliska tolkningen som jag gillar framför allt på den inspelningen. Härlig platta!

Posted

Hej,

Följande sida ger en utmärkt sammanställning av inspelningar av Carmina Burana.

http://www.classical.net/music/comp.lst/wo...bur9.html#rec17

Jag har själv ett antal inspelningar med Carmina men den som utmärker sig främst i mitt tycke är Seiji Osawa's med Boston Symphony på RCA (86533) från 1969. Sherrill Milnes är magnifik på denna inspelning! Penguin, American Record Guide samt Stereophile rekommenderar också denna inspelning varmt. Jag har den både på orginalvinyl och CD (föredrar vinylen). Den lär även finnas i en 24/96 remaster från RCA.

http://www.iclassics.com/iclassics/album.j...lectionId=10348

En annan inspelning som ofta rekommenderas är Rafael Fruehbeck de Borgos's med New Philarmonia Orchestra på EMI (64328)

Mvh

Naimare

• 5 months later...
Posted

Timbre, jag har en inspelning med Herbert Kegel, som jag har som min bästa tolkning. Den ligger på Phlips. Kan det vara samma som du nämner?

Kegel har fö en storartad Beethoven-cykel utgiven på budget box

ReAmazon

B000001VWY.01._PE_SCMZZZZZZZ_.jpg

Rekommenderas varmt!

/Shaft

Posted

shaft: Jag syftade på Carl Orff, "Die Kluge" med Herbert Kegel men har hört andra tolkningar av honom och det är en mycket kompetent dirigent.

Nu när jag var nere på kontinenten så köpte jag Carl Orff, "Der Mond", Herbert Kegel som är en nyutgåva av AAA (Analogue Audio Association) och i deras webshop har de även en nyutgåva av Carmina Burana, Dir. H. Kegel som tyvärr är "ausverkauft" dvs slutsåld.

- Däremot finns den berömda "Die Kluge" att beställa som vinyl :mm:

Detta bör ingen analog-fan missa ;)

Det hände ofta att Philips tog och gav ut inspelningar som ursprungligen var gjorda för Eterna så det kan mycket väl vara samma inspelning :)

Posted

eliot, ja du syftade ju på ett annat verk, men det var intressant att höra om Eternas återutgivningar på Philips :) Helt klart är det en sådan jag har med Kegel och Carmina Burana (CD) med Rundfunk-Sinfonie-Orchester Leipzig, Fint ljud också.

Vill gärna slå än ett slag för Beethoven boxen. Den är super!

Tyvärr hörde jag någonstans att H Kegel begick självmord för att antal år sedan, så det blir inga fler inspelningar med honom :(

/Shaft

Posted

tack plundin!

det var inte illa med inspelningar av Professor H Kegel. CB är väl inte mitt främsta favoritverk, men visst är det värt en genomlyssning då och då :)

Beethoven är i mina öron en klass för sig även om det finna så oerhört mycket bra klassiskt där ute. Samt att det finns mycket kul att fynda!

/Shaft

• 8 months later...
Posted

Jag flyttar över mina funderingar kring Carmina Burana från min andra tråd som jag startade ovetande om att ämnet redan var i det närmaste fullödigt utrett här.

Ett par inspelningar av Carmina Burana på Desutsche Grammofon nämns tidigare i tråden. Det finns utgåvor av dem som stämmer på beskrivningarna som givits här och där allt man kan läsa sig till i katalogen förefallar vara lika. Men det är skillnader i omslag och utgivningsår.

Vet någon om det är samma inspelning och om kvaliteten är likvärdig på de båda utgåvorna av respektive ensemble? Om inte vilka kan man förvänta sig vara bäst?

Jochum och Janowitz

Gundula Janowitz

Gerhard Stolze

Dietrich Fischer-Dieskau

Schöneberger Sängerknaben

Chor und Orchester der

Deutschen Oper Berlin

Eugen Jochum

ADD

1) 423 886-2 från aug 88, 75kr på CDON

4238862.jpg

2) 447 437-2 från jul 95, The Originals, 75kr på CDON

4474372.jpg

Prewin och Wienerfilharmonikerna

Barbara Bonney

Frank Lopardo

Anthony Michaels-Moore

Arnold Schoenberg Chor

Wiener Sängerknaben

Wiener Philharmoniker

André Previn

DDD

1) 439 950-2 från sep 94, entrée, 151kr på CDON

4399502.jpg

2) 471 739-2 från sep 02, entrée, 75kr på CDON

4717392.jpg

mvh/Jörgen G

Posted

Originalet till inspelningen på Deutsche Grammophon är naturligtvis en vinylutgåva, närmare bestämt 139362 SLPM (med tulpanetikett) och då digitalöverföringarna generellt sett blivit bättre med tiden så skulle jag tro att utgåvan "The Originals" är den bättre ;)

- Jag kan emellertid inte uttala mig om kvalitén på dessa utgåvor - kanske någon annan kan :?:

Den andra tolkningen var från början digital och då finns ju inte mycket att göra - så där vet jag ej om den senare utgåvan är bättre ;)

//Eliot

Posted

eliot - Skulle man inte kunna tänka sig att metoderna för att skapa musik av ettorna och nollorna i digitala inspelningar också har blivit bättre?

mvh/ Jörgen G

Posted

Om originalinspelningen har mer information än 16bitar/44,1kHz (dvs. CD-mediet) så är man numera bättre att reducera denna information än man var tidigare. Man är väl helt enkelt bättre på att konvertera mellan olika samplingfrekvenser då man har fler bitar till förfogande i mellanleden.

Det är många som tycker att en vanlig CD som behandlats av dCS låter klart bättre än ursprungligen så sådana "tricks" kan man ju använda innan man skapar en ny fil med 16bitar/44,1kHz som ligger till grund för CD'n. ;)

Mvh,

Eliot

Posted
Vet någon om det är samma inspelning och om kvaliteten är likvärdig på de båda utgåvorna av respektive ensemble? Om inte vilka kan man förvänta sig vara bäst?

Både Previn och Jochum är samma inspelningar fast olika utgivningar, av de både är Jochum helt klart att föredra. Av de båda Jochumutgåvorna den i "originals" serien (447 437-2) att föredra, bättre överföring av analogbanden.

4474372.jpg

Framförallt är det kvaliteten på solisterna som avgör, både Gundula Janowitz och Dietrich Fischer-Dieskau fungerar betydligt bättre, framförallt på det musikaliska planet.

FWIV : det finns också en senare inspelning av CB med Jochum på DG (474 131-2), orkestern är en smula bättre (Bayerska RSO), medan solisterna inte riktigt lyfter.

Det har även ryktats att DG skulle återföda originalsserien som SACD, ett rykte som sagt, så det är svårt att avgöra hur mycket sanning det innehåller.. DG är ju kända för att vara fullkomligt logiska med sina återutgivningar.. :diss::diss:

/ptr

Posted

4474372.jpg

Ett kuriosa är att banderollen där det står «autorisiert • authorized • autorisé» Carl Orff befinner sig i övre vänstra hörnet på vinylomslaget....

//Eliot

Posted

Tack för alla svaren! Och vilka svar sedan! Slutar aldrig att bli förvånad över kunskaperna hos skribenterna här på Euphonia Audioforum!

:) /Jörgen G

Posted

Hmm, tyvärr för ljudet altså, men Zubin Methas inspelning är genomtråkig.. Dess utom är 5.1 ljudet riktigt konstigt mixat (precis som på dom flesta TelDec Audio DVDerna..)

/ptr

Posted

Jag var inne och tittade på Acoustic Sounds och kollade av en tillfällighet igenom de skivor som Absolute Sound rekommenderar och fann då denna

carmina.burana.cd.gif

CD Review: Donald Runnicles, Atlanta Symphony Orchestra and Chorus: Orff, Carmina Burana (Telarc)

One of the most recognizable works of the 20th Century, Carmina Burana is also one of the most easily degraded - when its gaudy themes and bombastic rhythms are overplayed (as they often are), the result is a cross between Stravinsky's Les Noces and an Erich Wolfgang Korngold soundtrack to an Errol Flynn movie. Ah, but when it is given the care and attention it deserves...

In this new recording of Carmina Burana, Runnicles and the Atlanta Symphony Orchestra and Chorus capture Orff's meisterwerk in all its sublime and garish glory. From the choral blasts of the opening, through the various 13th Century odes and epistles to love, fate, the wonders of Spring and, well, sex, the conductor and his assembled forces veer from winsome romantic interludes to violent eruptions of desire in a controlled and disciplined frenzy.

One of the keys to making this piece work is rhythmic precision. On Tanz, Runnicles makes them stop, start and turn on a dime, all the while hurrying the accents ever so slightly to accentuate the piece's folk-based energy. Similarly, on Estuans interius baritone Earle Patriarco is allowed to play perfectly against the texture of the accompanyment, emphasizing the song's swagger. Soprano Hei-Kyung Hong and tenor Stanford Olsen deliver elastic vocal performances that embrace the conflicting emotions and desires that animate Carmina Burana and make it such a sensuous wonder.

29 January 2002   —    George Follett  

Harry Pearson i TAS har en förkärlek för Telarc vilket jag inte delar, så jag brukar ta hans rekommendationer med lite försiktighet ... men denna inspelningen kanske kan vara värd att undersöka ;)

//Eliot