JesperB Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Hej! Har länge haft en förkärlek för elektronisk musik och det finns säkerligen fler som älskar denna sjanger och därav har jag startat tråden. Så kom gärna med tips om bra skivor och bra inspelningar. Det första tipset som jag kan ge är från den franska gruppen Air skivan heter Premiers Symptomes, härligt melodiös fransk elektronika. Vissa av spåren låter vinyl aktiga med ett svagt brus i bakgrunden. Quote
das Boot Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Airs skivor är över lag trevliga men man kan hoppa över skivan med Spanska westernhistorier, även om den är ganska kul. Moon Safari är mycket trevlig. Jori Hulkkonen är en finländare som gör skön electro. Zero 7 är också lite mys-electro. Massive Attacks "No Protection" - ett mästerverk! /das Boot Quote
JesperB Posted March 8, 2007 Author Posted March 8, 2007 Airs skivor är över lag trevliga men man kan hoppa över skivan med Spanska westernhistorier, även om den är ganska kul. Moon Safari är mycket trevlig. Jori Hulkkonen är en finländare som gör skön electro. Zero 7 är också lite mys-electro. Massive Attacks "No Protection" - ett mästerverk! /das Boot Har som tur inte hört skivan med spanska westerhistorier, kan bara hålla med om engelska gruppen Zero 7. Skall kolla lite på Jari Hulkkonen, låter intressant. Quote
lindvall Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Zero 7 är mysigt. Om valet står mellan albumen "Simple things" och "When it Falls" så välj "Simple things". Den är bäst tycker jag! "The Garden" där José Gonzalez medverkar har jag inte hört, men den har fått bäst kritik på allmusic.com. Boards of Canadas EP "In a Beautiful Place out in the Country" är också helt fantastisk softelectronica och en bra inkörsport till gruppen. Ganska ambient får man säga. Quote
Engelholm Audio Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Har i princip bara ett tips och det är Delerium! Finns ett antal album och jag hört 3 av dom. Mycket kul 3D effekter i ljudet. Quote
Guest Peo Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Delerium ja.. Ett favvoband. Jag rekommenderar framförallt Karma och Semantic Spaces! Mycket fina inspelningar, särskilt Karma. En av herrarna i Delerium har ett annat projekt som kallar sig för Conjure One, och de rekommenderas varmt också. Lite poppigare, lite mer world music emellanåt, lite trance. Två album finns, Conjure One och Extraordinary Ways. Den första är den bästa! Utmärkt ljud också. Det finns fler sidoprojekt av samma grabbar som är ganska snarlikt. Synaesthesia är ett av dem, och de liknar Delerium ganska mycket men är helt instrumentalt och lite mörkare. Mycket bra! Ett annat som jag gillar mycket är Intermix, som är lite mer dansant, men man hör tydligt att det är samma herrar bakom det. Huvudgruppen är dock Front Line Assembly, som många säkert känner till. De är betydligt hårdare och mer åt det industriella hållet, men rekommenderas ändå. Finns mycket bra i deras diskografi. Diskografier för alla deras band och en massa annat finns på www.delerium.com Sen har vi ju klassiska saker som Tangerine Dream.. Jag gillar 70-talsskivorna, innan de blev rosaklädda tyroler.. En bra början är liveplattan Poland, som helst bör avlyssnas på vinyl för att få den där riktiga analoga känslan. Måste ni absolut ha den på CD se då till att leta upp dubbel-CD'n (som är jättesvår att hitta) - alla andra versioner är ett "excerpt".. Vinylutgåvan låter himmelskt på en bra anläggning! Elektriskt, analogt, luften vibrerar verkligen. CD'n låter helt okej men spänningen finns inte där.. Kraftwerk såklart! Allt från 70-talet är bäst. Min favorit är Trans Europa Express, den är ett måste i alla skivsamlingar. Se till att köpa den tyska upplagan, den är bättre. Jo, faktiskt. Sången fungerar mycket bättre på tyska tycker jag, det flyter bättre och den där Kraftwerkska "kylan" infinner sig på riktigt. Ralf är inte helt bekväm som engelsk sångare, och det märks när man jämför. Denna skiva rekommenderar jag också på vinyl, särskilt originalpressningen från tyska EMI (1977). Radioaktivität är en klassiker, även om den är rätt flummig. Die Mensch Maschine måste man ju ha också, och likaså Electric Café.. Missa inte första skivan heller, den som bara heter Kraftwerk (med en röd trafikkon på omslaget). Låten Ruckzuck är odödlig! Ljudmässigt skaffar man de nyare skivorna, t.ex. Tour de France Soundtracks och/eller Minimum Maximum. Jag föredrar den äldre skolan rent musikaliskt dock, men det är ju en smaksak. I övrigt skall man ha de tyska originalpressarna, de låter riktigt bra. Undvik de holländska (som är väldigt vanliga), de pressades på sladdrig skräpvinyl och låter hemskt... Depeche Mode har ett par fina skivor bakom sig.. Exciter låter mumma, och är skönt producerad. Många gosiga ljud! Violator är ju en klassiker dessutom, liksom Songs of Faith and Devotion. Massive Attack's 100th Window rekommenderar jag varmt också.. Många sköna ljud, grymt producerad. Det finns mycket mer, men det är mycket som inte låter så bra tyvärr. Quote
Engelholm Audio Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Delerium ja.. Ett favvoband. Jag rekommenderar framförallt Karma och Semantic Spaces! Mycket fina inspelningar, särskilt Karma.Karma är det nog jag fastnat mest för... Quote
Absolute Audio Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 FLA och Delerium, härliga gamla grejer!! Från den tiden ligger dock Skinny Puppy mej varmast om hjärtat, inte så bra inspelningar men underbart skruvad musik/oväsen. Av Skinny Puppy blev det ju också Download & Doubting Thomas som är lite mer soft. Quote
e-robban Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Hade en electronica-fas för ett tag sen o(nu jazz-fas) och gjorde några trevliga bekantskaper, kolla in Friedman and Liebzeit, Four Tet, Pole (särskilt skivan "3"). Har du inte hört Mats Morgan Band som det tipsas om i andra tipstrådar så är det värt att kollas upp (jag gillar de senare skivorna bäst). Fujiya & Miyagi är ett annat förslag. alla dessa gör bra inspelningar men med helt olika karaktär (har nog aldrig hört electronica med dåligt ljud). Quote
fredrik Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 FLA och Delerium, härliga gamla grejer!! Från den tiden ligger dock Skinny Puppy mej varmast om hjärtat, inte så bra inspelningar men underbart skruvad musik/oväsen. Jag tycker att Skinny har helt OK ljud. Låter fortfarande ganska maffigt ocj inte alls så spattigt som ex. Front 242 gör från samma tidsepok. Sedan måste jag rekommendera Kruder & Dorfmeister, de är väl egentligen inget annat än avancerade remixer men ett otroligt ljud väger upp deras brist på eget material. Paul Bolin i Stereophile använder dem mycket när han tester grejer. Och det finns inget coolare än K&D Sessions... Annars så funkar våra göteborgska ess i The Knife alldeles utmärkt också, både låt och ljudmässigt. Och apropå Kraftwerk, så vet ju alla att deras bästa skiva är Computer Welt. Så där fick du Peo Men visst, det ska vara på tyska. Quote
Guest Peo Posted March 9, 2007 Posted March 9, 2007 Och apropå Kraftwerk, så vet ju alla att deras bästa skiva är Computer Welt. Så där fick du Peo Men visst, det ska vara på tyska. Nope. Jag tycker den plattan är rätt svag faktiskt.. Tack för K&D-tipset, den måste jag skaffa! Quote
New Order Posted March 9, 2007 Posted March 9, 2007 När det gäller Kraftwerk så är i mitt tycke deras bästa skiva TransEuropa Express,den tyska versionen så klart,Håller med Peo här.När det gäller elektronika i övrigt så gillar jag deras senaste skiva,Tour De France soundtrack.Klart bra om än inte i klass med deras tidigare alster. Yellos Pocket Universe är en väldigt bra skiva som jag också kan rekommendera. Kan man kalla Björks musik för eletronika?Är det så måste hela hennes skivkatalog rekommenderas. Kanske speciellt Vespertine och Post i mitt tycke.Inspelningar i toppklass dessutom. Mer rekommendationer.Massive attack-Mezzanine,Bättre än no protection i mitt tycke.Prodigy-Fat Of The Land. Leftfield-Rhytm And Stealth. Quote
Malle Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Ärade elektronika älskare ! När man talar om kraftwerk får man inte glömma Menchmachine anno 1978. Snacka om att vara före sin tid Quote
New Order Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Ärade elektronika älskare ! När man talar om kraftwerk får man inte glömma Menchmachine anno 1978. Snacka om att vara före sin tid Den är bra den också.Har den engelska versionen. Quote
Malle Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 kom och tänka på en riktig 80-tals klassiker Propaganda - A secret wich Quote
jbwe72 Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 Hej! Mitt bidrag blir The Grid Med Evolver, deras första. Väldigt jämn skiva enligt mig som växer med antalet genomlyssningar. Funkar både som ljudmatta i bakgrund och till finlyssning. MVH Jonas Quote
Kiham Posted March 14, 2007 Posted March 14, 2007 Tjena! Kan tipsa om The Orb med skivorna Orbus Terrarum och Live 93 om du inte hört dom förut. Ganska "pårökt" musik men väldigt bra. Mycket bas oxå En annan klassiker är Future Sound Of London - Lifeforms. Bland dom bästa skivorna på 90-talet enligt mig. Quote
Guest pick-me-up Posted March 21, 2007 Posted March 21, 2007 Bra ambient musik: Air Future Sound of London Skivmärket "em:t". Alla deras plattor har bra sound. Aphex Twin Telefon Tel Aviv Supreme Beings Of Leisure Four 80 East Boards Of Canada Thievery Corporation Groove Armada Zero 7 Lemon Jelly Nightmares On Wax Goldfrapp Bra samlingar, (det finns flera av varje): Nirvana Lounge Buddha Bar OM Lounge Comfort Zone Hotel Costes Café del Mar Kika gärna hit: http://www.ambientmusic.co.uk/chillout.html http://www.ambientmusicguide.com/ http://www.synthtopia.com/Articles/Electro...StylesAmbi.html http://www.calmscape.com/ http://www.properlychilled.com/ Quote
hifive Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 Karizma "A mind of its own" www.r2records.com Quote
conan Posted February 20, 2008 Posted February 20, 2008 Då TD nämnts lite till och från kanske det är dags att liva upp tråden om elektronika. Jag är lite periodisk när det gäller TD men återkommer alltid till dem förr eller senare när all annan musik blivit tråkig. TD blir aldrig tråkig, bara det att man blir mättad av kompositionerna. Det behöver gå en tid för att kunna hämta in lite till av musiken. Jag har väl köpt det mesta när det kommit ut sedan 1990 (Melrose) och byggt på med de tidigare utgivningarna allt eftersom. Numera är det de absolut första inspelningarna på vinyl som jag handlar på mig. Två favoriter som jag alltid brukar spela är Stratosfear och Green desert. En senare utgivning som är trevlig är Rockface - en koncert från 1988. Quote
Recommended Posts