T.B Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Då jag är svag för musik av det lite mer stillsamma slaget i kombination med kvinnoröster, Kommer här ett tips med just detta. Jesse Sykes & the sweet hereafter. Denna skiva är utgiven via Fargo records 2002. (FA20299) Producent är Tucker Martine. Musiken kan väl läggas in under country med influenser av vismelodier. Inspelningskvaliteten är bra men kommer inte riktigt upp till en fullpoängare.(4/5) Min favorit är låt nummer två på denna skiva, Doralee. Där finns det lite udda inslaget av banjo som huvudinstrument. Texterna är svarta och handlar om ensamhet, tårar och sökandet efter att bli älskad. Det hela flätas samman av Jesses hesa och lite släpiga röst. Denna skiva blir bäst när den avnjuts en mörk och lite ruggig kväll och kanske (valfritt) ett gott glas rött. Nu önskas ett trevligt lyssnande. Som avslutning kommer hennes hemsida: http://www.jessesykes.com/ Quote
T.B Posted March 8, 2007 Author Posted March 8, 2007 Vi kan fortsätta med en skiva som handlar om en vanlig vardag. Adolphson & Falk: Det svåra valet. Utgiven 1987 via Air music scandinavia.(aircd 1022) Producenter är de själva tillsammans med Gregory Allan Fitzpatrick och Dagge Lundquist. På denna skiva får man följa med på resan genom en vanlig arbetardag. Det hela börjar med att väckarklockan ringer och de vanliga morgonbestyren tar vid. Resan till arbetet och hur de vanliga arbetsrutinerna genomförs. Efter resan hem blir frågeställningen vad skall man äta och vad skall jag göra under kvällen? Läggdags och stadens nattljud tar vid. Detta är en resa som kan rekommenderas då man känner så väl igen sig själv och sin egen vardag. Låtarna växlar tempo precis som situationerna, detta är mycket underhållande. Det enda som drar ner betyget för denna platta är inspelningskvaliteten som är något grå och dovt i nyanserna och .(3/5) Till slut deras hemsida: http://www.adolphson-falk.se/info/adolphsonfalk Quote
T.B Posted March 10, 2007 Author Posted March 10, 2007 Som en glädjekälla kan denna skiva liva upp stämningen. Peps blodsband : Spelar för livet. Utgiven 1992 via Sonet Grammofon AB.(SLPCD2855/115-2) Producerad och arrangerad av Peps själv. Det märks att han är en gammal proggare som blandat detta tillsammans med reggae. Texterna är starka och ger en känga åt etablissemanget. Han tar de svagas parti mot de starka och påvisar orättvisorna som finns i samhället. Musiken går i stor kontrast gentemot texten då den är sprittande och positiv. Det finns ett undantag på skivan och det är låt nummer fyra (Oh boy ). När toner och text som förövrigt passar mycket lämpligt nu när vi går mot varmare tider, när dessa börjar klinga så blir man enbart lycklig och på gott humör. Låten gör att benen har lika svårt som smilbanden att vara stilla. Inspelningskvaliteten är tyvärr inte vad skivan är värd. Den är grå/dov och volymen måste vridas upp en hel del för att komma upp i samma volym som man är van vid.(3/5) Som avslutning en länk till mer läsbart: http://www.progg.se/band.asp?ID=148 Quote
T.B Posted March 12, 2007 Author Posted March 12, 2007 Här kommer ett tips på det som jag tycker i dagsläget är bästa skivan. Regina Spektor : Begin to hope. Utgiven 2006 via Sirerecords.(9362-44112-2) Producerad av David Kahne. De första fyra låtarna är av pop karaktär som passar bra för radio och den stora massan. Från låt fem så experimenterar hon ganska mycket. Hon blandar många olika musikstilar till en mix som är mycket underhållande. Hon har en stark röst som ibland spricker på det där sättet som ger rysningar av välbehag. Inspelningskvaliteten kan man ge hur många superlativ som helst, undertecknad kommer bara att benämna det som att det är bland de bästa jag har hört.(5/5 utan tvekan) En avslutande hemsida: http://www.reginaspektor.com/index2.html Quote
T.B Posted March 13, 2007 Author Posted March 13, 2007 Eftersom det inte inkommer några protester mot mina synnerligen amatörmässiga recensioner så fortsätter jag med gulkornen som finns i min hylla. Lite mer popaktigt denna gång. Laid back : Hole in the sky. Utgiven 1990 via Brother music I/S.(260263) Producerad av Laid back själva. Kan som kuriosa nämna vilka personer som medverkar på skivan förutom gruppen. Hanne Boel, Susanne Carstensen, Jacob Andersen, Sanne Salomonsen är några av de som hjälpt till med sina färdigheter. Vad sker då när eliten av dansk popelit sammlas? Det blir några riktigt bra låtar och tyvärr några mindre bra. De bra ger den ett berättigande i skivhyllan. Låtar som lyfter det hela är Bakerman, Hole in the sky, Too late to worry och min personliga favorit I walk proud. Vid lyssning av dessa så kommer det fram ett lätt gungande och foten rör sig automatiskt. Inspelningskvaliteten är bra utan att briljera på något sätt.(3.5/5) En hemsida kan vara kul: http://www.laidback.dk/ Quote
T.B Posted March 14, 2007 Author Posted March 14, 2007 Nu har jag rotat i lådor som varit undangömda och hittat sådant som inte är förtjänt av att vara undangömt. Dive: Where the river turns to sea. Utgiven 1990 via Polygram. (848016-2) Producerad av Chris Lancelot aka Krister Linder. Denna grupp slog igenom med låten Captain Nemo. Jag lovar att den är faktiskt lika bra än i dag. Krister har en röst som är mjuk och sammetsaktig. Detta passar musiken som handsken med sitt lugna tempo. Det finns enligt mig inte ett enda svagt spår på denna skiva. Sätt dig på din favoritplats slut ögonen och låt dig följa med på en resa som tar dig till platser där olika människoöden spelas upp. Fantasi eller sanning, det spelar faktiskt ingen roll då det är underhållande och väl värt tiden. Inspelningskvaliteten är bra med lite plustecken efter.(4/5) Då det inte finns någon hemsida så kan detta vara läsvärt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dive Quote
T.B Posted March 15, 2007 Author Posted March 15, 2007 Här kommer ett tips som även visar att tempot kan öka betydligt i anläggningen när andan faller på. Moonspell : Wolfheart Utgiven via Century media 1995. (77097-2) Producerad av Waldemar Sorychta. Detta är en intressant skiva då de blandar stilar så som hårdrock, goth, hevymetal och folkmusik från deras hemland Portugal. Det hela blandas till en härlig röra, om en liknelse kan göras med böckernas värld så passar Sagan om ringen bra. Mystiskt, pampigt och otroligt kittlande för alla sinnen, inte bara hörseln. För att bära upp det hela så måste det finnas en röst. Fernando Ribeiro har en mörk, kraftig och precis den rätta nerven i sin stämma för att göra detta till en mycket bra skiva. Tyvärr så anser många som lyssnar på lite hårdare varianter av denna typ av musik att det hela är för mesigt. Jag är inte en av dem. Inspelningskvaliteten är medelbra. (3/5) En läsvärd sida med chans att lyssna: http://www.zenial.nl/txt/wolfhear.htm Quote
T.B Posted March 16, 2007 Author Posted March 16, 2007 Tänkte härmed göra mitt sista inlägg i denna tråd, detta med förhoppning om att någon annan känner sig manad att ge med sig av sin egen samling och ta över staffetpinnen. Gamla, nya, roliga eller bra skivor spelar ingen roll då vi alla har begåvats med olika tycke och smak, så det kan aldrig bli fel. Över till min sista då. Mats Ronander : Rock`n Roll Biznis. Utgiven via The Record Station 1989. (STATCD16) Producerad av Mats själv och Henrik Jansson. En rock/pop skiva som är lättlyssnad då musiken är av sorten som fort sätter sig i huvudet. Trallvänlig skulle säkert många säga att den är. Texterna printas fort in så man sjunger med trots att detta skrämmer vettet ur husdjur och tanten. Mats har en klar röst som varken är mörk eller ljus, en alldaglig röst skulle jag vilja säga. Bra blir det hela hur som helst. Inspelningskvaliteten är för åldern bra.(4/5) En avslutande hemsida: http://www.matsronander.se/ PS: Hoppas att dessa tips har gett lite glädje och lyssningslusta. Tack för ordet. Thomas. Quote
new order Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Tack för tipsen.Hade nästan glömt bort Ladback.Klart cool musik. Quote
Recommended Posts