Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej bröder inom Hifi.

Har en trevlig anläggning som råkade ut för en olycka.

En vägghylla med böcker rasade ner och en bok träffade min ena högtalare och den välte ner i golvet.

Högtalare i fråga är en B&W Matrix 804 så den är ju inte så hög. Toppdiskanten lossnade men den vara bara att sätta tillbaka.

Skyndade mig att testa högtalaren igen och kunde inte detektera någon mailfuktion men är ändå i fråga om huruvida detta gör någon skadapå högtalaren. Är det nått man bör se upp med eller kolla upp x-tra.

Guest johan
Posted

kolla så att lådan är hel o att det inte syns några spricker. Finns det märken på diskanten så bör du kanske lämna in den för en kontroll.

Posted

oj oj oj säger jag bara inte bra. Kan säga att det hände mig för ett par år sedan med ett par mindre högtalare och det var inte så högt upp dom stog men kan säga det att den högtalaren blir aldrig sig mer lik igen. Vad jag skulle kolla är så att magneten på basen inte släppt lite granna för det var vad som hände med mina lådor, det funkade bra ett par veckor å så en dag när jag satt å spelade hörde jag en duns från högtalaren å sen blev den lådan tyst å förstärkaren gick in i skyddsläge å kan säga att det såg inte vackert ut när jag skruvade ut basen. Jag hade fått mig en slavbas istället så att säga :D å magneten låg på bottnen av högtalaren :diss: Men jag hoppas att det inte fallet är så med dina högtalare. Förhoppningsvis så har inget alvarligt hänt :)

Posted

själv så limmade jag fast ett fäste med smältlimm på min sourundhögtalare den föll i golvet ett halvår senare och baselementet pajade

chassit sprack djäkla plastskit

Posted

OJ, va trist! Precis som tidigare nämnts bör magneterna kontrolleras. De kan ta skada då de väger rätt mycket.

Detta påminner mig om en händelse på hifi-klubben i Göteborg för några år sedan. B&W hade precis släppt sin 700-serie och jag var där för att lyssna på stativaren. Säljaren snubblade då på högtalaren till golvmodellen som ramlade i backen med fronten först.