Matrixen Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Hej vänner! Min flickvän som inspirerats av återgivningen hemma hos mig har fått nyvunnet musikintresse och sitter sedan ett halvår med riktig finhifi. Lite nyköpt och lite ärvt av mig. hemmabion är urkopplad och ett minneblott och det mesta är frid och fröjd Nu till topicen. Hon har precis fått en chefstjänst i Brazilien och skall snart emigrera på ett 3 årskontrakt. Det vi vet om stället (Porto Seguro) är att det hör till den softare delen av Brazilien där allt är cool, Samba, sol och musik året om :cool: På något sätt känns hifi lite överflödigt i denna miljö, men musik är ju musik och det kan vara långt med 3 år utan sina favoriter. Är det någon som känner till något om hifi i Brazilien. Har surfat lite och det verkar som att det åtmonstone finns en del butiker i de större städerna. Framförallt är det intressant med de praktiska förutsättningarna. Det ryktas om 220 Volt i den aktuella staden, vilket är en bra början. Någon som känner till vilka väggkontakter som gäller? Är det problemström? Ruttnar hifin i värmen o fukten? mm. mm? Alla kommentarer är välkomna! mvh, /Henrik Quote
zood Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Detta med kontakter o ström skiljer sig åt lite från ställe till ställe, ibland 110 ibland 220 volt Kontakter kommer jag inte ihåg riktigt vad det var, kan nog också förekomma olika här o där. Jag har nästan jämt bott på hotell när jag varit där och då funkar 220 ialla fall typ laddare till dator, telefon mm. De har ju smala stickproppar laddarna. Min bror bor i Brasilien jag kan fråga honom om du vill. Sedan kan jag meddela att elektronikprylar är ruskigt dyrt i Brasilien redan med våra mått mätt, minst dubbla priset mot här hemma Butiker har jag inte någon koll på, har alltid haft så mycket annat att göra när jag varit där (fast jag varit där 10 ggr ) //Johan Quote
Matrixen Posted March 7, 2007 Author Posted March 7, 2007 Tack Johan, Stället ligger i Bahia. Jag har också hört att det varierar mycket, men just i Porto Seguro är det 220 V. Såg någonstans att de hade ett annat PAL system. Är det någon poäng att ta med en Svensk TV? mvh, /Henrik Quote
zood Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Rent spontant så hade jag hoppat tvn, kanske måste tulla in den ohålla på och en tv löser man väl, kanske ingår där hon skall bo. Talade just med min bror Jag Pm:ar dig hans mail adress så kan du ta dina/era funderingar direkt med honom om du vill säkert massor ni undrar som han säkert kan hjälpa er med. Blir smidigare så Hälsningar Johan Quote
Timbre™ Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Sedan kan jag meddela att elektronikprylar är ruskigt dyrt i Brasilien redan med våra mått mätt, minst dubbla priset mot här hemma Priserna är ruggigt höga även i angränsande länder men de flesta affärer görs upp i "zonas libre de impuestos" och priserna kan verkligen variera... San Andrés i Karibien är ett mycket plånboksvänligt ställe att handla på om man ändå är på väg ner. Quote
Guest Jorma Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Här finns information om spänning och stickkontakter som används runt klotet i olika länder, men inte detaljerat inom varje land tyvärr: Electricity around the world Det är bara en mindre del av Brasilien som har 127 Volt. Men bäde 127 V och 230 V är 60Hz. Det kan ge problem med bla. en del apparater, men borde inte vara det med förstärkare som tvärtom normalt fungerar bättre med 60 Hz. Bra nätkablar ger förmodligen mer i välljudstillskott än här hemma Quote
Matrixen Posted March 7, 2007 Author Posted March 7, 2007 Tack för bra info, Jorma! Vågar man köra förstärkaren i 60Hz, även om det står 220V/50Hz? Förstår att frågan är för generell, men är öppen för spekulativa svar. Quote
Matrixen Posted March 8, 2007 Author Posted March 8, 2007 Denna tråd borde legat på hifi istället för musikforum... Kan någon snäll admin flytta?? Quote
Matrixen Posted March 8, 2007 Author Posted March 8, 2007 Tack Nu har jag kollat på förstärkaren. Det står 220V 50Hz. Vågar man testa den på 220V60Hz? Får fråga säljaren om garantin gäller, men kommer det "funka"? Quote
Recommended Posts