LillenKillen Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Hejsan och Godkväll alla underbara Hifivänner! Hur mår ni? Hoppas verkligen allt är bra! Själv sitter man och njuter med lite Jazz och tända ljus och ett glas likör när flickvännen jobbar Tänkte göra ett litet reportage om denna kväll, och även skapa en fråga för er, Men nu börjar vi då tycker jag allt! Välkomna in till min lägenhet! Känn er som hemma, och ta ett glas likör och kom in! Quote
wulfman77 Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Ja det verkar ju vara bra stämmning hos dig, så fram med lite mer bilder nu... Quote
LillenKillen Posted March 6, 2007 Author Posted March 6, 2007 Många, många ljus är det som är tända! Som ni ser (iaf hoppas jag att ni gör) så har jag möblerat om lite. Fick bort reflexerna från bakväggen och ljudscenen blev tydligare på alla spelningar! Dock inte lika skönt att sitta och slappa när det är möblerat så här, men men... Quote
LillenKillen Posted March 6, 2007 Author Posted March 6, 2007 nu sitter jag mest i fåtöljen när jag lyssnar, dels för att det är skönare, samt att min nacke som spökar inte tar lika illa upp vid långa lyssningstillfällen! Här kan ni även se effekten på våran fondtapet när man har tända ljus. Men om vi nu tittar mot vänster istället, och själva anläggningen, vad kan man se då? Jo, att min TV är igång? Vad är det man tittar på en sådan här kväll? Quote
wulfman77 Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Själv får man fråga efter lov om det ska bli att möblera om då vi har kombinerat tv/hifi-rum mvh magnus Quote
Timbre™ Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Välkomna in till min lägenhet! Känn er som hemma, och ta ett glas likör och kom in! Känns som perfekt stämning för en liten Kahlua Licor de Café... :cool: Quote
Wolfgang Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Såg bara inte likören! Inte luras nu Lillenkillen, fram med glasen och flaskan. Du bjöd ju in ! JU!! Mysigt !! Wolfgang Quote
shaft Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Gissning: Diana Krall Live in Paris???? /Shaft PS Ser ju lite mysigt ut det där. Quote
LillenKillen Posted March 7, 2007 Author Posted March 7, 2007 Jaha...?? Shaft hann svara på frågan innan den ens var ställd? Hur i hela friden kunde du veta det? Det innebär att de inte blir någon frågesport.... hahaha, ja herregud alltså! Joudu Wolfgang, likör finns det gott om, igår var det Baileys med mintsmak som gällde, dock så höll man ju glaset i handen när man fotade.. Ska lägga upp mer bilder så fort jag kommer hem, men måste bara gå ut skolan idag först. Hörs snart Marcus Quote
Guest mikael Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Nice . Ja har känner man sig verkligen välkommen . Fler bilder tack . /Mikael Quote
LillenKillen Posted March 7, 2007 Author Posted March 7, 2007 Så där, nu var man hemma igen då. Börjar direkt med bilderna. Här kan man se lite mer av vad jag tittade på då, Som då var Diana Kralls Live spelning i Paris. Detta är en av få spelningar inom Jazz som jag klarar av att lyssna på. Har även hennes i Montreal, och den är verkligen inte min stil! Tycker den är för friformig för mig än, och blir mest en massa virrvarr av olika plingplonkande! Men vem vet, man kanske växer in i den sortens musik mer och mer? Här ser ni själva primadonnan själv. Hon har enligt mig en väldigt skön och intressant röst som verkligen förmedlar känslor! Specielt spår nr.4! The look of love, mumma mumma mums mums! Zoomar man ut ser man även lite mer av min anläggning. Det är min bärbara dator som ligger på DVD-spelaren, men är ej källa utan det är min Samsung DVD som är! Dock klarar denna enbart att köra ut DTS ljud digitalt, så det får bli vanlig DD här. Men datorn klarar ju av DTS, så imorgon kväll tänkte jag köra denna parallellt med DVD'n och se vilken som presterar bäst ljud! Bildmässigt vinner ju datorn utan tvekan! Min Denon PMA-1500AE har jag haft nu i rätt så exakt 3 månader, och ljudet från den blir bara bättre och bättre! Fylligheten i rösterna är det som jag är mest nöjd över, men även att den verkar ha så enormt mycket kraft! Även att mina högtalare är stativare saknar jag faktiskt aldrig någon djupbas! Dock kunde den behöva stramas upp lite, men det får jag väl skylla på att jag har satt dem så nära väggen nu. När ni tittar på denna bilden får ni ha i åtanke att min TV är en 32"! Jag reagerade att den såg liten ut på bilden, visst, ingen jättetv man har, men den ser ännu mindre ut på denna bilden! Att bara ha ljus tända i rummet förhöjda stämmningen ännu mera! Tänkte sammanfatta lite om konserten: Ljudet på DVD'n är helt klart godkänt, mickupptagningarna har fungerat mycket bra! Dock kan jag tänka mig att DTS ljudet höjer upp detta ett snäpp! Det man har att klaga på denna fronten är att ljudet från symfoniorkestern är ganska så sammansmällt! Svårt att urskilja individuella instrument, medans ljudet från Diana och hennes kollegor sitter bergfast i sceneriet! Hela konserten har en stor stämmning, och man blir direkt avslappnad när man sätter sig ner och lyssnar! Att ha en symfoniorkester som ackomponjerar höjer upplevelsen enormt mycket, och gör det hela mer speciellt! Dianas röst är för nuvarande en av mina favoriter, men jag tycker att hon låter mer emotionellt på live-spelningar än studiogjorda, och lyssnar därför mer på Live än studio! Detta blev ett litet bildreportage, men det är ju också mitt första! Men jag lovar, det kommer mer! Ha det så bra allesammans! Nu ska jag sätta mig och titta på Norah Jones! Tchyss und aufwiedersehen! Quote
shaft Posted March 9, 2007 Posted March 9, 2007 Hej Igen! Självklart att det var Diana Krall :cool: Den är ju bäst helt enkelt. Mkt bättre än Montreal som du skrev... DTS-ljudet är ett snäpp bättre hos mig, men man får ibland se upp med basnivån (LFE-basen) som kan variera 10db med tanke på hur skivan är mastrad samt hur dina inställningar för DTS i din processor. /Shaft Quote
Recommended Posts