Jump to content

Recommended Posts

Posted

Var över en snabbvända på mässan i Köpenhamn idag. Blev inte så mycket lyssning pga VÄLDIGT mycket folk och en bihålsinflammation som medför lite sämre hörsel och ork.

Jag tog några bilder (med blixt :dead:) på slumpvist utvald utrustning som jag tyckte var intressant! Bilderna är skit men det är ju bättre än inget. :)

Först ut är lite Densen prylar. Finns inte mycket som är snyggare än Densen och det blev även en Densen DVD-Magic till mässpris! :mm:

DSCN0842.JPG

Shanling elektronik och högtalare som också var kinesiska tror jag. Lyssnade bara fort men de verkade grymt prisvärda. Påminde lite om Mårten Design i klangen...

DSCN0844.JPG

DSCN0845.JPG

Lyssnade aldrig till det här systemet men läckert var det. Wadia och BAT var det och högtalarna som ni kan skymta är Sonus Faber Cremona A.

DSCN0846.JPG

Ingen hifimässa utan Tivoli Audio och Henry Kloss. :)

DSCN0843.JPG

DSCN0848.JPG

Högtalare från Peak som spelade riktigt fint ihop med brutal elektronik från Classé och Gryphon.

DSCN0852.JPG

Pansarvagnshifi! Accuphase E-530. :mm:

DSCN0854.JPG

Högtalare från Proac, elektronik från ML och någon rörförstärkare som jag inte känner till. Kablarna var från MIT och man använde Eichmann Toppers överallt. Den här anläggningen spelade mycket bra tycker jag. Imponerande bas från så små högtalare i det här stora rummet.

DSCN0864.JPG

Posted

Sist men inte minst! systemet jag satt och lyssnade längst till. Det bestod av Cyrus elektronik, Ebens minsta stativare och Nordost Valhalla signal-, nät- och högtalarkablar. Lät mycket trevligt i mina öron.

DSCN0859.JPG

DSCN0860.JPG

En stämningsbild med fokus på kablar! :D

DSCN0857.JPG

Posted

Suveränt marbrink! Precis vad Euphonia behövde... :mm:

Apropå bilden från det kinesiska rummet:

Apparathyllan - är det ett original, är det en kopia eller är det en kinesisk variant på ett original... :?:

Guest Zalve
Posted

Timbre: Det är väl som alla datanördar säger... Det är en orginalkopia :D

Posted

Som sagt blev det inte så mycket fotande men jag kan ju dela med mig av mina intryck från några av de andra rummen. Jag kom tyvärr inte in i alla rum då det var så mycket folk och jag inte hade tillräckligt med tid.

Tonkraft hade både bra ljud och väldigt snyggt rum vilket de brukar ha. Men jag gillar ju också Dynaudio. Nu spelade dom på Mcintosh elektronik! :mm: Tyvärr tyckte jag de spelade tråkig musik så det blev inte så mycket lyssnande där inne.

I något rum spelade man med JMLab Micro Utopia med Rotel elektronik. Det lät INTE bra! JMLab ska väl helst köras med varma förstärkare och Rotel med lite varmare högtalare. Anläggningen hade STORA problem med sss-ljud.

Jag har lyssnat på Micro Utopia innan och då det lät riktigt bra och äger själv en Rotel förstärkare. Så jag är ganska säker på att det var matchningen det var fel på och inte de enskilda komponenterna.

Gryphons rum satt jag en liten stund och lyssnade i. Det var helt klart bland de bästa rummen på mässan. Väldigt luftigt och trevligt ljud!

LC-Audio:s rum var jag inne en snabb vända i och det lät också helt ok. Man spelade med sitt nya digitala slutsteg Predator(tror jag det heter).

Meridians rum kunde jag bara kika in i då de var proppfullt. De spelade på deras värsta aktiva högtalare och nya G-serien.

Guest Rydberg
Posted
Gryphons rum satt jag en liten stund och lyssnade i. Det var helt klart bland de bästa rummen på mässan. Väldigt luftigt och trevligt ljud!

Var ju inte så oväntat ;)

Posted

Rydberg: Tycker du borde behålla din Callisto!!! :mm:

De spelade inte på Callisto där inne tror jag men antar att den har ungefär samma karaktär.

Posted

>marbrink

Har också upplevt Micro Utopia lite vass, hörde den på stockholmsmässan med Audionet och Lavardin elektronik tror jag det var. Tyckte inte det lät 100% bra. Har lyssnat på de gamla Micro Utopia och tyckte inte de lät vassa, men som du säger så är det säkert matchning som är felet

Med vilken elektronik har du hört Micro Utopia tidigare?

MVH

Posted

sker: JMLab är väl inte direkt några "varma" högtalare vilken elektronik man än spelar med. Men om man hittar elektronik som passar så får man nog en fin balans.

Jag hörde Micro Utopia på malmömässan med Phatos stora integrerade förstärkare och det tyckte jag var mässans bästa ljud!

Posted

Lyssnade med den lilla Pathos ClassicOne och på realistiska lyssningsnivåer var det finlir av första klass. När man drog på ordentligt tenderade ljudet att hårdna till.

Posted

Ett par bilder till. :)

Classe Omega SACD-spelare med seperat nätdel och Gryphon förstärkare. De spelade ihop med Peak högtalaren och bra lät det.

DSCN0851.JPG

En "målad" bild på Tonkrafts rum. :D Bilden var så usel från början så jag tänkte att det var lite roligare att tweaka den...

DSCN0841_2.jpg

Guest Zalve
Posted

Sista bilden påminner klart om uppställningen på HIGHEND04.

Bifogar bevis :D

4.jpg

Posted
DSCN0854.JPG

Högtalare från Proac, elektronik från ML och någon rörförstärkare som jag inte känner till. Kablarna var från MIT och man använde Eichmann Toppers överallt. Den här anläggningen spelade mycket bra tycker jag. Imponerande bas från så små högtalare i det här stora rummet.

DSCN0864.JPG

Den forstærker er fra Audo Art / OVC, jeg ved det fordi jeg har den selv, min er dog med Wetern Electric 300B, og den er meget god!