R1 T Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Hej Jag är ny här på forumet, men har hållit på med HiFi till och från sedan mitten på 80-talet. Hittade ingen forum-tråd där man kan presentera sig, så innan jag ställer min fråga, så tänkte jag tala om vad jag har för saker som spelar i mitt rum. Försteg: Musical Fidelity Nuvista CD: E-Sound CD-5 Slutsteg: McCormack DNA-1 Delux och MF X-A 200 monoblock Aktivtfilter Sentec EC-9 Högtalare: Diy med Diskant Scanspeak Mellan Skaaning CQ 15H52 och Bas Dynaudio 21W54 Engelholm Audio: håller just nu på att sätta ihop ett filter mellan diskant och mellan. Min fråga är hur står sig egentligen lite äldre så kallade "High-end" cd spelar mot dagens cd-spelare i ca:10000:- klassen, det har ju trots allt hänt en del på den digitala sidan de senaste 10 åren, cd spelaren jag framför allt tänker på är den i rubriken. Tack för ett bra forum Mvh Åke Quote
Wolfgang Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Välkommen Åke! Det kan bli lättare om du deffinerar vilka tio år gammla "High-End" spelare du tänker på ....! Eller transport > DAC ? //Wolfgang Quote
Tompa Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Här kommer du att trivas om du gillar HiFi, Välkommen !! Alltid något kul ämne att följa ! //-- Tompa -- Quote
Engelholm Audio Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Hej Jag är ny här på forumet, men har hållit på med HiFi till och från sedan mitten på 80-talet. Engelholm Audio: håller just nu på att sätta ihop ett filter mellan diskant och mellan. Tack för ett bra forum Mvh Åke Tack för sparken i baken! Du har mail med ett första förslag... Quote
K-man Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Välkommen Åke! Det kan bli lättare om du deffinerar vilka tio år gammla "High-End" spelare du tänker på ....! Eller transport > DAC ? //Wolfgang Jag tycker det står rätt tydligt som underrubrik... \\K-man Quote
R1 T Posted March 4, 2007 Author Posted March 4, 2007 Tackar Det jag tänkte på var kombinationen McCormack SST-1 och DAC-1 Delux edition, jämfört med dagens Cd spelare i 10000:- klassen rent ljud mässigt. Vet inte om SST-1 och DAC-1 Delux edition räknades som High end på sin tid, men den kostade betydligt mer än 10000:- Men även rent generellt undrar jag om man kan få samma ljud kvalitet från 10000:- maskin, som en betydligt dyrare men 10 år äldre maskin. Mvh Åke Quote
Mackan75 Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Hej! Ja, det är minst sagt en intressant frågeställning. Jag skulle tycke det vore intressant om en hifitidning vågade testa men samtidigt undrar jag om alla verkligen vill veta resultatet. Om en modern någorlunda billig spelare "krossar" den gamla HighEnd-spelaren så blir det dåligt för begagnatpriserna och klarar den gamla sig bra så blir det trubbel med att sälja nya modeller som kanske egentligen då inte skiljer sig så mycket från de några år äldre. Kan inte ett gäng här på forumet som har utrustning av god kvalitet våga sig på detta? Att jämföra en 10 år gammal Wadia, Accuphase, Mark Levinsson, Krell eller liknande som på sin tid kanske kostade 70-150 000 med en sprillans Primare, Marantz, Arcam, Denon, Rega osv. som nu kostar 10-15 000? Tyvärr har jag inte de möjlighterna själv men visst vore det spännande? Quote
Guest johan Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Har 2 McCormack DNA 1 monblock, är samma som ditt fast dom är balanserade därav monblock. Ett par väljudande små saker faktiskt Quote
svejk Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Sitter med en 10år gammal teflon License dac i mitt system. Den spelar väldigt analogt och "musikaliskt". Att vissa äldre highend prylar fortfarande står sig mot nya grejer tror jag beror på i utveckling/utvärdering har det lagts mycket tid på lyssning. Inget snabbt "datajobb" utan de har inte gett sig fören apparaterna spelar musik. Mao min License är ohotad i hyllan! Quote
Timbre™ Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Under ett Halmstadsbesök i somras lyssnade vi på den här något ovanliga kombinationen. Sony-spelaren hade dessutom legat en längre tid i en kallförråd och jag måste säga att det gav en liten tankeställare. Därefter har jag provat med en femton år gammal CD-spelare av samma tillverkare som drive på DC-101 och man måste helt enkelt skärpa sig för att ta skillnaderna mot originaltransporten. Kör man däremot med interndacen upplever jag att avståndet blir större men fortfarande inte störande. Åldersskillnaden är ungefär tio år. Quote
R1 T Posted March 4, 2007 Author Posted March 4, 2007 Anledningen till min fråga är egentligen två. För det första så funderar jag på att köpa ovanstående Mccormack kombination pga. att jag tycker att mitt Mccormack slutsteg har ett väldigt musikalisk och dynamisk ljud och antar att även SST-1 och DAC-1 har samma ljud karaktär och vill ha lite input om den står sig även idag. Men det som fick mig att göra inlägget var att jag plockade upp min gamla Audio Alchemy V1.0 D/A omvandlare från källaren, (in köpt i början av-90-talet för ca: 5000:-), och kopplade in den till min E-sound CD-E5. Det som förvånade mig mest var att ljudet helt plötsligt öppnade upp sig lite mer och blev lite mer dynamik, skillnaden var inte jättestor men den fanns helt klart där, jag provade många gånger efter som jag inte gärna ville tro på det. Nu är inte detta några high-end grejer, men man börjar att fundera på hur bra de maskinerna kanske fortfarande låter, med tanke på Beg. priser. Nu vet jag att E-Sounden låter mycket bättre balanserat men jag har tyvärr ingen möjlighet att prova det. Jag vet att mitt inlägg kanske är lite känsligt men det är inte min avsikt att trampa någon på tårna, utan jag är mest intresserad av om utvecklingen (ljud kvaliteten) verkligen har gått så mycket framåt som det verkar när man läser HiFi tidningar. Mvh Åke Quote
Timbre™ Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Jag vet att mitt inlägg kanske är lite känsligt men det är inte min avsikt att trampa någon på tårna, utan jag är mest intresserad av om utvecklingen (ljud kvaliteten) verkligen har gått så mycket framåt som det verkar när man läser HiFi tidningar. Mvh Åke Då måste det vara ordentligt känsliga tår i så fall och visst är frågan intressant. Det görs nog inte så många jämförelser rakt av med digitalutrustning som har några år på nacken. Kvalitet brukar ju annars hålla i längden. Quote
Ekman Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Jag undrar om inte StefanB "akkelis audio" har haft just den kombon du funderar på. Quote
R1 T Posted March 4, 2007 Author Posted March 4, 2007 Då måste det vara ordentligt känsliga tår i så fall och visst är frågan intressant. Det görs nog inte så många jämförelser rakt av med digitalutrustning som har några år på nacken. Kvalitet brukar ju annars hålla i längden. Man vet ju aldrig, någon kan ju ha nageltrång //Åke Quote
Adagio Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 McCormack vs Krell Här är en länk till din fråga, en om jag får säga det själv perfekt länk just till din topic. Quote
R1 T Posted March 4, 2007 Author Posted March 4, 2007 McCormack vs Krell Här är en länk till din fråga, en om jag får säga det själv perfekt länk just till din topic. Jag har faktisk läst just den tråden, mycket intressant läsning och en mycket bra beskrivning av hur Mccormacken låter. Har förövrigt kommit fram till att det faktisk är ditt gamla slutsteg som jag har, och som jag är mycket nöjd med. Men det jag undrar över är hur just dessa lite äldre spelare och dac:ar, som ansågs vara bland det bäst eller nästan i alla fall när de var nya, står sig mot dagens CD spelare för ca: 10000:-. På beg. markanden så ligger just dessa äldre spelare på ca:10000:-, så en jämförelse skulle vara ganska intressant. Mvh Åke Quote
Recommended Posts