Jump to content

Rumstorlek vs. högtalare


figge

Recommended Posts

Hej!

Lyssningsriktning 5.200mm

Bredd 3.650mm

Totalt 18.980 m2

Sen går det bort knappt 2m2 för öppen spis.

Takhöjd 2.050mm

Trä (massivt) i golv o tak, gips med grålumppapp väggar.

Högtalare, Kharma 3.2 FE.

mvh Janne

Link to comment
Share on other sites

Rum: ca 20 kvm

Högtalare: Sonus Faber Cremona Audiotor

Just nu spelar jag inte alls, då datorbordet i min "möblerade" 1a är alldeles för stort för att jag ska få plats med stereon på ett vettigt sätt :(

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

 

Rummet är 3.6x7.3x2.4m och uppbyggt av gipsregelväggar, gipstak på träbjälklag och parkettgolv på betong. 

Systemet står på kortsidan och högtalare Verity Sarastro II samt Audiodata Soutien 2 och 4.

Akustikreglering med HH, wings och GH.

 

Jag har lite svårt att förstå syftet med tråden (det hade jag redan då), men polletten kanske trillar ner så småningom :unsure:

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, figge said:

Tanken var att få en uppfattning om vilka högtalare som spelade i förhållande till storleken på rum. Tyckte att många hade stora högtalare i ganska små rum och hade problem med basen.

Men är det ens möjligt att utröna enbart utifrån rumsstorlek och högtalartyp? Man får ju inte heller frågan om man har problem eller inte.

 

Här är svaren såhär långt:

 

image.png

 

Edited by calle_jr
lista
Link to comment
Share on other sites

 

Om man klumpar ihop högtalartyperna i S, M respektive L så ser det ut såhär:

 

image.png

 

 

Jag vill förtydliga att jag inte vill stå för denna statistik som något att dra slutsatser ifrån. Man vet inte rumshöjd, man vet inte vilka rumsakustiska åtgärder som förekommer, man vet inte högtalarplacering och hur starkt man spelar, och man vet inte om rummen upplevs som bra eller dåliga.
Om man ska dra några slutsatser så är det att rummen har en tendens att vara större ju större högtalare man har :)

 

Edited by calle_jr
tillägg
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calle_jr said:

 

Om man klumpar ihop högtalartyperna i S, M respektive L så ser det ut såhär:

 

image.png

 

 

Jag vill förtydliga att jag inte vill stå för denna statistik som något att dra slutsatser ifrån. Man vet inte rumshöjd, man vet inte vilka rumsakustiska åtgärder som förekommer, man vet inte högtalarplacering och hur starkt man spelar, och man vet inte om rummen upplevs som bra eller dåliga.
Om man ska dra några slutsatser så är det att rummen har en tendens att vara större ju större högtalare man har :)

 

Då stämde mitt antagande att de flesta rummen  ligger på mellan 20 upp till nästan 40 kvm.

Link to comment
Share on other sites

Lyssningsrum.

Spelar från långsidan.

Längd 8m

Bredd 6,8m

ca 55kvm

Spelar på Sonus faber, The Sonus faber. 

 

(Men i mitt rum är det inte så enkelt.

Takhöjd 2,4m men det varierar lite i rummet beroende på akustikbehandling som bygger lite i taket. 

Rummet har bara 2 hörn pga öppen planlösning ut i kök 40kvm, hall 10kvm och en hall till på 13kvm. Så hela ytan är betydligt större än 55 kvm.

Tar vi med allt är det ca 120kvm.)

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Mitt rum är i runda slängar 3,90 x 8,35 med öppen planlösning mot kök och hall. Bredden vid köket är 6,75 och takhöjden är 2,30

Hur räknar man kvadratmeter på det?

 

Högtalarna står 1,20 ut från bakvägg samt 0,70 från sidoväggarna mätt CC framkant.

 

Inget akustikfix.

 

Högtalarna är ett par Burmester 022 (Stativare).

 

 

A79BEAEC-D832-4598-9822-C641CCF3617D.jpeg

Edited by Ampalang
Fontstorlek
Link to comment
Share on other sites

 

Funderar på att göra en poll med lite fler frågor om alla orkar fylla i en gång till :question:

 

 

21 hours ago, Ampalang said:

Hur räknar man kvadratmeter på det?

Det finns hjälpmedel för att ta hänsyn till hur öppningar mm påverkar den akustiska volymen.

Men i detta fallet ser jag ingen anledning eftersom m2 ändå är ett för trubbigt mått.

 

Link to comment
Share on other sites

För mig inte enbart rumsstorleken, utan även hänsyn taget till högtalarnas bredd i var jag endast kan ha de placerade. Maxbredden för mig är 25cm. Har idag Audio Physic Scorpio och passar perfekt måttmässigt. Spelar från kortsidan.

Öppen planlösning med köket höger om där jag tar sitter och tar bilden. Högtalarna spelar relativt fritt bakåt 2m, vid sidan om den röda skiljeväggen ut mot bakomvarande hallpassage. Den totala längden mätt från bakre vägg hallpassagen blir då 6,95m, och rummets bredd är 3,60m. Har 2m mellan högtalarna, 3m till sweetspot och från där 2m fritt bakåt.
Akustikfix = Möblemanget.


Bild blev tyvärr lite fnasig i kanterna efter redigering.
754324522_BilderXZ2013(300x169).jpg.39d04df63928c904417b6c568cf1a77a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ca 4200 x 4600mm och 2500mm i takhöjd rumshöjd, öppen trappa bakom lyssningsplats och öppet mot hall vänster om fåtölj, inga större problem med ljudet alls och är van med stora högtalare i ”små” rum. Lite akustikfix så som wingar bakom lyssningsplats, var sida om högtalare och även bakom högtalare.

TAD R1 får väl räknas som stora högtalare och rummet som "mid size"? 

 

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-02 at 18:48, calle_jr said:

 

Funderar på att göra en poll med lite fler frågor om alla orkar fylla i en gång till :question:

 

 

Det finns hjälpmedel för att ta hänsyn till hur öppningar mm påverkar den akustiska volymen.

Men i detta fallet ser jag ingen anledning eftersom m2 ändå är ett för trubbigt mått.

 

Visst orkar vi det!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...