Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mina högtalare "läser" rummet som 4 X 9 m ca.... Det är ett stort stort valv mellan två rum... Så det är liksom bara en kakelugn på ena sidan.. och en smal kant på andra.. Så rummet är att benämna som då 4 X 9 m ca... och ca 2,6 i tak.

Vienna Mahler..

Posted

4.5 m bredd. 9m ena långsidan och 11 m andra = 45 m2.

Snedtak efter långväggarna. Heltäckande matta.

Spelar på längden i detta effekt och basslukande rum.

Högtalare: Hemlis än så länge ;) .

Tidigare: Wilson Watt Puppy 3.1.

Posted
4.5 m bredd. 9m ena långsidan och 11 m andra = 45 m2.

Snedtak efter långväggarna. Heltäckande matta.

Spelar på längden i detta effekt och basslukande rum.

Högtalare: Hemlis än så länge ;) .

Tidigare: Wilson Watt Puppy 3.1.

Ser ut att påminna en del om mitt eget rum. Klart att man blir nyfiken, ingen liten ledtråd... :?::)

Posted

4x6x2.40m betongbunker. Mina gamla högtalare var Dynaudio Contour 3.3, de inkommande får ni reda på vad det lider. ;)

Posted
Ser ut att påminna en del om mitt eget rum. Klart att man blir nyfiken, ingen liten ledtråd... :?::)

Skulle kunna säga att de låter bättre än namnet antyder ;).

Har du också problem med att få fram basen med dessa rumsmått?

Posted
Skulle kunna säga att de låter bättre än namnet antyder ;).

Har du också problem med att få fram basen med dessa rumsmått?

Sömnlös natt... ;):D Hade tidigare en del basrika system men nu har jag mer tippat över åt det slanka hållet.

Drygt fem meter till bakväggen ger inget stöd.

Posted
Jag vet timbre.. jag vet... .. :cool:

Har kikat på gamla diabilder tillsammans med K-man idag och tänk dig ett par RS IIIA med ett par RS 6 ovanpå :o:Dplus en Modulus Subwoofer igång samtidigt i ett rum på max 20 kvadrat... :)

Posted

Hej.

Vilken bra tråd, roligt och lärorikt att få höra vad alla andra har för rumstorlek samt högtalare däri.

Mitt rum är 4Meter x 6,20Meter 2,40Meter eller 2,20Meter (sänkt med ca: 20cm akustiktak)

Huset är av trä, Högtalare är VSA Vr-4jr.

Mvh

Sjösse

Posted

Mitt rum är 5x7m med sk ryggåstak. Lägsta takhöjd 2,5m, högsta takhöjd 3,9m. Spelar på Sonus Faber Stradivari.

Guest gurkan
Posted

BxDxH

3,8x5,6x2,6 JM Lab Nova

Dom gick fort att köpa , men tog lååång tid att ställa in om man ser till basförmåga kontra rumstorlek :blush

mvh gurkan

Posted

7,0 X 4,5 x 2,45 (m). Dynaudio Confidence C4

75 cm från bakvägg, 1 meter från sidoväggar. 2,3 meter mellan högtalarna (mätt från centrumlinjen). Lyssningsposition 2,4 meter ifrån (talspole till öron). Invinklade så att ljudet möts 3 meter bakom öronen. Jag har ett ganska dämpat rum med massor av tavlor och tjocka mattor. Skulle behöva en lite längre efterklang, men livet är fullt av kompromisser ...

Låter utmärkt bra.