Jump to content

Recommended Posts

Posted

Eric Bibb kan man gott köpa lite av också. Dels har han bott i Sverige (Göteborg) i många år och dels har han spelat in på Opus3. Klipp till med hans "and friends" CD så får man rätt många blueshjältar på köpet.

Det händer emellanåt att Eric kommer på Sverigebesök, gå och lyssna på honom då! Senast jag såg honom var för två år sen och han var kanonbra.

• 2 weeks later...
Guest pick-me-up
Posted

Gillar man Muddy Waters så finns det två cd som man bör införskaffa. De är inte billiga och kan vara svåra att hitta också men enligt kännare på ett annat forum är de här två helt essentiella skivor:

Rollin´ Stone - The Golden Anniversary Collection (The Complete Chess Masters, Vol.1: 1947-1952) (2CD, Chess).

Hoochie Coochie Man - The Complete Chess Masters, Vol.2: 1952-1958 (2CD, Hip-O Select).

De här nämns på min länk:

Muddy Waters - The Complete Plantation Recordings: The Historic 1941-1942 Library of Congress Field Recordings - Chess (Mississippi Blues)

OR

Muddy Waters - His Best, 1947-1955 - Chess

Muddy Waters - His Best, 1956-1964 - Chess

OR

Muddy Waters - The Real Folk Blues / More Real Folk Blues - Chess

Muddy Waters - Rare & Unissued - Chess

Muddy Waters - Trouble No More - Chess

Posted

Charlie Musselwhite "Sanctuary" från 2004 är riktigt bra och

skiljer sig en hel del från hans tidigare plattor med början

redan 1967.

På senaste plattan "Delta hardware" 2006 är han tillbaks i gamla

spår igen och inte lika intressant.

:cool:

Guest pick-me-up
Posted

En kille på ett annat, utländskt forum, rekommenderade Abi Wallenstein och hans platta Blues Avenue.

Jag har aldrig hört om honom men han ska visst vara jätteduktig!

Här hittar ni några korta låtar att lyssna på hans musik:

http://www.abiwallenstein.de/home.htm

Posted

Harry Manx kanske inte renlärig blues, men hans slidespel med indiska influenser är grymt. Vise and Outhervice plattan rekomenderar jag stenhårt. Mycket väldjudande platta en av mina referensplattor. Många hifi vänner har sprungit och handlat

http://www.harrymanx.com/#

• 3 months later...
Posted

För oss som tycker om denna form av musik så kommer här ett tips.

Fredag och lördag så sker detta i min "lilla" hemstad:

Lysekils Bluesfrossa / Blues i Stadsparken

På fredag så får man dessutom lite gospel inblandat i det hela.

Nu hoppas jag det blir bra väder så man verkligen kan njuta av detta

nöje som är gratis. :D

Posted

Blues ja, en genre som jag har ett ambivalent förhållande till, viss blues älskar jag men det finns så mycket blues spelad på rutin med samma gamla solo.

Ett bolag som gav ut bra blues en gång var Blue Horizon innehöll bl a Fleetwoods macs blues-plattor, de med peter Green mao innan han bytte planet! Tror att det finns 70 utgivningar på¨lp alla har samma producent och alla är fantastiska.

Finns även en cd-box jag kan rekommendera:The Blur Horizon story 1965-1970 vol 1 (2:an har vad jag vet inte kommit) A defenetiv history of the Uk`s most influential blues label, Columbia 488992 2 4st cd. Annars kan jag rekommendera Fleetwoods mac The Complete Blue Horizon session 1967-1969 columbia 494641 2 6st cd.

Bra inspelningar och en billigare investering än att köpa plattorna som alla har mycket respektingivande priser och är svåra att hitta i första-press, se upp för andrapressarna på cbs (tror jag) de stinker!!

Posted

Glömde denna :blush :

http://bluesfrossa.se/index.htm

Lite tider, olika band och resturanger där det spelas på kvällen.

OBS:

På fredag är det resturanger och kyrkan som gäller,

då kostar det en liten slant att få lyssna.

Lördag är det parken och gratis som gäller dagtid

och resturang/pub som är aktuellt kvällstid.