Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har inte sett någon blues tråd här tidigare.

Mitt första tips på braaa blues med väldjud är Smokin' Joe Kubek . En Texas kille med band som hållit på ett tag. Lirar ösig svängigt på det där enkla självklara sättet som de som är riktigt drivna lyckas med. Inga långa solon utan kort och effektivt. Stilen är Texasblues typ Stewie Ray Vaugn, Faboulus Thunderbirds stuket. Har gjort 10-12 plattor. Har inte allt men Got my mind back är fin, Texas Cadilac mfl är inte långt efter. Ljudkvalitet på hans plattor är över medel. Det hänger ihop mycket fint bra placering av instrument osv.

Fyll gärna på med mer Blues i olika genrer!

Posted

Så där ja, då var "Got my mind back" beställd från USA, $4 + frakt.

Spännande ! :mm:

Tack för tipset ! :)

Några andra tips:

# Walter Trout

# Joe Bonamassa

# Eric Gales

:cool:

Guest johan
Posted

Walter trout är husgud sen jag såg han med John Mayall

Coco Montoya har även han släppt ett gäng med bra skivor

Guest pick-me-up
Posted

Hej svejk!

Kul att se dig här också.

Jag har Take Your Best Shot, Smokin' Joe Kubek & Bnois King, som jag köpte enligt din rekommendation på ett annat forum. Mycket bra.

Andra som jag skulle tipsa om är Nick Curran and the Nitelifes, Frank Frost och Hound Dog Taylor.

En bra lista av härlig blues finns till exempel här:

http://www.bluesaccess.com/essential.html

http://rateyourmusic.com/list/scottbdoug/d...rs__sept__2003/

http://www.organissimo.org/forum/index.php...71&hl=blues

Hittar du inte bra musik härifrån, ja … då är inte blues just din musik! :)

Posted

Jag har ett särskilt gott öga till all blues som utgavs på etiketten Blue horizon på 60-70-talet bla utkom Fleetwood macs första skivor där. Det finns cirka 70 plattor på den etiketten och de har ett mycket bra ljud på vinyl. På cd finns det två boxar med det bästa från dessa cirka 5år av mycket trevlig blues. Svindyr på vinyl men går att skaffa på cd. Rekommenderas

Guest pick-me-up
Posted

Tack för tipset iroise!

Jag har nog en och annan LP från det bolaget. Har inte lyssnat de ännu med min pärla :)

Posted

Kul att det vart drag i tråden. Drag blir det ofta live, när det liras blues.

Mitt nästa tips är Muddy Mississippi Waters Live. Inspelad 79 på Epic min är den remastade dubbel skivan. Vet inte om orginalet låter bättre men denna är defenitivt inte illa. Johnny Vinter lirar och har producerat, James Cotton på munspel är med. En riktigt tung Chicagoblues levereras . Grammy belönad en av de bästa blues plattor jag har i hyllan. Mannich Boy, Nine Below Zero mfl klassiker är givetvis med.

Posted

Jag är mycket förtjust i Lightnin' Hopkins Goin' Away

AJAZ_1073.jpg

som jag upptäckte eftersom den gavs ut på vinyl av Analogue Productions.

- Jag är faktiskt så förtjust i den att jag även köpte inspelningen som 45rpm limited edition (#0541) :blush

En annan skiva som jag rekommenderar är Blues Preacher av Jamed Blood Ulmer

B00004TC0E.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

som jag fann på antikvariat efter att tyska tidningar skrivit en del om honom. Det är den enda skiva jag har med honom men efter att ha letat information på internet så kan senare skivor vara ännu bättre:

B0009HLCHE.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

//Eliot

Guest pick-me-up
Posted

Mitt nästa tips är Muddy Mississippi Waters Live. Inspelad 79 på Epic min är den remastade dubbel skivan. Vet inte om orginalet låter bättre men denna är defenitivt inte illa. Johnny Vinter lirar och har producerat, James Cotton på munspel är med. En riktigt tung Chicagoblues levereras . Grammy belönad en av de bästa blues plattor jag har i hyllan. Mannich Boy, Nine Below Zero mfl klassiker är givetvis med.

Det finns gott om bra blues och många bra bluesartister, men frågan är om inte just Muddy Waters har betytt mest för musiken i sin helhet?

Jag tror det.

Som jag ser det finns det några som kommer ganska nära, men ingen som överträffar hans betydelse för blues.

I min värld är han tveklöst #1. :)

Läs gärna också den långa listan av den bästa blues som finns. Mig veterligen finns ingen bättre källa att hitta på nätet.

http://www.organissimo.org/forum/index.php...71&hl=blues

Posted
Det finns gott om bra blues och många bra bluesartister, men frågan är om inte just Muddy Waters har betytt mest för musiken i sin helhet?

Jag tror det.

Som jag ser det finns det några som kommer ganska nära, men ingen som överträffar hans betydelse för blues.

I min värld är han tveklöst #1. :)

I så fall kan jag bara rekommendera

classic_22591.gif

som finns i ett antal olika utgåvor.

- Min är en sen utgåva från Chess Records som jag fick köpa billigt av min vän Jürg Schopper då han menade att den var väl så bra som de dyra nypressningarna ;)

Posted

Prøv at lyssna til Theessink, Nalle og Møller´s Going down slow 1 och 2 - bedre akustisks blues skal man lede længe efter. Theessink solo er også fantastisk. Cd´erne har også superlyd!

Kan købes bla. www.pladekisten.dk

Posted

Mitt tips får bli denna.

2823_lar.jpg

Det syns att jag inte är någon fotograf och det verkligen på detta forum. :clown:

Lovar att träna då man inte vill vara orsak till att era ögon skall må dåligt.

Det hörs att John själv och alla som medverkar på denna skiva har

roligt när de samarbetar på denna guldklimp till skiva.

Utgiven 1998 på Virgin Records.

Att ljudkvaliteten är mycket bra kan John´s röst vara ett exempel på,

den ger kroppen, hjärta och själen vibrationer av rätta sorten.

Medverkande är:

Charles Brown, Eric Clapton, Ry Cooder, Robert Cray, Ben Harper, Booker T Jones, Los Lobos,

Van Morrison, Charlie Musselwhite, Bonnie Rait (personlig favorit), Carlos Santana,

Ike Turner och Jimmie Vaughan.

Posted

Dags för ett nytt tips:

Bernard Allison, lite ojämn, men när han är bra, då är han riktigt BRA :mm: :cool:

med sin lite tuffare blues-rock, men även lite åt blues-soul hållet.

Kika först på:

"Storms of life"

Gillar man den, så är det bara att gå vidare med:

"Times changing" -98

"Across the water" -00

"Higher power" -04

Guest pick-me-up
Posted

Tack för tipset Otto!

Måste erkänna att jag visste absolut ingenting om honom förut. Lite mjukare stuk men helt okej inom sin gren.

Hans pappa var ju oerhört duktig och erkänt musiker också. Äpplet faller inte ... osv.

Han har fått oerhört bra kritik på många håll. Och på Amazon.com kan man lyssna hans skivor, alltså korta snuttar. De har ett helt nytt system som gör att man kan lyssna en hel album i ett sträck. Oerhört smidigt!

Jag ska försöka att börja blogga lite här på forumet. Jag gillar ganska många olika musikstilar, så det kan vara skönt att prata om dem.

Kika gärna in och skriv gärna era egna tankar kring ämnet.

/JJ

Posted
Tack för tipset Otto!

Måste erkänna att jag visste absolut ingenting om honom förut. Lite mjukare stuk men helt okej inom sin gren.

Hans pappa var ju oerhört duktig och erkänt musiker också. Äpplet faller inte ... osv.

Han har fått oerhört bra kritik på många håll. Och på Amazon.com kan man lyssna hans skivor, alltså korta snuttar. De har ett helt nytt system som gör att man kan lyssna en hel album i ett sträck. Oerhört smidigt!

Jag ska försöka att börja blogga lite här på forumet. Jag gillar ganska många olika musikstilar, så det kan vara skönt att prata om dem.

Kika gärna in och skriv gärna era egna tankar kring ämnet.

/JJ

Jag köper nästan alla CD på Amazon.com under "used" har fungerat kanon. :)

På allmusic.com finns oxå tips i det oändliga, trevligt, men kan bli dyrt.... :D

Posted

Kul att träffa på denna skivan igen

B000002H94.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Klicka på bilden

- jag hörde den för många år sedan på vinyl hos min "guru" i Schweiz och sedan dess har jag letat efter den på vinyl :mm:

Måste köpa den på CD !

//Eliot

Posted
Kul att träffa på denna skivan igen

<a href="http://www.amazon.com/One-Believer-John-Campbell/dp/B000002H94" target="_blank">

B000002H94.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg</a>

Klicka på bilden

- jag hörde den för många år sedan på vinyl hos min "guru" i Schweiz och sedan dess har jag letat efter den på vinyl :mm:

Måste köpa den på CD !

//Eliot

Ja visst är det ett MÅSTE! :mm:

Här har du den:

Se länk nedan, klicka på used, ca 40:-($5,5) tillkommer i frakt, inga problem.

http://www.amazon.com/One-Believer-John-Ca...3733&sr=8-2

Även "Howlin wolf" hittar du på amazon.com.

Posted

Gillar oxå John Campell hårt. Han åkte runt många många år och lirade på sina gamla akustiska Gibsons innan han kände att han kunde göra en platta. Dessa två gjordes tämligen tätt, sedan gick karln och dog. Tja det är ju Blues!

Posted

Jag vill gärna lägga till ytterligare en Muddy-Waters-rekommendation:

Från den senare delen av Muddy Waters karriär, finns också mycket godis att lyssna på. Särskilt de där Johnny Winters var med som musiker och producent. Stilen var lite hårdare, ruffigare och mer elektrifierad men svänget är kolossalt och känslan, ja.... den är bara helt sjukt bra.

Studioskivorna på Blue Sky records är alla mkt bra, men Min personliga favorit är denna:

Muddy "Mississippi" Waters: Live

muddy-mississippi-waters-live.jpg

Fantastiskt låtval. Fantastisk miljö, gammal och liten inpyrd bluesklubb. Grym publik. Och en Muddy i högform. Och musikerna.... Johnny Winters, Bob Margolin, Willie "big eyes" Smith....

Ljudet är på det stora hela riktigt bra, med några få dippar när det spelas slide och det överstyr en smula.

Skall ni köpa denna, se till att välja "legacy edition", remastrad och remixad dubbel-CD inkl ett innehållsrikt häfte.

Fast originalet på vinyl är förstås nummer ett :cool:

Bästa låt: Jämnt lopp mellan den definitiva versionen av "Mannish Boy" och den känslodrypande "Deep Down In Florida"

I så fall kan jag bara rekommendera

classic_22591.gif

som finns i ett antal olika utgåvor.

- Min är en sen utgåva från Chess Records som jag fick köpa billigt av min vän Jürg Schopper då han menade att den var väl så bra som de dyra nypressningarna ;)

Guest pick-me-up
Posted

En bortglömd gitarrhjälte är Earl Hooker. En kusin till John Lee Hooker.

Han var en oerhört duktig gitarrist, och någon av de riktigt stora tyckte att han var även den bästa!

http://www.amazon.com/Earl-Hooker/artist/B000APEURE

"Jimi Hendrix called Earl Hooker "the master of the wah-wah pedal." Buddy Guy slept with one of Hooker's slides beneath his pillow hoping to tap some of the elder bluesman's power. And B. B. King has said repeatedly that, for his money, Hooker was the best guitar player he ever met."

(frånhooker2.jpghttp://www.upress.state.ms.us/catalog/fall...rl_hooker.html)

Hans plattor är värt att kollas upp. Man kan börja kanske från hans greatest hits samling, Simply The Best?

Man kan se och höra ett par av hans låtar på American Folk Blues Festival DVD.

Denna serie är dessutom oerhört bra och jag kan varmt rekommendera alla tre.

Annars vill jag alltid lyfta fram gubbarna från You See Me Laughin' DVD. Det är härlig blues, enligt mig.

Posted

I somras köpte jag en trevlig skiva

ACHE-1428.jpg

Klicka på bilden

som jag varmt rekommenderar :mm:

"Now we're talking...now we're talking! This IS the BLUES...It's a great pleasure to have this stunning album on quiet, 180 gram vinyl...The sound, in glorious mono, is to die for. There is nothing I can say other than buy it!"

- Richard Foster, Hi-Fi+, Issue 40, www.hifiplus.com

//Eliot

Guest pick-me-up
Posted

Länken, http://www.organissimo.org/forum/index.php...71&hl=blues, som jag gav, rekommenderar de här:

Little Walter - The Blues World of... - Delmark (with others)

Little Walter - The Essential... - Chess (2CD-set)

Little Walter - Blues with a Feeling - Chess (2CD-set)

OR

Little Walter - Hate to See You Go - Chess

Little Walter - Confessin' the Blues - Chess

Jag tror inte att han koncentrerar sig mest på ljudet utan själva musiken. Vissa av dem kan kanske vara lite svårt att hitta.

Naturligtvis är det alltid frågan om personlig smak. Men om man tar hjälp av dem som kan ämnet, (som de länkar som jag har bifogat), kommer man långt!

Om du gillar Chicago blues, (som jag gör) så kolla gärna den här länken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chicago_blues

Där finns många namn som har gjort mycket av det bästa som finns inom blues.

Fast man kan hitta en hel del guldkorn på internet på måfå också. Eller på olika forum, som det här!

• 2 weeks later...
Guest pick-me-up
Posted

Den är mycket bra! Förmodligen är det hans bästa platta mot slutet av hans karriär, fast han gjorde skivor efter det också.

Men det finns många fina skivor från tidigare år, och enligt kännare var dem i helt egen klass. Det är kanske mycket av en smaksak vilken/vilka man anser vara de allra bästa.

Jag var på biblioteket i går och lånade Muddy Mississippi Waters Live tillsammans med en DVD med The Howlin’ Wolf Story.

Synd bara att precis allting man lånar på bibblan är så oerhört repiga! Jag brukar använda trasan för att försöka rengöra dem från smuts och damm och vete sjutton vad innan jag stoppar dem in.

Folk har ingen respekt för sånt som de inte själv äger.

Jag kommer ihåg när jag i slutet av 70-talet gick in på Göteborgs biblioteket för att lyssna lite musik. Då fanns det personal som skötte spelningen. Man bara gick fram när skivan var slut eller när man ville sluta.

Det var tider det!