oland1 Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Ny medlem som man är, det här verkar kul! Varför har vi inga som skryter med utrustningen, den som har mest prylar när man dör vinner ju? Själv har jag totalt slopat debatten med cd contra lp, digitalt contra analogt etc. Om man tycker att tjocka nätkablar för 2000 spänn, guldpläterade kontaktdon, rörförstärkare, isoteriska högtalarkablar etc. är skojigt så har jag inga problem med det. Fast jag drar gränsen vid Svalanders vaggor för högtalarkablar och avmagnetisering av LP-skivor. Solid Tech heter visst dom som gör vaggorna och har tydligen fått sluta med det som tur är. Fast å andra sidan, om man själv tycker att det låter bättre om man lägger högtalarkabeln i en vagga på golvet eller ev. håller dom i famnen så må det också vara hänt. Viktigast är i övrigt att man trivs och jag har f.n. följande prylar (allt fungerande): Skivspelare Beogram 4000 med mmc 20e Beogram 4002 med mmc20e (2 st) ERA mk4 med Shure V15 II Thorens TD 150 med Shure M97xe Receiver Marantz 2270 Marantz 2245 Marantz 2230 Yamaha CR 1020 Heathkit AR29 Högtalare AR 2ax AR 3a AR LST2 OA5 Bose am5 Beovox CX100 Kassettdäck Marantz 5220 Sony TC-K 515s Bandspelare Revox A77 MK2 Revox A77 MK4 Pioneer RT-707 Revox B77 Sony TC-377 Just nu har jag kopplat upp min Marantz 2270 med AR LST2, Revox A77 och Beogram 4000. Låter superbt och även om det finns en del i dag som låter lika bra eller bättre så får man slanta rätt mycket pengar för att nå samma resultat. Dessutom är det mycket festligare att se en rullbandspelare eller skivspelare i aktion än en cd-spelare eller en mp3-spelare. Skryt vidare, jag ser gärna att någon har mer grejor. Om intresse finns kan jag nog fixa bilder på det mesta. Nostalgihälsningar Hans Litet optimistiskt blev det i farten. AR29:an byggde jag själv 1971 och har inte provat den sedan den gick i golvet för 15 år sedan så den är jag osäker på och Marantz 2245:an har vid snabbkoll visat sig ha fel på ena slutsteget. OA5:orna har jag inte haft i drift på 5 år så där kan nog Philipsbasarna behöva nya kanter. Skall man vara noga så vägrar dessutom min Beogram 4000 spela 45:or, men den är å andra sidan så läcker så det förlåter man den gärna. Beogram 4000-serien är nog de mest underskattade skivspelarna jag känner till och dessutom en njutning att se på. Dessutom glömde jag nämna mina Koss ESP-6 som jag köpte nya 1971, låter otroligt bra! Quote
Timbre™ Posted March 3, 2007 Posted March 3, 2007 Skryt vidare, jag ser gärna att någon har mer grejor. Om intresse finns kan jag nog fixa bilder på det mesta. Välkommen Hans och här kommer snart att skrytas mer än du anar... En nostalgitråd på gång men först måste en del datatekniska problem lösas och fixar du bilderna kommer dom att platsa perfekt i den tråden. Quote
K-man Posted March 3, 2007 Posted March 3, 2007 Härligt oland! ..och välkommen hit förresten! ....och visst finns det intresse....!!!! Så fixa gärna bilder! \\K-man Quote
shaft Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Oland1 Välkommen! Allt om nostalgi-hifi mottages tacksamt. Litetrevliga bilder gör det hela än mer intressant. Gillar själv t.ex Rullbandare. Farsan samlar en del och har Revox B-77 (Nyskick) samt ett par A77 samt äldre Braun och Akai med rör. alltså klonket från en Revox när den drar igång går inte av för hackor!! /Shaft Quote
oland1 Posted March 10, 2007 Author Posted March 10, 2007 Oland1 Välkommen! Allt om nostalgi-hifi mottages tacksamt. Litetrevliga bilder gör det hela än mer intressant. Gillar själv t.ex Rullbandare. Farsan samlar en del och har Revox B-77 (Nyskick) samt ett par A77 samt äldre Braun och Akai med rör. alltså klonket från en Revox när den drar igång går inte av för hackor!! /Shaft Hejsan, En del bilder skall jag ordna och jag håller med om att rullbandare är fint. Jag hoppas hitta en Braun TG-1000 i fint skick, det bör nog gå eftersom jag bor i Holland och utbudet här är mycket större än i Sverige. Jag kan bara hålla med dig om att det solida klonket från en Revox är oslagbart. Enligt min mening de tveklöst finaste maskinerna, går dessutom att få tag i reservdelar utan problem. Och eftersom man förr eller senare blir tvungen att rota i innanmätet så uppskattar man den proffsiga uppbyggnaden, t.ex. utan en massa remmar och mellanhjul som ställer till problem. Hälsningar från Holland Hans Quote
oland1 Posted March 10, 2007 Author Posted March 10, 2007 Härligt oland! ..och välkommen hit förresten! ....och visst finns det intresse....!!!! Så fixa gärna bilder! \\K-man Tackar, skall göra vad jag kan! Om jag kommer underfund med hur man lägger till en bild, några tips om hur man gör? Quote
oland1 Posted March 10, 2007 Author Posted March 10, 2007 Välkommen Hans och här kommer snart att skrytas mer än du anar... En nostalgitråd på gång men först måste en del datatekniska problem lösas och fixar du bilderna kommer dom att platsa perfekt i den tråden. Tack, jag har inte löst hur man tillfogar bilder ännu, har du något tips? Hans Quote
plundin™ Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Hans, Kolla här : Rätt storlek på dina bilder.. och här : Lägga in Bilder.. så hittar du en grundskola i ämnet bilder på euphonia.. /ptr Quote
oland1 Posted March 10, 2007 Author Posted March 10, 2007 Hans, Kolla här : Rätt storlek på dina bilder.. och här : Lägga in Bilder.. så hittar du en grundskola i ämnet bilder på euphonia.. /ptr Man tackar, skall kolla direkt. Hälsningar Hans Kollat, det var ju inte direkt det mest användarvänliga man sett men det skall nog gå./Hans Quote
K-man Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Perfekt Plundin! Jag var själv "out of office" igår.... \\K-man Quote
PLINIUS Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 det. Fast jag drar gränsen vid Svalanders vaggor för högtalarkablar och avmagnetisering av LP-skivor. Hmmm... bl.a. jag har vaggor från Solid Tech till mina kablar, menar du att jag e blåst?? Nä, allt i den här hobbien är väl underbyggt av seriösa fakta?? Det vet väl alla att vaggor för högtalarkablarna är ett måste.. :clown: O Timbre, du avmagnetiserar väl dina CD-skivor med en Bedini precis som jag?? Vi är väl oerhört rationella när det gäller vad som fungerar och inte med den här hobbien? Här finns bara plats för tweaks underbyggda av fakta... Quote
oland1 Posted March 24, 2007 Author Posted March 24, 2007 Hmmm... bl.a. jag har vaggor från Solid Tech till mina kablar, menar du att jag e blåst?? Nä, allt i den här hobbien är väl underbyggt av seriösa fakta?? Det vet väl alla att vaggor för högtalarkablarna är ett måste.. :clown: O Timbre, du avmagnetiserar väl dina CD-skivor med en Bedini precis som jag?? Vi är väl oerhört rationella när det gäller vad som fungerar och inte med den här hobbien? Här finns bara plats för tweaks underbyggda av fakta... Bra svar, vagga på! Har inte lyckats ladda upp några bilder än, men dom finns tagna och klara i alla fall. Quote
oland1 Posted March 24, 2007 Author Posted March 24, 2007 Hej igen, Inte direkt någon av de populäraste trådarna detta.... Finns det inga som vill skryta om vintageutrustning! Eller utbyta erfarenheter? Rullbandare någon? Quote
K-man Posted March 24, 2007 Posted March 24, 2007 ...vi väntar ju på dina startbilder ju! ...jag vet ett par som laddar....! \\K-man Quote
Wolfgang Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Hej Oland1 / Hans och välkommen .... var e´ bilderna?? :cool: Wolfgang Quote
mayro Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 oland. Du kan ju skaffa dig plats på "photobucket"... Det är gratis och räcker långt. Och vill du betala en liten summa så får du 5 GB vilket räcker väldigt långt...Och det är urenkelt att lägga ut bilder via detta ställe.. Välkommen föresten. Och bilder vill man ju kolla på.. Quote
oland1 Posted March 30, 2007 Author Posted March 30, 2007 Ny medlem som man är, det här verkar kul! Varför har vi inga som skryter med utrustningen, den som har mest prylar när man dör vinner ju? Själv har jag totalt slopat debatten med cd contra lp, digitalt contra analogt etc. Om man tycker att tjocka nätkablar för 2000 spänn, guldpläterade kontaktdon, rörförstärkare, isoteriska högtalarkablar etc. är skojigt så har jag inga problem med det. Fast jag drar gränsen vid Svalanders vaggor för högtalarkablar och avmagnetisering av LP-skivor. Solid Tech heter visst dom som gör vaggorna och har tydligen fått sluta med det som tur är. Fast å andra sidan, om man själv tycker att det låter bättre om man lägger högtalarkabeln i en vagga på golvet eller ev. håller dom i famnen så må det också vara hänt. Viktigast är i övrigt att man trivs och jag har f.n. följande prylar (allt fungerande): Skivspelare Beogram 4000 med mmc 20e Beogram 4002 med mmc20e (2 st) ERA mk4 med Shure V15 II Thorens TD 150 med Shure M97xe Receiver Marantz 2270 Marantz 2245 Marantz 2230 Yamaha CR 1020 Heathkit AR29 Högtalare AR 2ax AR 3a AR LST2 OA5 Bose am5 Beovox CX100 Kassettdäck Marantz 5220 Sony TC-K 515s Bandspelare Revox A77 MK2 Revox A77 MK4 Pioneer RT-707 Revox B77 Sony TC-377 Just nu har jag kopplat upp min Marantz 2270 med AR LST2, Revox A77 och Beogram 4000. Låter superbt och även om det finns en del i dag som låter lika bra eller bättre så får man slanta rätt mycket pengar för att nå samma resultat. Dessutom är det mycket festligare att se en rullbandspelare eller skivspelare i aktion än en cd-spelare eller en mp3-spelare. Skryt vidare, jag ser gärna att någon har mer grejor. Om intresse finns kan jag nog fixa bilder på det mesta. Nostalgihälsningar Hans Litet optimistiskt blev det i farten. AR29:an byggde jag själv 1971 och har inte provat den sedan den gick i golvet för 15 år sedan så den är jag osäker på och Marantz 2245:an har vid snabbkoll visat sig ha fel på ena slutsteget. OA5:orna har jag inte haft i drift på 5 år så där kan nog Philipsbasarna behöva nya kanter. Skall man vara noga så vägrar dessutom min Beogram 4000 spela 45:or, men den är å andra sidan så läcker så det förlåter man den gärna. Beogram 4000-serien är nog de mest underskattade skivspelarna jag känner till och dessutom en njutning att se på. Dessutom glömde jag nämna mina Koss ESP-6 som jag köpte nya 1971, låter otroligt bra! Quote
oland1 Posted March 30, 2007 Author Posted March 30, 2007 Har försäkt med photobucket men tyvärr, det här är nog mer än jag klarar av.... Några mer tips? Quote
oland1 Posted April 8, 2007 Author Posted April 8, 2007 Hej Oland1 / Hans och välkommen .... var e´ bilderna?? :cool: Wolfgang Bilderna finns men jag har problem med uppladdningen. För övrigt har jag nu inhandlat 1 st Revox B77 samt en Braun TG-1000. Fina maskiner... Förhoppningsvis återkommer jag med bilder. mvh Hans Quote
oland1 Posted April 14, 2007 Author Posted April 14, 2007 Hej igen, Inte direkt någon av de populäraste trådarna detta.... Finns det inga som vill skryta om vintageutrustning! Eller utbyta erfarenheter? Rullbandare någon? http://i167.photobucket.com/albums/u148/oland1/bo.jpg Quote
oland1 Posted April 14, 2007 Author Posted April 14, 2007 http://i167.photobucket.com/albums/u148/oland1/bo.jpg Här är en bild på min beogram 4000, äntligen. Flera kommer. Quote
oland1 Posted April 14, 2007 Author Posted April 14, 2007 Här är en bild på min beogram 4000, äntligen. Flera kommer. http://i167.photobucket.com/albums/u148/oland1/ar.jpg Här är en av mina AR LST2 Quote
oland1 Posted April 14, 2007 Author Posted April 14, 2007 http://i167.photobucket.com/albums/u148/oland1/ar.jpg Här är en av mina AR LST2 http://i167.photobucket.com/albums/u148/oland1/ar3.jpg Här är en av mina AR 3a, svårt och dyrt att hitta bättre högtalare än i dag... Quote
oland1 Posted April 14, 2007 Author Posted April 14, 2007 http://i167.photobucket.com/albums/u148/oland1/ar3.jpg Här är en av mina AR 3a, svårt och dyrt att hitta bättre högtalare än i dag... Väger 26 kg per styck så man flyttar inte dom i onödan. Quote
oland1 Posted April 14, 2007 Author Posted April 14, 2007 Väger 26 kg per styck så man flyttar inte dom i onödan. Dålig men dock bild på en av mina 3 Revox A77. http://i167.photobucket.com/albums/u148/oland1/revox.jpg Och sist men inte minst trotjänaren, den suveräna Marantz 2270. Bättre finns inte. http://i167.photobucket.com/albums/u148/oland1/marantz.jpg Quote
eliot Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Det är mycket trevligare om du lägger in bilderna så att man inte behöver klicka på en länk. - Det gör du genom att innesluta länken med "img-taggen" (img mellan kantig klammer före och efter lägger du in /img mellan samma typ av klammer). Du kan också klicka på den fyrkantiga symbolen som föreställer en tavla och ange länkadressen i popup-fönstret.... Mvh, Eliot PS. Jag får väl räkna samman hur många komponenter som jag har Quote
Guest johan Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 det är knappen du ska trycka på, klistra in adressen i fönstret som kommer upp. Thats all Quote
mikael2 Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Har editerat och lagt in bilderna i posterna. Prova klicka på "ändra" i något av inläggen så ser du hur meddelandet ser ut med img runt länken för att visa bilden direkt. Quote
oland1 Posted April 20, 2007 Author Posted April 20, 2007 Har editerat och lagt in bilderna i posterna. Prova klicka på "ändra" i något av inläggen så ser du hur meddelandet ser ut med img runt länken för att visa bilden direkt. Tack för hjälpen, jag skall försöka bättra mig. Tyvärr är jag mera intresserad av analog teknik än datorer....... Hans Quote
oland1 Posted April 28, 2007 Author Posted April 28, 2007 Hej igen, Den här länken är i ärlighetens namn ingen kioskvältare så jag föreslår att vi avslutar det hela och koncentrerar oss på de övriga. Tack i alla fall för all hjälp med bilder etc!!! mvh Hans Quote
Recommended Posts