Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ny medlem som man är, det här verkar kul!

Varför har vi inga som skryter med utrustningen, den som har mest prylar när man dör vinner ju?

Själv har jag totalt slopat debatten med cd contra lp, digitalt contra analogt etc. Om man tycker att tjocka nätkablar för

2000 spänn, guldpläterade kontaktdon, rörförstärkare, isoteriska högtalarkablar etc. är skojigt så har jag inga problem med det. Fast jag drar gränsen vid Svalanders vaggor för högtalarkablar och avmagnetisering av LP-skivor. Solid Tech heter visst dom som gör vaggorna och har tydligen fått sluta med det som tur är. Fast å andra sidan, om man själv tycker att det låter bättre om man lägger högtalarkabeln i en vagga på golvet eller ev. håller dom i famnen så må det också vara hänt. Viktigast är i övrigt att man trivs och jag har f.n. följande prylar (allt fungerande):

Skivspelare

Beogram 4000 med mmc 20e

Beogram 4002 med mmc20e (2 st)

ERA mk4 med Shure V15 II

Thorens TD 150 med Shure M97xe

Receiver

Marantz 2270

Marantz 2245

Marantz 2230

Yamaha CR 1020

Heathkit AR29

Högtalare

AR 2ax

AR 3a

AR LST2

OA5

Bose am5

Beovox CX100

Kassettdäck

Marantz 5220

Sony TC-K 515s

Bandspelare

Revox A77 MK2

Revox A77 MK4

Pioneer RT-707

Revox B77

Sony TC-377

Just nu har jag kopplat upp min Marantz 2270 med AR LST2, Revox A77 och Beogram 4000. Låter superbt och även om

det finns en del i dag som låter lika bra eller bättre så får man slanta rätt mycket pengar för att nå samma resultat.

Dessutom är det mycket festligare att se en rullbandspelare eller skivspelare i aktion än en cd-spelare eller en mp3-spelare.

Skryt vidare, jag ser gärna att någon har mer grejor. Om intresse finns kan jag nog fixa bilder på det mesta.

Nostalgihälsningar

Hans

Litet optimistiskt blev det i farten. AR29:an byggde jag själv 1971 och har inte provat den sedan den gick i golvet för 15 år sedan så den är jag osäker på och Marantz 2245:an har vid snabbkoll visat sig ha fel på ena slutsteget. OA5:orna har jag inte haft i drift på 5 år så där kan nog Philipsbasarna behöva nya kanter. Skall man vara noga så vägrar dessutom min Beogram 4000 spela 45:or, men den är å andra sidan så läcker så det förlåter man den gärna. Beogram 4000-serien är nog de mest underskattade skivspelarna jag känner till och dessutom en njutning att se på. Dessutom glömde jag nämna mina Koss ESP-6

som jag köpte nya 1971, låter otroligt bra!

Posted
Skryt vidare, jag ser gärna att någon har mer grejor. Om intresse finns kan jag nog fixa bilder på det mesta.

Välkommen Hans och här kommer snart att skrytas mer än du anar... ;):D En nostalgitråd på gång men först måste en del datatekniska problem lösas och fixar du bilderna kommer dom att platsa perfekt i den tråden.

Posted

Oland1

Välkommen!

Allt om nostalgi-hifi mottages tacksamt. Litetrevliga bilder gör det hela än mer intressant. Gillar själv t.ex Rullbandare. Farsan samlar en del och har Revox B-77 (Nyskick) samt ett par A77 samt äldre Braun och Akai med rör. alltså klonket från en Revox när den drar igång går inte av för hackor!!

/Shaft

Posted
Oland1

Välkommen!

Allt om nostalgi-hifi mottages tacksamt. Litetrevliga bilder gör det hela än mer intressant. Gillar själv t.ex Rullbandare. Farsan samlar en del och har Revox B-77 (Nyskick) samt ett par A77 samt äldre Braun och Akai med rör. alltså klonket från en Revox när den drar igång går inte av för hackor!!

/Shaft

Hejsan,

En del bilder skall jag ordna och jag håller med om att rullbandare är fint. Jag hoppas hitta en Braun TG-1000 i fint skick, det bör nog gå eftersom jag bor i Holland och utbudet här är mycket större än i Sverige. Jag kan bara hålla med dig om att det solida klonket från en Revox är oslagbart. Enligt min mening de tveklöst finaste maskinerna, går dessutom att få tag i reservdelar utan problem. Och eftersom man förr eller senare blir tvungen att rota i innanmätet så uppskattar man den proffsiga uppbyggnaden, t.ex. utan en massa remmar och mellanhjul som ställer till problem.

Hälsningar från Holland

Hans

Posted
Härligt oland! ..och välkommen hit förresten!

....och visst finns det intresse....!!!! Så fixa gärna bilder! :mm:

\\K-man

Tackar, skall göra vad jag kan! Om jag kommer underfund med hur man lägger till en bild, några tips om hur man gör?

Posted
Välkommen Hans och här kommer snart att skrytas mer än du anar... ;):D En nostalgitråd på gång men först måste en del datatekniska problem lösas och fixar du bilderna kommer dom att platsa perfekt i den tråden.

Tack, jag har inte löst hur man tillfogar bilder ännu, har du något tips?

Hans

Posted
det. Fast jag drar gränsen vid Svalanders vaggor för högtalarkablar och avmagnetisering av LP-skivor.

Hmmm... bl.a. jag har vaggor från Solid Tech till mina kablar, menar du att jag e blåst?? Nä, allt i den här hobbien är väl underbyggt av seriösa fakta?? Det vet väl alla att vaggor för högtalarkablarna är ett måste.. ;) :clown: :)

O Timbre, du avmagnetiserar väl dina CD-skivor med en Bedini precis som jag?? Vi är väl oerhört rationella när det gäller vad som fungerar och inte med den här hobbien? Här finns bara plats för tweaks underbyggda av fakta...

• 2 weeks later...
Posted
Hmmm... bl.a. jag har vaggor från Solid Tech till mina kablar, menar du att jag e blåst?? Nä, allt i den här hobbien är väl underbyggt av seriösa fakta?? Det vet väl alla att vaggor för högtalarkablarna är ett måste.. ;) :clown: :)

O Timbre, du avmagnetiserar väl dina CD-skivor med en Bedini precis som jag?? Vi är väl oerhört rationella när det gäller vad som fungerar och inte med den här hobbien? Här finns bara plats för tweaks underbyggda av fakta...

Bra svar, vagga på! Har inte lyckats ladda upp några bilder än, men dom finns tagna och klara i alla fall.

Posted

Hej igen,

Inte direkt någon av de populäraste trådarna detta.... Finns det inga som vill skryta om vintageutrustning! Eller utbyta

erfarenheter? Rullbandare någon?

Posted

oland. Du kan ju skaffa dig plats på "photobucket"... Det är gratis och räcker långt. Och vill du betala en liten summa så får du 5 GB vilket räcker väldigt långt...Och det är urenkelt att lägga ut bilder via detta ställe..

Välkommen föresten. Och bilder vill man ju kolla på.. :)

Posted
Ny medlem som man är, det här verkar kul!

Varför har vi inga som skryter med utrustningen, den som har mest prylar när man dör vinner ju?

Själv har jag totalt slopat debatten med cd contra lp, digitalt contra analogt etc. Om man tycker att tjocka nätkablar för

2000 spänn, guldpläterade kontaktdon, rörförstärkare, isoteriska högtalarkablar etc. är skojigt så har jag inga problem med det. Fast jag drar gränsen vid Svalanders vaggor för högtalarkablar och avmagnetisering av LP-skivor. Solid Tech heter visst dom som gör vaggorna och har tydligen fått sluta med det som tur är. Fast å andra sidan, om man själv tycker att det låter bättre om man lägger högtalarkabeln i en vagga på golvet eller ev. håller dom i famnen så må det också vara hänt. Viktigast är i övrigt att man trivs och jag har f.n. följande prylar (allt fungerande):

Skivspelare

Beogram 4000 med mmc 20e

Beogram 4002 med mmc20e (2 st)

ERA mk4 med Shure V15 II

Thorens TD 150 med Shure M97xe

Receiver

Marantz 2270

Marantz 2245

Marantz 2230

Yamaha CR 1020

Heathkit AR29

Högtalare

AR 2ax

AR 3a

AR LST2

OA5

Bose am5

Beovox CX100

Kassettdäck

Marantz 5220

Sony TC-K 515s

Bandspelare

Revox A77 MK2

Revox A77 MK4

Pioneer RT-707

Revox B77

Sony TC-377

Just nu har jag kopplat upp min Marantz 2270 med AR LST2, Revox A77 och Beogram 4000. Låter superbt och även om

det finns en del i dag som låter lika bra eller bättre så får man slanta rätt mycket pengar för att nå samma resultat.

Dessutom är det mycket festligare att se en rullbandspelare eller skivspelare i aktion än en cd-spelare eller en mp3-spelare.

Nostalgihälsningar

Hans

Litet optimistiskt blev det i farten. AR29:an byggde jag själv 1971 och har inte provat den sedan den gick i golvet för 15 år sedan så den är jag osäker på och Marantz 2245:an har vid snabbkoll visat sig ha fel på ena slutsteget. OA5:orna har jag inte haft i drift på 5 år så där kan nog Philipsbasarna behöva nya kanter. Skall man vara noga så vägrar dessutom min Beogram 4000 spela 45:or, men den är å andra sidan så läcker så det förlåter man den gärna. Beogram 4000-serien är nog de mest underskattade skivspelarna jag känner till och dessutom en njutning att se på. Dessutom glömde jag nämna mina Koss ESP-6

som jag köpte nya 1971, låter otroligt bra!

• 2 weeks later...
Posted
Hej Oland1 / Hans och välkommen .... var e´ bilderna??

:cool: Wolfgang

Bilderna finns men jag har problem med uppladdningen. För övrigt har jag nu

inhandlat 1 st Revox B77 samt en Braun TG-1000. Fina maskiner...

Förhoppningsvis återkommer jag med bilder.

mvh

Hans

Posted

Det är mycket trevligare om du lägger in bilderna så att man inte behöver klicka på en länk. ;)

- Det gör du genom att innesluta länken med "img-taggen" (img mellan kantig klammer före och efter lägger du in /img mellan samma typ av klammer). Du kan också klicka på den fyrkantiga symbolen som föreställer en tavla och ange länkadressen i popup-fönstret....

Mvh,

Eliot

PS. Jag får väl räkna samman hur många komponenter som jag har ;)

Guest johan
Posted

rte-image-button.png det är knappen du ska trycka på, klistra in adressen i fönstret som kommer upp.

Thats all

Posted

Har editerat och lagt in bilderna i posterna. Prova klicka på "ändra" i något av inläggen så ser du hur meddelandet ser ut med img runt länken för att visa bilden direkt. :)

Posted
Har editerat och lagt in bilderna i posterna. Prova klicka på "ändra" i något av inläggen så ser du hur meddelandet ser ut med img runt länken för att visa bilden direkt. :)

Tack för hjälpen, jag skall försöka bättra mig. Tyvärr är jag mera intresserad av analog teknik än datorer.......

Hans

• 2 weeks later...
Posted

Hej igen,

Den här länken är i ärlighetens namn ingen kioskvältare så jag föreslår att vi avslutar det hela och koncentrerar oss på de övriga. Tack i alla fall för all hjälp med bilder etc!!!

mvh

Hans