Jump to content

Mark Levinson 383


Minge

Recommended Posts

Har inte dessa Mark Levinson stärkare fått en relativt enig kår lyssnare att hylla dess musikaliska prestationer?? Jag tänker tillbaks i minnet och har väl en sådan bild i skallen minnesmässigt om hur folk skrivit om den stärkaren..

Eller minns jag galet här... :blush

Jag kan inte minnas jag läst dåliga vibbar runt den över huvud taget .. Så varför inte försöka köpa på öppet köp om det är i butik du skall köpa?

Link to comment
Share on other sites

konstig sak att säga det är nog inte en högre procentdel "lyssnare" som uppskattar den förstärkaren jämfört med dess konkurrenter.

för övrigt måste man väl ha lyssnat för att kunna ge en recension?

vem har gett en recention ?

Link to comment
Share on other sites

recenSion?

dina "lyssnare" :D

asså alvarligt Ekman .. ta dig en funderare innan du skriver mer nu.. Läs igen vad jag skrev och försök se vad det står där. Även du torde klara av detta enkla..för du svamlar en hel del nu enbart..

sedan så en sak till.. Du får gärna göra dig lustig över mina stavningsproblem om du finner det så roligt.. Det belyser ditt intelekt en del bara så jag skulle inte sitta o yvas som du gör o ha så skoj öppet.. utan mitt tips är att du garvar åt mig i smyg o sedan försöker skriva mellan garven...Så slipper folk se hur du gör dig lustig över folk med handikapp..för du vet att i stort sett alla vet att även du känner till detta skrivhandikapp sedan åratal nu bakåt..

bara ett tips i all välmening..

Sedan OM du har något mer att garva åt. Eller påtala osv.. använd då PM... Så slipper den bli mer sabbad av ot..

MVH

Tobbe.

Link to comment
Share on other sites

Svamlar inte alls förstår bara inte hur du kom fram till det du skrev tidigare? har 383:an fått bättre omdömen än dess konkurrenter i samma prisklass som du antyder??

för övrigt så varken garvar, yvas eller gör jag mig lustig men du använder ju ordet recension i princip i varenda tråd så det kan ju vara bra att få det rätt en gång för alla

i all välmening...

Link to comment
Share on other sites

Svamlar inte alls förstår bara inte hur du kom fram till det du skrev tidigare? har 383:an fått bättre omdömen än dess konkurrenter i samma prisklass som du antyder??

Asså Ekman.. Jag fattar inte ett ord av vad du snackar om.. en gång till försöker jag.. Läs igen och försök förstå inlägget. Så svårt är det inte.. Och tills nu har du komenterar allt som INTE står där..

Och om du inte hajar ring någon du känner och be dom klara ut saker o ting för dig ...

nu får detta vara för mig oavsett vad du skriver...

Link to comment
Share on other sites

Om man behøver en kraftig amp, så skal man inte købe 383. Om du har easy speakers inte under 4ohm och over 90db så kan det vel gå. Om du tycker om ljudet ...!

Jorma spelade på ett par Sonus faber Electa Amator II på den tiden och det är ju inte den lättaste av högtalare.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Har liksom Jorma också haft en 338:a som jag körde tillsammans med ett par Sonus Electa Amator II.

Funkade bra.

Du bör som vanligt lyssna själv och bilda dig din egen uppfattning innan du slår till.

Förstäkare är byggd som en pansarvagn och är enkel att sköta med en av de läckraste fjärrkontroller jag sett och använt.

Till rätt pris, en mycket bra förstärkare.

Ser att Audio Concept har en beggad för 45 kkr, går säkert att diskutera priset.

Undrar bara vilka som servar dem i Sverige nu.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att köpa en Mark Levinson 383 försärkare undrar om det finns något man bör se upp med?Vore bra om man kunde få lyssningsintryck från någon som hört eller ägt en sådan?

Micke

Kan den konkurera med KrellKav 280P/Kav 2250?

Link to comment
Share on other sites

Kan den konkurera med KrellKav 280P/Kav 2250?

I mitt tycke gör den det helt klart. Den är återigen ur mitt perspektiv mer musikalisk än det mesta i trisse branchen.

Sen tycker jag jag debatten börjar bli tråkig helt allmänt när det gäller bra eller dåligt. Har vi glömt musiken???

Jag uppfattar det så. Det börjar snart likna tuppfäktning om karaktärer på återgivningen.

Det finns olika teknikskolor men det finns bara en musikskola.

Hade jag inte som sagt ramlat i rörträsket så är denna ML ett alternativ som jag både levt med och skulle kunna fortsätta att leva med. Skulle kunna leva med mycket annat också.

MVH

Lech

Link to comment
Share on other sites

I mitt tycke gör den det helt klart. Den är återigen ur mitt perspektiv mer musikalisk än det mesta i trisse branchen.

Det finns olika teknikskolor men det finns bara en musikskola.

Vad menar du/och ni andra med "musikalisk"? Ibland får jag intrycket att många med detta menar en mörk/varm ljudkaraktär. Säger inte att 383:an låter så då jag inte har hört den.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar absolut inte att mjuk och varm är "musikalisk". Mjuk och varm som benämning på en förstärkares prestanda förstår jag överhuvudtaget inte. Kommer väl från någon "Gosse gubbe " och det är inte jag.

Med musikalisk menar jag "pang på" precis som det låter live eller i studion innan ev "gosse gubbar" sätter klorna i materialet.

En producent jag gillar är Johan Lindström ( också ett musikaliskt underbarn ) håller stången. ( det finns många men ville ge ett exempel )

Nej det handlar mer om dynamik,mikrodynamik och helhet. Inte om krispiga överdrivna diskanter som inte finns i verkligheten.

Men psyko ljud gillar en del men inte jag.

MVH

Lech

Link to comment
Share on other sites

Jag menar absolut inte att mjuk och varm är "musikalisk". Mjuk och varm som benämning på en förstärkares prestanda förstår jag överhuvudtaget inte. Kommer väl från någon "Gosse gubbe " och det är inte jag.

Med musikalisk menar jag "pang på" precis som det låter live eller i studion innan ev "gosse gubbar" sätter klorna i materialet.

En producent jag gillar är Johan Lindström ( också ett musikaliskt underbarn ) håller stången. ( det finns många men ville ge ett exempel )

Nej det handlar mer om dynamik,mikrodynamik och helhet. Inte om krispiga överdrivna diskanter som inte finns i verkligheten.

Men psyko ljud gillar en del men inte jag.

MVH

Lech

Tack, intressant att höra. Det verkar dock som många sätter likhetstecken mellan musikalisk och mjuk/mörk/varm. Musik låter, precis som du säger, oftast inte så enligt min mening.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte man for nog effekt til priset. Om du har speakers som går under 4ohm ... så får man lätt problem. Det er sikkert en bra amp, men priset.

Har lyssnat på den på mina speakers Proac 3.8 ... det er på grænsen ... 86db følsomhed och relativt høj impedans. Anyhow er inte dårligt - tror bare man skal betale det sidste och købe en dyrere model om man vil have ML.

Vogue

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma

Jag ägde en ML 383 för 5 år sedan och den köpte jag efter att ha jämfört med Advantage 150 och Krell ?? (komer inte ihåg namnet tyvärr)

Den spelade med mina dåvarande högtalare Sonus Faber electa amator 2 bäst av dom nämnda förstärkarna.

Krellen hade högre effekt och gick att få ut högre ljudtryck och dynamil med men den var inte lika musiklaisk som ML 383.

Advantage var5 förmodligen mer rättvis och korrekt i ljudet, men jag trivdesbäst med ML383, så det blev dejn jag köpte den gången.

Den är en högkvalitestprodukt som förmodligen kommer att hålla i många år framöver utan problem.

Men den ger en viss färgning åt ljudet som man kan känna igen med olika högtalare inkopplade.

Man kan jämföra detta med Playboys damer. Man känner lätt igen en Playdomdam på den rosafärgade bilden.

Det är inte vad man ser i verkligheten, men den är inte heller otrevlig.

Om man gillar detta så när ML383 rätt val.

Och som vad det gäller kvalitetsintrycket som jag har av denna produkt, så är det närmaste att jämföra med en stridsvagn.

Solid, kvalitet, men ,med en viss färgning av ljudet.

Kan man leva med den färgningen så har man en förstärkare i många¨år framöver.

Jag kunde inte leva med den färgningen så jag har gått till andra produkter som är mer rättvisande och den som kom efter ML 383 var Advantage S250X, men jag har vandrat vidare efter detta och kommer att vandra vidare igen framöver

Link to comment
Share on other sites

Jag ägde en ML 383 för 5 år sedan och den köpte jag efter att ha jämfört med Advantage 150 och Krell ?? (komer inte ihåg namnet tyvärr)

Den spelade med mina dåvarande högtalare Sonus Faber electa amator 2 bäst av dom nämnda förstärkarna.

Krellen hade högre effekt och gick att få ut högre ljudtryck och dynamil med men den var inte lika musiklaisk som ML 383.

Advantage var5 förmodligen mer rättvis och korrekt i ljudet, men jag trivdesbäst med ML383, så det blev dejn jag köpte den gången.

Den är en högkvalitestprodukt som förmodligen kommer att hålla i många år framöver utan problem.

Men den ger en viss färgning åt ljudet som man kan känna igen med olika högtalare inkopplade.

Man kan jämföra detta med Playboys damer. Man känner lätt igen en Playdomdam på den rosafärgade bilden.

Det är inte vad man ser i verkligheten, men den är inte heller otrevlig.

Om man gillar detta så när ML383 rätt val.

Och som vad det gäller kvalitetsintrycket som jag har av denna produkt, så är det närmaste att jämföra med en stridsvagn.

Solid, kvalitet, men ,med en viss färgning av ljudet.

Kan man leva med den färgningen så har man en förstärkare i många¨år framöver.

Jag kunde inte leva med den färgningen så jag har gått till andra produkter som är mer rättvisande och den som kom efter ML 383 var Advantage S250X, men jag har vandrat vidare efter detta och kommer att vandra vidare igen framöver

Jorma, skämt åsido men du verkar gå mot digitalisering ,vi kanske slutar i switch tekniken allihop.

Jag har inte kommit så långt ännu ,men tro det : om du vill eller ej. Jag ska nog prova några av dina snören snart.

Återkommer med det. ( yes, jag är otrogen just nu )

MVH

Lech

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...