Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena era eminenta forum-rävar!

Efter ett relativt nystartat HIFI intresse så har jag börjat bli sugen igen på en uppgradering. Idag sitter jag på ett hemmabio system i form av en Marantz SR7500 förstärkare samt en DV7600 dvd-spelare som signal, och känner att jag gjorde ett bra val. Det gör sig bra i flerkanal, och skämmer inte bort sig i 2-kanal heller. Till det så kör jag Monitor Audio's RS Silver serie hela vägen.

Nu har jag dock kommit till ett vägskäl och vill ha bättre ljud i 2-kanal. Och har då tänkt på en integrerad 2-kanal's förstärkare samt nya front-högtalare. dvd:n får stå som källa sålänge.

Som det är nu så är jag mest inne på Hegels nya H200 som har fått fin kritik, samt Bladelius Thor mkII. Fördelen med dessa 2 är jag dem kan köra som rena slutsteg via Marantzen när jag kollar film i flerkanal. Gällande högtalare så är jag inne på Kina spåret då Usher och Compact är de märken som jag tycker är mest intressanta. Då Usher's CP6311 och Compact's XZ-1 stativare. Dessa är ju rätt trögdrivna, och Hegeln lämnar ju 200Watt i 8ohm så kraften finns ju där.

Men det jag undrar är mest vad ni tycker och om ni har några tips :)

Kolla gärna in mitt galleri på Minhembio. http://www.minhembio.com/Christian12

Posted

värt att tänka på en aning är väl att tydligen "Norska" hegel tillverkas i Opera Audios fabrik i kina...... Så det torde väl göra att även akkelius Audio borde få en signal från dig i dina undringar osv...Han säljer ju Operas sortiment..

Så kan du köpa billigare fast ändå liknande eller hur man nu väljer att säga det.. :D

Posted

Compact XZ-1 + tillhörande stativ är verkligen ett hantverk. Snacka om att ha lyckats otroligt bra. Men frågan är om inte Usher Cp6311 låter något mera fullvuxet än XZ-1an Vad jag minns av lyssningen så behövs ett understöd i botten för att var helt tillfredställande.

Bladelius Thor har jag inte lyssnat på mera än som hastigast, Men följer den samma anda som större modellerna så är det riktiga grejer.

Och Hegel verkar ju få riktigt bra kritik i pressen

Guest Zalve
Posted

Så för att Hegel byggs på en "Opera Audio" fabrik, så är det samma sak?

Njea, det liknelsen fungerar tyvärr inte.

Både Bladelius Tyr och Hegel H200 är nog produkter som bör lånas hem och lyssas på.

Posted

Både Bladelius Tyr och Hegel H200 är nog produkter som bör lånas hem och lyssas på.

Skrev jag verkligen så zalve??.. hmm. Jag trodde jag skrev så här som jag citerar här under med en markering..

"Så kan du köpa billigare fast ändå liknande eller hur man nu väljer att säga det.. "

Det står inte

"Så kan du köpa exakt lika till lägre pris "

Hmm. Jag står nog tyvärr för mitt tips trotts allt Zalve.. Jag skulle absolut lyssna till Operas grejor och jämföra med hegel. Och defenetivt med bladdans prylar.. Jag tror nämligen man har en stor möjlighet att få samma eller ev bättre och ändå billigare på samma gång.... I alla fall absolut inte sämre...

Samtidigt kan ju Christian Lilje lyssna på flera uppställ samtidigt då han ändå ev besöker GBG byggden o lyssnar... och sådant är väl värt att uppmuntra anser jag... Och lånas det hem kan han ju lika gärna låna hem en opera också och avgöra själv sedan..

Posted

Det är väl inte riktigt samma "filosofi" bakom Hegel och Opera. Sen att de tillverkas på samma fabrik är en annan sak.

Finns säkert andra exempel från andra tillverkare av industriprodukter, sen finns det ju flera OEM-produkter inom ljudprodukter.

Posted
Det är väl inte riktigt samma "filosofi" bakom Hegel och Opera. Sen att de tillverkas på samma fabrik är en annan sak.

Finns säkert andra exempel från andra tillverkare av industriprodukter, sen finns det ju flera OEM-produkter inom ljudprodukter.

Topicägaren kanske just därför bör lyssna till annat än hegel eller bladelius alster..... ;) för att bestämma sig för om den "filosofi" dessa produkter har passar honom.. Har du tänkt på det?

Jag skulle egentligen vilja han breddade ännu mer på alternativen.. men det är en annan story det..

Posted

När det gäller valet mellan Opera och Hegel hade jag nog kanske tom funderat mer på Opera :blush

Jag var väldigt nöjd med min A120 jag ägde för ett år sedan. Fint bygge och trevligt ljud för pengarna. Opera är nog ett av dom där braiga kinamärkena :)

Fast nog har i alla fall jag känslan att ex Bladelius Tyr lirar i en helt annan division men jag har inte jämfört sida vid sida.

Posted

Operas grejor är enbart i Sverige som dom sågats o snackats bort av folk som har högst egna intressen eller vänskapsband.... I hela övriga världen har dom klart högre ranking dom scandinaviska i bredare lager av användare..

Sök nätet lite o bilda sedan en uppfattning hur det globalt ser ut..

Opera är världsberömda globalt sett utom i Sverige.. Medans dom andra är världsberömda i sina respektive länder... :cool:

Posted

Håller med Zalve fullständigt. Det enda som dessa två märken har gemensamt är att Hegel har anlitat samma fabrik, ljudmässigt så skiljer det en hel del om nu Opera låter som det skrivs på olika forum dvs åt det mörka. Hegel låter mer åt det ofärgade hållet skulle jag vilja påstå efter att ha lyssnat på detta märke ett antal gånger.

Sedan att Opera kanske har snackats ner här hemma som du påstår har jag ingen koll på, men att bara generelt säga köp Opera istället (billiagare och liknande) för att Hegel byggs i samma fabrik är konstigt.

Posted

Vad pratar du för strunt här egentligen FBK.. Vakna innan du skriver nästa gång.. LÄS tråden samt inläggen och skriv TILL mig utifrån vad JAG skrivit o inte vad en zalve fått för sig det står är du bussig..

Edit

Sedan att du skriver att opera skulle låta åt det mörka vet jag inte var du fått det ifrån..

Jag har haft här lite olika saker och INGEN har jag kunnat ge ett epitet att vara endera ditt eller endera datt...

Jag trodde DU av alla mäniskor förhöll dig klart över dessa nivåer...

För skriva som du gör blir ofta på nätet sedan en "sanning" oavsett att personen som skriver inte har en susning ens..

Men du har väl provat ett antal opera produkter antar jag så du vet då du drar igång en ny "rykteside" här om dom "mörkt tonande operagrejorna"

vikka fantasier FBK..

Posted

Hej och välkommen Christian !

Med tanke på att du gillar ditt tvåkanalsljud idag med din Marantz SR-7500,

som levererar ett lite "varmare" och "mjukare" ljud, så är kanske varken

Hegel eller Bladelius den optimala lösningen.

Dessa två maskiner är nog mer kända som två välbyggda kraftkarlar, med

kontroll och dynamik.

Jag har t.ex testat Opera Consonance reference 150 och tyckte den gav

musiken det där lilla extra, som gör att det är en vinnare i längden.

Annars finns det ju ett par beg Pathos Logos :mm: för 20-25 000:- på

Hifimagsinet just nu, säkert oxå en stärkare som kan bli en långvarig trotjänare.

Jag själv har sista tiden blivit mkt imponerad av klass A och kan utan tvekan

ta dess positiva sidor till priset av hög elförbrukning och varm stärkare.

För upp till 25 000:- är utbudet så enormt stort och märken som Hegel och

Bladelius är ju faktiskt INTE speciellt stora utanför Norden, till skillnad från

t.ex Opera som tidigare påpekades i tråden.

Men som vanligt blir ju det bästa tipset det gamla vanliga, låna hem och testa.

Mitt tips är oxå att alltid välja ut högtalare först och lägga mest krut på dessa.

Sedan matcha med stärkare, CD och slutligen kablar.

Lycka till ! :)

Posted

Man bara får inte missa Jungson här som tips heller kom jag på. Där ÄR det billigt men rasande mycket man får per krona.....Tänkte inte på man kunde ju bredda förslagen själv direkt... tack otto för vinken ovan att göra så.. Så slipper man fortsätta den trista "debatten".. tack....

en kanon snygg Pathos hörde jag hos "vimmerbyhandlaren" Ultimate Audio med klart gott resultat..Och detta trotts den spelade ett par små JM lab vilka jag normalt inte anser spela så ok.. men där lät det mumma fast lyssningen innan var med dom stora Von Schwikert VR4..

:)

Posted
värt att tänka på en aning är väl att tydligen "Norska" hegel tillverkas i Opera Audios fabrik i kina...... Så det torde väl göra att även akkelius Audio borde få en signal från dig i dina undringar osv...Han säljer ju Operas sortiment..

Så kan du köpa billigare fast ändå liknande eller hur man nu väljer att säga det..

Detta skrev du mayro. Läs och begrunda mayro, hur skall man läsa och tolka detta om det går att tolka på anna sätt än som det står?

Men du har väl provat ett antal opera produkter antar jag så du vet då du drar igång en ny "rykteside" här om dom "mörkt tonande operagrejorna"

Och du har lyssnat ordentligt på Hegel? eftersom du vet att Operas produkter är liknande, men billigare.

Jag trodde DU av alla mäniskor förhöll dig klart över dessa nivåer...

Det gör jag också,var så säker. "Men" detta som du skrev kan inte tolkas på annat sätt som jag ser det än att Opera är ett minst lika bra och billigare alternativ till Hegel pga slutsatsen att de byggs i samma fabrik. Samtidigt så kan ju Opera vara lika bra, det har jag ingen aning om, men att skriva så som du gjorde ser inte så bra ut "tycker jag" när man drar sådana liknelser utifrån samma fabrik. Men det var inte min mening att trampa dig på tårna även om du verkar tro det, sorry.