Per80 Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Hej! Detta blir mitt första inlägg här på Euphonia. Verkar vara ett mycket trivsamt forum med vårdat språk och ett behagligt lugn. Nu till mina problem. Problem Nr.1 Jag har en Benchmark DAC1 som jag givetvis inte kunde låta bli att pilla på. Jag skruvade på terminalerna som ställer in utgångsnivån. Tog för givet att det fanns ett stopp på noll och max. Men fel hade jag, det visade sig att man kan skruva i oändlighet. Det resulterade givetvis i att jag nu inte har en aning om nivån på dessa. Jag har varit i kontakt med Rory på benchmark och fått instruktioner. Men som den lekman jag är på all form av ström så har jag inte kunskapen som krävs för att mäta upp detta. Fick följande instruktioner av Rory: "Get a CD that has test tones or possibly download something off the internet. Reading Vrms, you place probes on the RCA + and ground. Depending on the level of the test tone from the CD, adjust for the following voltages. If tone is: 0DbFS, output should be 2.0Vrms -10dBFS, -------about 0.64Vrms -20dBFS, -------about 0.20Vrms Measure with switch in "calibrated" position. Just come close to the above. Don't worry about being exact." Jag gjorde ett försök idag med testskiva och multimeter. Jag fick inte fram något vettigt av detta och står nu helt nollad inför denna uppgift. Kan någon förklara hur jag ska genomföra detta? Nu till problem Nr.2 Jag har en anläggning som består av B&W803s, Classé CP-500 & CA2100. Kablage är av enkel sort då jag inte har hunnit ta tag i det än. Kör balanserat mellan för&slutsteg. single end från Benchmark till försteg. Har ett mycket irriterande bakgrundsbrus i diskanten. Det hörs knappt när man sitter och lyssnar men det gör det inte mindre retsamt. Ska en diskant vara knäpptyst när man inte spelar eller finns det alltid ett visst brus? Om inte, var ska jag börja min felsökning? Jag är bosatt mitt i småland. Finns det någon vänlig själ som känner sig manad att hjälpa mig på plats med både Benchmark som brus så är jag evigt tacksam. Givetivs utgår ersättning för resa och hifi-fika. Mvh Per Quote
wulfman77 Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Hej kan ej hjälpa dig, men hoppas att nån kan hjälpa dig med problemet. samt kan bara hålla med dig ang trivsamt forum mvh magnus Quote
Timbre™ Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Ska en diskant vara knäpptyst när man inte spelar eller finns det alltid ett visst brus? Välkommen Per! Välj en linjeingång på försteget som inte är ansluten och lyssna på diskanten. Hur blir det... Quote
Per80 Posted March 1, 2007 Author Posted March 1, 2007 Välkommen Per! Välj en linjeingång på försteget som inte är ansluten och lyssna på diskanten. Hur blir det... Det brusar även då. Kan det vara strömrelaterat? Jag har tidigare haft Usher tillsammans med Embla Icepower, Opera försteg osv. Hade även där samma typ av brus. Har haft en elektriker här som ska bygga om elskåpet i huset samt dra upp en 16A till min anläggning. Sen har jag haft funderingar på att testa en strömrenare för att se om det hjälper. Mvh Per Quote
Timbre™ Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Det hänger lite på högtalarnas verkningsgrad men jag har själv Classé och har upplevt brus i vissa kombinationer. Det har i första hand varit slutstegen som inte är helt tysta. Använder du långa signalkablar... Har fått mycket positiva erfarenheter av nätfilter och testar du någon strömrenare skulle det vara väldigt intressant att ta del av vad du kommer fram till. Har du möjlighet att koppla upp slutsteget på en annan säkring... (jordad förlängningskabel, nätuttag i köket eller något liknande). Quote
Per80 Posted March 1, 2007 Author Posted March 1, 2007 Det hänger lite på högtalarnas verkningsgrad men jag har själv Classé och har upplevt brus i vissa kombinationer. Det har i första hand varit slutstegen som inte är helt tysta. Använder du långa signalkablar... Har fått mycket positiva erfarenheter av nätfilter och testar du någon strömrenare skulle det vara väldigt intressant att ta del av vad du kommer fram till. Har du möjlighet att koppla upp slutsteget på en annan säkring... (jordad förlängningskabel, nätuttag i köket eller något liknande). Högtalarna ligger på 90db och bör väl inte ställa till några större bekymmer brusmässigt. Jag använder 1m signalkablar. Jag ska testa att dra en kabel från köket. Använder idag ett nätlist från Supra. Den har jag alltid haft inkopplad så länge jag bott i huset. Ska testa att koppla förbi den. Hade tänkt låna hem en ExactPower från Balance men det fanns inga hemma just då. Jag återkommer i ämnet. Mvh Per Quote
lech Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Beträffande brus. Det borde vara dödstyst med den känsligheten på högtalarna. Strömmen/spänningen in har nog inte heller någon betydelse. Tyvärr så ligger det nog i någon annan kedja. Prova min => max volym på de ingångar du har och notera . låt källorna vara inkopplade. Finner du någon skillnad är det före ingång gör du det inte så är den ef.. Phono självklart diffar men ska ändå vara tyst. Prova på tills du hittar.., MVH Lech Quote
Per80 Posted March 1, 2007 Author Posted March 1, 2007 Nu har jag testat lite ang bruset. Drog slutsteget direkt i väggen istället. Då försvann mer eller mindre bruset som finns när endast slutsteg är påslaget. Nästa steg blir då självklart försteg. Det brusar lika mycket när det är kopplat till nätlist som när det är direkt i väggen. Bruset är vad jag kan höra det samma oavsett volym. Däremot så finns det ett relä som stängs av när man når 0 på volymen. Då är det knäpptyst i diskanten. Med lite mer visdom om bruset, vad tror nu det kan bero på? /Per Quote
lech Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Strömmen kan du glömma bort. Den påverkar inte. Eftersom det finns ett relä som "slår av " vid 0 så ligger "brusalstringen före det reläet. Eftersom det då är tyst j...logiskt ?? Hade du några källor inkopplade ? om så dra ut dom en och en. Det smalnar av så det fixar sig .. För brusa ska det inte göra.. Listen to silence.. MVH Lech Quote
Per80 Posted March 2, 2007 Author Posted March 2, 2007 Jag hade inga källor inkopplade vid sista försöket. Det enda jag har kvar att testa nu är kabeln mellan för&slutsteg, samt högtalarkabeln. /Per Quote
mikael2 Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Brus är irriterande när man skaffat så pass fina grejor. Brusar det även om du tar bort försteget och kopplar Benchmark direkt på slutsteget? Prova köra obalanserat. CP500 är väl rätt avancerad, finns det några inställningar i förstegets menyer/setup som är ändrade från standardinställning typ "gain" eller ingångskänslighet? Borde finnas nån sorts "reset" för att återställa försteget till fabriksinställning om du är osäker? Quote
Per80 Posted March 2, 2007 Author Posted March 2, 2007 Ja det finns rätt mycket inställningar men man kommer inte åt så mycket ändå. Jag tror det finns en servicemeny med. Jag ska testa att köra benchmarken direkt till slutsteg. Även köra obalanserat mellan för/slutsteg. Återkommer senare ikväll med resultat. Ska ringa hifiklubben idag med och fråga. Mvh Per Quote
Alfa Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Hej! Detta blir mitt första inlägg här på Euphonia. Verkar vara ett mycket trivsamt forum med vårdat språk och ett behagligt lugn. Nu till mina problem. Problem Nr.1 Jag har en Benchmark DAC1 som jag givetvis inte kunde låta bli att pilla på. Jag skruvade på terminalerna som ställer in utgångsnivån. Tog för givet att det fanns ett stopp på noll och max. Men fel hade jag, det visade sig att man kan skruva i oändlighet. Det resulterade givetvis i att jag nu inte har en aning om nivån på dessa. Jag har varit i kontakt med Rory på benchmark och fått instruktioner. Men som den lekman jag är på all form av ström så har jag inte kunskapen som krävs för att mäta upp detta. Fick följande instruktioner av Rory: "Get a CD that has test tones or possibly download something off the internet. Reading Vrms, you place probes on the RCA + and ground. Depending on the level of the test tone from the CD, adjust for the following voltages. If tone is: 0DbFS, output should be 2.0Vrms -10dBFS, -------about 0.64Vrms -20dBFS, -------about 0.20Vrms Measure with switch in "calibrated" position. Just come close to the above. Don't worry about being exact." Jag gjorde ett försök idag med testskiva och multimeter. Jag fick inte fram något vettigt av detta och står nu helt nollad inför denna uppgift. Kan någon förklara hur jag ska genomföra detta? Nu till problem Nr.2 Jag har en anläggning som består av B&W803s, Classé CP-500 & CA2100. Kablage är av enkel sort då jag inte har hunnit ta tag i det än. Kör balanserat mellan för&slutsteg. single end från Benchmark till försteg. Har ett mycket irriterande bakgrundsbrus i diskanten. Det hörs knappt när man sitter och lyssnar men det gör det inte mindre retsamt. Ska en diskant vara knäpptyst när man inte spelar eller finns det alltid ett visst brus? Om inte, var ska jag börja min felsökning? Jag är bosatt mitt i småland. Finns det någon vänlig själ som känner sig manad att hjälpa mig på plats med både Benchmark som brus så är jag evigt tacksam. Givetivs utgår ersättning för resa och hifi-fika. Mvh Per Hej Per, Angående inställning av utnivån på Benchmarken; Om du har en sådan CD som Rory beskriver så finns säkert utnivåerna angivna i CD skivans dokumentationen för respektive spår. För att ställa in korrekt behöver man antingen ett oscilloskop eller en multimeter med true RMS mätning. Mäter man med en true RMS multimeter är det mest fördelaktiga att spela spåren med sinusformade testformer och då välja repeat på den med 0dB utsignal. Skruva på vänster potentiometer tills du får 2,0 V ut på vänster kanal. Mät sedan på höger kanals utgång och skruva på höger potentometer tills du får 2,0 V även på den. Det allra viktigaste är att vänster och höger är lika inställt. Det betyder att om du inte har en testskiva med angivna utnivåer kan du använda en enklare testskiva med sinusformade testtoner och ställa in vänster och höger utgång till samma värde. mätt med en true RMS multimeter. Om du inte har en true RMS multimeter kan du, om du väljer testton av sinus och med frekvensen 50Hz använda en vanlilg multimeter, analog eller digital inställd på att mäta AC. Det är dock så att de allra flesta enklare multimetrar inte har så stor noggrannhet vid mätning av AC spänningar på cirka 0,5 VAC. Om brus i anläggningar: Allt är relativt när det gäller brusnivåer. Rent elektriskt finns det alltid visst brus i ljudanläggningar. Det är helt ofrånkomligt på grund av de förstärkande kretsarna. Dock så skall det givetvis inte vara störande när man lyssnar på musik och mellan låtarna. Om man vrider upp volymratten utan musiksignal och sätter örat mot diskantelementet går det alltid att höra visst brus, så länge förstärkaren är påslagen. Man brukar säga att det inte skall brusa om man kortsluter ingången. Det betyder att förstärkarkretsens ingång inte får någon insignal eller störning som den kan förstärka. Det blir i de allra flesta fall betydligt mindre brus när förstärkarens ingång är kortsluten. Det reläet som du beskriver har högst troligen den funktionen. Mer än normalt brus kan uppstå om t.ex. någon av halvledarna inte fungerar riktigt som den ska. Det märks då på olika brusnivåer i vänster/höger kanal. Halvledare kan skadas och få försämrad funktion av t.ex. ESD urladdningar eller åska. Man skall heller inte dra ut ingångssladdarna till en förstärkare när den är påslagen, eftersom att ingångstransistorerna då i värsta fall kan skadas och eventuellt börja brusa. Om du har störande brusnivåer i anläggningen föreslår jag att du felsöker genom att koppla bort signalkälla efter signalkälla. Dra ur signalsladdar och nätsladd på signalkälla efter signalkälla. Jag har viss erfarenhet av surroundprocessorer som skapar brus och störningar i anläggningen och detta kan vara svårt att få bort utan att öppna apparaten och ändra i designen. Det här är givetvis något som man som konsument vill skall vara löst av konstruktörerna men så är tyvärr inte alltid fallet. Det är högst osannolikt att ett nätfilter eller strömrenare avhjälper brus i en ljudanläggning. Strömförsörjningen som finns inbyggt i en vanlig förstärkare har "per deault" en undertryckning av störningar från elnätet på mer än 100dB. Brum i ljudanläggningar: Brum i ljudanläggningar härstammar oftast från nättransformatorer. Flera apparater med varsin nättransformator som kopplas ihop kan skapa potentialskillnader i mellan apparaterna som plockas upp av ingången på en förstärkare. Spänningen som kommer i nätkabeln har 0 i potential i den ena sladden och 230 i den andra. Lindningen i en nättransformator är gjord så att den ena delen av lindningen är närmare apparatens chassi en den andra. I vissa fall kan man därför ändra brumnivån genom att vända på nätsladden på en eller flera apparater. Här är det bara att pröva sig fram men en apparat i taget. Man kan ta hjälp av mätverktyget "Phasen". Att jorda anläggningens apparater i verklig jord kan också minska brum och i vissa fall även brus. Anslutningen skall vara kopplad hela vägen från apparatens metallchassi till elcentralens jord. Om det inte finns jordat uttag kan man eventuellt ansluta till ett värmelement, eventuellt via en liten kondensator på t.ex. 10uF. Lycka till! Quote
Timbre™ Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Tackar för denna förklaring med tillhörande åtgärdsprogram... Faktum är att grundbrusnivån kan skilja påtagligt mellan olika konstruktioner och jag har jämfört fem försteg under identiska omständigheter. Trots samma gain kan brusnivån variera ganska så rejält faktiskt och Classé CP-60 är kanske inte det tystaste av försteg men där finns mycket annat som jag uppskattar. Quote
gcs Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Normalt ska ett modernt slutsteg vara tvärtyst, om det inte är rör. Sedan beror det ju förståss på vad man har för högtalare. Själv har jag ett aktivt delat system med horn. Stänger jag av allt före slutstegen så är det tvärtyst men nnär jag slår på delningsfiltret kan man höra bruset i hornen från lyssningsplats. Det är klart att jag skulle vilja få det helt tyst men jag tror knappast att det är möjligt med tanke på dom fysikaliska lagarna. Jag har också (skamm att säga bland alla här varande hermeliner) en 5.1 anläggning som jag delar passivt. När man sticker in huvudet i högtalarna så möts man av den totala tystnaden. Så olika kan det vara. Jag tror att det beror på att diskanterna är av vanlig typ medans hornen är 20-25dB känsligare. Sedan det här med inställning av nivån från D/A:n. Ett sätt om man inte har ett mätinstrument skulle kunna vara att man ansluter CD-spelarens analoga utgång till en på förförstärkaren analog ingång samtidigt som man ansluter CD-spelarens digitala utgång till D/A:n och den till en annan analog ingång på förstärkaren. Sedan kan man svitcha mellan dom olika ingångarna samtidigt som man lyssnar och skruvar på D/A:n. Quote
Per80 Posted March 2, 2007 Author Posted March 2, 2007 Lite nytt ang bruset: Använder jag min benchmark som försteg så är det knäpptyst. Vilket är både skönt och irriterande. Men konstaterat är iaf att det är försteget som ställer till det. Jag har idag pratat med en mycket hjälpsam och trevlig man som känner ansvarige för Classé Norden. Han ska kontakta honom och se om det är ett fel som har uppstått eller om alla är såhär. Jag har även pratat med en av klubbens butiker i sthlm med samma setup som mig. Även där finns ett brus. Jag håller tummarna för att det går att fixa. Annars får jag lära mig leva med det eller byta. Vilket känns väldigt tråkigt då det är en dröm som jag äntligen fick uppfylld. Mvh Per Quote
lech Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Lite nytt ang bruset: Använder jag min benchmark som försteg så är det knäpptyst. Vilket är både skönt och irriterande. Men konstaterat är iaf att det är försteget som ställer till det. Jag har idag pratat med en mycket hjälpsam och trevlig man som känner ansvarige för Classé Norden. Han ska kontakta honom och se om det är ett fel som har uppstått eller om alla är såhär. Jag har även pratat med en av klubbens butiker i sthlm med samma setup som mig. Även där finns ett brus. Jag håller tummarna för att det går att fixa. Annars får jag lära mig leva med det eller byta. Vilket känns väldigt tråkigt då det är en dröm som jag äntligen fick uppfylld. Mvh Per Du ska i varje fall inte inte lära dig att leva med med sus och dus. Om nu Classe Norden kommer fram till att dom inte presterar bättre tycker jag dom tydligt ska gå ut och informera om det både till konsumenter och sina återförsäljare. Sen får väl diskussionen om vad man köpt fortskrida på annat håll. Men inte i sus och dus.. Nu har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara så ,men jag har haft fel förr. MVH Lech Quote
Per80 Posted March 2, 2007 Author Posted March 2, 2007 Jag håller med dig. Min DAC med sitt inbyggda försteg för 10k presterar en tystare bakgrund än ett försteg från en erkänd high-end tillverkare med ett pris som är 4ggr högre. Mvh Per Quote
lech Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Jag håller med dig. Min DAC med sitt inbyggda försteg för 10k presterar en tystare bakgrund än ett försteg från en erkänd high-end tillverkare med ett pris som är 4ggr högre. Mvh Per Return to sender om det är så.. MVH Lech Quote
Per80 Posted March 3, 2007 Author Posted March 3, 2007 Tack vara Alfas eminenta förklaring och lite extra hjälp via pm så har jag nu iaf lyckats med att ställa in utgångsnivån på min dac! Känns mycket skönt att veta att det är rätt även om skillnaden inte är jättestor. Och när det väl klickade i huvudet så var det inte så svårt som jag trodde Första tråden för mig och mina problem försvinner ett och ett Tack alla för er hjälp! Jag återkommer när jag fått svar från Nordenchefen för Classé. Mvh Per Quote
Timbre™ Posted March 3, 2007 Posted March 3, 2007 Jag har idag pratat med en mycket hjälpsam och trevlig man som känner ansvarige för Classé Norden. Han ska kontakta honom och se om det är ett fel som har uppstått eller om alla är såhär. Jag har även pratat med en av klubbens butiker i sthlm med samma setup som mig. Även där finns ett brus. Jag håller tummarna för att det går att fixa. Annars får jag lära mig leva med det eller byta. Vilket känns väldigt tråkigt då det är en dröm som jag äntligen fick uppfylld. Mvh Per Detta är ju inget nytt Classéproblem men är det verkligen i sådan omfattning att det är direkt störande... Quote
Per80 Posted March 3, 2007 Author Posted March 3, 2007 Det vore ju att överdriva att säga att det stör lyssnadet i sig. Men när jag har låg volym på så hör jag bruset. Att äldre classé produkter har haft "problem" med brus visste jag men den nya serien skulle ju vara betydligt bättre när det gäller brus. I vilket fall ska det bli skönt att få veta hur det ligger till. Rent prestandamässigt är jag fantastiskt nöjd med den! /Per Quote
Per80 Posted March 5, 2007 Author Posted March 5, 2007 Hej, Idag fick jag svar från Classé. Bruset som finns i deras produkter beror på att Classé har valt att välja bort vissa filterkomponenter. Vilka filter fick jag tyvärr ej veta, hade varit mycket intressant. Jag ska forska vidare i detta. Mest för att jag är nyfiken. Jag noterar ju aldrig bruset när jag lyssnar på normal volym. Ska testa med någon form av strömrenare framöver. Mvh Per Quote
Timbre™ Posted March 5, 2007 Posted March 5, 2007 Idag fick jag svar från Classé. Bruset som finns i deras produkter beror på att Classé har valt att välja bort vissa filterkomponenter. Vilka filter fick jag tyvärr ej veta, hade varit mycket intressant. Jag ska forska vidare i detta. Mest för att jag är nyfiken. Är lite dåligt bevandrad i de senaste Classégenerationerna men genom hela åttiotalet och en stor del av nittiotalet byggde väl modellerna i stort sett på samma grundkonstruktion... DR blev CA och sedan har det vandrat vidare. Quote
Alfa Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Hej, Idag fick jag svar från Classé. Bruset som finns i deras produkter beror på att Classé har valt att välja bort vissa filterkomponenter. Vilka filter fick jag tyvärr ej veta, hade varit mycket intressant. Jag ska forska vidare i detta. Mest för att jag är nyfiken. Jag noterar ju aldrig bruset när jag lyssnar på normal volym. Ska testa med någon form av strömrenare framöver. Mvh Per Hej Per, Kul att du identifierat källan till bruset. Den kommentar du fick av Classé låter dock aningen konstig. Det är fullt normalt att en förstärkarkonstruktion inte innehåller speciella komponenter för brusdämpning av musiksignalen. Om en transistorförstärkare brusar på ett störande sätt finns bara följande förklaringar: 1. Inkommande extern störningsskälla påverkar förstärkarkretsen så att den ger brus. (Dock är det långsökt att denna källa kommer från nätspänningen då den inbyggda strömförsörjningen i en förförstärkare dämpar störningar med cirka 100dB) 2. Komponentfel i förstärkarkretsen (t.ex. kondensator eller transistor) 3. Konstruktionsfel på förstärkarkretsen (t.ex. självsvängning kan ge brusfenomen) MVH 2. Quote
Matrixen Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Om du har skärmade signalkablar kan det vara värt att kolla att de är kopplade i rätt riktning. Att kolla att nätkontakten är rättvänd är också en gratisgrej som jag tycker du skall testa. Om du är osäker på vilket håll som är rätt, så är det vara vända och se om det blir någon skillnad. På mitt Classé försteg tyckte jag det lät lite bättre när nätkontakten var inkopplad på det teoretiskt rätta hållet. Den brusade dock inget speciellt och jag körde med högtalare med hög känslighet. Det brus som fanns hördes bara när man vred upp volymen ganska högt utan någon musiksignal. Quote
Per80 Posted March 6, 2007 Author Posted March 6, 2007 Alfa: Får väl anta att man får se det som ett konstruktionsfel eftersom det verkar finnas på alla deras produkter. Jag anser dock att jag kan betala det "priset" då produkten har så pass mycket annat som jag uppskattar. Matrixen: Fasen är rätt på allt. Deltaserien har ju den trevliga funktionen att man kan kolla om fasen är rättvänd i displayen. Där kan man även se om nätet är jordat m.m m.m. Jag använder från idag balanserat rakt igenom så det blir svårt att vända fel Har idag bokat tid med sladd för översyn av akustiken och han skulle ha med någon nätprodukt från transparent. Får se om det gör någon skillnad. Mvh Per Quote
Matrixen Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Vet inte om jag läser in för mycket, men blev det skillnad med balancerade kablar? Lycka till med mätningen. Transparentfilter ger mersmak kan jag meddela. Vore kul med en rapport från besöket. Quote
Per80 Posted March 7, 2007 Author Posted March 7, 2007 RCA vs. XLR rent brusmässigt var omöjligt att höra iaf. Ljudmässigt var det ett rejält lyft Quote
Recommended Posts