Jump to content

Recommended Posts

Posted

Den kände DIY-profilen Thorsten Loesch har under flera år i hemlighet arbetat på ett nytt revolutionerade märke som nu äntligen presenteras: Abbingdon Music Research www.amr-audio.co.uk

Har en helt ny tillverkare någonsin släppt så genomarbetade produkter som dessa två? Kompromisslösa från början till slut har de undersökt och provlyssnat alla möjliga varianter och lösningar för att optimera ljudupplevelsen. Aldrig någonsin har jag blivit så hänförd eller imponerad som när jag läser om dessa två produkter. Det verkar liksom inte finnas nåt slut på allt kul...

CD-spelaren CD-77 innehåller så mycket nytänkande, blandat med urgammal teknik, att det är för mycket för att ens gå in på här. Men jag rekomenderar den intresserade att titta närmare på deras hemsida. Att läsa om CD-77 är som att gå omkring i en godisbutik!!!

Förstärkaren AM-77 trodde jag först kanske var nåt de kastat ihop som en eftertanke som komplement till CD-spelaren men läser man informationen om denna så börjar man ana att detta också är en helt kompromisslös produkt med mängder av nya lösningar kombinerat med urgamla. De hittade helt enkelt ingen bra nog förstärkare för att provlyssna sin nya CD-spelare så de byggde en egen...

Jag är fortfarande i chocktillstånd (euforsikt sådant) men eftersom det är 6-8 veckor kvar innan de första produkterna landar så kanske jag hinner lugna ner mig lite...

Lite mera översiktlig info: www.6moons.com/audioreviews/abbingdon/abbingdon.html

Priset kommer att hamna på ca 65 000kr /st (säljes via återförsäljare i hela Scandinavien) så är det ju inga gratis leksaker precis men med tanke på hur de är byggda så framstår de nästan som billiga! Puh, nu måste jag ta en kallduch eller två...

Vänliga Hälsningar

Lasse

Transient Design, Alingsås

post@transientdesign.se

www.transientdesign.se

Posted

Läste om den nya CD:n på 6moons. Där redogörs förvånansvärt öppet om att den är en "kopia" av de svindyra, 400K, japanska Zanden tvådelade CD:n. Zanden är ju ansedd av en del som världens bästa redbook CD så om de lyckas gör en lika välljudande apparat för 65K så är det ju bara att gratulera och be att få att provlyssna hemma- mot min Reimyo :cool:

Posted

Hej Ulf

Jodå, de har allt en hel del lika, Zanden och AMR. Fast jag skulle nog inte vilja kalla AMR:s CD-77 för en kopia. Båda konstruktionerna använder visserligen samma Philips TDA1541A som DA-omvandlare och elektronrör i spänningsförstärkningen men det är också de enda rena likheterna rent tekniskt. Visserligen relatift ovanlig uppbyggnad jämfört med många andra CD-spelare (borträknat Audio Note!) men om man tittar på den stora massan av "vanliga" CD-spelare så är de ofta otroligt lika i sin uppbyggnad.

Även Marantz tog för några år sedan fram en CD-spelare som hette CD-7 och som använde samma TDA1541-chip då de anser att det fortfarande är den mest musikaliska DA-omvandlare som tillverkats! Marantz CD-7 använde på samma sätt som AMR CD-77 en avancerad programerbar processor för att låta användaren själv välja olika översamplingsfilter eller helt utan. Så jag vill nog hävda att AMR CD-77 är lika mycket inspirerad av Marantz CD-7 som av Zanden. Förhoppningsvis lite av "det bästa av båda världar"?

Det vore jättekul om vi kunde göra en jämförande provlyssning mellan AMRs CD-77 och en Reimyo! Enligt Jules Coleman på 6moons så är den enda spelare han känner till som möjligen låter bättre än Reimyo just en Zanden.

Mvh Lasse

Posted

Hej Ekman

Jodå, du har helt rätt. Fast om du även läser denna artikel StereophileVol29/11 så ser du att det första exemplaret de fick från Zanden var fel på och det andra exemplaret mätte mycket bättre. Micheal Fremer kände sig nog lite bortgjort efter detta då han inte märkte att basen helt saknades på första exet men framhåller samtidigt att då han senare jämför den trasiga med det andra exet att de ljudmässiga skillnaderna inte är så stora.

Och viktigare än allt annat: Han menar att oberoende av hur illa den nu kanske mäter så låter den ändå helt fantastiskt och det är väl ändå det som räknas? Om nu AMR:s CD-spelare mäter fullt lika illa kan jag ännu inte svara på men jag tror att den säkert inte mäter "jättebra" då den fortfarande använder samma uråldriga Philips-chip och går att lyssna på helt utan översampling.

Mvh Lasse

Posted

Ojojoj, detta är verkligen tung hifi i ordets rätta bemärkelse. På en del bilder ser grejerna rätt små ut men ser man apparaterna tillsammans med människor som referens, så ser man storleken bättre.

kuichi.jpg

Cd spelaren väger 35 kg och förstärkaren 40 kg :mm:

Posted

Nej den är säkert bättre än Zanden det är inge vidare jämförelseobjekt.

jösse vad stor den var? på deras hemsida såg den ut som en liten cyrus :)

Posted

Ett tomt chassi till AMR CD-77, utan innehåll, väger 18kg! De har laminerat kopparplåtar och aluminum för att minimera vibrationerna. Dessutom så är alla mått valda med gyllende snittet för att minimera problem med resonanser ytterligare. Sa jag inte att de är genomarbetade? Eller som 6moon skriver: Madly ambitious! Och jag kan inte annat än instämma: Helt galet vilka produkter!

CD-77:

- Först sitter det nån sorts hemligt nätfilter innan trafon som ska ta bort alla (!) möjliga problem som kan komma med dålig nätspänning. Om jag fattar det hela rätt så ska det utan problem acceptera alla inspänningar på 100-230V utan att spelaren bryr sig...

- Transformatorn är rena rama konstverket. Det är nån riktig (dyr!) handlindad variant som kallas R-kärna som ska ha en massa fördelar på olika vis. Mängder av separata lindningar till alla olika delar.

- Likriktare brukar man använda såna av kisel... Inte här! Här sitter NOS (New Old Stock dvs helt nya rör tillverkade på 50-talet eller däromkring) likriktarrör! Livslängden anger de till 27 år vid normal lyssning.

- Allt i spelaren, och jag menar verkligen ALLT, har egen matning. Den innehåller tex 14 olika typer av stabbar. Inte 14 stabbar, utan 14 olika typer av stabbar! Alla optimerade efter varje typ av komponent den matar.

- Alla analoga delar (rörutgången) har enbart passiv filtrering av strömförsörjningen. De försökte först bygga jättebra stabbar även till detta men upptäckte att en passiv drossel (en stor, tung, dyr skärmad spole med mycket hög induktans) alltid lät bättre när de provlyssnade. Kanske en liten förklaring till vikten på 35kg!

- Drivverket är av halvegen konstruktion med delar från Sony, Philips och motorn från Japan.

- Klockan /kristallen är en låg-jitter (litet fasbrus) variant av sällan skådat slag. Den enda produkt de vet som har en lika bra är JVC:s XRCD-mastring utrustning.

- DA-chippet är givetvis Philips TDA1541A som av många anses vara det mest musikaliska som tillverkats. Men det räckte in för AMR. Från någon snäll tekniker på Philips i Holland fick man tag på kretsschemat över hur allting i detta lilla chip är uppbyggt och utifrån detta så skapade man den perfekta omgivningen för att optimera det till max.

- Eftersom alla skivor låter olika så har de byggt ett översamplingsfilter med olika valbara översamplingar eller total förbikoppling. Fast de menar att helt utan översampling är den som låter mest likt Mastertape.

- Den enda ingång som spelaren har är en USB! Detta förklarar de med att USB faktiskt låter bättre än både SPDIF och AES/EBU då jitternivåerna är klart lägre om man använder den på rätt sätt. Och att en dator med okomprimerade ljudfiler blir en utmärkt Jukebox.

- Fötterna är från NASA med speciella vibrationsdämpande egenskaper.

Och så har jag säkert ändå glömt nåt nu...

Posted

Ytterligare nyheter från AMR!

Jag fick just reda på att AMR kommer med ytterligare ett par nya produkter ganska snart. Först ett phonosteg (riaa) som kommer få namnet PH-77 och tydligen vara ett riktigt seriöst försök att vara det bästa någonsin! Och efter att ha studerat uppbyggnaden på CD-77 och AM-77 så gissar jag på att man även på PH-77 kommer att använda oerhört välfiltrerade nätdelar och NOS-elektronrör i signaldelen. Att samma 18kg låda kommer att användas även denna gång är nog rimligt att gissa sig till.

Sedan jobbar man även på en 2-vägs högtalare med kabinettet tillverkad delvis i aluminium. Frekvensgången uppger man till 28Hz - 40 kHz. Möjligen någon typ av transmissionslinje eller liknande.

Så snart jag får mera uppgifter om dessa nya produkter kommer jag givetivs att meddela detta.

Mvh Lasse

• 2 weeks later...