Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Efter diverse tweekande och provande under hösten så blev jag under en tid ganska trött på hifi. Kändes som att detta med LJUDET tog för mycket uppmärksamhet från det som jag egentligen tycker är det viktiga: MUSIKEN.

Jag spelade då på en liten triodförstärkare, silver kablar etc.

Hur som helst så läste jag några artiklar på nätet i Stereotimes, där en kille (Paul Szabady) förespråkade ett system med komponeter från bara en tillverkare (ja jag vet hur kan man vara bäst på allt osv. men släpp det för en minut eller två).

Tanken var i alla fall att alla ingående delar är sammtrimmade med varandra och att 1+1 = 3 om allt funkar.

Systemet han testade var från Rega.

Eftersom jag sedan tidigare har mycket goda erfarenheter från detta märke så tände jag på idén.

Rega Jupiter CD hade jag sedan tidigare. Rörförstärakren såldes till en tysk. Högtalare till en kille i göteborg. Kablar till bland annat Uppsala. Rör till Åmål. EN integread förstärkare till England.

Till slut hade jag bara cdspelaren kvar. Jag bestämde att om det skulle vara bara Rega, så skulle det vara de bästa de hade.

Efter ett tag hittade jag precis vad jag sökte på eBay i UK. REGA Exon 3 slutsteg (monosteg på 125 watt / st) samt ett Cursa 3 försteg. EFter en del tjat så gick säljaren med på att sälja till Sweden. Priset var ganska ok med tanke på att dessa delar kostar 36 000 tillsammans i sverige. Nu saknades bara högtalare... :mm:

Regas bästa (största) högtalare heter R9 och är en 4 vägs högtalare som kostar 30 000 kr / par i Sverige. Klart jag ville ha sådana! Tänka sig: jag hittade sådana på ebay Uk också. Skeppa till sweden - inga problem med frakten blev £150 och lådorna var STORA coh tunga :dead:

Nu är sedan några veckor allt på plats. Jag har skaffat signalkablar från Rega (faktiskt en mycket viktig bit, de Supra jag körde med först gjorde ljudet vasst och jobbigt). Högtalarkablarna är från Rega och är faktiskt samma som de använder i internkablaget både i högtalare och slutsteg.

Hur blev det då?

För de pengar jag har lagt ner så tycker jag att det blev fantastiskt bra. Om man ska beskriva ljudet så vill jag främst använda ord som "harmoni" och "homogenitet". Inget sticker ut, all musik funkar. Alla "hifi" mässiga parametrar finns där men det är musiken som är i centrum.

Mest glad är jag över att skivor i samlingen som jag tidigare inte gillade något vidare har kommit till sin rätt. Jag förstår musiken och avsikten med den på ett helt nytt sätt.

En sak återstår dock: både svenska distributören av Rega, samt en del engelska Rega återförsäljare som jag varit i kontakt med säjer att för att driva R9 högtalarna till deras fulla potential så behöver jag 4 monoslutsteg. De ska såleds biampas.

Jag har inte haft någon möjlighet att prova, men det låter onekligen spännade. Vad som dock slår mig som konstigt är att Rega har delat högtalaren/delningfiltret på så vis att det ena slutsteget kommer att driva bas (9") och mellanregister (5") medan det andra komer att driva 2 diskant element. Det är svårt att först att bimapingen kan göra mycket nytta med denna setup. De jag talat med säger dock att det är STOR skillnad och en gick så långt till att säga att det nästan är nödvändigt för att det ska funka. Rega själva skriver på hemsidan "We strongly recommend using two exons".

Det vore jättekul om någon har testat eller har kommentarer kring detta med bimaningen.

Det vore också kul med lite kommentaren kring "ett system från endast en tillverkare".

Hej för en stund: nu ska jag lyssna på en Brahms symphoni och käka popcorn :)

Posted

Du skrev> Efter diverse tweekande och provande under hösten så blev jag under en tid ganska trött på hifi. Kändes som att detta med LJUDET tog för mycket uppmärksamhet från det som jag egentligen tycker är det viktiga: MUSIKEN.

Härligt att du hittat ett recept på denna åkomma jag lider själv av den periodvis dock gör inte accuphase högtalare, så jag måste hitta ett annat sätt. Brukar hålla tillståndet stånget med uppgradering av mjukvara dvs LP/CD. ;)

• 2 weeks later...
Posted

Kan bara säga att jag också "hittat tillbaka" till musiken med hjälp av Rega. Efter en prismässig "nedgradering" av elektroniken spelar jag nu med En Apollo CD och Mira3 förstärkare, den senare flera prisklasser lägre än tidigare förstärkeri. Kan bara säga att jag nu njuter betydligt mer av musiken än vad jag tidigare gjorde. Dessutom känns hela min musiksamling spelbar. :)

Nu sneglar jag åt regas högtalarserie, som tyvärr väldigt få handlare verkar ha hemma för provlyssning.

• 1 month later...
Posted

Spännande med en värsting Regaanläggning som du har! Antar att det inte finns så många kompletta sådana i Sverige. I England är det väl så klart en annan femma.

Jag tror absolut på att köra allt från samma tillverkare. Borde vara så att en tillverkare som har allt från källa till högtalare provar ut sin utrustning så att den ska funka så optimalt som möjligt. När man blandar friskt så känns det som om man tar en större risk, inte att det inte kan bli bra men det krävs verkligen att man lyssnar och testar ordentligt för att få ihop det.

Dom gånger jag lyssnat på system med samma tillverkare i hela kedjan ex. Linn och Naim så tycker jag man finner en annan helhetskänsla. Ett ord dessa tillverkare själva använder är timing och musikaliet. Inte att det nödvändigtvis att de är bäst ifråga om upplösning och kontroll utan snarare att anslag och homogenitet plötsligt faller på plats. Melodier blir lättare att följa och det svänger mer.

/A

PS. När det gäller Rega har jag bara en gammal Planar 2 som dock låter mkt bra. Men är sugen på den nya P3 som borde komma, vill dessutom ha en i vitt.

Posted
Efter diverse tweekande och provande under hösten så blev jag under en tid ganska trött på hifi. Kändes som att detta med LJUDET tog för mycket uppmärksamhet från det som jag egentligen tycker är det viktiga: MUSIKEN.

Det tror jag är en ganska vanlig reaktion. Man fastnar i prylkarusellen och kör bara sina tre referensskivor... :)

Posted
Kan bara säga att jag också "hittat tillbaka" till musiken med hjälp av Rega. Efter en prismässig "nedgradering" av elektroniken spelar jag nu med En Apollo CD och Mira3 förstärkare, den senare flera prisklasser lägre än tidigare förstärkeri. Kan bara säga att jag nu njuter betydligt mer av musiken än vad jag tidigare gjorde. Dessutom känns hela min musiksamling spelbar. :)

Nu sneglar jag åt regas högtalarserie, som tyvärr väldigt få handlare verkar ha hemma för provlyssning.

Kul att fler gjort samma upptäckt som jag :)

Om du kikar på deras högtalare så tror jag du får bäst resultat med R5 till Mira 3 förstärkaren, de större R7 och R9 kräver mer power för att komma till sin rätt.

mvh

S

Posted
Dom gånger jag lyssnat på system med samma tillverkare i hela kedjan ex. Linn och Naim så tycker jag man finner en annan helhetskänsla. Ett ord dessa tillverkare själva använder är timing och musikaliet. Inte att det nödvändigtvis att de är bäst ifråga om upplösning och kontroll utan snarare att anslag och homogenitet plötsligt faller på plats. Melodier blir lättare att följa och det svänger mer.

Jag håller helt med. Det råder ingen som helst tvekan om att andra system har t.ex. högre upplösning eller är bättre på andra enskilda parametrar. Samtidigt så krävs det en hel del anpassning för att få det att blir RÄTT rakt igenom. Naturligtvis kan det vara den del av hobbyn, men det kan också, som i mitt fall, bli för mycket tweakande till slut.

Hur som helst så har jag nu beställt en ny CD. Jag väntar på min Rega Saturn som ska anlända någon gång i början på maj. Jag har läst en hel del gott om den och eftersom jag är så nöjd med min Jupiter så vågade jag beställa den ohörd. Brrr. För de 19 000 som den betingar så ska den enligt tester vara mycket prisvärd. Spännande är det i alla fall.

Jag jagar fortfarande ett par monoblock till för att biampa. Talade med en "expert" om detta igår och han säger att det blir ett ordentligt lyft och att man är långt ifrån den fulla potentialen på R9 högatarna med "bara" två slutsteg. Undrar varför. Någon som vet?

mvh

Christian

Posted
Det tror jag är en ganska vanlig reaktion. Man fastnar i prylkarusellen och kör bara sina tre referensskivor... :)

Ja och vad som är ännu värre är att jag märkte att musiksmaken också till viss del styrdes av vad som lät bra på "maskineriet". I mitt fall hade jag en effektsvag triodförstärkare som lät underbart på typ "ett ensamt piano med sång". Vad som gjorde att jag förstod att något var galet var att jag lyssnar mer och mer på klassisk musik och märkte en klar dynamikbegränsning i återgivningen av en större orkester.

mvh

S

• 2 years later...
Posted

Ni som har skrivit positivt om (helhetssystem från) Rega i denna tråd; har ni fortfarande en positiv uppfattning om detta hifi-märke?

Har någon lyssnat lite mer ingående på Regas nya RS-serie som kom ifjol?

Kan ni tipsa om hifi-shopar i Sverige som är lite mer fullsorterade ang Regas sortiment?