Jump to content

Sista Hifi-festen med Bossanova Audio


stargazer

Recommended Posts

KALLELSE till alla Hifi-kollegor i Norr:

Boka Lördagen den 13 Mars! Då bjuder Janne på stor avslutnings-hifi-tillställning i butiken! Alla vi på Euphonia är välkomna samt alla bossa-kunder också.

Klockan 17.00 slår Janne upp portarna till butiken och Tillställningen kan börja.

Janne fixar dessutom smörgåstårta och ett antal backar med gulfärgad brygd till självkostnadspris.

Ta med en packe skivor och ert bästa Hifi-humör så kommer vi att avsluta Bossanova-eran på bästa möjliga sätt:

Hifi-hårdp*rr i den allra översta divisionen!!!

Så känn er kallade:

Steffo - kabelguden

new order - självskriven

s.m.f

mangew

Micke

mårten

ihs

undertecknad

+ några fler

säkert 10-15 likasinnade räknar vi med totalt!

... ja alla ni i Norrbotten som på något sätt funnits runt Janne och Bossanova under den här tiden.

Några 'teasers' om vad som kommer att bjudas:

mars2%20008.jpg

mars2%20013.jpg

mars2%20017.jpg

plus troligen mycket, mycket mer...

BE THERE!

Link to comment
Share on other sites

Guest Zalve

...och stargazer har i uppgift att dokumentera väl... inte för mycket av den guldfärgare brygden,,,då blir det oskarpa kort,,,, har jag hört.

Link to comment
Share on other sites

Go'vänner,

det är nu inte länge till man på Stationsgatan kan mötas av denna trevliga syn

mars2%20005.jpg

Så istället för att deppa över att denna härliga Hifi-epok är över, låt oss i stället minnas det goda och framförallt den coola avslutningsfesten!

Dessutom, här har vi chansen att dra upp riktlinjerna för framtida lyssningsföreningar/hifi-träffar i hifi-hem runt om i norrbotten!

Jag räknar med att alla Euphonia-norrbottningar kommer! Så får vi ses IRL också.

Link to comment
Share on other sites

Till er som inte bor i Luleå, men vill delta (mangew, ihs och new order om jag nu kom ihåg rätt) så har jag preliminärbokat kvartersgården i området där jag bor. Där finns sängplatser, bastu, relax & stuff så att ni långväga gäster kan sova över. Kostnadsfritt förstås ;)

Den ser ut så här (utifrån alltså)

Länk till övernattningsställe

Jag får veta definitivbesked på Måndag, postar förstås då bekräftelse.

Link to comment
Share on other sites

gardd> varför bossa läggs på is, tycker jag att janne själv får förklara. Tar mig därför friheten att citera en post från hififorum.nu strax efter att nyheten kom ut första gången:

Hej alla

Tack för alla värmande ord.

Tänkte att jag skulle klargöra lite frågor som verkar dyka upp,

Nej det är inget ekonomiskt som ligger bakom mitt beslut.

Ni har som handlat har ju gjort det ganska duktigt.

Har väl helt enkelt fått en 30årskris.

Skämtåsidom så har jag velat plugga ganska länge nu och skulle vilja

hinna med en utbildning innan man är helt offside på marknaden.

Kommer därför lämna orten för att kunna plugga det jag vill.

Men först ska vi ha semester  något jag inte haft på 7år.

7år utan semester hur dum är man då.

Butikens stängning kommer ske lungt och metodiskt,alltså som vi här uppe gör det mesta.

Vi får väl se jag kommer nog tillbaka

då vet man aldrig vad som händer

Ha det gott nu..

Link to comment
Share on other sites

Alla som bor utanför Luleå och vill delta:

JAG HAR BOKAT ÖVERNATTNINGSLOKAL!

Den finns i samma bostadsområde som jag bor, där finns 2 stycken sängar och en hörnsoffa - 3 "färdiga" sovplatser således. Sen finns det mycket golvyta där också (liggunderlag + sovsäck funkar även här :D ) så sovplats finns för alla som behöver. Dessutom finns bastu & relax i samma byggnad, inte så illa för en övernattningsplats eller hur ;) ?

Här är en bild på övernattningsstället

Så new order, mårten, ihs och mangew - allt är ordnat. Det enda ni behöver är att ta med en packe skivor, gott humör och sätta er i bilen lördag FM så är resten ordnat!

Hör av er till mig (PM) så fixar vi ihop detaljer och sånt.

Börja ladda! Nedräkningen har startat...

/ stargazer

Link to comment
Share on other sites

Detta låter som något riktigt trevligt, tyvärr för egen del kan jag ej komma ner då jag redan lovat åka på tävligt.

Får väl önska er som är där en trevlig kväll, samt Bossa Janne lycka till me studierna. Jag vet då vilket jag skulle valt mellan studier och Bossa... det ena har jag gjort och de var inte roligt alls. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Ett sådant "gravöl" vill man helst inte missa, det lär väl bli en del euforiska euphonier..............men tyvärr, tjänsten kallar.

Hälsningar

IHS

Link to comment
Share on other sites

Halloj!

Tack så jättemycket för att lade in hans text här! Nu vet jag! Låter som att Janne gör ett klokt beslut! Man ska ju lyssna till sig själv, eller hur det nu var... :)

Tyvärr kan jag inte närvara när det nu skall avnjutas en gravöl (eller två hehe) där uppe... Hade jag bott i Norrland hade jag självfallet dykt upp! Han drev ju en av de bästa butikerna!

Good luck janne. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej alla

Tanken med att träffas i butiken är mest så ni kan byta telefonnummer och mail.

Tycker det skulle vara trist om hifi norr dörut.

Skulle vara kul om vi blev ca 15 st mycket mer får inte plats i butiken :D

Alla som känner sig manade får som vanligt ta med nya spännande produkter,då menar jag även mjukvara.

Är inne i ett Prince stimm så om ni vill höra något annat så ta med skivor ;) .

Vänligen Janne

Link to comment
Share on other sites

Bara några timmar kvar nu, skall tömma minneskortet samt se till att batteriet är laddat till kameran.

Sen väntar hifi, musik, tjöt, käk & sportdryck (inte nödväntigtvis i den ordningen) :D

Kommer väl att ta med en stor packe skivor, tänker låsa in popsnöret-Steffo i det mindre lyssningsrummet och köra låååångsam Delta-Blues för honom tills han kräks :D :evil: :D

En spännande kväll väntar...

/ stargazer - jo jag tar med "vanlig" musik oxå :app:

Link to comment
Share on other sites

Så var då den kanske trevligaste lyssningskvällen någonsin till ända.

Vi var kring tiotalet entusiaster som mötte upp och firade av bossa samtidigt som vi högtidligt tog beslut om att starta en "lyssningsförening" för oss Hifi-intresserade i Norrbotten. Telefonnummer, mailadresser och dylikt samlades in och snart börjar det komma kallelser till Hifi-träffar... håll ögonen öppna!

För nu när Janne och Bossanova fått upp Hifi-intresset i Norrbotten igen så vore det ju synd och skam om det skulle dö ut igen.... det här får vi ta tag i själva.

En stämningsbild från början av kvällen - mats, kero och steffo trivs...

finalbossa%20002.jpg

Den nyblivne kabelfetischisten new order behöver inga droger, det räcker med ett ord - synergistic :D Fast det är ju dumt att chansa, och då är det skönt att skottska drycker finns tillhanda

finalbossa%20010.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men det viktigaste ikväll, förutom att få igång en aktiv lyssningsklubb, var förstås musik & hifi!

Så vi körde igång starkt med lite maggisar, drivna av Bladelius nya Gondul & VTL monoblock ståendes på Solid Tech Rack of Silence

finalbossa%20005.jpg

Lite mera bilder för er maggis-fans

finalbossa%20003.jpg

finalbossa%20004.jpg

Link to comment
Share on other sites

Och hur lät det då? Tja, maggisar delar in hifi-mänskligheten i två läger - älskar eller älskar definitivt inte.

Luften, 3d-känslan och framförallt mellanregistret är gryyyymt, vokal och akustisk musik var fantastisk med kombon VTL rörmonster och maggisar.

Körde Blind Boys of alabama "Jesus gonna be here" och mansrösterna tillsammans med ståbasen gav... ståpäls :mm: En sån närvaro har jag aldrig hört på den skivan. Klassisk musik (Arvo Pärt på BIS, vilken kanonplatta :o ) lät mycket bra oxå på den här riggen, men det kanske ni kunde gissa er till :?:;) Stacey Kent jazzade fram en ståpäls oxå... men när vi krämade lite rock och lite tyngre musik så skulle jag velat ha lite mera botten, lite mera "stake" om det (tveksamma) uttrycket tillåts.

Trots 450 :evil: monstruösa :evil: rör-watt från Vacuum Tube Logic's MB 450 Signature monoblock.

Link to comment
Share on other sites

Resten av riggen, då?

Jo längst upp tronar sveriges nya Hifi-stolthet

Bladelius Gondul

finalbossa%20009.jpg

Här en bild på baksidan, här ser ni bl.a. "förstegskortet"

finalbossa%20027.jpg

Detta ex är av instegsmodellen, dvs för 69'

Lite att föregå resten av lyssningsintrycken, men denna spelare låter verkligen fantastiskt. En mycket imponerande pjäs på alla sätt.

Link to comment
Share on other sites

Efter ett tag var folket från Älvsbyn tvungna att fara, och maggisarna fick åka hem till sin trygga hemmaboning igen.

Fram med los italianos :mm:

finalbossa%20017.jpg

(synd att prislappen störde bilden lite :( )

I hela sin prakt

finalbossa%20021.jpg

Gör sig rätt så bra med solid tech-racket och all aluminium-elektronik, eller hur :cool:

finalbossa%20022.jpg

Link to comment
Share on other sites

Först körde vi oballat med Synergistic Research Alpha Sterling RCA. Egentligen helt galet med en "budget-kabel" i denna adelsmiljö... men det fungerade klockrent!

Redan efter en korts stunds lyssning kunde man med lätthet konstatera:

1) Cremona trivs med rör. Trivs alldeles förträffligt alltså :app:

2) Cremona blir inte ledsna av mycket effekt

3) Cremona med effektstinna rör-monster som VTL fungerar alldeles sanslöst bra

Ojoj!

Link to comment
Share on other sites

Om vi promenerar neråt i racket (och hoppar förbi SimAudio Moon i5'an, som fick vila ikväll...) hittar vi

Vacuum Tube Logic's MB 450 Signature monoblock

Detta, mina vänner, är grov rör-hårdp*rr i absolut supertungvikt.

Låt er inte luras av den diskreta ytan....

finalbossa%20006.jpg

450 rörwatt är någonting man helt enkelt aldrig glömmer...

Nästan läge för den gamla H&M-klyschan "slägga i silkeshandskar" :D

Link to comment
Share on other sites

Ni kan ju bara föreställa er hur bra det var med denna uppsättning... words can not describe...

men inget är så bra att det inte kan bli ännu bättre.

VARNING! VARNING!

Se upp alla känsliga tittare, för nu varnas allmänheten för bisarra experiment med...

mars2%20004.jpg

Link to comment
Share on other sites

Steffo och new order, a.k.a. "Kabelpakten i Norr" skanderade "synergistic, synergistic" till taktfast handklapp ända tills eftergiften kom:

In med feeeeeta lysmaskar rakt upp i mumindalen på Gonduln :o

finalbossa%20033.jpg

En bild utan blixt så att man ser skenet från den aktiva skärmen... sexigt värre :mm:

finalbossa%20034.jpg

Ladies and Gents... Synergistic Research Resolution Reference!

[applåder]

Link to comment
Share on other sites

Alltså, det är helt galet men... från att ha varit helt underbar återgivning innan så LOSSNADE det! Islossning i inlandsälven, typ :black:

Haksläppen avlöste varandra. Rummet i musiken avtecknade sig så otroligt tydligt, bredden, djupet... och :o UPPLÖSNINGEN :o !

Ovanför alla tappade hakor, så var det en del som skrattade öppet av ren häpenhet över hur ##"¤R% bra Hifi kan bli och en del primalskrin hördes oxå :D

Link to comment
Share on other sites

Många av lovorden gick till monoblocken från VTL, spridda kommentarer om att "rör är rör", "fy *** vad bra", "någon som vill byta blocken mot min bil", "...bättre än LAMM" etc etc

men stor del av detta fantastiska system måste tillskrivas Bladelius Gondul.

Denna härliga spelare stod faktiskt för den allra mest knäckande övningen under kvällen.

Efter att ha lyssnat på "man in a long black coat" med dylan på Oh Mercy-skivan ett par gånger så kröp det fram att Steffo hade den på SACD. Raskt kommenderades han hem för att hämta den - kalasläge för en *riktig* CD-SACD-jämförelse!

Alltså, i 16-bitars CD så lät det helt grymt bra. Även folk i panelen som normalt inte gillar allas vår bob blev alldeles hänförda.

Men så dök då Steffo upp med SACD-utgåvan. Spänd förväntan, hur stor skillnad skulle det vara?

Rätt svar = NATT OCH DAG!

Kvällens värsta haksläpp redan i introt till låten. CD-utgåvan kändes genast komprimerad i jämförelse. Vilken rymd, så mycket luft runt om! Och definition på basgången - hysteriskt! Och fraseringen, de små nyanserna i rösten... tja, hela samlingen folk blev fullständigt knockade och Gonduln visade verkligen sin klass på SACD.

Håna mig gärna, men 69' känns faktiskt billigt för denna härliga spelare.

En anekdot som gick under kvällen var att Gondulns ägare hade lånat ut till en av de två personer i Luleå som äger en Linn CD12:a, och CD12an hade fått... stryk!

"Mer luft" hade CD12-ägaren enligt utsago sagt (var inte där själv).

Enda som störde var att det ibland kom "knäppar" i omväxlande vänster och höger kanal, men bara under en kort period - det försvann sedan efter en stund. Mycket störande. Mjukvaruproblem?

Så den grymma succén var inte bara VTLarnas förtjänst - svenskt stål (eller snarare aluminium) biter!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...