Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

har dålig koll på teknik (gillar mest ljud :-) ) och Vill fråga följande. Jag har en integrerad förstärkare (Bladelius Thor) till mina magnepan högtalare. Jag kör med en banankontakt på vilka jag skruvar fast en purist audio kabel med spadar. Det slog mig igår att man även kan ansluta ytterligare en banankontakt bak på banakontakterna jag har. Började då fundera om det är skadligt på något sätt att samtidigt ansluta min H/k surround reciever med separata högtalarkablar i dem för slölyssning på radio, film osv utan att behöva använda slutsteget i Thor alltid (som jag nu kör pre out till). Jag får för mig att signalen går till högtalarna men också tillbaka till den avslagna Thor`en vilket inte kanske är så bra, eller ? Alltså , är det farligt för komponenterna att ansluta 2 försärkare i samma högtalar terminal ?

Mvh P

Posted

Mycket intressant fråga. Lämnar öppet till någon med kännedom att svara.

Däremot undrar jag om det inte finns "theater through put" på Thor?`Dvs en ingång som går rakt igenom försteget på Thor utan att passera volymkontrollen, på vilken du kan koppla din receiver? Då får du dessutom nytta av det fina slutsteget i den integrerade förstärkaren som jag antar är bättre än i din receiver?

..................

edit: Kaffet har uppenbarligen inte börjat värka ännu. Missade halva ditt inlägg :clown: Såg att du redan kör med Theater through put... Låter mitt inlägg ligga kvar som bevis för min slarvighet.

Posted
Hej

har dålig koll på teknik (gillar mest ljud :-) ) och Vill fråga följande. Jag har en integrerad förstärkare (Bladelius Thor) till mina magnepan högtalare. Jag kör med en banankontakt på vilka jag skruvar fast en purist audio kabel med spadar. Det slog mig igår att man även kan ansluta ytterligare en banankontakt bak på banakontakterna jag har. Började då fundera om det är skadligt på något sätt att samtidigt ansluta min H/k surround reciever med separata högtalarkablar i dem för slölyssning på radio, film osv utan att behöva använda slutsteget i Thor alltid (som jag nu kör pre out till). Jag får för mig att signalen går till högtalarna men också tillbaka till den avslagna Thor`en vilket inte kanske är så bra, eller ? Alltså , är det farligt för komponenterna att ansluta 2 försärkare i samma högtalar terminal ?

Mvh P

Japp det är farligt! :)

Den förstärkare som skall spela för stunden kommer ha två parallellkopplade laster, dels högtalarna men också det andra slutsteget. Ett slutstegs inre resistans är nära 0 vilket betyder "nära kortslutning". :diss:

Posted

Aj aj då ska man inte göra så alltså. Tack för svaret. Jag kör "movie" läget på thoren redan och det funkar ypperligt. Skulle ba vara så skönt att slippa Tor ibland. På tal om Thor. Är det skadligt på något sätt att nån gång per dag stänga av maskinen helt på brytaren?

Mvh Peter

name='Engelholm Audio' date='2007-02-26 10:10 ' post='53127']

Japp det är farligt! :)

Den förstärkare som skall spela för stunden kommer ha två parallellkopplade laster, dels högtalarna men också det andra slutsteget. Ett slutstegs inre resistans är nära 0 vilket betyder "nära kortslutning". :diss:

Posted
True, men det är tjejen som bestämmer hemma. Hon kan inte sova med strömstarka apparater igång om natten :-)

Stand-by drar den nog inte mycket. Räkna om det i pengar och lägg det extra i månaden till elräkningen.

• 2 weeks later...
Posted
nja det 'är nog inte pengarna, hon är bara helt säker på att den kommer börja brinna :-)

Tänk så här: Hur många timmar i snitt använder du förstärkaren?

Om ett steg har gått 100 000 timmar eller 10 000 timmar, vilket har längst tid kvar att leva, statistiskt?.... så...

Vad är fördelen med steget påslaget 2-3 timmar om dagen mot 24 timmar?