Jump to content

Förslag till högtalaruppgradering önskas


Vox

Recommended Posts

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tackar för alla förslag, men då det inte är aktuellt med köp just nu faller begagnade tyvärr bort för tillfället. Jag har dock börjat göra mig en lista över ett antal högtalare som jag skall lyssna på så för vi se vad som händer framöver.

Link to comment
Share on other sites

Guest Zalve

Som vanligt så är det ingen som har nämnt Audio Physic

EN högtalare som spelare neutral och trevlig, samt har en smal profile som bör gå hem hos de flesta respektive.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte fortsätta med PMC om du gillar märket? Tycker det verkar vara sunda konstruktioner och inte överprissatta som vissa andra högtalare. Finns ju storebröderna OB1 och IB1..

Sen beror det ju lite på vad du vill åt i ljudet? Neutralitet, värme eller musikalitet? Jag föredrar personligen neutrala högtalare. Mina favoriter är Elac, B&W, Dynaudio, Audio Physic och även om jag inte lyssnat till PMC så väldigt mycket så verkar det också vara ett väldigt bra märke.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte fortsätta med PMC om du gillar märket? Tycker det verkar vara sunda konstruktioner och inte överprissatta som vissa andra högtalare. Finns ju storebröderna OB1 och IB1..

Sen beror det ju lite på vad du vill åt i ljudet? Neutralitet, värme eller musikalitet? Jag föredrar personligen neutrala högtalare. Mina favoriter är Elac, B&W, Dynaudio, Audio Physic och även om jag inte lyssnat till PMC så väldigt mycket så verkar det också vara ett väldigt bra märke.

Hur vet man om en högtalare är neutral ? :)

Link to comment
Share on other sites

Hur vet man om en högtalare är neutral ? :)

Bra fråga! :)

Jag tycker oftast man hör från stolta ägare att "detta låter helt neutralt". Det brukar finnas två gemensamma nämnare:

1) ägaren är mycket stolt över sitt egna ljud

2) det låter olika från förra gången man hörde nån tycka att nått låter neutralt

Dels är det subjektivt vad som låter neutralt. Dels är det svårt att avgöra vad som är neutralt.

En akademisk frågeställning i neutralitetstecknet:

Kan det vara (/inte låta utan vara) neutralt utan att ha fullt frekvensomfång?

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara (/inte låta utan vara) neutralt utan att ha fullt frekvensomfång?

Definiera "Fullt" frekvensomfång?

0Hz till 100kHz?? Eller är 100kHz för lågt? ;)

Jag har fått för mej att "Neutralt" är en myt lika mycket som Råttan i Pizzan, det ser snyggt ut i skrift men i verkligheten är det på sin höjd en förhoppning eftersom det är omöjligt att kontrolera samtliga parametrar för det som summerat ger = neutralt... :black::blush

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Definiera "Fullt" frekvensomfång?

0Hz till 100kHz?? Eller är 100kHz för lågt? ;)

Jag har fått för mej att "Neutralt" är en myt lika mycket som Råttan i Pizzan, det ser snyggt ut i skrift men i verkligheten är det på sin höjd en förhoppning eftersom det är omöjligt att kontrolera samtliga parametrar för det som summerat ger = neutralt... :black::blush

/ptr

Huvet på spiken! :)

Man kan ju vända på det å säga att fullt frekvensomfång inte är t.ex. 50 till 20'000 hz iaf.

Link to comment
Share on other sites

neutralt är då man kan känna igen instrumentens naturliga tonala karaktärer samt samtidigt dess ineboende olika tonala utklinganden ifrån lådor osv.. och då jämfört med hur dom låter "på riktigt"..och detta i samklang med andra instrument som även dom har sina tonala klanglighter och utklinganden..Detta skall då ske med en naturlig timing

Självklart vill man inte ha samma DB .inget öra pallar med en blåsorkester i sitt vardagsrum... så behöver man inte ta upp detta... :D

Sedan naturligheten ifrån en disttyngd elgura UTAN tilläggande av MER dist ..Man vill ju inte ha onödiga förbättringar helst..

Och rösters rundör så man inte tror sångaren är en prick enbart.. En röst ÄR större än en liten prick ..

Då tycker JAG mig kunna påstå att det är neutralt.. :mm:

Annars är det sk HIFI... Vilket idag verkar ha noll koppling till vad orden betyder om man tänker på hur det ofta låter...

Och så var även jag duktigt ot här.. :blush

Link to comment
Share on other sites

neutralt är då man kan känna igen instrumentens naturliga tonala karaktärer samt samtidigt dess ineboende olika tonala utklinganden ifrån lådor osv.. och då jämfört med hur dom låter "på riktigt"..och detta i samklang med andra instrument som även dom har sina tonala klanglighter och utklinganden..Detta skall då ske med en naturlig timing

Självklart vill man inte ha samma DB .inget öra pallar med en blåsorkester i sitt vardagsrum... så behöver man inte ta upp detta... :D

Sedan naturligheten ifrån en disttyngd elgura UTAN tilläggande av MER dist ..Man vill ju inte ha onödiga förbättringar helst..

Och rösters rundör så man inte tror sångaren är en prick enbart.. En röst ÄR större än en liten prick ..

Då tycker JAG mig kunna påstå att det är neutralt.. :mm:

Annars är det sk HIFI... Vilket idag verkar ha noll koppling till vad orden betyder om man tänker på hur det ofta låter...

Och så var även jag duktigt ot här.. :blush

Tack "Mayro", då kan ju jag direkt konstatera att MINA burkar ÄR neutrala :D

Link to comment
Share on other sites

Vox.

Är det framöver du tittar för att lägga i "titt & lyssnar bank" så måste du försöka lyssna lite på Silverlines sortiment också. Dom kan spela rent fantastiskt då det blir rätt.. Och dom är lätta att handskas med för en stärkare också..

Link to comment
Share on other sites

neutralt är då man kan känna igen instrumentens naturliga tonala karaktärer samt samtidigt dess ineboende olika tonala utklinganden ifrån lådor osv.. och då jämfört med hur dom låter "på riktigt"..och detta i samklang med andra instrument som även dom har sina tonala klanglighter och utklinganden..Detta skall då ske med en naturlig timing

Sorry Mayro, men du får nog skärpa dina argument lite bättre!, allt detta kan jag höra när jag lyssnar på musik i min mobil eller 79kronors klockradio!

Igenkännade av ett ljuds karaktär är ingen bra parameter för att bedömma neutralitet hos en högtalare. Det är bara en indikation på att ditt hörselminne känner igen instrumentets klangliga parametrar, inte på att högtalaren återger ljudet neutralt -- -- Det finns helt enkelt inga möjligheter att mäta en ljudåtergivares neutralitet, det enda man möjligen kan göra är att bedömma om den färgar ljudet mer eller mindre eller inte alls utifrån en given referens (dom egna erfarenheterna).

För mej handlar det mer om att högtalaren skall återge musiken på ett övertygande sätt! (oavsett vad det är för musik!) -- -- Jag skulle dessutom vilja vara så vågad att hävda att neutralitet är ett ord man på det hela taget skall undvika när man diskuterar ljudåtergivning!

/ptr, på bästa besserwisserhumör

Link to comment
Share on other sites

Hur vet man om en högtalare är neutral ? :)

Mätningar kan ge en fingervisning, men är givetvis inte hela sanningen. Lyssning är givetvis bra, men det är så klart rätt svårt att avgöra hur pass neutralt det är. Peakar i diskant och bas brukar dock avslöja och är det för varmt och gosigt eller för hårt och analytiskt kan det också säga nåt. Jag försöker hitta en jämn avvägning. Det är lättare att avgöra med hörlurar då du inte har något rum att ta hänsyn till, men nu gällde det här givetvis högtalare.

Link to comment
Share on other sites

Den är byggd av herr sektledare Öhman ;)

Vad är det du försöker påstå? om du tror att jag är någon inbiten Ino anhängare så är du helt ute och cyklar. Jag äger inga Ino längre. Jag sålde min piP och har nu inga riktigt seriösa högtalare utan bara ett par små B&W M1. Jag tycker dock att han konstruerar otroligt bra högtalare som dessutom kan säljas till väldigt bra priser, i och med att man köper direkt från tillverkaren.

Hur vet man att högtalare, elektronik och kablar är bra och neutrala? det är AP, Wilson, Krell och Nordost.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Sorry Mayro, men du får nog skärpa dina argument lite bättre!, allt detta kan jag höra när jag lyssnar på musik i min mobil eller 79kronors klockradio!

Sorry plundin. Men du får nog skaffa dig betydligt högre nivåer på dina referencer då så du FÖRSTÅR mina lite bättre.. inte visste jag du hade så låg nivå inte...

;)

Ännu bättre besserwisserhumör...

Link to comment
Share on other sites

vox.

Såg jkust en sak..

"Alf&Jens" som säljer silverline säljer ut sitt mässdemoset i sin helhet...

Grandeur II för 99 är rätt ok kan man säga..

Men även dom andra modellerna är finfina affärer på i detta utsälj av mässgrejorna.. Kolla som sagt under butiksälj...

Preluden tex har i mars nu en kanontest i Stereophile.. Och 6500 spänn..... :app: sablar man inte hade stålar.. Dom hade varit kanon uppe...

Link to comment
Share on other sites

Sorry plundin. Men du får nog skaffa dig betydligt högre nivåer på dina referencer då så du FÖRSTÅR mina lite bättre.. inte visste jag du hade så låg nivå inte...

Hörru Mayro, du läser inlägg på samma sätt som den lede läser bibeln! Efter eget godtycke!

Mitt inlägg hade ingen bärighet på nivån för mina ljudreferenser. Dom avsåg endast att peta hål på din otidsenliga begreppsvärld när det gäller återgivning av ljud. Den låga nivån har du redan lindat in dig i!

Själv har jag bara en absolut referens; hur musiken låter då levande musiker framför den i rummet just nu, min erfarenhetsbas för detta hart jag byggt upp genom att gå på konsert en, ofta två, gånger i veckan sedan 25 år! En inspelning kan jag aldrig erkänna som en absolut referens, en inspelning ljuger alltid! Inspelningar är bara bra indikatorer om man har erfarenhet av hur det hade låtit i verkliheten.

Och där med inte sagt att en inspelning inte kan ge lyssnaren lika stor eller större njutning än vad livesituationen gör.

Mr Besservisser!

Link to comment
Share on other sites

Plundin

Jag visste inte tråden handlade om att bedöma varandras subjektiva beskrivning av hur man anser "neutralt" är.Det var faktiskt en liten överaskning.. Och att det även var en tävling i att ha "Mest rätt " sätt att beskriva detta neutrala var också helt okänt för mig...

Men men Plundin.... Du är däremot sannerligen en klart bättre besserwisser än jag. Så du får vinna racet kompis...inga problem alls för mig... :D

Link to comment
Share on other sites

Två bra högtalare med olika karaktär och som är lite mer lättdrivna än genomsnittet är dessa http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=644 och Energy Veritas 2.4i

Når inte ditt pristak, men dessa två tillhör den absoluta toppen mellan "40-50" och då finns det pengar över till annat som du kanske vill uppgradera. Personligen så tycker jag att skillnaderna inte alltid är så stora mellan olika högtalare när vi börjar komma upp över summorna 45-50 och uppåt dvs en burk för "70" låter inte alltid bättre än en annan för "50" I de lägre prisklasserna så är skillnaderna oftast mycket tydligare mellan olika prislägen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...