Vox Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 I min jakt på det "perfekta ljudet" känner/tror jag att det nu är högtalarna som är flaskhalsen. Anläggningen ser i dagsläget ut som följer. CD: Marantz SA-11S1 Vinylspelare: ProJect Expression II Förstärkare: Copland CTA405 Signalkablar: Transparent Super Högtalakablar: Transparent Ultra biwire Högtalare: PMC FB1+ Som sagt så misstänker jag att mina grejer inte kommer riktigt till sin rätt med mina PMC FB1+. FB1+ är en mycket bra högtalare, inget snack om det, men, men jag vet att det finns ännu bättre. Jag vill nu att ni kommer med förslag på högtalare (golvare) som kan få min anläggning att lyfta ytterligare. Placeringsmässigt finns det inga begränsningar. Kommer, som det ser ut i dag, att bygga till huset med bl.a. ett separat, men kombinerat bibliotek och musikrum. Prisnivån får vara upp till ~70 kSEK och jag vill köpa dem från en svensk handlare. Har ni förstått ert uppdrag? Bra, kör igång. Quote
Muse Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 70 000:- får man ju väldigt mkt högtalare för. Kan inte beg-marknanden vara intressant? Då kan ju väldiga fynd göras med dom pengarna! Kanske lättare om du också beskriver hur stort eller litet systemet ska vara. Och, ska du ha kvar nuvarande förstärkare? Quote
Matrixen Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Är det någon kräm att tala om i förstärkaren? Hur klarar den "tunga" laster tex? Quote
Vox Posted February 26, 2007 Author Posted February 26, 2007 Tanlen är att jag sk behålla min Copland då den spelar på ett helt fantastiskt sätt samt att den är ett "helrör". Jag vill helst undvika begmarknaden med tanke på garantier mm. Quote
Matrixen Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 B&W 803D är den mest prisvärda högtalaren i Diamondserien och har i princip inga kompromisser förutom den lägsta basen. klockar in på drygt 73000. Quote
Otto Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Hej ! Upp till 70 000:-, ja efter en sådan affär vill man ju sitta hyfsat nöjd Eftersom jag själv sitter enormt nöjd med mina Vienna Acoustics Strauss , så MÅSTE mitt tips bli ett par Strauss. Får Strauss bara yta och hyfsad drivning så är dom mkt svårslagna. Måste verkligen säga att jag tycker dom gör allt rätt. Detaljrika utan att vara tröttande, homogena, djuuup bas, spelar stort, brett och djupt och ger musiken en riktig livekännsla. Sedan är dom ju dessa Österrikare välbyggda och inte minst enormt vackra. Lite långt till Skåne för en lyssningstur, annars är du varmt välkommen på en lyssningsrunda. Viennas hemsida: http://www.viennaacoustics.com/flash.html Svensk återförsäljare: http://www.akkelisaudio.com/vienna.htm Ps. Om inte jag är helt fel ute, så sålde jag en Opera stärkare "åt" dig..he..he.. Ds. Quote
Vox Posted February 26, 2007 Author Posted February 26, 2007 Är det någon kräm att tala om i förstärkaren? Hur klarar den "tunga" laster tex? Det är gott om kräm i Copland CTA405 kan jag lova........ Visserligen "bara" specad till 2 x 50 W, men den har ett "vridmoment" som heter duga. Quote
Vox Posted February 26, 2007 Author Posted February 26, 2007 Ps. Om inte jag är helt fel ute, så sålde jag en Opera stärkare "åt" dig..he..he.. Ds. Jasså det är du som är här. Tack för hjälpen med den försäljningen. Quote
Matrixen Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Det är gott om kräm i Copland CTA405 kan jag lova........ Visserligen "bara" specad till 2 x 50 W, men den har ett "vridmoment" som heter duga. ok, Då vidhåller jag min rekommendation. Den nya B&W serien är tydligen något mer lättdriven än den förra. 50 watt låter lite lite, men finns det tillräckligt med reserver funkar det nog. Givetvis måste du testa. Skall fundera om jag kommer på någon alternativ rekommendation. Är inte så bevandrad i prisklassen. Quote
Engelholm Audio Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Det är gott om kräm i Copland CTA405 kan jag lova........ Visserligen "bara" specad till 2 x 50 W, men den har ett "vridmoment" som heter duga. Låter härligt med en rejäl budget och dessutom en framtid med ett eget bibliotek/musikrum! Copland är fina grejer men jag uppfattar det som underdimensionerat med en CTA405'a till 70'000 kronorshögtalare. Quote
Tompa Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Hejsan Vox ! Ja, jag sitter väldigt nöjd med mina B&W 802D ! Jag har lyssnat en hel del på B&W:s program, och rekommenderar med gladje tex B&W 803D !! Jag har för mig att dom ligger ungefär där du satt dit pris tak, runt 70 000:- Oavsett vad det nu blir, så lycka till, hitta bra talare är ett roligt projekt ! //-- Tompa -- Quote
Otto Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Jasså det är du som är här. Tack för hjälpen med den försäljningen. Japp, "the very same" och här är mkt trevlkigt att vara Jag testade ju Opera Consonance Reference 150 på mina Strauss, visst lät det bra men med mer "ur"kraft så föll allt på plats Polaren som köpte stärkaren kör den med sina JmLab 927 BE och det låter riktigt bra och han är givetvis mkt nöjd. Sneglade faktiskt lite på en Copland CTA405 innan det blev 42kg klass A Quote
Vox Posted February 26, 2007 Author Posted February 26, 2007 Copland är fina grejer men jag uppfattar det som underdimensionerat med en CTA405'a till 70'000 kronorshögtalare. Kan du utveckla ditt resonemang? På vad sätt skulle CTA405 vara underdimensionerad? Har du testat den? Quote
Vox Posted February 26, 2007 Author Posted February 26, 2007 Sneglade faktiskt lite på en Copland CTA405 innan det blev 42kg klass A Vad köpte du för förstärkare? Quote
Engelholm Audio Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Kan du utveckla ditt resonemang? På vad sätt skulle CTA405 vara underdimensionerad? Har du testat den?Inte meningen att stiga på onda tår... Har inte lyssnat på just 405'an men jag har lyssnat till en 505'a för en tid sedan och menar att högtalare för 70 lök typiskt sett mår bättre av än mer kompetent elektronik. Quote
Vox Posted February 26, 2007 Author Posted February 26, 2007 Inte meningen att stiga på onda tår... Har inte lyssnat på just 405'an men jag har lyssnat till en 505'a för en tid sedan och menar att högtalare för 70 lök typiskt sett mår bättre av än mer kompetent elektronik. Ingen fara med mina tår , men jag tycker att du uttalar dig lite märkligt. Du har lyssnat på en "släkting" till 405:an och drar där efter slutsatsen att 405:an inte är tillräckligt kompetent. "Jag har kört Volvo Amazon så därför tycker jag inte att Volvo XC90 är något att ha" Quote
AMP VII Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Har du möjlighet åk och lyssna på Pioneers nya EX system! Jag lovar att du inte kommer bli besviken.... Kostar 66000:- Jag har lyssnat på dem ett antal ggr uppe hos Jörgen på Ultimate, både i hans lägenhet o i hans butik o de är GRYMMA! Så jag har faktiskt beställt en upsättning själv :clown: , o jag har kollat in både 803D 0 802D vilka är väldigt bra högtalare inget snack om det. Men med essa har Pioneer verkligen lyckats. Quote
Vox Posted February 26, 2007 Author Posted February 26, 2007 Har du möjlighet åk och lyssna på Pioneers nya EX system! Jag lovar att du inte kommer bli besviken.... Kostar 66000:- Jag har lyssnat på dem ett antal ggr uppe hos Jörgen på Ultimate, både i hans lägenhet o i hans butik o de är GRYMMA! Så jag har faktiskt beställt en upsättning själv :clown: , o jag har kollat in både 803D 0 802D vilka är väldigt bra högtalare inget snack om det. Men med essa har Pioneer verkligen lyckats. De är helt klart intressanta, men jag hoppas att du inte tänker betala 66.000 för dem då de finns för runt 50 har jag sett. Quote
Otto Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Vad köpte du för förstärkare? En Zeberg AD-2, en "monsterkines" på 42kg, 200watt i 8ohm 400watt i 4ohm, kan även köras i ren klass A eller i automatläge den går då över i klass AB vid behov, har aldrig behövts tillsammans med Strauss. så nu kör jag den låst i klass A läge . Den drar visserligen ca 400wat även i inaktivt läge, men det är det värt och varm blir den ca 55gr på topplocket, skönt på vintern, men får kanske bli AB-läge varma sommardagar. :cool: Quote
Engelholm Audio Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Ingen fara med mina tår , men jag tycker att du uttalar dig lite märkligt. Du har lyssnat på en "släkting" till 405:an och drar där efter slutsatsen att 405:an inte är tillräckligt kompetent. "Jag har kört Volvo Amazon så därför tycker jag inte att Volvo XC90 är något att ha" XC90 är ändå inget jämfört med en en F1-bil! Jag menar bara att en 50 watts rörförstärkare kommer kunna utgöra en flaskhals i ett kostsamt och potentiellt riktigt bra system! Quote
Vox Posted February 26, 2007 Author Posted February 26, 2007 Jag menar bara att en 50 watts rörförstärkare kommer kunna utgöra en flaskhals i ett kostsamt och potentiellt riktigt bra system! Visst kan det vara så, men jag kommer inte att köpa utan att ha testat dem tillsammans. Låter som att du inte är speciellt intresserad av rörförstärkare . Vad anser du att det skall vara för förstärkare för att det inte skall bli en falskhals? För övrigt så vill inte jag ha någon F1-bil då de inte passar så bra på de svenska vägarna. Quote
Wolfgang Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Finns ju massor av lättdrivna högtalare som gillar 50 rörwatt!! Mvh Wolfgang Quote
mayro Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Ja just transistorgrejor ja.. Hmm. . sådant kan ju inte spelas ut av "små rörgrejor" nä... Sedan kan jag tala om för alla som tar biljämförelser här att motorer o bilar att 50 hk med ett stort stort svänghjul driver satans så mycket mer än 500 hk med kasst vrid... tro mig.. Min 455 V 8 med 370 HK och 2500 kg olastad är inte snabbast i världen.. men den går med ett lugn o stabilitet som för vår turbosaab att lika en fjollracer med hysteria i köregenskaperna. Som en iller som endast låter som en illlllande tand...Det Liknar en del skillnaden mellan typ LA maro och dom transingar jag hört tills idag... Quote
Ekman Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 50W? pfft det räcker ju knappt till en vettig glödlampa... Quote
Muse Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Vox: Jag skulle ha satsat pengarna på en lite mer lättdriven högtalare(89 db och uppåt). 50W räcker långt, men som sagt, det beror ju på hur tungdrivna högtalare du väljer. B&W i all ära, men dom är väl ganska kända för att just inte vara direkt lättdrivna. Quote
mayro Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 50W? pfft det räcker ju knappt till en vettig glödlampa... snickesnack Ekman. Jag har ju för böveln 12 "glödande" lampor för 40 w... och vadå inte driva svårare laster.. Fniss.... Quote
Tompa Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Just B&W 803D ligger på 90 db, ja även 802D för den delen. //-- Tompa -- Quote
Engelholm Audio Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Visst kan det vara så, men jag kommer inte att köpa utan att ha testat dem tillsammans. Så bra! Glöm inte att också testa med en kompetent, bättre och kraftigare förstärkare. Att det låter och spelar med 50 wattaren är ju helt klart, men skall du känna dig säker på ditt val bör du ju testa med annan drivning också! Testa förutsättningslöst. Bestäm dig för att investera 70 lök i bättre ljud, inte i öronmärka pengar till högtalare. Låter som att du inte är speciellt intresserad av rörförstärkare . Vad anser du att det skall vara för förstärkare för att det inte skall bli en falskhals? Jag har inget emot rörförstärkare som så, men är dom (vilken typ av förstärkare som helst) effektsvaga så blir det inte realistiskt ljud, enligt mina öron. Inte ens på "låga" lyssningsnivåer låter det realistiskt. Ps. Det var inte jag som började med bil-parallellerna. Quote
mayro Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 men 40-60 w via rörstärkare brukar väl knappast någonsin bedömmas som "Svaga" ..typ OTL konstruktioner ja.. men annars..dessa står ju solklart alltid att det inte skall paras med besvärliga burkar....... Jag har ju "några år" bakom mig inom denna hobby och har då inte "direkt hört" det som argument MOT just rör... Många andra saker har jag hört hit o dit möjligen. Och även hållt med om.. över tid då sagt.. En del tillverkare av småttiga rörgrejor för ansenliga summor däremot kan få stora problem så fort dom kommer ut på den BREDARE banan där även lite knepigare burkar finns.. men en modern rörstärkare idag verkar då kunna spela i samma ligor samt än bättre till o med.. DET var förvånande då jag upptäckte måste erkännas.. Rent en chock faktiskt.. Quote
Recommended Posts