Jump to content

Recommended Posts

Posted

God morgon !

Läste lite i en annan tråd om problem med att jämföra, i det fallet förstärkare, i olika prisklasser.

Jag kan absolut INTE se några problem med detta, tvärtom, enormt intressant med sådana tester

och det blir ännu mer spännande.

Exempel 1, En förstärkare(10 000:-) spelar jämt med en förstärkare(20 000:-), kan ju bara ses

som positivt för 10 000:- stärkaren och dess ägare.

Exempel 2.: Samma förstärkare(20 000:-) som i första exemplet, spelar jämt med en förstärkare(40 000:-), kan ju givetvis oxå bara ses som positivt för 20 000:- stärkaren och dess ägare.

Men, det mest positiva är ju att 10 000:- stärkaren i första exemplet SJÄLVKLART då kan jämföras med 40 000:- stärkaren i andra exemplet.

Då är det bara att gratulera den billiga stärkare(10 000:-) och dess ägare :)

Samtidigt som det måste bli tummen ner, speciellt för 40 000:- stärkaren.

Jag har själv vid flertal tillfällen kommit fram till just sådana här resultat, inte minst vid kabeltester, vilket är ett kapitel för sig. :D, men givetvis oxå vid elektroniktester och vid

jämförelser av olika högtalare.

VARFÖR ska det vara så svårt att se det positiva i att en billigare pryl mkt väl kan låta bättre

eller lika bra som än en "dyr"

För det finns väl ingen som tror att "ju dyrare prylar desto bättre ljud" i alla lägen, är den enda

sanningen :D

Grundregeln för mig: "maximalt välljud för så lite slantar som möjligt". :cool: :)

Posted

Prisklasser......... Jag anser att typ en prisklass är 0 till 10000.. En annan är 5000 till 15000..en ytterligare 10 till 25000 kr

Medans 0 tiill 50000 ändå tillhör samma "grupp" .. Asså entry level prismässigt... :app:

Det stora problemet med den jämförelse som görs är att det står absolut noll om VAD som är testarens utgångspunkt.. DVS vad han har för grejor i normala fall. I alla fall för mig som inte har en susning om detta....

Posted
Det allra bästa vore kanske att inte ha någon aning om prislappen överhuvudtaget när man börjar utvärdera något.

ABSOLUT ! :) Oj,oj,oj, vilka skiftande resultat vi skulle få, enormt spännande, men som ofta när det gäller hifi-tester, svårt att genomföra, då blir det ju en form av blindtest.......... :)

Posted
ABSOLUT ! :) Oj,oj,oj, vilka skiftande resultat vi skulle få, enormt spännande, men som ofta när det gäller hifi-tester, svårt att genomföra, då blir det ju en form av blindtest.......... :)

Hahaha. Då får man nog spärra in testare för att göra testen. För med datorn tar det inte många sekunder att veta snudd allt om en produkt idag... ;)

Posted
Prisklasser......... Jag anser att typ en prisklass är 0 till 10000.. En annan är 5000 till 15000..en ytterligare 10 till 25000 kr

Medans 0 tiill 50000 ändå tillhör samma "grupp" .. Asså entry level prismässigt... :app:

Det stora problemet med den jämförelse som görs är att det står absolut noll om VAD som är testarens utgångspunkt.. DVS vad han har för grejor i normala fall. I alla fall för mig som inte har en susning om detta....

Hmm..., bör man då hålla sig inom "gruppen" när man jämför produkter, eller kan man göra

små avsteg ? :D

Posted

problemet enligt mitt tycke o smak blir att i dessa "jämförelser" noll info finns om förutsättningar mm.. Vilket gör "testen" mer jämförbar i sig med dessa "enmeterstester" många gör med en signalkabel.. "a b a b ab o ena är bäst i test" vilket egentligen säger noll och inget. men betyder via internets kraft så oändligt stor skada ev för den produkt som hamnar mest fel PGA eventuell missmatch mer än egentligen brister i sin återgivning... :(

den kabeln eller hela märket kan vara stendöd efter en sådan testmetod i stora breda lager där ute.. STENDÖD...fast den egentligen kanske var och är totalt en överlägsen produkt. bara att i testarens övriga set up samt rum lirade den inte väl.

A-B tester "mot varandra" är verkligen testmetoder jag inte anser tillförlitlig i fixerade system där utgångsläget är bestämt..samt testmetod som kan skada så otroligt mycket...

men detta är endast mina åsikter.. Och möjligen är dom även lite ot... i så fall ber ja om ursäkt.. och testerna som refereras till finns ingen runtom info.. Så därför är även där mina noteringar grundade på just att man inget vet därom...

Posted
problemet enligt mitt tycke o smak blir att i dessa "jämförelser" noll info finns om förutsättningar mm.. Vilket gör "testen" mer jämförbar i sig med dessa "enmeterstester" många gör med en signalkabel.. "a b a b ab o ena är bäst i test" vilket egentligen säger noll och inget. men betyder via internets kraft så oändligt stor skada ev för den produkt som hamnar mest fel PGA eventuell missmatch mer än egentligen brister i sin återgivning... :(

den kabeln eller hela märket kan vara stendöd efter en sådan testmetod i stora breda lager där ute.. STENDÖD...fast den egentligen kanske var och är totalt en överlägsen produkt. bara att i testarens övriga set up samt rum lirade den inte väl.

A-B tester "mot varandra" är verkligen testmetoder jag inte anser tillförlitlig i fixerade system där utgångsläget är bestämt..samt testmetod som kan skada så otroligt mycket...

men detta är endast mina åsikter.. Och möjligen är dom även lite ot... i så fall ber ja om ursäkt.. och testerna som refereras till finns ingen runtom info.. Så därför är även där mina noteringar grundade på just att man inget vet därom...

Japp, här är du verkligen inne på något mkt intressant. En produkt som inte funkar i ett

system är kanske "guld" värd i ett annat system.

Men kan ändå "kasseras" med enkla medel via "nätet" och via etablerad hifipress, tyvärr.

En enkel A-B test kan visserligen vara en LITEN vägledning för andra, men är givetvis långt

ifrån fullt ut tillförlitlig, speciellt om det INTE framgår vad som ingår i testarens system.

Sedan spelar ju rumsakustik, smak, musikval etc, givetgvis oxå en mkt stor roll.

Jaha, det verkar sluta som vanligt :D Man bör testa själv och bara lita på sina egna öron :)

Men visst påverkas vi av: Media, nätet, kompisar, säljare, antingen vi vill eller inte....

Posted

Det är knappast ett problem att testa produkter i olika prisklasser. Däremot när man är van vid bra återgivning, med väldigt få brister blir detta referensen som allt annat mäts mot. Så är det iallafall för mig. Vad jag menar är att priset är för mig ointressant när man bedömmer själva prestandan och eventuella brister eller färgningar. Först när de subjektiva omdömena är satta, brukar iallafall jag väga in om kompromisserna och bristerna är rimliga för priset...eller om man vänder på det, om styrkorna tillochmed överträffar det man kunde vänta sig för en produkt i en viss prisklass. Om man skall pricka in en enkel produkt på samma absoluta skala som sin referens blir ju upplösningen sämre, än om man redan från början jämför produkter som har rimlig chans att prestera lika bra. Jag kan ibland tycka att orden inte räcker till att både beskriva stora skillnader och små nyanser med rätt noggrannhet i samma andetag. Man behöver ju bara öppna en hifi&musik och plocka vilken recenssion som helst för att förstå vad jag menar.

Posted

"Jag kan ibland tycka att orden inte räcker till att både beskriva stora skillnader och små nyanser med rätt noggrannhet i samma andetag".

Precis, uttryck som "lite svullen bas", "något vass i diskanten" eller "en aning laidback",

kan ju verkligen misstolkas, bara testaren själv förstår vikten av det han skriver, men kan få stora konsekvenser för den som ska tolka texten i en test och sedan utifrån det välja produkt.

Men ändå, så söker vi efter tester och säkert insuper vi mkt av det som skrivs och ofta blir

det till rena sanningar.

Posted

När man lyssnar på något så jämför man naturligtvis lätt med hur man är van vid att det låter hemma hos en själv. Det kan därför vara både en fördel och en nackdel att lyssna på inspelningar man känner mycket väl. :)

Jag lyssnar ibland på Suzanne Vega: Solitude Standing på vinyl och då speciellt första spåret Tom's Diner där hon sjunger utan accompanjemang och det låter nästan kusligt när hennes röst kommer från en lugn becksvart bakgrund. Nyligen var jag hos en bekant och efter att ha lyssnat på andra skivor så upptäckte jag att han hade just den skivan och jag la då på skivan på skivtallriken. Det lät extremt nervöst och för mig helt onjutbart så jag dristade mig att säga: Det låter som MP3! :cool:

Skillnaden var extrem mot vad det låter hemma hos mig och en god vän som vet hur det stycket låter hos mig höll helt med mig. Vad var det nu för skivspelare som användes ? Det var en Kuzma Stabi S med Kuzma tonarm, Benz Ace pickup och som RIAA-steg användes Benz Micro Lukashek PP1. Det kan nog många intyga att detta är en prisvärd och bra kombination men man skall inte jämföra den med någonting som både prismässigt och ljudmässigt ligger på en helt annan nivå. Bara för att relatera det hela så har jag tidigare jämfört en liknande skivspelarkombination men med Lehmann Black Cube (istället för Benz Micro Lukashek PP1) med en fyrdelad dCS-kombination och där stod sig den skivspelaren mycket bra ;)

- Jag har efter det lovat mig att aldrig spela den skivan som test eftersom den är så avslöjande och inte heller jämföra med hur vinyl låter hemma hos mig....

//Eliot

Posted

"- Jag har efter det lovat mig att aldrig spela den skivan som test eftersom den är så avslöjande och inte heller jämföra med hur vinyl låter hemma hos mig...."

Oj oj oj, det hade JAG aldrig kunnat lova :D

Alltid skönt att ha en bra reference när man jämför.

Dessutom känns det JÄTTEBRA när det låter sämre på andras anläggningar

jämfört med min :D:D Det blir ju lite som en bekräftelse på allt jobb man

lägger ner på sin hobby :) :cool: