Jump to content

Nytt Blad i förstärkartestet...


K-man

Recommended Posts

Tja…det är väl bäst man lägger ut en VARNING:

Här kommer nu ännu en reklamtråd med lyssningsintryck som inte stämmer!!! Så håll till godo… ^_^

Som jag skrev in tråden ”Rörigt i kylan” förra veckan så insåg jag snabbt att för att få en vettig relation till hur den lät i prisklassen så behövde jag få upp min erfarenhet av prylar i ungefär samma prisklass. Jag kontaktade då en butik som jag haft kontakt med sedan slutet av 80-talet och frågade om jag fick låna en pryl för test, och det var inga problem. Så jag tänkte ta en ny sida i förstärkartestet…

blad1.jpg

Om det inte framgick med klarhet i den förra tråden så vill jag återigen poängtera att jag själv tog initiativet till att ta hem rörförstärkaren, detta av ren personlig nyfikenhet. Jag har inte tänkt att byta min nuvarande förstärkarsetup, utan tyckte att det var kul att testa och vill bjuda på denna upplevelse här på Euphonia…

Jag kanske utifrån den aktuella tråden om reklam på forumet skall klargöra att jag inte har någon koppling till några handlare, samtidigt som man naturligtvis genom åren har fått god kontakt med flera…det är liksom ofrånkomligt...och jag säger sällan nej när någon vill ha hjälp...så jag har säkert hjälpt flera på olika sätt...inte minst genom bannerproduktion till Euphonia....

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Som de allra flesta ser så är det alltså en Bladeliusprodukt som nu hittat hem och som står och spelar för fullt.

blad2.jpg

...jag antar att det är som vanligt när det gäller Bladelius...att det är en balanserat som gäller...och frågan är om det är balans också...?

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Tja…det är väl bäst man lägger ut en VARNING:

Här kommer nu ännu en reklamtråd med lyssningsintryck som inte stämmer!!! Så håll till godo… ^_^

Tycker mig ana en svag antydan till reklamdiskussionsleda i denna inledning... :D

Perfekt läge att åter rikta uppmärksamheten mot hifin.

Link to comment
Share on other sites

Tycker mig ana en svag antydan till reklamdiskussionsleda i denna inledning... :D

...något lite kanske... ;):)

Lovvärt att testa saker i samma prisklass. Jag gör ofta misstaget att alltid referera till det bästa jag hört när jag presenterar omdömen.

Är det en Tyr tro?

Ja, man refererar ofta lätt så. Men jag för min del försöker tänka på relationen till kostnaden...vilket kanske är viktigt att läsaren är medveten om. Annars blir ju utlåtandena väldigt snea...man skriver att en pryl för 500 låter väldigt bra och sedan klanka ned på en pryl för 100'...eller också låter man lika imponerad över en stärkare för 5000 som en för 50000....men det är ju då i sin relation till priset...utifrån det låter jag nog mer imponerad och "upphetsad" över att en billig pryl låter bättre än att en DYR gör det...hmm..undra om någon fattar vad jag eventuellt försöker säga med detta....

blad3.jpg

Ja, Matrixen, denna bild avslöjar för den som kan sina Bladelius vad det är för förstärkare...och viss är det Tyr! ...fast hade man inte vetat vad det är på bilden hade man ju kunnat fundera en stund....ibland får man till kort där man knappt förstår att man fotat en hifipryl...

Tyr ligger väl på ca 17' och AudioSpace-rörstärkaren lågger väl på ca 13'..så de är väl inte helt samma pris...men de är iallafall klart närmre än det jag normalt lyssnar på...och jag har inte hittat, eller fått, något annat förslag på förstärkare i samma prisklass att testa. Dessutom tycker jag själv det är kul att testa Tyr då den är helt ny på marknaden...

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Ett kännetecken för bladelius försteg och integrerade förstärkare har liksom blivit de sfäriska volymrattarna. Den finns såklart även med på Tyr!

blad4.jpg

Här kan mnan vrida så gott man orkar! :D Vrider man rejält så pumpar Tyr ut 100w per kanal i 8ohm. Detta med hjälp av bipolära transistorer. Vi får väl se hur långt det kan räcka...vi skall allt rocka på lite! :cool: :D

Vi ser också att som vanligt handlar det om en borstad aluminumfront, dock inte med de fasade kanter som vi återfinner på t.ex. Gondul, utan med en planad sarg.

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Svensk stram design utan stora åthävor.Läckert faktiskt!

Ja, jag tycker om när det är rätt stramt och enkelt...man tröttnar inte så fort på det som när det är en massa hyschpysch....

kul, vi har väl egentligen inte sett några bra tester av TYR ännu.

Hörde den hos HC senast och det lät inte så dumt.

Precis, lite just därför tyckte jag det var extra kul...man har inte direkt blivit färgad av några andra recensioner eller dylikt...

Vaneperson som man är så går jag på inslagen linje och visar en konstig bild på ingångarna på förstärkaren...

blad5.jpg

Här ser vi att det finns en hel radda med inkopplingsmöjligheter. Fyra obalanserade ingångar, en balanserad och en tape out. Dessutom noterar vi att det även finns en pre out...jag drar mig till minnes att en föregångare hade pre out också, men att den inte direkt rekomenderas att kopplas för biampning, utan snarare var till för t.ex. en aktiv sub. Undrar om denna utgång är mer lämpad för biamping...? Tyr:s storebror, Thor II, har ju släktingen Balder som är tänkt att kopplas in för biamping...det kanske passar bra här också? Jag får nog i slutet av testet koppla in denna pre out till mina slutsteg och se vad som bjuds... :blush

Nåväl, jag väljer att nyttja mina vanliga kablage och kopplar således in mig på den balanserade ingången.

blad6.jpg

Notera att man varnar för att produkten är CE-märkt... ;):D

..Noterar att det är Neutrik som står för XLR-kontakterna...

Link to comment
Share on other sites

...något lite kanske... ;):)

Ja, man refererar ofta lätt så. Men jag för min del försöker tänka på relationen till kostnaden...vilket kanske är viktigt att läsaren är medveten om. Annars blir ju utlåtandena väldigt snea...man skriver att en pryl för 500 låter väldigt bra och sedan klanka ned på en pryl för 100'...eller också låter man lika imponerad över en stärkare för 5000 som en för 50000....men det är ju då i sin relation till priset...utifrån det låter jag nog mer imponerad och "upphetsad" över att en billig pryl låter bättre än att en DYR gör det...hmm..undra om någon fattar vad jag eventuellt försöker säga med detta....

\\K-man

Jag tror att jag förstår vad du menar K-Man och jag tycker att det är en väldigt bra sak att ta upp. Att man måste se apparatens prestation i förhållande till apparatens kostnad ser jag som självklart. Jag tycker t.ex inte om när man skriver att en förstärkare för t.ex 20000 kan konkurera med förstärkare som kostar många gånger mer säg 40000, för säg t.ex att man sedan säger att förstärkaren för 40000 kan konkurera med förstärkare som kostar mycket mer, innebär det då att förstärkaren för 20000 kan konkurera med en som kostar t.ex 70000 helt plötsligt... Sorry för den här långa OT-utläggningen men jag tycker att det du skriver är så rätt. Hoppas nu bara att jag har tolkat rätt. Åter till testen :mm::) .

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag förstår vad du menar K-Man och jag tycker att det är en väldigt bra sak att ta upp. Att man måste se apparatens prestation i förhållande till apparatens kostnad ser jag som självklart. Jag tycker t.ex inte om när man skriver att en förstärkare för t.ex 20000 kan konkurera med förstärkare som kostar många gånger mer säg 40000, för säg t.ex att man sedan säger att förstärkaren för 40000 kan konkurera med förstärkare som kostar mycket mer, innebär det då att förstärkaren för 20000 kan konkurera med en som kostar t.ex 70000 helt plötsligt... Sorry för den här långa OT-utläggningen men jag tycker att det du skriver är så rätt. Hoppas nu bara att jag har tolkat rätt. Åter till testen :mm::) .

/Mikael

Låter absolut som att vi är på samma linje! Det du beskriver är en del av "bekymret".

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Kul att följa även denna tråd. Ryktet säger att dom nya Bledeliusförstärkare har en lite annan ton än förra generationen.

Kan också säga att Audio Space förstärkaren i förra testet kostar 12 000 kr. Och det var som sagt en rörförstärkare och detta är ju något helt annat. Lite som att jämföra äpplen och appelsiner, men det kan ju vara spänannde för den som är ute för att handla frukt.

Link to comment
Share on other sites

Kan också säga att Audio Space förstärkaren i förra testet kostar 12 000 kr. Och det var som sagt en rörförstärkare och detta är ju något helt annat. Lite som att jämföra äpplen och appelsiner, men det kan ju vara spänannde för den som är ute för att handla frukt.

12', bra då fick vi exakt koll på det. Jag kollade på HifiConsult sida och där står det att Tyr kostar 17,9' så då är det nästan en halv gång till..fast bara 6' i skillnad...hehee...ja...man kan lätt bli fartblind!

Ja, visst är det äpplen och apelsiner, men som du säger är båda frukt...så jag tycker absolut det är relevant...inte minst i min nyfikenhet över rörvärlden. Och jag noterar redan att de skiljer markant åt på flera områden...de vinner lite olika ronder så att säga...utan att säga för mycket.

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att det skulle vara kul att läsa vilken kringutrustning som används vid sådana här tester

Och vilken elektronik mm. som används till vardags som det ändå jämförs lite indirekt emot.

Men det är givetvis upp till trådskaparen att bestämma vad som skall komma med i tråden

Får även berömma dina bilder K-man :)

Visst är det väl så att även denna Bladelius funkar att köra som ett rent slutsteg i flerkanals konfiguration?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att det skulle vara kul att läsa vilken kringutrustning som används vid sådana här tester

Och vilken elektronik mm. som används till vardags som det ändå jämförs lite indirekt emot.

Men det är givetvis upp till trådskaparen att bestämma vad som skall komma med i tråden

Får även berömma dina bilder K-man :)

Visst är det väl så att även denna Bladelius funkar att köra som ett rent slutsteg i flerkanals konfiguration?

Jag föredrar att ligga ganska lågt med min utrustning, och därför väljer jag också att lägga dessa trådar som bildtrådar, med lite allmän info om prylarna(och förvisso lite kryddade med mina lyssningsintryck), och inte som lyssningstrådar i form utav en recension, så jag förstår mycket väl aspekten. Jag hoppas att trådarna ger något ändå...

Men det är givetvis upp till trådskaparen att bestämma vad som skall komma med i tråden

Tack Zood! :)

Bilderna tackar också! :D:)

Och visst kan även Tyr nyttjas i hemmabioanläggningen som slutsteg...man sätter då förstärkaren i "Surround" mode, och dioden längst ut till höger tänds.

blad7.jpg

Man aktiverar detta läge genom en knapptryckningskombination på fjärren. För er som inte är med på vad vi pratar om här så är det en funktion som gör att man helt går förbi förstegsdelen i Tyr och kopplas direkt ned till slutsteget. Detta är framförallt användbart då man kombinerat sin tvåkanalsanläggningen med en hemmabio med en separat "flerkanalsprocessor" där man styr volymen på hela flerkanalssystemet.

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

När jag ändå är inne på vad man kan göra med fjärrkontrollen så kan jag passa på att nämna att man kan ställa in ingångsnivån för varje ingång, inte själva ingångskänsligheten utan man volymanpassar bara ingången gentemot de andra för att man skall få samma "uppfattade volym" oavsett vilken källa man kopplar in. T.ex. kan det vara väldigt olika nivå på en CD-utgång jämfört med en riaa-utgång...

Man kan även ställa in balansen mellan vänster och höger kanal genom lite knapptryckning på fjärren...

blad8.jpg

Här ser vi kantprofilen, som jag nämde tidigare, på den cirka centimetern tjock aluminiumfronten...med fräst logga...lådan är som synes ihopskruvad med torx....

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Det finns såklart även anslutningsdon för högtalare på denna skapelse.

blad9.jpg

En uppsättning med stabila WBT-kontakter, som passar till de flesta olika typer av gafflar, bananer och lösa kabeländar...

Jag reflekterar ofta över att många förstärkare och slutsteg har högtalaranslutningarna väldigt tätt. Känns som att risken för att man slinter med kabel eller gaffel/banan och kortsluter något inte är helt långt borta....Det hade inte skadat om de suttit lite mer isär känns det som...en bagatell...och självklart kopplar man aldrig något utan att först stänga av...

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Intressant med lite personliga synpunkter på instegsmodellen!

Vid sidan om Beowulff industriella exteriör så har har ingen av Bladelius tidigare designexperiment riktigt fallit mej på läppen, men TYR's lite mer kantiga utseende är inte helt dummt. Levereras den med fjärk, och i så fall är det samma ergonomiskt oförsvarbara tingest som dom levererar till sina övriga produkter?

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Intressant med lite personliga synpunkter på instegsmodellen!

Vid sidan om Beowulff industriella exteriör så har har ingen av Bladelius tidigare designexperiment riktigt fallit mej på läppen, men TYR's lite mer kantiga utseende är inte helt dummt. Levereras den med fjärk, och i så fall är det samma ergonomiskt oförsvarbara tingest som dom levererar till sina övriga produkter?

/ptr

:)

Den levereras med fjärr, men inte den tusenknappade som du syftar på, utan en enklare som jag tror är programmerbar. Jag har faktiskt inte packat upp fjärren, men då frågan dök upp skall jag se om jag inte kan ta ett par kort på den imorgon. :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

När jag ändå är inne på vad man kan göra med fjärrkontrollen så kan jag passa på att nämna att man kan ställa in ingångsnivån för varje ingång, inte själva ingångskänsligheten utan man volymanpassar bara ingången gentemot de andra för att man skall få samma "uppfattade volym" oavsett vilken källa man kopplar in. T.ex. kan det vara väldigt olika nivå på en CD-utgång jämfört med en riaa-utgång...

Man kan även ställa in balansen mellan vänster och höger kanal genom lite knapptryckning på fjärren...

Redan på Amplifix var det samma sak.... Dock hade jag ingen nytta av detta då alla inställningar nollställdes då strömmen bröts. Och jag ansåg mig tvungen att bryta strömmen helt (stänga av helt) för att spara ström. Förstärkaren drog ca 100W i stand-by, nämligen....

Har detta förbättras på denna modell, t ex genom att inställningarna hålls kvar i (batteriförsöjt) minne el dyl?

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Nu är du så snäll k-man och berättar hur den låter! annars ska du få smaka på den obarmhärtiga sTYRkan hos den som väntat för länge på något gott ;)

(bra initiativ, med detta och alla trevliga musiktips börjar jag gilla detta forum mer och mer).

Klart jag skall berätta lite om mina intryck när du ber så snällt! :D Skall se om jag inte redan ikväll skall lyckas få ned några intryck...

Kul att du gillar Euphonia! :)

Redan på Amplifix var det samma sak.... Dock hade jag ingen nytta av detta då alla inställningar nollställdes då strömmen bröts. Och jag ansåg mig tvungen att bryta strömmen helt (stänga av helt) för att spara ström. Förstärkaren drog ca 100W i stand-by, nämligen....

Har detta förbättras på denna modell, t ex genom att inställningarna hålls kvar i (batteriförsöjt) minne el dyl?

/ Ulf

Ja, det stämmer bra det. Det fanns även på tidigare modeller, men så långt som jag kan förstå av manualen så finns det nu en minneskrets som gör att dessa inställningar inte försvinner äns när man stänger av huvudbrytaren...

Och för plundin kommer nu en nytagen bild på den medföljande fjärren.

blad11.jpg

...och visst ser den väl mer ergonomisk ut! ...fast den ger ju inte samma exclusiva känsla, det är vi nog alla överens om. Dock om man ser lite praktiskt på det så är det ju inte fel att få med en fjärr som man kan nyttja till hela anläggningen och om man har tv:n i samma rum kan man styra den med...rätt praktiskt faktiskt. :)

Link to comment
Share on other sites

så långt som jag kan förstå av manualen så finns det nu en minneskrets som gör att dessa inställningar inte försvinner äns när man stänger av huvudbrytaren...

Det skulle vara väldigt bra om det stämmer. Har du möjlighet att kolla detta "i verkligheten", så att man slipper gå på uppgifter ur manualen (som kanske inte är riktigt glasklara)...?

Jag har sökt efter manualen på HifiConsults hemsida, men där finns bara Grendel under "Bladelius". Under "SAT" finns Amplifix och där står (på engelska) att inställda värden kommer att lagras, vilket då inte gällde om strömmen stängdes av...

Det är ju viktigt att de uppgifter som sprids på nätet är riktiga, och eftersom det nu "görs reklam" för denna funktion hos Tyr vill man ju vara säker... Om du testar på riktigt så kan jag nog känna mig lugn ...

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara väldigt bra om det stämmer. Har du möjlighet att kolla detta "i verkligheten", så att man slipper gå på uppgifter ur manualen (som kanske inte är riktigt glasklara)...?

Jag har sökt efter manualen på HifiConsults hemsida, men där finns bara Grendel under "Bladelius". Under "SAT" finns Amplifix och där står (på engelska) att inställda värden kommer att lagras, vilket då inte gällde om strömmen stängdes av...

Det är ju viktigt att de uppgifter som sprids på nätet är riktiga, och eftersom det nu "görs reklam" för denna funktion hos Tyr vill man ju vara säker... Om du testar på riktigt så kan jag nog känna mig lugn ...

/ Ulf

Klart jag kan testa det! :)

Jag testade just att ställa in balansen helt till ena kanalen och sedan slå ned till standby...inställningen låg kvar vid återgång...sedan provade jag att stänga av med strömbrytare....och väntade en minut....inställningen fanns fortfarande kvar...trots att jag jag även drog ut strömkabeln och efter det slog på strömbrytaren för att tömma ev accar...

Jag skall nu ordna månadens räkningar...och förstärkaren får stå strömlös, med nätsladden urdragen under tiden...blir väl ca 30minuter...sedan får vi se om inställningarna finns kvar...

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

...det blev ca 50 minuter...jag satte tillbaks nätkabeln...slog till strömbrytaren...väntade medans dioderna blinkade "uppstart"...tryckte sedan på standby-knappen för att väcka Tyr till liv...på med CD:n och höjde volymen sakta...jodå! Det var fortarande bara ljud i vänster kanal....så det verkar funka nu mer Ulfsan! :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

...och visst ser den väl mer ergonomisk ut! ...fast den ger ju inte samma exclusiva känsla, det är vi nog alla överens om. Dock om man ser lite praktiskt på det så är det ju inte fel att få med en fjärr som man kan nyttja till hela anläggningen och om man har tv:n i samma rum kan man styra den med...rätt praktiskt faktiskt. :)

Vete tusan om jag inte valde en "One-For-All" fjärk 99 och en gång till av 100 bara för att ergonomin är mer genomtänkt -- helt bra har ingen OFA fjärk jag testat varit, men alla har varit ergonomiskt bättre än Bladelius Aluminiumlimpa, den har andra positiva egenskaper, men användarvänlighet verkar inte vara högt prioriterat i det bladeliuska lägret (Sorry, men ergonomi är en av mina käpphästar!). Det hör kanske inte hit, men det hade varit jätteintressant att få hör mannen bakom Bladelius lägga ut texten om avvägningar när han utformar sina produkter exteriört!

God fjärk-ergonomi är på det hela taget ett undervärderat kapittel i HiFi världen! God HiFi-ergonomi är undervärderat! :(

Hur känns handhavandet förövrigt?

/ptr

Link to comment
Share on other sites

plundin:

jag håller med dig om att ergonomi är ett ofta förbisett ämne. One for all-fjärren som följer med är förvisso formad som en tvål och ser bra ut ergonomiskt.

Men, har du själv använt den vanliga Bladelius-fjärren mer än 10 minuter någon gång? Den SER hysterisk och komplicerad ut men i verkligheten tar jag personligen 100 gånger av 100 hellre aluminiumlimpan framför one-for-all.

Titta på de områden man använder mest och var de sitter. Ingen chans att du lyckas med ren tur hitta play eller pause eller stopp i den grötiga flocken på mitten av tvålen. Du måste alltså TITTA på eländet varje gång och hur kul är det nu...

Du missar aldrig på alulimpan, volymen sitter på mitten, avskiljt, längst till höger, ovanför/nedanför varandra.

I raden längst ned sitter det logiskt och klockrent från vä till hö; öppna:stopp:pause:play

Efter ett par timmar missar man aldrig forward/backward heller, de sitter ovanför playknappen, längst åt tummen till logiskt med backward till vä och forward till hö.

Vi som jobbar med den hela tiden hittar också direkt utan att titta display-knappen nedanför volymen, bland knapparna i översta raden och kanske någon till. Först därefter måste man ge sig in i samma handikapp som tvålen, att titta på fjärren för att hitta.

DÅ blir det ju värre för all del, små knappar och liten text :)

Men i varje dags bruk - enligt min åsikt vad fjärr-ergonomi handlar om - så är den att föredra.

mvh

.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är är lämpligt att kapa K-mans Tyr tråd med mina funderingar om Bladelius standardfjärk, men ett "kort" svar till sladd.

Det är ju sannt att jag inte lever med en Bladeliusfjärk. Men jag har flera gånger använt den (längre än 10 minuter), och ingen gång har knapplayouten förefallit intuitiv. Det kan givetvis bero på att jag har en udda kabeldragning i min skalle, men jag tror inte det... Vikten och soliditen är det inget fel på, den är kanske en aning kantig. Men att ha mer än 20, 2milimeters knappar på framsidan av en helt slät yta ger varken höga ergonomi- eller stilpoäng (få mej inte att börja snacka om texttrycket, det är så minimalt att inte ens jag som är närsynt är diktigt säker på vad som står...)

GE mej vilken OFA-fjärk som helst så hittar tummen rätt knapp med en gång! Men det handlar väll mer om hur väl min tumme är dreserad... ;) ...men den säger att; rejäla knappar vinner alltid i längden! -- Sen kanske en diskussion om hur en bra fjärrk skall vara skapad tarvar en egen tråd!!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Hur känns handhavandet förövrigt?

/ptr

Jag tycker inte det finns något att klaga på vad gäller handhavandet…men jag använder ju å andra sidan bara volymratten..vad mer behövs? Och skulle jag nyttja fjärren så är det lika lätt…fast det finns gott om oanvända knappar! :blush

Tycker Accustic Arts är ett föredöme med sin fjärrkontroll till deras försteg… :D

art11_1.jpg

Nåväl, dags att sätta fart på lyssnandet...och jag kör CD på den balanserade ingången…så jag trycker på source-knappen till dess att dioden för BAL lyser. Precis som vanligt lyser det en ilsken blå diod och för att ytterliggare ta i så lyser siffrorna i displayen (som indikerar volymen) lika ilsket blått. Då är det härligt att det finns en knapp märkt DIM att trycka på! Då slocknar de nämligen och det blir helt svart! När man vrider på volymratten, eller gör någon annan förändring tänds det upp, men slocknar igen någon sekund efter att man rattat klart…perfekt i mina ögon!!! Jag gillar som sagt att ha anläggningen helt svart när jag lyssnar…inget discoblink för mig tack! :)

blad12.jpg

Och lyssnat det har jag såklart gjort, och jag delger här för de som tycker det kan vara kul, mina intryck som en krydda på bildtråden. Jag gjorde som jag brukar när jag få hem nya saker, satte på en lugn skiva på lite lagom volym och gick iväg en stund…fast jag noterade direkt att det var ett klart torrt och mycket väl kontrollerat ljud som spred sig i rummet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...