Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har aldrig egentligen tänkt på hurvida skärmad eller ej skärmad är bäst egentligen... med skäm menar jag metallskärm av nåt slag.

Men ändå har det krupit in en feeling om att skärmen i sig blir ett ljudproblem i signalkablarna..detta via att ljudet blir lite "instängt kallt o streesat"..menar nu inte katastrof eller nåt.. men nyanser i alla fall åt det hållet....kass beskrivning men den får duga..

har ni tänklt på detta.? eller ev till o med utvärderat det?

Ja då bollar jag frågan vidare här.. Och håll stilen nu. för fast ämnet är kablar så förväntar jag mig ändå det är vuxna som säger sina intryck.

Så .. Nu är jag nyfiken av era intryck..

Mvh

Tobbe..

Posted
Det beror väl lite på miljön?

Har också funderat på detta. Lyssnar själv i en långt ifrån optimal miljö med 22 lägenheter i huset till stor del fyllda av datafreaks med allt vad det innebär, plus alla TV-apparater och kylskåp. När torktumlaren drar igång i källaren hörs det två våningar upp... :) Kör med fysiskt oskärmade signalkablar men det är inget som stör mig i den dagliga lyssningen.

Posted
Det beror väl lite på miljön? i en optimal miljö borde kanske oskärmat vara att föredra då du slipper ökningen i kapacitans.

Av denna orsak är mina tonarmkablar som går från pickup'en till stepup trafon oskärmade och de fyra tunna monokristallina silverkablarna är inte heller tvinnade (för att inte öka induktansen) ;)

Detta är tyvärr ett område där man gärna vill ha skärm då signalstyrkan är mycket låg och tyvärr har jag ett litet brumm som emellertid är helt försumbart vid musiklyssnande. Brummet kommer från skivspelarens motor som av praktiska orsaker befinner sig alldeles i närheten av stepup trafon. Brummet ändrar därfär lite av sin karaktär när jag växlar varvtal mellan 33 1/3 och 45 varv per minut.

//Eliot

Posted

Intresant att ni båda verkar ha lite samma "känsla" i frågan med signalkablar.. jag kan inte direkt minnas någon gång jag just pga skärm på en signalkabel fått förbättringar i ljudet..aldrig.

Då man satt förr o exprimenterade göra egna så hade man ju skärmar samt ej skärm om vartannat.. medans inte ens då kunde jag finna att just skärmen tillför possetivt. Men här får man tänka på att detta är ett tag sedan :app:

Men asså. Jag ÄR verkligen tveksam till att skärmar tillför av godo..Skall dom göra så. Ja då måste miljön typ vara i en ubåt eller en radarstation verkar det som..

Men min "beskrivning" på hur jag uppfattar skillnaden då man spelar en skärmad vs en oskärmad är ingen höjdare av tekniskt beskrivande utan mer subjektivt berättat bara.. Kan den "stämma" på hur ni skulle kunna beskriva skillnaderna? Eller får ni egentligen inga skillnader med det råkar bara blivit oskärmat..

Som ni ser är detta inget vetenskapligare diskuterande.. Utan mest bara nyfikenhet OM min känsla kan ha grund .

Posted

Signalkabeln jag använder nu är skärmad, och ljudet är ljusår bättre än det var tidigare på alla parametrar.

Sedan om det beror på skärmningen eller kabeln i övrigt är ju väldigt svårt att svara på.

Men faktum är att den kostar ny 8 ggr så mycket som min tidigare kabel, så fattas bara att det skulle bli bättre.

Jag har aldrig haft möjlighet att prova en identisk kabel med och utan skärm, har någon annan det?

Sedan att ljudet kan uppfattas som instängt pga. skärmningen vet jag inte heller något om, här blev det tvärtom.

Blev kanske inte så mycket klokare av detta eller?

Johan :)

Posted
Men min "beskrivning" på hur jag uppfattar skillnaden då man spelar en skärmad vs en oskärmad är ingen höjdare av tekniskt beskrivande utan mer subjektivt berättat bara.. Kan den "stämma" på hur ni skulle kunna beskriva skillnaderna?

mayro, min erfarenhet är nog att din fråga inte går att besvara generellt. Skärmens effekter på en signalledning beror på hur den används. Om den endast används för avstörning har den en effekt, om den samtidigt används som returledare för signalen (vanligast) har den en annan effekt.

Jag skulle säga att kablens kapacitans och induktans är de viktigaste parametrarna. Deras inverkan beror i hög utsträckning på det drivande stegets förmåga att driva kabel. Vissa utgångar kan driva lite vad som helst, medan andra reagerar på vad man kopplar med. Ingångens impedans hos det efterföljande steget har också sin betydelse, men är sällan ett bekymmer.

De signalkablar jag lindat själv har alltid varit utan skärm och det har fungerat alldeles utmärkt. Kablaget från min MC-pickup är dock skärmat för att minska risken för brum, men jag fick leta länge innan jag hittade en kabel med tillräckligt låg kapacitans.

Jag håller gärna med om att skärmen i sig inte tillför någon ljudkvalitet. Jag tror att det är betydligt viktigare hur kabeln är lindad (geometri) och vilka dielektrika (dvs isoleringsmaterial) som används i den.

Posted
Men min "beskrivning" på hur jag uppfattar skillnaden då man spelar en skärmad vs en oskärmad är ingen höjdare av tekniskt beskrivande utan mer subjektivt berättat bara.. Kan den "stämma" på hur ni skulle kunna beskriva skillnaderna? Eller får ni egentligen inga skillnader med det råkar bara blivit oskärmat...

Har sparat mina tidigare skärmade signalkablar som finns i samma längder och skillnaderna är väl inte så stora att man ramlar omkull men det jag upplever beror förmodligen på lindningsteknik, ledarmaterial och dielektrikum.

Posted
Har sparat mina tidigare skärmade signalkablar som finns i samma längder och skillnaderna är väl inte så stora att man ramlar omkull men det jag upplever beror förmodligen på lindningsteknik, ledarmaterial och dielektrikum.

Har du altså samma kabel i 2 utföranden skärmad resp. ej skärmad, iså fall undrar jag varför du köpt bägge om den ena lät bättre än den andra ;):?:

Och vad upplever du för skillnader :?:

// Johan

Posted
Nått i bakhuvudet säger mig att kraftig skärmning ger ökad kapacitans. Nån som kan bekräfta eller dementera?

Skärmen i en koaxialkabel ger dig ökad kapacitans. Skärm runt ett tvinnat par ger inte nödvändigtvis ökad kapacitans.

Posted

Tycker nog det fattas ett par faktorer .... dels beroende av vad skärmen är tillverkad av, dels hur mycket "instrålnings-störningar" man har!

//W

Posted

Skärm runt alla typer av kablar ger en ökad kapacitans, men det är inte den enda parametern man har att ta med när signalkablar konstrueras. Det finns en hel hög med parametrar och om man ändrar någon så medför det ändringar i alla andra och det är alltid kompromisser som måste tas, då den perfekta kabeln med alla parametrar på topp inte existerar.

Jag har testat mina kablar utan skärm och har kommit fram till att ljudet i samtliga kablar har blivit bättre trots något högre kapacitans.

En av anledningarna till detta är förutom att skärmen stoppar störningar också att den blir stabilare och vibrationer i kabeln dämpas om man som jag har en skärm utan ytterligare lager av isolering utanpå skärmen.

Av samma anledning skärmar jag också högtalarkablarna i dom dyrare kablarna.

Prime som är min toppmodell har dubbel skärm.

Materialet i skärmen har betydelse och den enda typ som jag använder till analoga kablar är förtennad koppar.

Till Digitalkablarna har det fungerat bättre med silver eller silverbelagd koppar.

Till nätkablar fungerar inte koppar eller silverskärmar så bra. Där får man ta till andra material för bästa möjliga skärmning.

Brum som hörs är inte det enda som man får in i en kabel utan skärm. Frekvenser som ligger högre upp utanför direkt hörbart område påverkar också mer än dom flesta trycks tro.

Posted

ALDRIG kan man säga något bestämt. "så ÄR det".. :D:D

Jorma. Du kan väl bygga en exakt lika kabel i RCA utförande med och utan skärm o låna mig för test.. Sedan går den vidare. Allt UTAN andra vet varanns omdömen.. Så ser vi OM det blir liknande omdömen från oss olika...

Det vore en forumstest igen att ha skoj runt... :mm:

Posted
ALDRIG kan man säga något bestämt. "så ÄR det".. :D:D

Jorma. Du kan väl bygga en exakt lika kabel i RCA utförande med och utan skärm o låna mig för test.. Sedan går den vidare. Allt UTAN andra vet varanns omdömen.. Så ser vi OM det blir liknande omdömen från oss olika...

Det vore en forumstest igen att ha skoj runt... :mm:

Jag måste tyvärr säga nej av flera skäl.

Ett är att jag måste se till att mina kunder får sina kablar och jag jobbar sedan ett par månader tillbaka 7 dagar i veckan med dom beställningar som jag har. (Men jag slutar redan vid 20,snåret på fredagar och lördagar och på nyårsaftonen körde jag bara till klockan 21 :D )

Leveranstiden är just nu 6 veckor och jag vill inte förlänga den ytterligare med sådant som för mig är helt ointressant och inte ger något.

När jag får några timmar över, så använder jag dom till att fundera över rationaliseringar i produktionen, vilket är nödvändigt om efterfrågan fortsätter att öka på det viset den har gjort hitills. Jag har för 5,e året i rad förra året fördubblat min omsättning och januari i år har jag 10-dubblat i jämförelse mot januari förra året!!

Jag har min ljudfilosofi och den kommer jag inte att ändra på såvida inte det kommer önskemål från mina större kunder.

Jag har min lyssningspanel bland folk som jag vet vad dom har för ljudfilosofi och där ingår bla. min Japanska distributör.

Posted

Jag tackar för att du har förståelse för mina synpunkter. Mayro.

Åter till topic.

Skärmen i en koaxialkabel ger dig ökad kapacitans. Skärm runt ett tvinnat par ger inte nödvändigtvis ökad kapacitans.

En koaxialkabel är ju skärmad i sin uppbyggnad.

Du menar kanske om man ökar på med flera skärmar?

Posted
Har du altså samma kabel i 2 utföranden skärmad resp. ej skärmad, iså fall undrar jag varför du köpt bägge om den ena lät bättre än den andra ;):?:

Och vad upplever du för skillnader :?:

// Johan

Nä, med samma kabel hade det ju blivit lite konstigt :) men jag har en uppsättning som det ansågs välskärmade signalkablar (som jag fortfarande gärna använder) och så har jag oskärmat balanserat och obalanserat att jämföra med. Alla skärmade signalkablar på 5,5 meter som jag har haft hemma ger ett lägre brusgolv än motsvarande KS-1130 men skillnaden är inte så stor att den blir avgörande i mina öron.

Posted
Alla skärmade signalkablar på 5,5 meter som jag har haft hemma ger ett lägre brusgolv än motsvarande KS-1130 men skillnaden är inte så stor att den blir avgörande i mina öron.

Det har även jag noterat...man kan iofs vända på det...kanske att den skärmade silar bort brusgolvet som kommer från föregående steg i kedjan...? ..och alltså att det är den oskärmade som "icke förskönar"?

Det handlar alltså om hur jag uppfattar bruset ifrån diskantelementet vid "icke musik"...

\\K-man

Posted
En koaxialkabel är ju skärmad i sin uppbyggnad.

Du menar kanske om man ökar på med flera skärmar?

Hej Jorma,

Nja, jag menar att vi behöver hålla reda på vilken kapacitans vi talar om.

I en koaxledning med signalretur i skärmen kommer kapacitansen mellan centerledare och skärm att påverka drivstegets belastning. Högre kapacitanser ger större påverkan.

I en partvinnad ledning med framsignal i den ena och retur i den andra ligger den belastande kapacitansen till största delen mellan signalledarna. En yttre skärm kring dessa påverkar därför signalen mindre. Om ledarna hanteras balanserat i respektive ände kan skärmens effekter anses vara "common-mode" till sin karaktär och i teorin inte belasta drivsteget.

/Lennart

Posted
Det har även jag noterat...man kan iofs vända på det...kanske att den skärmade silar bort brusgolvet som kommer från föregående steg i kedjan...? ..och alltså att det är den oskärmade som "icke förskönar"?

Det handlar alltså om hur jag uppfattar bruset ifrån diskantelementet vid "icke musik"...

\\K-man

Om skärmen silar bort bruset från föregående steg så silar den även bort musikinformation och då är den kabeln felkonstruerad.

En bra skärm silar inte bort detta utan silar bort tillfört brus som kommer in mellan stegen och då är det även brus som ligger utanför det hörbara området ocfh den biten är den som stör mest i slutresultatet.

Posted
Hej Jorma,

Nja, jag menar att vi behöver hålla reda på vilken kapacitans vi talar om.

I en koaxledning med signalretur i skärmen kommer kapacitansen mellan centerledare och skärm att påverka drivstegets belastning. Högre kapacitanser ger större påverkan.

I en partvinnad ledning med framsignal i den ena och retur i den andra ligger den belastande kapacitansen till största delen mellan signalledarna. En yttre skärm kring dessa påverkar därför signalen mindre. Om ledarna hanteras balanserat i respektive ände kan skärmens effekter anses vara "common-mode" till sin karaktär och i teorin inte belasta drivsteget.

/Lennart

Kapacitancen är alltid lika mycket belastande oavsett om den ligger i en partvinnad kabel eller koax.

Man mäter i en partvinnad kabel mellan tur och returledare och det gör man också i en koaxialkabel.

Då är kapacitansen lika mycket belastande om mätvärdena är domsamma.

Men kapacitansen är bara en del av dom parametrar som man ska hänsyn till vid konstruktion av bra signalkablar.

Som jag sagt tidigare ger varje ändring av en parameter en förändring av alla andra parametrar och det är en balansgång och också en del av ljudfilosofin hos varje tillverkare av kablar att balansera detta efter var och ens grundfilosofi.

Jag har min och den stämmer inte alltid överens med dom andra topproducenterna av audiokablar, men min tycks vara framgångsrik och jag kommer inte att släppa det som jag har haft som grundtanke från första början. Den är att försöka påverka signalen mellan enheterna så lite som möjligt och om detta inte passar in i alla anläggningar så struntar jag i detta. Då anser jag att det föreligger ett anpassningsproblem i någon del av anläggningen.

Posted

Blir inte så mycket klokare av den här tråden?

Men det är kanske för att ingen förutom Jorma har i själva verket testat 2 identiska kablar mot varandra varav den ena är skärmad

Och därefter kunnat säga att skärmen påverkade ljudet si eller så, att det blev bättre med/utan skärm

Och det är ju även så som det nyss skrevs i en annan tråd att en kabel kan ju vara som gjuten i en anläggning men gå helt bort i en annan och detta skulle nog kunna bero på mer än bara skärmining.

Märker att det finns de som bara haspar ur sig något för att så är det, utan att egentligen ha några belägg för det och då blir det konstigt tycker jag.

Är ganska övertygad att skulle jag starta en tråd där jag testar 2 kablar mot varandra och sedan skriva resultatet och varje kabels spec.

Och det skulle visa sig att den kabeln som jag tyckte lät sämre var skärmad, då skulle det inte ta många sekunder innan någon skrev typ: det är klart den lät sämre den är ju skärmad!

Men då skulle jag som gillar att ifrågasätta saker genast ställa en motfråga som förmodligen skulle stjälpa tidigares kommentar ;)

För annars verkar ju det som att alla kablar skulle låta lika förutom skärmen då?

Så jag frågar igen

Är det någon som har testat en identisk kabel med /utan skärm och därefter kunnat avgöra för/nackdelar med skärmen

förutom Jorma då :)

Tycker detta är en intressant tråd då jag upplevde sådan enorma förbättringar med min nya kabel, sedan vad dessa förbättringar beror på spelar mig mindre roll

p.s hehe nu har ni fått igång mig :D

Posted

Jag för mycket länge sedan samt totalt oproffsigt gjort.. samt med lödkunskaper som enbart dom säkert kan sabba mer än belysa...Därför räknar jag det inte själv ens som att jag skulla ha "provat"..

Men det resultatet då motsäger inte det jag "tycker" mig känna med skärm och utan skärm ofta.. Asså.. Hela topicen ÄR verkligen subjektiv samt skulle nog troligen även kunna bli ett ämne för BT diskutioner om sådant testats.. Inget snack om saken

Men man måste väl kunna tala om förnimmelser om försämmringar som man anser ofta ändå inkommer i "känslan" ljudet bär med sig..

Och på nåt vis börkar jag sätta ihop tanken att då jag anser jag "hört" den där "grejen" som inte riktigt passar min smak så har det varit skärmat

:app:

Så nu hänger alla med hoppas jag i mina ord i alla fall.. Jag varken säger det är si eller så.. enbart att JAG KÄNNER så nu mer o mer samt noterat detta "samanhang" ....och undrar om möjligen fler med mycket erfarenheter av just kabellyssnande känner igen sig. Och som det visar sig eventuellt det KAN finnas en teknisk förklaring också.. Det finns ju tekniska kunskaper här som ju fann intresse i denna fråga. Sådant är extra skoj..

MVH

Tobbe

Posted

Nästa vecka ska jag hämta en del material på ELFA, och inspirerad av den här tråden så ska jag bygga en skärmad och en oskärmad signalkabel och försöka utröna om det är någon skillnad. Material blir rg62 och neutrik kontakter.

Posted
Nästa vecka ska jag hämta en del material på ELFA, och inspirerad av den här tråden så ska jag bygga en skärmad och en oskärmad signalkabel och försöka utröna om det är någon skillnad. Material blir rg62 och neutrik kontakter.

Vad kul!

Lycka till :)

Ser fram emot dina intryck.

Posted

ska bli kul att läsa OM det blir nån skillnad.. Den gamla slagdängan för en del kabelskeptiker RG 62 är väl inte den kabeln jag direkt använt någonsin...provat ja, men aldrig använt sedemera i egna systemet..

Men det torde ju ändå kunna påvisa OM där föreligger möjligt små skillnader... Kom ner hit en weekend så testar vi tillsammans via en egenkomponerad ej statistiskt utformad amatörblindtest också.. :D

Mat o fika o hifiskoj utlovas.. Så gör vi nåt hifibesök här nere o skånes djungler... Eller va det slätter :app:

Posted

Valet av rg62 som testobjekt beror på att den är konstruerad som vilken signalkabel som helst: ledare->isolering->skärm->ytterhölje, och dessutom är den inte särsklit dyr i inköp.

Frågan här är ju om det är möjligt att höra skillnad på skärmad och oskärmad signalkabel. Det handlar alltså inte om att jämföra rg62 med någon annan signalkabel.

OM det ska vara möjligt att jämföra på ett trovärdigt sätt så måste signalkablarna vara identiska i alla avseenden och endast skärmningen ska särskilja kablarna.

När jag har byggt kablarna så planerar jag att märka upp båda kabelparen, med skärm resp utan skärm - sedan sätter jag en bit krympslang över märkningen, blandar och kopplar ihop systemet med det första paret (märkt 1) och spelar skivor i tre dagar, sedan upprepar jag proceduren med det andra paret (märkt 2), sedan byter jag tillbaka till det första paret en gång till och upprepar proceduren så att båda kabelparen testas i två omgångar.

Om jag hör skillnad så öppnar jag krympslangen så att jag ser om det var skärmat eller oskärmat som jag upplevde som bättre.