K-man Posted February 25, 2007 Posted February 25, 2007 Det är ju närmast chockerande vilken kunskap här finns... :cool: Det finns ingen som hittar inte en Temmincks Tragopan på nätet utan att veta hur och vad man skall leta efter. Det här exemplaret ser ut som han precis har knaprat i sig en massa pellets på Jesperhus Blomsterpark i vårt kära grannland på andra sidan Kattegatt... Ja, det är smått chockerande! Och visst stämmer det att den bor på Jesperhus! \\K-man Quote
plundin™ Posted February 25, 2007 Posted February 25, 2007 I bland är det bara tur att man har grannar som är fasanägare... Nått smetar alltid av sig /ptr Quote
jast Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Fasan?......vart kom den in i bilden?.... är det dags för ännu en topic? Rubrik; "bra-att-ha bilder när Du saknar argument eller inte förstår Dig på dina synpunkter" Ta det lite mer seriöst! Verkligen stavas "MARKNAD" Mina synpunkter grundar sig på min personliga förväntan att ett "amatörforum" är "oberoende liberalt". Dvs. jag gillar och behöver den neutrala mötesplatsen utanför de kommersiella dörrarna. En mötesplats som är självklart befriad från allt det där vi matas med nuförtiden. -och det är väl inte så konstigt? Varför vill en del av Sveriges storföretag sponsra svensk forskning på svenska universitet...? (f.d Östros tyckte det var en bra idé....) Det ligger i marknadens natur att växa och hitta nya vägar och kunder. Om sen nån från "storföretaget" förklarar sig inför andra med; "dela med mig gör jag av personliga ideella skäl för att det är så himla roligt... -då ska man dra åt sig öronen. Om inte annat så drar hans chef i dom med frågan; -och hur många lärjungar har Du fått denna veckan?, -när kommer de att börja handla våra produkter? -har du nåt ännu mer effektivt sätt att komma dom mer in på livet? Trovärdigheten spricker helt enkelt, så är det bara. Finns inget bra med marknaden då? Självklart! Om inte nån hade satsat sin stålar i sina produkter och butiker, ja då hade vi väl suttit där i Jespershus, tittat och lyssnat på fasansång....och funderat på om det inte skulle kunna gå att spela in detta på nåt sätt -kanske med nåt elektriskt.... (snälla "marknaden" kom nu inte se er som hjältar, det var inte så jag menade. Ni väljer också vad Ni vill leva av.) I mitt dröm-form-scenario har vi ändå "tyglat dessa krafter" på ett medvetet sätt. Det har vi inte för tillfället. Hur det ska gå till finns det förhoppningsvis många andra som vill tycka till om... "Inga-mer-fasan-bilder-hälsningar/Janne Quote
Engelholm Audio Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Jag uppskattar den ekonomiska obundenheten Timbre & co har fixat till. Vetskapen om att pengar kommer ur egen ficka ökar min respekt för forumet som sådant. Vidare uppskattar jag att ansvaret läggs på medlemmarna! Är man så dum att man springer iväg och köper nån av dessa dyrgripar som visas upp här, majoritetsbaserat på en bildtråd, så får man väl göra det då! Jag tror dock dom flesta här har större integritet än så. Dessutom funkar ansvaret så att jag inte kan förmå mig göra reklam hur som helst - jag tar det ansvaret själv. Jag tycker också det känns bra att jag som företag kan få bidraga med bilder, information och - i den mån jag kan - kunskap! Självklart slinker det med reklam på kuppen, men "se ovan". Quote
Matrixen Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Nu är det ju inte Krell eller B&W som skriver här oftast, utan ensam, eller fåmansföretagare som dessutom till största del är entusiaster själva. Hittills tycker jag det varit tydligt när dessa företagare uttryckt sig på det privata eller proffesionella sidan av repet. Om man är paranoid, kan man ju för säkerhetsskull förutsätta att det alltid ligger någon fördold försäljningstaktik bakom samtliga inlägg, som ett alternativ till normalt omdöme. Hifisverige är litet och detta forum ännu mindre. De flesta känner varandra och den ömsesidiga respekten mellan medlemmar, handlare eller inte, hanterar även en sådan här fråga. Handlaren har ju faktiskt mer att förlora på ett misstag. Både affärer och eventuell vänskap. Grundregeln som Timbre satt upp tycker jag räcker väl, så länge den ömsesidiga respekten koms ihåg och att detta fortsätter att vara ett kamratforum. Quote
Otto Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Nu är det ju inte Krell eller B&W som skriver här oftast, utan ensam, eller fåmansföretagare som dessutom till största del är entusiaster själva. Hittills tycker jag det varit tydligt när dessa företagare uttryckt sig på det privata eller proffesionella sidan av repet. Om man är paranoid, kan man ju för säkerhetsskull förutsätta att det alltid ligger någon fördold försäljningstaktik bakom samtliga inlägg, som ett alternativ till normalt omdöme. Hifisverige är litet och detta forum ännu mindre. De flesta känner varandra och den ömsesidiga respekten mellan medlemmar, handlare eller inte, hanterar även en sådan här fråga. Handlaren har ju faktiskt mer att förlora på ett misstag. Både affärer och eventuell vänskap. Grundregeln som Timbre satt upp tycker jag räcker väl, så länge den ömsesidiga respekten koms ihåg och att detta fortsätter att vara ett kamratforum. Mycket bra formulerat ! Quote
mangew Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Det är väl ganska dumt att tro att de företag som lägger ut bildtrådar, information eller allmänt diskuterar om de produkter de säljer inte försöker påverka besökarna i olika grad. En del mer en del mindre, de flesta vet ju vilka avsikter säljarna har och kan utvärdera innehållet. Så länge man diskuterar, lämnar information eller försöker påverka om de produkter man själv säljer är det väl helt ok egentligen. Men butiker som kommenterar eller försöker påverka om produkter de säljer eller verksamhet de inte bedriver är inte ok. Quote
peranders Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Hej! Tycker inte att någon som är avlönad som säljare, konstruktör, distributör eller släkt till dito ska få fritt utrymme i forumet. De ska bara svara på tilltal i tekniska frågor. Deras kanal med branschnyheter, bildvisning etc. får finnas under egen topic. Janne Jag tycker det är bra med lite lagom prat om sina grejer. Det är till exempel inte bra att ha ett forum där man kräver att alla pros ska utbilda alla noviser utan att ha någonting för det, ge och ta som vanligt. Ett bra exempel på ett forum som inte fungerar är diyhifi.org och ett annat som fungerar är diyaudio.com som är en smältdegel för idéer och gruppinköp av varierande grad av vinning. Man måste kunna prata om sina grejor om det tillför debatten något. Tack Timbre för din liberala inställning. BTW: Jag hade helt glömt bort detta forum till igår när jag tittade på min hemsidestatistik. Jag ser att någon har länkat mig. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...=3292&st=0# Quote
K-man Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Fasan?......vart kom den in i bilden?.... är det dags för ännu en topic? Rubrik; "bra-att-ha bilder när Du saknar argument eller inte förstår Dig på dina synpunkter" Ta det lite mer seriöst! Verkligen stavas "MARKNAD" Mina synpunkter grundar sig på min personliga förväntan att ett "amatörforum" är "oberoende liberalt". Dvs. jag gillar och behöver den neutrala mötesplatsen utanför de kommersiella dörrarna. En mötesplats som är självklart befriad från allt det där vi matas med nuförtiden. -och det är väl inte så konstigt? Varför vill en del av Sveriges storföretag sponsra svensk forskning på svenska universitet...? (f.d Östros tyckte det var en bra idé....) Det ligger i marknadens natur att växa och hitta nya vägar och kunder. Om sen nån från "storföretaget" förklarar sig inför andra med; "dela med mig gör jag av personliga ideella skäl för att det är så himla roligt... -då ska man dra åt sig öronen. Om inte annat så drar hans chef i dom med frågan; -och hur många lärjungar har Du fått denna veckan?, -när kommer de att börja handla våra produkter? -har du nåt ännu mer effektivt sätt att komma dom mer in på livet? Trovärdigheten spricker helt enkelt, så är det bara. Finns inget bra med marknaden då? Självklart! Om inte nån hade satsat sin stålar i sina produkter och butiker, ja då hade vi väl suttit där i Jespershus, tittat och lyssnat på fasansång....och funderat på om det inte skulle kunna gå att spela in detta på nåt sätt -kanske med nåt elektriskt.... (snälla "marknaden" kom nu inte se er som hjältar, det var inte så jag menade. Ni väljer också vad Ni vill leva av.) I mitt dröm-form-scenario har vi ändå "tyglat dessa krafter" på ett medvetet sätt. Det har vi inte för tillfället. Hur det ska gå till finns det förhoppningsvis många andra som vill tycka till om... "Inga-mer-fasan-bilder-hälsningar/Janne Fasanen kom in som ett kanske FÖR internt skämt...mitt i alla ornitologi...men du kan vara lugn Jast, jag har aldrig och kommer aldrig att strida eller argumentera på internet för mina fritidsintressen, och så inte nu heller. Så du kommer slippa fasanbilder från mig... Tack för mig! \\K-man Quote
jast Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Det är lugnt K:man! Många saker kan man inte, och ska man inte, ta på allvar....-det bara händer.... Dock! -finns det i min värld ett område som gör mig alert, och det är "marknaden" kontra "oss". Då står jag på tå och reagerar instinktivt. Marknaden är gränsöverskridande vare sig det handlar om hifi, dörrvred eller kennelklubben. Mitt förhållningssätt kan bero på en yrkesmässig "skada" som uppkom när man efter ett tag insåg hur mekanismerna fungerar.... Hoppas inte det stör nån alltför mycket! (-det är sant i alla fall) När jag ljuger får Ni reda på det.... mvh Janne Quote
peranders Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Lite gammal tråd men jag såg att Sladd var i hetluften. Tänk vad bra det är att man har en bra bild av folk. Jag tycker ätt Sladd är ovanligt relaxad, både på mässor och i butiken och dessutom är inläggen väldigt klarsynta när det gäller dolda motiv som Sladd belyser väldigt öppet. För övrigt ett härligt forum där krängarna faktiskt får nämna att de kränger. Quote
Recommended Posts