Timbre™ Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Frågan om reklam på Euphonia dyker upp med jämna mellanrum och det kan vara hög tid att redovisa hur vi har resonerat hittills. Först en kort historik och när mjukvaran testades innan onlinedebuten diskuterades riktlinjer för forumets framtid. Med färska erfarenheter från liknande verksamhet bestämdes tillsammans med Mikael2 att Euphonia skall vara ett oberoende forum utan ekonomisk sponsring i någon form. Så är det fortfarande och då driftskostnaderna är förhållandevis små håller vi oss kvar på den inslagna vägen. En av många fördelar med detta är att vi kan skriva fritt ur hjärtat utan misstankar om ekonomiskt samröre och det gäller alla rapporter där lyssningsintryck och bedömning ingår. Vi har samtidigt uppskattat deltagandet av branschfolk då information, diskussionstrådar, nyheter och bildtrådar bidrar positivt till forumets innehåll. Känner man bara till eventuella branschkopplingar ser jag ingen nackdel med att produkter omnämns, förordas eller visas upp på Euphonia. Frågan om vad som kan vara "smygreklam" tror jag att varje medlem och läsare bäst kan ta ställning till på egen hand. Som alltid kan man dock vara fel ute och jag skulle uppskatta synpunkter på de oskrivna regler som har gällt under dessa tre år. Ett reklaminslag... Quote
Tompa Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Hallå Euphonia folk !! Jag tycker absolut att det ser bra ut i nu läget. Tycker också som Timbre säger här, att bedömningen hur vida det är reklam eller inte, kan ligga på var och en medlem. Om dom tunga namnen här (affärsidkare) gör trevlig och sakliga bild reportage, och att det ibland handlar om egna produkter, det är helt okay tycker jag. Vi blir ständigt överösta med reklam från alla häll, men det är bara till att sortera och svälja, alltså upp till var och en, det är bara att suga till sig den info man är intresserad av och ski… i resten, jag menar, det är ju liksom inget dagis. Som det fungerar nu här på forumet stör inte mig det minsta, snarare tvärt om, så nuvarande drift har i alla fall mitt fulla stöd. Tack för ordet ! //-- Tompa -- Quote
orpheus Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Håller med föregående talare,Tack för ett gott jobb Timbre! mvh Patrik Quote
lindvall Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Så länge "branschfolket" sköter sig snyggt och är trevliga blir det ju bara ett mervärde i att ha dessa personer med, dom om några kan ju sina produkter! Vi har ju det andra extremfallet där min gamle hifikompis Henrik höll sig alldeles för tyst så inte en käft visste om produkterna han saluförde. Om någon däremot börjar bråka och käbbla med en privatperson eller en annan branschanknuten blir ju nog lätt reaktionen "taggarna utåt" mot den "branschisen", precis som om man hamnar i kontrovers med en privatperson, men med den skillnaden att i branschisfallet finns risken att de som känt sig förorättade eller trampade på genast börjar ropa "Smygreklam!" eller "Handlarfasoner!" så fort branschisen uttalar sig på forumet. Det var bara lite generella småfunderingar från min sida. Jag ser inga problem hitintills på Euphonia. Quote
mayro Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Och jag anser att det är bra att man kan snacka med handlarna direkt såsom man gör i verkliga livet.. Däremot kan jag se aningen kontraproduktivt i att handlarna öser in bildtrådar på sina grejor i tid o otid.detta via ombud eller egen försorg...grejor som stora flertalet vanliga köpare inte har råd med.. Detta är en sak jag hört många just nämna med euphonia. som forum betraktat då.. Att det "endast är en tummelplats för handlare o dess vänner / kunder" i stort sett... och lite kan man se detta också är sant i trådarna.. det är lite av att man hurrar för varandra inbördes..och det behövs nog inte pekas ut direkt just nu vilka trådar som har lite löjligt mycket reklam i sig... det blir ju liksom snuddande humor av det ju... mig bekymmrar det absolut inte personligen. för jag garvar gott o ser även det kan ligga lite humor i själva trådarnas tillkomster. .men samtidigt kan jag ändå se att detta inte riktigt alltid blir bra..För den vanliga 07,00 - 16,15 medlemen UTAN butikernas styrka. Eller butiksvännernas inköp eller höga inkomster mm kan aldrig göra en bildtråd då tex och få uppmärksamhet..DET är kontrapruduktivt sett ur synen att forumet SKALL förmedla ut erfarenhet o kunskap om mer än just nya märken samt vilka som säljer dessa oftast alltid dyra märken. Så problem finns det med reklam då det inte tas eget ansvar av dom olika aktörerna... men man får ju också se det så att UTAN dessa så hade med euphonias relativt lilla antal deltagare det blitt relativt dött.. för 1100 medlemmar är ju inte skrivande medlemmar.. Men . Sedan är det ju upp till OSS som inte är anknutna till olika handlare o säljare att faktiskt ge lite bidrag till trådar .. För att även om man inte får så många svar på sina små bilder lite då och då så läser folk.. Och jag är säker att med tiden så vågar sig flera ej handlaranknutna sig fram med sina kanske inte alltid topp 100 grejor och visa o ordna träffar mm.... Fasiken. jag har vågat mig på Denver.. Och ändå överlevt.. lite blesyrer fick man.. men fasiken va skoj vi hade.. Halva hifisverige satt o lödde i sina Denversar.. och som sagt... DET va reklam det... men jag fick inte ens en krona rabbat på siba.. Jaja.. Sorry det blev långt här.. Men mitt budskap då.. Gör reklam.. Ha den öppen.. visa kontakterna.. Deklarera direkt då en tråd börjar att den är anknuten till typ en handlares nya märke.. Så alla bara VET från start att det är en presentation FÖR en handlare man gör.. Som typ om man fått låna en grej för test.. Då VET folk det ÄR handlarens grejor som troligen skribenten får billigare nu OM han vill köpa dom.. Fasiken. . Så fungerar ju hela världen.. men ingen erkänner det.. :cool: så öppenhet och ärlighet anser jag vara det man skall ha som ledstjärna. Sedan är vi alla vuxna mäniskor så vi torde själva kunna sålla bort för mycket egotjafs av olika krängare som vill rädda världen med alla sina reklamtrådar här o där.. för det är ju så det blir OM man gör överreklam. Man accepteras inte alls sedan oavsett vad man presenteras... bra att tänka på.. Ja. Det var mina tankar lite hit o dit. Nu skall det göras reklam här för snöskottningens tränande av kroppen. För nu skall vi FÖRSÖKA få fram vår bil ur drivorna.... Mvh Quote
Timbre™ Posted February 22, 2007 Author Posted February 22, 2007 Tack för alla synpunkter som har kommit in hittills! Som lindvall nämner kan ju "taggarna utåt" lätt förvandla en annons till en onnons och det tror jag inte att någon eftersträvar. Det har i ärlighetens namn varit en hel del exklusiv tvåkanalshifi på forumet och mayro har rätt i det kan få en hämmande effekt på ett aktivt deltagande. Samtidigt är det ju väldigt spännande att läsa och skriva om produkter som kanske inte är så vanliga men helst skall det nog vara största möjliga spridning mellan prisnivåerna. Quote
akktustakki Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Det här med att konstatera smygreklam eller inte, känns lite grand som att massera någons eller fleras egon. För jisse namn, det är för det mesta vuxna människor som deltar här, eller? Jag är läskunnig och så är alla andra. Jag kan dessutom läsa mellan raderna, liksom alla andra. Så länge någon som är i branchen öppet redovisar detta, kan jag inte för mitt liv begripa vari problemet ligger. Om sedan en eller annan privatperson trycker på just den, eller den produkten, av fler eller en orsak, tja det kan jag leva med, eftersom det syns rätt snart vad det handlar om. Det finns dessutom fördelar av att kunna ställa direkta frågor till de som "gör reklam" för sina produkter i ett forum som är fritt från ekonomiska fördelar från de Märken som deltar i det samma. Reklamen på detta forum, består nog inte så mycket i det att företagen i sig vill sälja grejor, utan snarare i att kompiskedjan blir angelägen, och helst obruten. Låt mig upprepa detta, kompiskedjan blir angelägen, och helst obruten. "Jag känner en som håller på med en jäkligt bra produkt, alltså tycker jag att alla andra skall få se den, höra den, och uppleva den. Å alla skall tycka att den är överlägsen". "Jag skapar en bild/tyckar/tänkar/vad som helst tråd för att marknadsföra denna produkten Jag gör allt, säger allt, för att få publicitet om denna produkt, helst genom att trycka på långa trådar". "Å de som inte tycker som jag kan inte ha rätt". Tja, från stora eller små. Om det sedan kan betraktas som produktinformation eller som reklam, det får, och hoppas jag, envar tar ställning till. PS/ Jag vill understryka att det inte finns någon produkt nämnd eller glömd. De exempel som är givna, är skapade från mig och ingen annan. Jag har ingen i åtanke eller glömska, och det finns inga preferenser varken från det ena eller andra i denna fundering. /DS Quote
K-man Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Bra med lite bollning i detta ärende...jag funderar på NÄR man ANSES som knuten till det ena eller det andra...? Även jag tar väl ett exempel...utan att mena någon specifik...och personen som skrev brevet är inte personen i filmen.. "Pelle" som bor i en ort med EN butik och det är 10 mil till nästa...han går väl naturligt oftast till butiken i sin hemort för att "känna läget". Självklart får han en bra kontakt med butiken och "lär känna" butiksägarna och dess prylar, känner sig trygg med att handla där...om han då vill dela med sig av sina erfarenheter här på Euphonia och med jämna mellanrum gör bildreportage eller dylikt från denna butik, eller med grejer som denna butik säljer...är det bra eller dåligt? Är han knuten till butiken? Blir han misstänkt för att var knuten till butiken? Vill vi hellre slippa "Pelle:s" reportage? Behöver han ange att han oftast besöker en viss butik? Behöver han förklara varför han helt eller nästan uteslutande har prylar från denna butik? Det går att dra rätt många exempel.... Jag svarar inte ja eller nej på dessa utan kastar bara upp bollarna... Skadar inte att fundera...! \\K-man Quote
K-man Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Det går att dra rätt många exempel.... Hmm...ser att denna rad nog kan misstolkas..jag menar inte att det finns massa personer på Euphonia som passar in i detta mönster, utan att det finns massa olika fall av relationer mellan handlare/branch och privatpersoner som kan tolkas på många olika sätt beroende på hur man vrider. \\K-man Quote
gravalter Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 ...så öppenhet och ärlighet anser jag vara det man skall ha som ledstjärna. När jag först hittade detta forum var jag förvånad och glad (fortfarande glad) över att det är fritt fram för butiker att visa produkter och tycka... Om det skall fungera så måste ju, som sagts tidigare, butiken i fråga göra fullständigt klart att det just är en butik som skriver !!! Detta tycker jag fungerar bra. Har inte koll på alla men har inte de flesta butiker sin hemsida skriven längst ner i varje kommentar? ------------------------- Bra att detta ämne tas upp för om inte annat får de butiker som vet med sig att de ligger på gränsen en tankeställare. De blir påminda om vem som har makten... :evil: /// Quote
akktustakki Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 "Bra att detta ämne tas upp för om inte annat får de butiker som vet med sig att de ligger på gränsen en tankeställare. De blir påminda om vem som har makten. " Å du menar vad då? Rättare, hur menar du ? å i så fall, ????? Quote
gravalter Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Åhh...vilken fin mugg!!! (Off Target...sorry) Quote
akktustakki Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Jo, det är en synnerligen fin mugg. (Muggar) Vad har det med det hela att göra? Quote
mayro Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Timbre. ATT detta går att starta en tråd om här. Att det går att ge sina åsikter i ämnet här.. DET anser jag som en GOD reklam för detta forum .. Quote
plundin™ Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Jag var tvungen att ta mej en rejäl funderare på denna problematik (eventuella problematik) inna jag satte mej ner för att skriva. Mitt inlägg i sladds tråd, var när jag skrev det, tänkt som en smula ironiskt. Och egentligen inte tänkt att initiera en diskussion om reklam på Euphonia! ..Vad gäller reklam så har jag inget som helst problem med att det finns banners eller liknande annonser på vårt fora, eftersom jag anser att detta förmodligen det absolut bästa sätt att underlätta finansieringen av denna komunity. -- -- Diskussionen hade aldrig uppkommit om det hdae varit sladds kund som presenterade sin anläggning (oavsett vem som tagit bilderna!) Jag har inte heller några problem med att tillverkare / importörer / affärer presenterar sina produkter i egengenerearade trådare eller som svar i andras trådar. Jag kan till och med tycka att detta är att föredra i jämförelse med den information vi matas med i trykta media. MEN, för att vi skall kunna upprätthålla en så hög integritet som möjligt, kan jag tycka att när en tillverkare / importör / affär presenterar en tråd där dom till huvudsak leverarat och/eller konsulterat den anäggning som presenteras bör man, oavsett hur känd man kan anses vara i branchen, faktiskt presentera sina avsikter och bakgrund som en ingress i tråden. -- Jag är fullt medveten att det begränsar för vissa att skapa "gissa vad detta är" trådar, men jag tror inte att det är någon större förlust i längden! I den bästa av världar hade man kanske skapat ett subfora där tillverkare / importörer / affärer kunde härja fritt med att presentera sina produkter. Jag är fullt medveten att detta skulle leda ett kladdigare Euphonia, men jag tänkte att man kanske kunde lufta tanken i alla fall? Vad tror ni om ett Euphonia Branch-Fora? För hur man än vänder sig, så när man är involverad i branchen proffesionellt, sladd är ett bra exempel, så är man aldirg privatpersonen "Ingemar Carlsson" när man rör sig på foran eller bland menigheten IRL, utan man representerar alltid de produkter eller det företag man jobbar med (äger). Det är inget fel i detta, jag ser inte heller några motsatsförhållande, så länge man är tydlig med vem är och vad man representerar. (Och för att vara extra tydlig; Jag påstår på intet sätt att sladd varit otydlig med detta genom att anväda honom som exempel, han råkade bara finnas till hands i mitt korta minne!) ...jag funderar på NÄR man ANSES som knuten till det ena eller det andra...? Jag tycker nog att det finns en tydlig distinktion mellan att vara kund hos någon och säga "jag har handlt av FA. XX och dom gav utmärkt service" för att sedan göra en bildtråd där man presenterar sina förvärv och om "Pelle" jobbar hos FA. XX och köper (eller lånar) prylar av arbetsgivaren och presenterar sina förvärv (utan att presentera sin bakgrund). När "Pelle" eller ägaren av FA. XX åker hem till kunden dom har leverarat till och dokumenterar sin leverans och presenterar den i en bildtråd så hanmnar vi i en gråzon där någon av dom tveklöst bör (vågar jag säga skall!) presentera sin bakgrund... Det är lätt att framstå som en petimeter i en sådan här diskussion, men jag vill framförallt framhålla att (om jag tolkat Timbre rätt) så skall grundinställningen för Euphonia vara "Högt i Tak", men för att frihet under ansvar skall fungera bör alla vara tydliga med att berätta om vår anknytning till branchen! FWIW så har jag aldrig uppleft annat än att det är just högt i takt i våra diskussioner! Själv har jag ingen annan anknytning till HiFi-branchen än som kund och individ med passionerat intresse för välljud! Jag är dock en smula insyltad i mjukvarusidan av vårt intresse som ljud-, grafik- och musikhistoriekunskapskonsult. Så vitt jag kan minnas har jag aldrig rekomenderat någon musikmjukvara där jag själv varit involverad utan att tydligt ange detta! En massa pladder, men möjligen ett korn av sanning...? /ptr Quote
sladd Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Plundin: Ingen fara, jag är ett bra exempel, sagt utan ironi Som företagare i branschen har man kanske ett speciellt synsätt på forumen som företeelse. Vi har ständigt "ett finger i luften", hör av kunder i butiken och per telefon vad det snackas om, vad som är "hett" och vad de läst, vilka bilder de sett och vad det blivit imponerade och nyfikna av. Ni som tror att detta är en liten oskyldig lekstuga, tänk igen. Hur menar jag då? Jo, lika säkert som att Euphonia fungerar sällsynt bra på alla sätt och det råder en trivsam stämning härinne, lika säkert är det att det är en marknadsplats. Inne i varje tråd är det en marknadsplats, en scen. Möjlighet att berätta, lägga upp bilder, väcka habegär, respekt, putsa ego-kammen, blingblinga. Detta sker nu alls inte med en massa onda eller listiga avsikter för de flesta. Men kraften i ett forum och resultatet av en lyckad "marknadsföring" är ENORM. Tro inte för ett ögonblick något annat. Från en företagares vinkel: Här finns alltså möjlighet att göra kraftfull reklam utan att det kostar något. (den synvinkeln kan man ha med både positiva och negativa förtecken) Från en glad konsuments synvinkel: Vad bra att vi får läsa en massa om nya saker och aktörer! Jag håller förvisso med. Helt klart behöver marknadsplatsen regleras. Gärna så lite som möjligt. Undertecknad är alls inte sådan förbudsivrare som man kan tro. Men ett spel med lika villkor är att föredra. Det skall synas vem man är och vad man äger - vilka intressen man har. Då håller jag fullständigt med om att medlemmarna kan tänka själva och tolka information både på och mellan rader. Vi företagare bör helst inte dyka in i trådar och föreslå vår egen lösning på kunds problem. Om en eller två brukar göra det kommer snart några till och inte gynnar den utvecklingen forumet... Ge info och svara på frågor är väl den huvudsakliga modellen och också den som de flesta följer. Idag finns på detta forum medlemmar som jobbar åt hififöretag som inte anger det i sin profil. Vi har andra medlemmar/företagare som inte anger att de är delägare i butik(er). I en tidning så anges alltid vem du är och vem/vad du jobbar för. I ett forums atmosfär av"här är alla kompisar med gemensamt intresse" så blir grundinfon extra viktig. jag vill verkligen inte hänga ut någon och det är inte mitt ansvar och nej, jag är ingen polis eller ens särsklit upprörd över att detta förekommer. men jag tycker ej att det är korrekt. Avdelningen "hangarounds", dvs kamrater (eller kunder som blivit fans) till en viss butik är omöjligt att reglera. Det brukar synas med tiden och som någon sa är medlemmarna smartare än så. Slutligen en trend. Om man tittar på reklamvärde/antal bilder och intresse i förhållande till insatt kapital så torde patrikcesar hålla årets rekord. 70-talskostym och discomusik gav medial jackpot i forumvärlden. Tro mig, jag gillar stilen och hoppas det finns en plats på Arken nästa gång om intresse finns. Men vad leder denna charmiga och uppseendeväckande dans till? Man ser, lär, adapterar... Nästa mässa kommer jag vara iklädd endast bananklasar och spela afrikansk drum´n base. Frågan är vad man skall ha på fötterna? Sexighetsimagen lär ju vara ganska klen och undras om strumplästen förbättrar situationen? Slutligen ett tack till Timbre som lyckas hålla balansen och integriteten skyhög. Allt är av intresse, alla skall få synas, inte sätta sig i någons knä, ledstjärnan skall vara lust. Bara att lyfta på hatten till ett mycket bra jobb med långsiktig inställning! mvh . Quote
Tompa Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Sladd, detta kunde jag inte sagt bättre själv, en bra sammanfattning, detta skriver jag under på !! O.B.S Jag är ingen "hangaround", och jag har inga ekonomiska intressen i hifi branchen, annat än att som kund få bästa pris och support när jag handlar !! :cool: :cool: //-- Tompa -- Quote
plundin™ Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 det är ju trevligt att förstå att dom flesta av oss har en så överensstämmande grundsyn. Men som alltid i sammanslutningar där det råder en stor överrenstämmelse om sakernas tillstånd skadar det ju inte att någon klär i sig djävulens advokats kostym och ifrågasätter detta sakernas tillstånd. Om bara för att få igång en diskussion som bekräftar att allt är rätt sida om bra. Det gäller bara att inte bockhornen växer ut för ofta... jag menar också att denna passus ur sladds anförande tål att understrykas trefallt i rött!! Ni som tror att detta är en liten oskyldig lekstuga, tänk igen. Hur menar jag då? Jo, lika säkert som att Euphonia fungerar sällsynt bra på alla sätt och det råder en trivsam stämning härinne, lika säkert är det att det är en marknadsplats. Inne i varje tråd är det en marknadsplats, en scen. Möjlighet att berätta, lägga upp bilder, väcka habegär, respekt, putsa ego-kammen, blingblinga. Detta sker nu alls inte med en massa onda eller listiga avsikter för de flesta. Men kraften i ett forum och resultatet av en lyckad "marknadsföring" är ENORM. Tro inte för ett ögonblick något annat. Den hypersnabba interaktiviteten som foran innebär finns det ju inga andra medier som kan konkurera med! Detta och andra likande fora är tveklöst det bästa sättet för informationsinhämtning och kunskapsdelning! Både för konsumenter och och säljare/tillverkare, vad som kanske förbluffar är att ingen av dom svenskpubliserade HiFi-blaskorna har hoppat på foratrenden, fast dom sitter väll på sina kontor och kollar på vad vi skriver och fyller sina nyhetssidor med allt intressant som kläcks fram här... :evil: /ptr Quote
Guest asimov66 Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 OBS ! Personliga åsikter framförs nedan ! sladd och plunding ni har oerhört rätt båda 2. det bör understrykas när man "blåser sitt eget horn" (hur fasen översätter man det från engelska) och det bör även vara fullt medvetet att som sladd skriver (och som plundin framhäver) att allt är en marknadsplats. detta märks ofta då det titt som tätt framhävs XLR ingång utgång, kablar detsto dyrare desto bättre. Det blir lofta så att de som sitter med de rätta sakerna som medlemmarna lyssnar på. Just nu är det akustik och kablar som är inne, för ett halvår sen SF och pathos. De som har dessa sakerna som är poppis tillåts ofta mer svängrum än de som ej tillhör eliten. Reklam på forumet tillåts enligt mig om man har den rätta tillhärligheten och de rätta objekten/attityden att backa upp det. Men detta är inte unikt för detta forum tvärtom förekommer detta på alla forum, att man dock kan se det så pass tydligt här är väl troligtvis att medlemsantalet är smått och man känner till vad de olika medlemmarna har för tillhörlighet om det är så att de arbetar inom ett visst fält eller har bestämda åsiker om ett annat fält, vilket är bra. är det något som kan relateras till? Quote
hajen1 Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Har inga problem med reklam/produktinformation så länge det framgår att personen som presenterar det hela redovisar sin branschtillhörighet. Citerar sladd: Idag finns på detta forum medlemmar som jobbar åt hififöretag som inte anger det i sin profil. Vi har andra medlemmar/företagare som inte anger att de är delägare i butik(er). Ovanstående tycker jag är för jäkligt! Osnyggt mot medlemmarna och mot de företagare/anställda som öppet redovisar sin branschanknytning. PS Däremot överväger jag att skippa arken nästa gång. Sladd iförd bananklasar verkar minst sagt skrämmande DS Quote
gravalter Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 De blir påminda om vem som har makten. " Å du menar vad då? Rättare, hur menar du ? å i så fall, ????? Jo... om alla butiker skulle missbruka forumet skulle reglerna bil hårdare. Eller kanske ännu värrre... Har jag fel? /// Quote
mayro Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Asså, DÄR delar jag också sladds åsikt till 100%. Och detta sker inte ofta..OM man arbetar för en butik eller en handlare..Eller hyrs in vid tillfällen som extra vid mässor o dyligt så SKALL detta framgå TYDLIGT!!! Att även en inhyrd har stora kopplingar till aktören / Aktörerna han hyrs av fattar varenda en.. Och faktum är att det är MÅNGA som springer runt på mässorna o hantlangar.. Men sedan sitter o skriver som privatpersoner..Dessa personer har JAG svårt att anse som" BARA privatpersoner" där finns en skarp gräns för vad man verkligen är.. Sedan MÅSTE erkännas att JAG personligen är glad att detta sker nu ÄNTLIGEN i Sverige att internet splittrar den kompakta styrning marknaden i Sverige haft av produkter samt pris.. DVS att små aktörer kan komma ut med sina grejor där tidigare dom stora aktörerna kunnat stoppa dom Så.. allt har en undermening... Men så ÄVEN sladd och andra stora aktörer... Nåt att tänka på.. :cool: men egentligen borde denna tråden heta "reklam på forum" enbart. För det borde inte vara just BARA euphonia man diskuterar utan fenomenet i stort.. Att BARA ta ett forum som här gör så många hukande.. Tar man det som forum i stort inser alla lättare hur saker menas. För denna fråga berör ALLA forum. INTE bara här. Samt ALLA olika intressen. Se bara fotoforumen med sina Canon O Nikon fans.. butiker samt värst skribenter som är så köpta så man spyr på det.. Asså.. Då anser jag hifivärlden snudd som förskonad skall erkännas.. lekskola snudd på jämfört....fotogrejen.. där jäklar...hahaha.. Jag garvade läppen av mig då jag gick med på en stor fotosite.. mitt absolut första inlägg skapade panik..samt tvärilskna svar.. men åter Och som vanligt är sladd i text som en god bok att läsa.... Va faaeenn Sladd.. Du är ju i totalt fel bransch.. Skriv böcker i stället och bli KANONRIK... Vad förspiller du din tid med saker som detta för.. Nej skriv böcker.. O tjäna jäkla massa stålar.. Har städat text en aning då den såg dum ut.. Samt lätt att missförstå tyvärr.. Så städade o la till.. Quote
mayro Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 En sak till. Jag tittade lite på vilka som är inloggade här.. och det var då överhängande delen handlare ... :cool: jämnar väl ut sig senare framåt kvällen. men ändå en signal att läsa av lite.. Quote
PLINIUS Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Dags att sticka ut hakan lite... Jag tycker att handlarnas medverkan här är otroligt bra! Jag tillhör dem som inte köper så mycket hifi-tidningar. Det mesta i de tidningarna hinner/orkar jag ändå inte läsa men eftersom det viktigaste ändå kommer med på forumen får jag min beskärda del av nyheter och produkter. Jag vill verkligen veta när det kommer nya produkter, de är ju en viktig del av den här hobbyn. Sen har jag inte alls ont av att handlarna gör reklam, om de inte gjorde det skulle jag reagera mer, man förväntar väl att en säljare skall sälja?! Annars är han i fel bransch oavsett vad han gör. Då skulle han nog blivit revisor eller nåt istället... Däremot kan jag reagera över något annat, och det är att en del "handlare" med butik/lager hemma i källaren gör så mycket reklam på alla forum som finns, vad anser Ni andra om detta? Jag menar att en butik som betalar hyra/personal med mera, och som ger oss alla en plats att gå till och möjlighet att låna/lyssna innan köp skall premieras av oss andra. Jag bor i Gbg och jag uppskattar och värderar att ha Hifi-stället, Hifi-konsult, Hifi-klubben med flera på hemmaplan. Ibland läser jag om er andra som bor uppe i Norrland som har 30 mil till den närmsta HighEnd butiken... Om sen en handlare gör reklam på fel sätt tror jag att vi andra ser igenom det, då blir det mest en oannons som Timbre uttryckte det, mest synd om handlaren... Sen tycker jag att de som har anknytning till en butik/importör skall ange det. Den här branschen är för liten för att försöka luras, vi vet ändå vilka ni är så det skiter sig för er del ändå... Sådär nu har man stuckit ut hakan igen... :clown: Quote
mayro Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 tur för dom i norrland att dom där källarsäljarna vi nätet servat dom eftersom butikerna INTE klarar det... Så där är du nog ute på isen.. Sedan .. varför i hela friden skall hifi handlarna behandlas som någon slags kulturarbetare för? Blir dom utslagna så blir dom.. Bara att inse.. hade dom INTE suttit på bakarna och lagt krutet på att stoppa nya produkter samt nya agenturer via hot om att deras sortiment dras in om butiken "oskar" tar in av denna nya agent hit eller dit.. Du anar inte hur snacket går o gått inom dessa "skyddanden" i Sverige tydligen.. Men nu vet du..skulle dessa sparat krafter och sattsat på utveklingen i stället så hade dom idag haft förmågan att MÖTA den nya marknaden som numera etablerat sig med källabolag med hög service via nätet. Samt låga kostnader och hyror.. Jag är övertygad om att det finns en del intiligenta handlare som idag INSER sina tidigare misstag och idag försöker arbeta mer med BÅDE nätet samt med Butik... En bra kombo det.. Vilket är även skälet att vi ens här diskutera hurvida handlarna göär för mycket reklam eller ej.. Annars hade diskutionen inte funnits.. För det är ju knappt ett ända sk källarbolag som deltar med jättelika bildtrådar här om du tittar.. :cool: Quote
Timbre™ Posted February 23, 2007 Author Posted February 23, 2007 Verkligt bra respons på viktiga frågor. En sak är ju redan utkristalliserad/klar och det är att alla med branschanknytning oavsett om det gäller ägande eller anställning skall ange detta i sin signatur. Förutom att detta är ett minimikrav är det ju faktiskt ett tillfälle att länka till hemsidor och liknande i signaturen. Kommer att skriva in detta på presentationssidan men det är lika bra att komplettera med sådan information direkt om det inte är gjort. Trogna kunder och vänner behöver ju däremot inte ange sin stambutik... När det gäller trender på forumet typ kablar och akustik så har ju det mycket att göra med vilka ämnen som har avhandlats och det tror jag inte att man skall försöka styra på ett fritt forum. Alla medlemmar har möjlighet att starta en tråd. Slutligen ett förtydligande i bannerfrågan och vi tar inte betalt för banners utan denna annonsplats hänger ofta samman med att något företag har bidragit till forumets innehåll på ett eller annat sätt. Banners var inte planerade från början men rent estetiskt tycker jag att de är ett plus... :cool: Quote
mayro Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 timbre.. Detta forumsbygge är kanonbra.... Bara få hit lite mer medlemmar som vill snacka hifi utifrån mer vardasnivå så skulle detta bli över sig kanon ... och ÄVEN för handlarna eftersom dom ju faktiskt skall sedan vi medlemmar snackat gott om dom sitta med orderblocket framme.. Du är så öppen o diskuterar så fritt timbre så detta enbart torde locka månfgen medlem att vilja finnas här.. Att styrning är möjlig undanhålls inte. men du litar på folk.och styr inte mer än nödvändigt.... Ett mycket fint drag som ju visar sig hålla ihop forumet i även dessa diskutioner samt åsiktslämnanden.. alla vi gör är reklam i varje moment..allihopa.. Bra att betänka då vi dömmer andras reklaminsattser... och går var och en igenom sina liv o tittar så finns säkert något område där även den mest "hifi reklamfientliga" själv begår reklam fast i andra samanhang... INGEN är felfri i denna värld förutom "en del"............ Edit. Glöm inte att avkräva ÄVEN sesongsarbetande på mässor osv deras tillhörighet så ALLA kan se kopplingar fast dom inte är dagligbasis.. För ingen tror väl att "xxxx" som jobbar på mässan XXXx gör detta UTAN att ha kopplingar eller avanser som är något djupare än den kunden som sedemera köper o seda skriver lite gott om sin handlares grejor... Kolla in ranefjord bara.. Kanonsnubbe med kanonfin stil att tydligt skriva ut sitt deltagande för Audio Concept... Mycket mycket hedervärt... och jag tror ärligt detta gör han så populär hos flera också som man sett.... Han är rak.. Quote
Guest patrikcaesar Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 "Slutligen en trend. Om man tittar på reklamvärde/antal bilder och intresse i förhållande till insatt kapital så torde patrikcesar hålla årets rekord. 70-talskostym och discomusik gav medial jackpot i forumvärlden. Tro mig, jag gillar stilen och hoppas det finns en plats på Arken nästa gång om intresse finns. Men vad leder denna charmiga och uppseendeväckande dans till? Man ser, lär, adapterar... Nästa mässa kommer jag vara iklädd endast bananklasar och spela afrikansk drum´n base. Frågan är vad man skall ha på fötterna? Sexighetsimagen lär ju vara ganska klen och undras om strumplästen förbättrar situationen?" Jag får säga att jag inte förväntat mig sådana reaktioner på den demo jag gjorde i Stockholm. Vad jag kände var att jag ville lätta upp min demo lite, för att JAG har tråkigt om jag bara skall stå och "skyffa skivor". Så jag spelade partyplattor och levde ut min glädje, vilket tydligen framgick och uppskattades. Det är verkligen kul om folk "ser, lär och adapterar" (det låter nästan som min namne Caesars "Veni, Vidi, Vici") Visst är det väl trevligare om det spelas lite "vanlig" musik än bara "pling-plong"? Rummet brevid mig tex med Avalon Audio och Veteran HIFI spelade kanonmusik! Det tycker jag är väldigt positivt och hoppas att fler gör intressanta demos med lite annan musik. Så jag ser fram emot att se dessa bananklasar och höra afrikansk drum and base och musik i ditt rum Sladd. Själv kommer jag köra syntpop i breda axelvaddar och försök till snedlugg med mitt glesa hår. Patrik Quote
Guest patrikcaesar Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Sen skall Euphonia ha ett erkännande för ett riktigt trevligt forum och då får man inte glömma alla de som gör reportage utan någon form av betalning. Vad kul att det finns entusiaster som er! Keep up the good work och låt er inte påverkas av annat än ert egna intresse, för det är just detta som gör Euphonia så unikt och trevligt att läsa. Ett öppet och fritt forum. Tack än en gång för er entusiasm. Patrik Quote
sladd Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Egentligen är man väl mer Plura med starköl, pall och en gitarr... men OK, får väl köra med Krav-märkta bananer. Syntpop med snelugg?? Riktig fjantmusik alltså? Gudars mvh . Quote
Recommended Posts